Vakuum ventil

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Vakuum ventil

Viesti Kirjoittaja raimå » 24 Syys 2008 22:20

Ollako vai eikö olla...

Onko kellään sen verta ruottinkiälentaitoa että osais sanoa mikä helevetti on mun Volvon MD-5:sessa oleva vakuum ventil? Mulla on ruotsinkielinen huolto-opas ja huomasin yhtäkkiä että aika-ajoin tarttis vaihtaa vakuum ventilin kalvo. Joku Y-haarainen palikka se on ja vissiin liittyy polttoainepuoleen (ellen ihan harhaan ampunut).

Anybody?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 25 Syys 2008 11:17

Kun ei kukaan muu sano mitään, niin arvaan: Olisiko kyse jäähdytysjärjestelmän
laponestoventtiilistä?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Syys 2008 12:25

Tämmöiset löytyi hakusanalla, toivottavasti auttaa:
KuvaKuva

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 25 Syys 2008 12:55

Varmaan on tuo laponestoventtiili...

Tuo havainnekuva ehkä jeesaa vähän enemmän. Aloin ihmettelemään asiaa koska en oo mielestäni omassa koneessani nähnyt tuollaista venttiiliä. Täytyy katsoa siis tarkemmin:)

Osaatko kertoa mitä konkreettisesti tuo laponesto venttiili tekee, mulla ei edelleenkään sytytä:(

Rami
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 25 Syys 2008 13:34

Eiköhän se ole tarpeellinen vain niissä tapauksissa, joissa moottori on
asennettu niin paljon vesilinjan alapuolelle, että vesi jää virtaamaan
sisäänpäin lappoilmiöllä sammutuksen jälkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 25 Syys 2008 13:46

Venttiili pysyy kiinni, kun putkessa on painetta, eli vesi virtaa koneesta poispäin pumpun työntämänä. Jos letkuun tulee alipainetta, eli kone ryhtyy imemään vettä takaisinpäin, niin silloin venttiili päästää letkuun ilmaa, eikä kone pääse hörppäämään vettä.
Hyvä keksintö.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Syys 2008 17:53

Jos oikein ymmärsin tekstin, josta kuvat nappasin ( mitä lie kenian kieltä ), venttiilin tarkoitus on varmistaa AINA moottorin sammumisen jälkeen, että pakoputkeen muodostuu "ilmalukko".

Venttiilin asennusohjeessa maininta, mikäli tarpeen ( pakoputken korkeus alle 200mm vesirajan yläpuolella ), on siis mahdollista ettei sitä joka veneestä löydy. Mikäli löytyy, tulisi olla asennettuna 500mm vesirajan yläpuolelle

Vettiilin kaksi letkua pitäisi löytyä, toinen merivesipumpusta ja toinen pakoputken "alku päästä".

Eli, juuri niin kuin täällä on asiasta kirjoiteltu. ( luulisin ).

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 27 Syys 2008 18:41

Kyllä, nyt ymmärsin mistä oli kymysys:) Ja omassa koneessani tuota venttiiliä ei olekaan, kun kyseessä motskari missä kone on vedenpinnan yläpuolella...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin