Öljyä on

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Öljyä on

Viesti Kirjoittaja jorgo » 09 Syys 2008 22:37

Oljypohjassa eli öljytilassa on öljyä ja öljytikusta voi tarkastaa öljyn määrän aina ennen käynnistystä. Vaan kun on tikku hankalassa paikassa, koppakin pitäisi aina nostaa jne. Onko kukaan tietoinen mahdollisesti ölkytikun putkeen asennettavasta öljymäärä-anturista ja -mittarista?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Syys 2008 22:39

Eikö perinteinen öljynpainemittari käy?
Miksi anturi pitäisi laittaa öljytikun putkeen.
Jos on paine / tai jokin muu mittari, joka ilmoittaa "häiriöstä" öljyn paineissa tai määrässä, on tikku kuitenkin se, mistä öljyn määrä viimekädessä tarkastetaan....

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Taitaa olla jo aika myöhä...

Viesti Kirjoittaja jorgo » 09 Syys 2008 22:51

Idea onkin juuri sen määrän tarkistamisen mukavuus ja helppous. Öljynpainemittari kertoo öljymäärästä vasta siinä vaiheessa, kun öljy on loppu!
Anturi pitäisi asentaa tikku putkeen siksi, että siinä on jo valmis yhteys öljytilaan... Ei siis tarvitse mennä valoa viemään pohjaan sivusta.
Joissakin automerkeissä on ollut vuosikaudet öljymäärämittari.
En tiedä, tuliko tässä Notrealille ymmärrettävässä muodossa kysymyksen perustelu. Ja kyseessä on kysymys sellaisille, jotka mahdollisesti tietävät asiasta.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Syys 2008 23:52

Sorry ymmärtämättömyyteni.
Kuvittelin että painemittari "varoittaa" hyvissä ajoin häiriöstä öljynkierrossa eikä vasta sitten kun se on loppu ( koska oma mittarini ainakin tekee niin ). Lisäksi olin siinä uskossa, että painemittari kertoo myös muutamia muitakin asioita kunhan sitä osaa tulkita.
Onhan öljymäärämittareita olemassa, muttei ne kai koskaan ole korvanneet mekaanista mittatikkua. Mutta miten vain.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 09 Syys 2008 23:59

moi!

Mun vanhassa renault 5ssa oli tikussa kiinni sähköpiuhaa kytkettynä jonnekkin ja bensamittari näytti n 5 sek ajan öljyn määrän bensamittarilla kun auton käynnisti. sen jälkeen taas normaalisti bensan määrää! Oli hyvä systeemi!
Tikussa oli jonkinmoinen antura, oli ikäänkuin ontto sisältä ja silleen!

joten systeemejä on! =))

--Janne--

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Kyllä vain

Viesti Kirjoittaja jorgo » 10 Syys 2008 10:28

Tottahan niitä on, ja niistä kyselen. Vielä sen verran edellisistä, että en ole aiemmin kuullut sen paremmin koulutuksessani kuin työelämäni aikanakaan, että öljynpainemittarin näytöstä voisi tulkita muuta kuin paineen lukuna (oli mittayksikkö sitten vaikka norsua/neliökilometrille). Toisenlainen tieto kuuluukin kategoriaan "vaihtoehtohoidot".

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 10 Syys 2008 12:39

Olet oikeassa, öljynpainemittari ei kerro muuta kuin paineen, toimiihan se " määrämittarina" kun pumppu imasee tyhjää. On olemassa sellainen putkianturi joka perustuu kapasitanssin muutokseen,en muista paksuutta ja mistä saa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Syys 2008 18:23

Vaihtoehtohoitoa kaipaaville tiedoksi,
Öljynpainemittarin kertomaa:

Paine normaali kylmänä, laskee huomattavasti kuumana.
Öljyn viskositeetti ei kestä riittävästi lämmönnousua ja tulisi vaihtaa laatua.

Paine normaali kierroksilla, laskee liian alas tyhjäkäynnillä.
Moottorin kulumisaste alkaa olla huolestuttava, tietää remonttia seuraavana talvena.

Reippaasti liikkeelle lähdettäessä ( veneellä, jolloin keula norm. nousee voimakkaasti ja muuttaa moottorin kulmaa ) paine heittelehtii ja palautuu normaaliksi kun veneen asento vakiintuu, öljyn lisäyksen aika seuraavan sopivan tilaisuuden tullen.

Tokihan painemittari kertoo "vain" paineen, mutta yhdistettynä se tieto muuhun samanaikaiseen tapahtumaan, saadaankin jo uutta informaatiota...

ToniR81
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Kesä 2008 00:26
Paikkakunta: kehä3:n ja lapin välillä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 » 10 Syys 2008 18:54

Kyllä en missään laitteessa luottaisi öljynpaine mittariin muuta kuin paine mittarina. Kaikki muu mitä siitä arvotaan on todellakin arpomista. Öljymäärä mitataan tikulla tai mittarilla. Vanhaa öljyä ei koneessa käytetä. Jos ei tiedetä edellistä öljynvaihtoa, öljyt vaihdetaan heti. Muutoin järkevällä aikataululla. Väärät ominaisuudet omaavaa öljyä ei taas tungeta väärään paikkaan. Eli sen ominaisuuksia ei tarvitse miettiä. Myös koneen kuluneisuus näkyy tehojen häviämisenä, öljyn kulutuksen lisääntymisenä yms, se ei käy ilmi paine mittarista.

Tämä vain henkilökohtainen mielipide, jos joku toimii muutoin tai osaa lukea omasta sähkömittaristaan nousuveden korkeuden kiinassa, niin antaa sen lukea. Minä en niin tee. Ennustaahan jotkut teen lehdistäkin ja kahvin poroista....

ajokivi
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2004 19:42

Viesti Kirjoittaja ajokivi » 10 Syys 2008 19:54

Muistaaksen Talbot Horizonteissa, ainakin jossain vuosimallissa, oli mitttatikussa anturi. Öljymäärän käydessä vähiin öljyvalo vilkkui rytmikkäästi. Jos tuollaisen tikun löytäisi rompprilta, siitä voisi laatia sopivan pelin?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Syys 2008 19:55

Täytyy myöntää, että nyt jo harmittaa että ylipäänsä sekaannuin kirjoituksellani koko aiheeseen.

Alunperin painemittariehdotukseni määrämittarin tilalle syntyi ajatuksesta, että "yleensä" öljyn määrätieto kiinnostaa vain välillisesti jonka perusteella pyritään päättelemään että öljynpaine on riittävä joka tilanteessa ja voitelu toimii.

Tietysti jos joku on kiinnostunut vain ja ainoastaan öljyn määrästä moottorista, niin ei se minua haittaa ja onneksi kukin saa tulkita mittareidensa antamaa informaatiota ihan kykyjensä mukaan.

Pahoittelen etten osaa auttaa öljymäärämittarin löytämisessä.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Viesti Kirjoittaja jorgo » 11 Syys 2008 10:22

Kiitos kaikille keskustelijoille: Täytyy soitella romiksille ja kysäistä. Useinhan osaavat tekniikkaakin ja antavat neuvoa.

Tähänkin keskusteluun voi hyvin liittää ikävän jutun, joka omalla tavallaan sivuaa jotenkin öljyä ja sen eri ilmenemismuotojen esiintymisen tuntemista erilaisissa yhteyksissä ihan luontaispohjalta kohdassa Ja moottori laukesi

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Syys 2008 11:27

jorgo kirjoitti:Kiitos kaikille keskustelijoille: Täytyy soitella romiksille ja kysäistä. Useinhan osaavat tekniikkaakin ja antavat neuvoa.

Tähänkin keskusteluun voi hyvin liittää ikävän jutun, joka omalla tavallaan sivuaa jotenkin öljyä ja sen eri ilmenemismuotojen esiintymisen tuntemista erilaisissa yhteyksissä ihan luontaispohjalta kohdassa Ja moottori laukesi
Oikeassa olet, yhtäläisyyksiä löytyy kyseisessä topicissa lukuisia?
Onneksi havaitsin ongelman ajoissa eikä päässyt syntymään suurempia vaurioita, kiitos turhamaisen öljynpainemittarin.

Vastaa Viestiin