Sivu 1/1
Öljyä on
Lähetetty: 09 Syys 2008 22:37
Kirjoittaja jorgo
Oljypohjassa eli öljytilassa on öljyä ja öljytikusta voi tarkastaa öljyn määrän aina ennen käynnistystä. Vaan kun on tikku hankalassa paikassa, koppakin pitäisi aina nostaa jne. Onko kukaan tietoinen mahdollisesti ölkytikun putkeen asennettavasta öljymäärä-anturista ja -mittarista?
Lähetetty: 09 Syys 2008 22:39
Kirjoittaja Notreal
Eikö perinteinen öljynpainemittari käy?
Miksi anturi pitäisi laittaa öljytikun putkeen.
Jos on paine / tai jokin muu mittari, joka ilmoittaa "häiriöstä" öljyn paineissa tai määrässä, on tikku kuitenkin se, mistä öljyn määrä viimekädessä tarkastetaan....
Taitaa olla jo aika myöhä...
Lähetetty: 09 Syys 2008 22:51
Kirjoittaja jorgo
Idea onkin juuri sen määrän tarkistamisen mukavuus ja helppous. Öljynpainemittari kertoo öljymäärästä vasta siinä vaiheessa, kun öljy on loppu!
Anturi pitäisi asentaa tikku putkeen siksi, että siinä on jo valmis yhteys öljytilaan... Ei siis tarvitse mennä valoa viemään pohjaan sivusta.
Joissakin automerkeissä on ollut vuosikaudet öljymäärämittari.
En tiedä, tuliko tässä Notrealille ymmärrettävässä muodossa kysymyksen perustelu. Ja kyseessä on kysymys sellaisille, jotka mahdollisesti tietävät asiasta.
Lähetetty: 09 Syys 2008 23:52
Kirjoittaja Notreal
Sorry ymmärtämättömyyteni.
Kuvittelin että painemittari "varoittaa" hyvissä ajoin häiriöstä öljynkierrossa eikä vasta sitten kun se on loppu ( koska oma mittarini ainakin tekee niin ). Lisäksi olin siinä uskossa, että painemittari kertoo myös muutamia muitakin asioita kunhan sitä osaa tulkita.
Onhan öljymäärämittareita olemassa, muttei ne kai koskaan ole korvanneet mekaanista mittatikkua. Mutta miten vain.
Lähetetty: 09 Syys 2008 23:59
Kirjoittaja lacrits68
moi!
Mun vanhassa renault 5ssa oli tikussa kiinni sähköpiuhaa kytkettynä jonnekkin ja bensamittari näytti n 5 sek ajan öljyn määrän bensamittarilla kun auton käynnisti. sen jälkeen taas normaalisti bensan määrää! Oli hyvä systeemi!
Tikussa oli jonkinmoinen antura, oli ikäänkuin ontto sisältä ja silleen!
joten systeemejä on! =))
--Janne--
Kyllä vain
Lähetetty: 10 Syys 2008 10:28
Kirjoittaja jorgo
Tottahan niitä on, ja niistä kyselen. Vielä sen verran edellisistä, että en ole aiemmin kuullut sen paremmin koulutuksessani kuin työelämäni aikanakaan, että öljynpainemittarin näytöstä voisi tulkita muuta kuin paineen lukuna (oli mittayksikkö sitten vaikka norsua/neliökilometrille). Toisenlainen tieto kuuluukin kategoriaan "vaihtoehtohoidot".
Lähetetty: 10 Syys 2008 12:39
Kirjoittaja baden2
Olet oikeassa, öljynpainemittari ei kerro muuta kuin paineen, toimiihan se " määrämittarina" kun pumppu imasee tyhjää. On olemassa sellainen putkianturi joka perustuu kapasitanssin muutokseen,en muista paksuutta ja mistä saa.
Lähetetty: 10 Syys 2008 18:23
Kirjoittaja Notreal
Vaihtoehtohoitoa kaipaaville tiedoksi,
Öljynpainemittarin kertomaa:
Paine normaali kylmänä, laskee huomattavasti kuumana.
Öljyn viskositeetti ei kestä riittävästi lämmönnousua ja tulisi vaihtaa laatua.
Paine normaali kierroksilla, laskee liian alas tyhjäkäynnillä.
Moottorin kulumisaste alkaa olla huolestuttava, tietää remonttia seuraavana talvena.
Reippaasti liikkeelle lähdettäessä ( veneellä, jolloin keula norm. nousee voimakkaasti ja muuttaa moottorin kulmaa ) paine heittelehtii ja palautuu normaaliksi kun veneen asento vakiintuu, öljyn lisäyksen aika seuraavan sopivan tilaisuuden tullen.
Tokihan painemittari kertoo "vain" paineen, mutta yhdistettynä se tieto muuhun samanaikaiseen tapahtumaan, saadaankin jo uutta informaatiota...
Lähetetty: 10 Syys 2008 18:54
Kirjoittaja ToniR81
Kyllä en missään laitteessa luottaisi öljynpaine mittariin muuta kuin paine mittarina. Kaikki muu mitä siitä arvotaan on todellakin arpomista. Öljymäärä mitataan tikulla tai mittarilla. Vanhaa öljyä ei koneessa käytetä. Jos ei tiedetä edellistä öljynvaihtoa, öljyt vaihdetaan heti. Muutoin järkevällä aikataululla. Väärät ominaisuudet omaavaa öljyä ei taas tungeta väärään paikkaan. Eli sen ominaisuuksia ei tarvitse miettiä. Myös koneen kuluneisuus näkyy tehojen häviämisenä, öljyn kulutuksen lisääntymisenä yms, se ei käy ilmi paine mittarista.
Tämä vain henkilökohtainen mielipide, jos joku toimii muutoin tai osaa lukea omasta sähkömittaristaan nousuveden korkeuden kiinassa, niin antaa sen lukea. Minä en niin tee. Ennustaahan jotkut teen lehdistäkin ja kahvin poroista....
Lähetetty: 10 Syys 2008 19:54
Kirjoittaja ajokivi
Muistaaksen Talbot Horizonteissa, ainakin jossain vuosimallissa, oli mitttatikussa anturi. Öljymäärän käydessä vähiin öljyvalo vilkkui rytmikkäästi. Jos tuollaisen tikun löytäisi rompprilta, siitä voisi laatia sopivan pelin?
Lähetetty: 10 Syys 2008 19:55
Kirjoittaja Notreal
Täytyy myöntää, että nyt jo harmittaa että ylipäänsä sekaannuin kirjoituksellani koko aiheeseen.
Alunperin painemittariehdotukseni määrämittarin tilalle syntyi ajatuksesta, että "yleensä" öljyn määrätieto kiinnostaa vain välillisesti jonka perusteella pyritään päättelemään että öljynpaine on riittävä joka tilanteessa ja voitelu toimii.
Tietysti jos joku on kiinnostunut vain ja ainoastaan öljyn määrästä moottorista, niin ei se minua haittaa ja onneksi kukin saa tulkita mittareidensa antamaa informaatiota ihan kykyjensä mukaan.
Pahoittelen etten osaa auttaa öljymäärämittarin löytämisessä.
Lähetetty: 11 Syys 2008 10:22
Kirjoittaja jorgo
Kiitos kaikille keskustelijoille: Täytyy soitella romiksille ja kysäistä. Useinhan osaavat tekniikkaakin ja antavat neuvoa.
Tähänkin keskusteluun voi hyvin liittää ikävän jutun, joka omalla tavallaan sivuaa jotenkin öljyä ja sen eri ilmenemismuotojen esiintymisen tuntemista erilaisissa yhteyksissä ihan luontaispohjalta kohdassa Ja moottori laukesi
Lähetetty: 11 Syys 2008 11:27
Kirjoittaja Notreal
jorgo kirjoitti:Kiitos kaikille keskustelijoille: Täytyy soitella romiksille ja kysäistä. Useinhan osaavat tekniikkaakin ja antavat neuvoa.
Tähänkin keskusteluun voi hyvin liittää ikävän jutun, joka omalla tavallaan sivuaa jotenkin öljyä ja sen eri ilmenemismuotojen esiintymisen tuntemista erilaisissa yhteyksissä ihan luontaispohjalta kohdassa Ja moottori laukesi
Oikeassa olet, yhtäläisyyksiä löytyy kyseisessä topicissa lukuisia?
Onneksi havaitsin ongelman ajoissa eikä päässyt syntymään suurempia vaurioita, kiitos turhamaisen öljynpainemittarin.