Pienet keskimoottoriveneet
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Pienet keskimoottoriveneet
Tehdäänköhän niitä enää ollenkaan, siis pieniä keskimoottoriveneitä. Jos tehdään, niin minkälaisia moottoriratkaisuja niihin on löydettävissä. Vieläkö tehdään Vire moottoria, vai jäikö sekin viime vuosituhannelle.
Donna 28
Donna 28
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vieläköhän sitä Viretta tehdään Tanskassa?
Noille pienille fiskareille on käynyt vähän hassusti - kenellekään ne ei kelpaa uutena kun maksavat niin paljon. Eikös sekin 6m pietarsaarelainen maksanut jotai 35-40 donaa venemessuilla? Tavallaan on tullut siihen pisteeseen että veneessä pitää olla vähintään 4-6 lajia "jalopuuta", 16 kerrosta Pömppelin lakkaa, metalliosat rosteria, ruuvit monellia ja diesel sitten viimosen päälle.
Missä on perusfiskarit perus Hondalla tai sen kopiolla, terva/ tavanomaisella lakkapinnalla tehtynä kotimaisesta männystä tai kuusesta - hintakin puristui ehkä kolmas tai neljäsosaan tuosta pietarsaarelaisesta. Mutta kun ei ole kysyntää niin miksi niitä kukaan tekisi... ;-(
Noille pienille fiskareille on käynyt vähän hassusti - kenellekään ne ei kelpaa uutena kun maksavat niin paljon. Eikös sekin 6m pietarsaarelainen maksanut jotai 35-40 donaa venemessuilla? Tavallaan on tullut siihen pisteeseen että veneessä pitää olla vähintään 4-6 lajia "jalopuuta", 16 kerrosta Pömppelin lakkaa, metalliosat rosteria, ruuvit monellia ja diesel sitten viimosen päälle.
Missä on perusfiskarit perus Hondalla tai sen kopiolla, terva/ tavanomaisella lakkapinnalla tehtynä kotimaisesta männystä tai kuusesta - hintakin puristui ehkä kolmas tai neljäsosaan tuosta pietarsaarelaisesta. Mutta kun ei ole kysyntää niin miksi niitä kukaan tekisi... ;-(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Moi!
Saattaa olla, että niille ei oikein löydy käyttöä, ja sitä myöten kysyntää. "Pienellä keskimoottoriveneellä" voitaneen tässä kohtaa ymmärtää 4 - 6 metriä pitkää avointa limisaumaista, yleensä kannetonta teräväperäistä venettä.
Mielestäni tuollaisen veneen pääasiallinen käyttö on lyhyitä ajeluita kotinurkilla. Samaten pienet kala- tai vaikka sienestysreissut käyvät hyvin. Kesäviikonloppuina on sitten mahdollisuus erilaisiin "elvistely"ajoihin, eli voi käydä terassin vieressä näyttämässä puupaattia rahvaalle. (Se on hauskaa..)
Eiköhän noin 5-metrin luokassa veneitä eniten käytetä yhteysveneenä, kalaveneenä ja satunnaisiin ajeluihin. Tuolloin taitavat nykyiset perämoottoripaatit olla kätevimpiä. Niillä pääsee äkkiä paikasta toiseen, pois pahan sään alta ja loppujen lopuksi niitä ei tarvitse huoltaa käytännössä ollenkaan. Tällaiseen tarpeeseen puinen keskimoottorivene on täysin vastoin käytännön vaatimuksia.
Sitten on tietty moottoriongelma. Nykyään käytännössä kaikki uudet, kunnolliset jokamiehen moottorit ovat perämoottoreita. Eipä taida uusia keskimoottorivaihtoehtoja olla muutakun ne ilmajäähdytteiset "honkajokelaiset" ja sitten kalliimmat pikkudieselit. Perusvenettä hankkivalle on sen keskimoottorin löytäminen (ja mahdollinen asentaminen) paljon hankalampaa kuin 20 - 50 hp perämoottorin hankkiminen. Ennenvanhaan sai Wickströmin ostaa vaikka paikallisesta leipomosta uutena (ainakin täälläpäin), ja se olikin ainoa tapa hankkia itselleen uusi veneenmoottori. Siihen aikaan(kin) tarjolla ollut voimanlähde ohjasi veneenhankintaa, kuten nykyäänkin.
Hauskaa tuollaisella hitaalla puksuttajalla on ajella ja ennen muuta harrastaa edullisesti puuveneharrastusta, mutta ei se tosiaan mikään erikoisen kätevä käyttövene/liikkumisväline ole. Tokihan siinä lienisi osaajalle aika kiitollinen työmaa veistää sarjana robusteja pikkujullia, mutta mihin niitä käytettäisiin?
Saattaa olla, että niille ei oikein löydy käyttöä, ja sitä myöten kysyntää. "Pienellä keskimoottoriveneellä" voitaneen tässä kohtaa ymmärtää 4 - 6 metriä pitkää avointa limisaumaista, yleensä kannetonta teräväperäistä venettä.
Mielestäni tuollaisen veneen pääasiallinen käyttö on lyhyitä ajeluita kotinurkilla. Samaten pienet kala- tai vaikka sienestysreissut käyvät hyvin. Kesäviikonloppuina on sitten mahdollisuus erilaisiin "elvistely"ajoihin, eli voi käydä terassin vieressä näyttämässä puupaattia rahvaalle. (Se on hauskaa..)
Eiköhän noin 5-metrin luokassa veneitä eniten käytetä yhteysveneenä, kalaveneenä ja satunnaisiin ajeluihin. Tuolloin taitavat nykyiset perämoottoripaatit olla kätevimpiä. Niillä pääsee äkkiä paikasta toiseen, pois pahan sään alta ja loppujen lopuksi niitä ei tarvitse huoltaa käytännössä ollenkaan. Tällaiseen tarpeeseen puinen keskimoottorivene on täysin vastoin käytännön vaatimuksia.
Sitten on tietty moottoriongelma. Nykyään käytännössä kaikki uudet, kunnolliset jokamiehen moottorit ovat perämoottoreita. Eipä taida uusia keskimoottorivaihtoehtoja olla muutakun ne ilmajäähdytteiset "honkajokelaiset" ja sitten kalliimmat pikkudieselit. Perusvenettä hankkivalle on sen keskimoottorin löytäminen (ja mahdollinen asentaminen) paljon hankalampaa kuin 20 - 50 hp perämoottorin hankkiminen. Ennenvanhaan sai Wickströmin ostaa vaikka paikallisesta leipomosta uutena (ainakin täälläpäin), ja se olikin ainoa tapa hankkia itselleen uusi veneenmoottori. Siihen aikaan(kin) tarjolla ollut voimanlähde ohjasi veneenhankintaa, kuten nykyäänkin.
Hauskaa tuollaisella hitaalla puksuttajalla on ajella ja ennen muuta harrastaa edullisesti puuveneharrastusta, mutta ei se tosiaan mikään erikoisen kätevä käyttövene/liikkumisväline ole. Tokihan siinä lienisi osaajalle aika kiitollinen työmaa veistää sarjana robusteja pikkujullia, mutta mihin niitä käytettäisiin?
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25.10.2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Uudet tosiaan maksaa kosmisen paljon oli sitten "jalopuuta" tahi kotimaista.
Nettiveneessä näyttäisi olevan kymmenkunta halvasta melko edulliseen
avofiskaria myynnissä. Moottorilla tai ilman. Sieltä vain kunnostamaan.
Lepposia paattejahan moiset on päiväretkeilyyn. Saa aurinkoa ja sadetta
tilauksen mukaan ja välillä tilaamattakin.
Nettiveneessä näyttäisi olevan kymmenkunta halvasta melko edulliseen
avofiskaria myynnissä. Moottorilla tai ilman. Sieltä vain kunnostamaan.
Lepposia paattejahan moiset on päiväretkeilyyn. Saa aurinkoa ja sadetta
tilauksen mukaan ja välillä tilaamattakin.
jukka
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 27.11.2003 10:55
Se on tuo kosminen melko suhteellinen käsite. Eipä noista uusien veneiden hinnoista kulujen jälkeen tekijälle jää sellaisia palkkoja, joilla kannattaisi henkseleitä paukutella.
Venemessuilla näkee vain murto-osan siitä, mitä veistäjillä olisi tarjolla. Tuotteet menee asiakkaille sitä mukaa, kun ne valmistuvat. Kattavaa mallistoa ei pienen markkinointibudjetin varassa pelaava käsityöyrittäjä muutenkaan voisi tuoda esille. Puuveneen kuljettaminen talvipakkasilla rutikuivaan messukeskukseen yli viikoksi ei sekään ole ihan riskitöntä! Siksi uutta puuvenettä mielivän on rohkeasti otettava veistäjiin yhteyttä ja kerrottava minkälaista venettä tekee mieli. Tarjouksen saa varmasti melkein mistä vaan...
Veistäjiä löytyy täältä http://www.puuveneveistajat.fi/
Totta on, että jotkut veneen tilaajat hakevat puuveneestä jotain muita arvoja kuin arkista käytännöllisyyttä. Se ilmenee sitten jalopuina ja kiiltävinä lakkapintoina. Näitä veneitä myös mielellään esitellään mm. messuilla. Sallittakoon se, koska makuasioistahan ei kannata kiistellä ja työn tilaaja on kustannukset hyväksynyt.
Muutamaa poikeusta lukuunottamatta uudet veneet tehdään tilaustöinä, joten asiakas pääsee alusta saakka vaikuttamaan materiaaleihin ja pintakäsittelyyn. Avonaisissa pienveneissä pellavaöljyn ja tervan yhdistelmä on edelleen erittäin suosittu ja käytetty vaihtoehto uusissakin veneissä. Tälläkin hetkellä ihohuokosista nousee tervan tuoksu, kun olen kolmatta päivää rötjännyt uutta venettä, jolla vielä syyskalalle lähdetään...
Ketjun aloittajalle voisi tarjota esim. linkin venettä:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ab9y+j ... 547-m.html
Näissä kuvissa on purjeveneversio, mutta samaan runkoon voidaan ihan hyvin laittaa se pikkudiesel tai hommata Ruotsista vaikka Göta, jos bensamoottori on mieleisempi. http://www.gotamotor.se/
Tuollaisen rungon saa n. 10 000 eurolla ja siihen sitten päälle moottori hiluineen ja asennustyöt, tai masto ja purjeet, tai vaikka molemmat!
Nimimerkin"jor" kuvaus tuollaisten veneiden käytöstä osuu ihan nappiin.
Venemessuilla näkee vain murto-osan siitä, mitä veistäjillä olisi tarjolla. Tuotteet menee asiakkaille sitä mukaa, kun ne valmistuvat. Kattavaa mallistoa ei pienen markkinointibudjetin varassa pelaava käsityöyrittäjä muutenkaan voisi tuoda esille. Puuveneen kuljettaminen talvipakkasilla rutikuivaan messukeskukseen yli viikoksi ei sekään ole ihan riskitöntä! Siksi uutta puuvenettä mielivän on rohkeasti otettava veistäjiin yhteyttä ja kerrottava minkälaista venettä tekee mieli. Tarjouksen saa varmasti melkein mistä vaan...
Veistäjiä löytyy täältä http://www.puuveneveistajat.fi/
Totta on, että jotkut veneen tilaajat hakevat puuveneestä jotain muita arvoja kuin arkista käytännöllisyyttä. Se ilmenee sitten jalopuina ja kiiltävinä lakkapintoina. Näitä veneitä myös mielellään esitellään mm. messuilla. Sallittakoon se, koska makuasioistahan ei kannata kiistellä ja työn tilaaja on kustannukset hyväksynyt.
Muutamaa poikeusta lukuunottamatta uudet veneet tehdään tilaustöinä, joten asiakas pääsee alusta saakka vaikuttamaan materiaaleihin ja pintakäsittelyyn. Avonaisissa pienveneissä pellavaöljyn ja tervan yhdistelmä on edelleen erittäin suosittu ja käytetty vaihtoehto uusissakin veneissä. Tälläkin hetkellä ihohuokosista nousee tervan tuoksu, kun olen kolmatta päivää rötjännyt uutta venettä, jolla vielä syyskalalle lähdetään...
Ketjun aloittajalle voisi tarjota esim. linkin venettä:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ab9y+j ... 547-m.html
Näissä kuvissa on purjeveneversio, mutta samaan runkoon voidaan ihan hyvin laittaa se pikkudiesel tai hommata Ruotsista vaikka Göta, jos bensamoottori on mieleisempi. http://www.gotamotor.se/
Tuollaisen rungon saa n. 10 000 eurolla ja siihen sitten päälle moottori hiluineen ja asennustyöt, tai masto ja purjeet, tai vaikka molemmat!
Nimimerkin"jor" kuvaus tuollaisten veneiden käytöstä osuu ihan nappiin.
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25.10.2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Juu, en minä sillä että puuveneeveistäjät ferrareilla ajaisivat kun saavatvenejari kirjoitti:Se on tuo kosminen melko suhteellinen käsite. Eipä noista uusien veneiden hinnoista kulujen jälkeen tekijälle jää sellaisia palkkoja, joilla kannattaisi henkseleitä paukutella.
huikeita hintoja avofiskareista. Lähinnä sitä, että jos uusi afofiskari moottorin
kanssa maksaa vaikkapa 20ke (saako edes uudella koneella siihen hintaan?)
niin mokomien markkinat ei mahda nykyisin kovin laajoja olla? Eli kuten
sanoit, menevät suoraan tilaajille, joka tietää mitä haluaa. Muut ostavat
sitten jälkimarkkinoilta ja päätyvät avofiskariin joko siksi että sellainen riittää
(esmes kalahommiin tai päiväretkeilyyn mukavilla keleillä) tai että rahat riittää
(kun melko hyväkuntoisiakin saa aika edullisesti).
Jotenkin avofiskarin luonteeseen ei kuulu uusi kiiltävä puu tai ainakaan
jalopuut- saati että itseään pystyisi peilaamaan pinnasta.
Suomen keleissähän kun ovatten aika karuja käyttöesineitä perinteisesti olleet.
Purjeen tuuppaaminen avoveneeseen muuttaa sitten koko kuvion... veneestä
tulee ainakin meikäläisen silmissä heti enemmän "harrastus-" kuin "ammattivene".
Saman tekee pienikin hytti... ainakin jos se näyttää veneeseen alunperin tehdyltä
eikä miltään vanerilaatikolta.
jukka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minulla ei ole tiedossa ketään joka nykyään harrastaisi kalastusta puisella avofiskarilla onkimista enempää. Kyllä ne ajat ovat menneet ja avofiskarit ovat fiilistelijöiden käytössä ja niin sen kuuluu ollakkin.
Pertsan ja Kilun aikoihin moottorivene oli vielä luksusta jopa huvikäytössä ja siksipä niitä on niin hauska lukea...
Pertsan ja Kilun aikoihin moottorivene oli vielä luksusta jopa huvikäytössä ja siksipä niitä on niin hauska lukea...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25.10.2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Eipä tietenkään, mutta onkin eri asia mitä ihmisillä on mielikuvissa ja mitä oikeastiVeli-Matti kirjoitti:Minulla ei ole tiedossa ketään joka nykyään harrastaisi kalastusta puisella avofiskarilla onkimista enempää.
tehdään tai tapahtuu. En tiedä menenkö kamalasti metsään, jos veikkaan että
tavalliselle Veijo Esson baarissa iltapäiväkahvia nauttivalle avofiskarin kuva tuo
mieleen ensin jonkun harmaaseen ja vähän risaan villapaitaan sonnustautuneen
kalastajan piippu suussa. Ja toiseksi jonkun sarkahousuihin ja nahkasaappaisiin
pukeutuneen maalaisen myymässä uusia pottuja veneestään kauppatorin rannassa.
Kumpikin mielikuva maailmasta, jota ei juuri enää oikeasti ole kuin elokuvissa.
Mutta venekauppa, varsinkin puuvenekauppa ja varsinkin uusien puuveneiden
kauppa on mitä suurimmassa määrin mielikuvilla kaupankäyntiä. Aika harvassa
mahtaa olla ne telkussakin esitellyn pietarsaarelaisen kauppiaan tapaiset ihmiset,
jotka ostavat viimeisen päälle fiinin avoveneen uutena ihan vain "fiilistelykäyttöön".
Siinä vaiheessa kun tuolle Veijo Esson baarissa kahvittelevalle tulee avofiskarista
(nimikin pitää olla tietysti avomallinen huvijahti) mieleen kaunis kesäpäivä, neidot
pitkissä, valkoisissa kesähameissaan, päivänvarjot, eväskorit ja puolen tunnin
ajelu veneellä helteisellä merenlahdella jonnekin lähisaaren piknik-paikalle,
alkaa jalopuusomisteiset avomalliset huvijahdit käydä kaupaksi niin, että ne
riistetään veistäjien käsistä Herätys tulee siinä vaiheessa kun neito
on sotkenut farkkujen perseen keskimoottorin ruikkaamaan öljyyn tai tervaan
ja lähisaareen rantautuessa tulee kiukkuinen mökkiläinen tuliaseen kanssa
häätämään. Sitä ennen kerkesi tietysti eväät ja retkiviltit kastua heinäkuun
räntäsateessa...
jukka
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Pikkufiskari
Vielä, kun kerran aloitin. Mitähän se todellisuudessa tulisi maksamaan männystä tai kuusesta tehtynä. Ammatikseen veistävät voisivat vähän haarukoida, luulen että veneelle olisi markkinoita ja sanomattakin on selvää, että minua itseänikin kiinnostaa. Veli-Matti puhui fiilistelystä,
eikö koko puuveneilyssä ole suurimmaksi osaksi kysymys fiilistelystä.
Fiilistely saa maksaa vähän enemmän kuin perämoottori kuttaperkan perässä. Ajaa sillä sitten vaikka torille kalaan tai pottuja ostamaan.
Uskon keskimoottoriveneitä ostettavan, mikäli joku niitä tarjoaisi, näitä
pienempiä ennen muuta.
Donna 28
eikö koko puuveneilyssä ole suurimmaksi osaksi kysymys fiilistelystä.
Fiilistely saa maksaa vähän enemmän kuin perämoottori kuttaperkan perässä. Ajaa sillä sitten vaikka torille kalaan tai pottuja ostamaan.
Uskon keskimoottoriveneitä ostettavan, mikäli joku niitä tarjoaisi, näitä
pienempiä ennen muuta.
Donna 28
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24.07.2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
2002 on valmistus loppunut tämän sivun mukaan.Veli-Matti kirjoitti:Vieläköhän sitä Viretta tehdään Tanskassa?(
http://gofree.indigo.ie/~vire7/history.htm
Jos se ei tuolloin olisi loppunut niin viimeistään nämä uudet päästömääräykset olisi varmaan 2-tahtimoottorin tappanu.
Salliikohan huvivenedirektiivi edes Honda-kopion asentamisen veneeseen vai saako siinä valmistaja veneilytarkastajan kimppuunsa.Veli-Matti kirjoitti: Missä on perusfiskarit perus Hondalla tai sen kopiolla, terva/ tavanomaisella lakkapinnalla tehtynä kotimaisesta männystä tai kuusesta - hintakin puristui ehkä kolmas tai neljäsosaan tuosta pietarsaarelaisesta. Mutta kun ei ole kysyntää niin miksi niitä kukaan tekisi... ;-(
Tämä vene ei ole puuta, eikä edes keskimoottorinen vaikka tuolla veneen sisällä moottorikaivo onkin. Uusi peräprutku tuohon kustantaa 1500-3000.
http://www.simppu.fi/
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30.03.2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pienet keskimoottoriveneet
Pitääkö välttämättä olla polttomoottori? Linkinmukainen sähkövene riittää varmasti monelle http://www.albica.com/valikko_sahkoveneet.html Jos sen vielä lataa rannassa aurinkokennolla ja/tai omalla tuuligeneraattorilla niin se saa muskeliveneilijänkin hyväksynnänDonna 28 kirjoitti:Tehdäänköhän niitä enää ollenkaan, siis pieniä keskimoottoriveneitä. Jos tehdään, niin minkälaisia moottoriratkaisuja niihin on löydettävissä. Vieläkö tehdään Vire moottoria, vai jäikö sekin viime vuosituhannelle.
Donna 28
Lill-Klas
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Vanha vene huvittaa toisia ja itseänikin
En malta olla kertomatta ikimuistoista tunnelmaa, kun lähdimme rouvan kanssa kesällä 9999 Helsingin Seurasaaren ravintolan laiturista. Ihmisiä oli jokin verran laiturilla korkealla katsomassa. Vene: 8 m pohjalaista kalastajamallia. Keskellä Olympia vm 32. Ryypyt kannesta sisään. Vauhtipyörän kahvasta vähän taaksepäin aj sitten veto. Kone lähtee puhumaan jotain. Se on selvästi ihminen sekin. Hitaat kierrokset, Iso propelli. Vene lähtee kuin Ruotsin laiva. Se on tunnelmaa. Kaikki näkyvissä, vauhtipyörä venttiilin nostimet, vesipumpun veivi...Ei mitään akkuja ja startteja, ratteja...
Itsellini tolkutan, että vanhoista puuveneistä tulisi pitää hyvää huolta. Uusien tekemisessä on aikamoinen homma. -Jotenkin tuntuu, että pienkalastuksessa tervaisella veneellä saa paremmin kaloja kuin kusilaituveneellä, saatika sitten peltiveneellä.
Itsellini tolkutan, että vanhoista puuveneistä tulisi pitää hyvää huolta. Uusien tekemisessä on aikamoinen homma. -Jotenkin tuntuu, että pienkalastuksessa tervaisella veneellä saa paremmin kaloja kuin kusilaituveneellä, saatika sitten peltiveneellä.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 14.03.2008 20:54
- Paikkakunta: Satakunta
Yksi näkökulma tuollaisen pienen keskimoottoriveneen käyttöön liittyy matalien rannikkovesiemme miljooniin salakiviin. Olen kymmenen vuotta harrastuskalastanut verkoin ja viehein selkämeren rannalla tuollaisella 5,5 metrisellä puupaatilla (6 hp.n Yanmar) ja se on kyllä ollut paatti paikallaan siihen hommaan. Harva se reissu pohjaan kolisee joku "uusi" kivi, kun tuo meriveden korkeuskin saattaa vaihdella +60 ja -60 välillä, mutta varsinaisia vahinkoja potkurille tai muuta ei ole koskaan sattunut. Tuollaisella paatilla ehtii kohtuu kierroksen ajella vaikka aikaa ei joka kerta olisikaan muutamaa tuntia enempää. Itseäni näillä vesillä hirvittää ajatuskin nopeasta perämoottoriveneestä varsinkin, kun tuollainen "väyläajelu" ei houkuta. Repullinen potkureita joka reissulla tarvis sitten olla mukana.
Viimeksi muokannut reikkuB, 18.11.2008 20:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 27.11.2003 10:55
"Donna 28" kysyy mitä se todellisuudessa tulisi maksamaan.
Vastakysymyksenä tähän: Määritä SE?
Kuten edellä on jo esitetty, uudet veneet tehdään tilaustyönä. Siinä määräävä tekijä on itse tilaus. Jotta tarjouksen pyytäjä ja tarjouksen tekijä puhuisivat varmasti samasta asiasta, pitää ensin määritellä tarkemmin minkälaisesta veneestä puhutaan. Määritelmän "pieni keskimoottorivene" sisään mahtuu vielä kovin paljon erilaisia toteutuksia.
Asiakkaalla on usein mielikuva siitä, mitä hän haluaa. Joskus se on erittäin tarkkakin. On tärkeätä ymmärtää, että veistäjän mielikuva esim. pienestä keskimoottoriveneestä voi poiketa täysin kysyjän mielikuvasta. Nyt pitäisi saada tämä asiakkaan mielikuva siirrettyä veistäjälle, jotta hänkin tietäisi mistä on kysymys. Piirrokset ja valokuvat auttavat paljon, mutta tärkeätä on, että veistäjä ja tilaaja keskustelevat tästä mielikuvasta. Usein tällaisen keskustelun aikana se hieman epätarkempi mielikuva tarkentuu. Asiakas saa tietoa siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja tietoa siitä mitä jokin ratkaisu vaikuttaa esim. aiotun veneen ominaisuuksiin. Vastaavasti veistäjä saa tarkempaa tietoa tilaajan ajatuksista veneen suhteen. Vasta sitten kun ollaan samalla aaltopituudella siitä, minkälainen tuleva vene on, voidaan puhua rahasta.
Muutama asia, joita tulisi pohtia tässä pienen keskimottoriveneen tapauksessa:
1 . Limi- vai tasasaumainen? Vai kenties rimarakenne tai ristiinlaminoitu? Rimaepoksikin on mahdollinen.
2. Rungon muoto ylipäänsä? Peräpeilillä vai teräväperäinen? Peräpeili voi olla leveä tai kapea, mennä vesirajan alle tai jäädä pinnalle. Runkomuodon pulleus ja pyöreys vaikuttavat olennaisesti rakentamisen kustannuksiin. Veneen pituus ei välttämättä vaikuta niin paljon kuin rungon muoto ja laitakorkeus.
3. Tuleeko kansia sivuille ja keulaan/ perään? Minkälainen rakenne kanteen (rimoitus vai laudat? tai ehkä vain vanerit?)
4 Tarvitaanko sateelta suojaisaa säilytystilaa? Minkälaiset penkit ja sisustukset ylipäänsä tehdään?
5. Materiaalit ja pintäkäsittely? Lakkaa ja maalia vai tervaa ja öljyä? Tarvitaanko pohjaan myrkkyvärit?
6. Teetetäänkö pressukatteet ja kenties jopa tyynyt persuksen alle? Minkälaisella varustelulla ylipäänsä vene toimitetaan?
7. Moottori, akselisto, peräsinlaitteisto? Tekninen varustus kaikenkaikkiaan. Tarvitaanko 10 vai 50 litran polttoainetankki?
Siinä vähän alkua. Tämänsuuntaisia kysymyksiä tulee lisää esiin sitä mukaa, kun asiat etenevät yksityiskohtaisemmiksi. Lopulta keskustellaan vaikka knaapien mallista ja pilssipumpuista. Niitäkin on monenlaisia ja -hintaisia.
Kuten huomamme, on tällaisessa pienessäkin veneessä paljon valintoja, jotka pitää tehdä. Jos veistäjä tekee kaikki valinnat valmiiksi, hän alistuu sille riskille, että jokin ratkaisu ei miellytä mahdollista ostajaa ja kauppa jää tekemättä. Harvalla käsityöläisellä on varaa jättää tuotteet varastoon seisomaan pitkäksi aikaa. Siksi uusia puuveneitä tehdään pääasiassa tilaustyönä.
Voin vain toistaa aiemmin kirjoittamani: Ottakaa yhteyttä veistäjiin, jos todella mielitte uutta puuvenettä. Valitettavasti "näyteikkunaostoksilla" käynti laajasti ajateltuna ei oikein puuvenepuolella onnistu.
Jari Reijonen
Veneveistämö Jari Reijonen
Tampere
Vastakysymyksenä tähän: Määritä SE?
Kuten edellä on jo esitetty, uudet veneet tehdään tilaustyönä. Siinä määräävä tekijä on itse tilaus. Jotta tarjouksen pyytäjä ja tarjouksen tekijä puhuisivat varmasti samasta asiasta, pitää ensin määritellä tarkemmin minkälaisesta veneestä puhutaan. Määritelmän "pieni keskimoottorivene" sisään mahtuu vielä kovin paljon erilaisia toteutuksia.
Asiakkaalla on usein mielikuva siitä, mitä hän haluaa. Joskus se on erittäin tarkkakin. On tärkeätä ymmärtää, että veistäjän mielikuva esim. pienestä keskimoottoriveneestä voi poiketa täysin kysyjän mielikuvasta. Nyt pitäisi saada tämä asiakkaan mielikuva siirrettyä veistäjälle, jotta hänkin tietäisi mistä on kysymys. Piirrokset ja valokuvat auttavat paljon, mutta tärkeätä on, että veistäjä ja tilaaja keskustelevat tästä mielikuvasta. Usein tällaisen keskustelun aikana se hieman epätarkempi mielikuva tarkentuu. Asiakas saa tietoa siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja tietoa siitä mitä jokin ratkaisu vaikuttaa esim. aiotun veneen ominaisuuksiin. Vastaavasti veistäjä saa tarkempaa tietoa tilaajan ajatuksista veneen suhteen. Vasta sitten kun ollaan samalla aaltopituudella siitä, minkälainen tuleva vene on, voidaan puhua rahasta.
Muutama asia, joita tulisi pohtia tässä pienen keskimottoriveneen tapauksessa:
1 . Limi- vai tasasaumainen? Vai kenties rimarakenne tai ristiinlaminoitu? Rimaepoksikin on mahdollinen.
2. Rungon muoto ylipäänsä? Peräpeilillä vai teräväperäinen? Peräpeili voi olla leveä tai kapea, mennä vesirajan alle tai jäädä pinnalle. Runkomuodon pulleus ja pyöreys vaikuttavat olennaisesti rakentamisen kustannuksiin. Veneen pituus ei välttämättä vaikuta niin paljon kuin rungon muoto ja laitakorkeus.
3. Tuleeko kansia sivuille ja keulaan/ perään? Minkälainen rakenne kanteen (rimoitus vai laudat? tai ehkä vain vanerit?)
4 Tarvitaanko sateelta suojaisaa säilytystilaa? Minkälaiset penkit ja sisustukset ylipäänsä tehdään?
5. Materiaalit ja pintäkäsittely? Lakkaa ja maalia vai tervaa ja öljyä? Tarvitaanko pohjaan myrkkyvärit?
6. Teetetäänkö pressukatteet ja kenties jopa tyynyt persuksen alle? Minkälaisella varustelulla ylipäänsä vene toimitetaan?
7. Moottori, akselisto, peräsinlaitteisto? Tekninen varustus kaikenkaikkiaan. Tarvitaanko 10 vai 50 litran polttoainetankki?
Siinä vähän alkua. Tämänsuuntaisia kysymyksiä tulee lisää esiin sitä mukaa, kun asiat etenevät yksityiskohtaisemmiksi. Lopulta keskustellaan vaikka knaapien mallista ja pilssipumpuista. Niitäkin on monenlaisia ja -hintaisia.
Kuten huomamme, on tällaisessa pienessäkin veneessä paljon valintoja, jotka pitää tehdä. Jos veistäjä tekee kaikki valinnat valmiiksi, hän alistuu sille riskille, että jokin ratkaisu ei miellytä mahdollista ostajaa ja kauppa jää tekemättä. Harvalla käsityöläisellä on varaa jättää tuotteet varastoon seisomaan pitkäksi aikaa. Siksi uusia puuveneitä tehdään pääasiassa tilaustyönä.
Voin vain toistaa aiemmin kirjoittamani: Ottakaa yhteyttä veistäjiin, jos todella mielitte uutta puuvenettä. Valitettavasti "näyteikkunaostoksilla" käynti laajasti ajateltuna ei oikein puuvenepuolella onnistu.
Jari Reijonen
Veneveistämö Jari Reijonen
Tampere
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25.10.2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Btw, onkos puuveneenveistäjillä kuinka paljon käytössä tietokonemallinnusta?venejari kirjoitti: Kuten huomamme, on tällaisessa pienessäkin veneessä paljon valintoja, jotka pitää tehdä. Jos veistäjä tekee kaikki valinnat valmiiksi, hän alistuu sille riskille, että jokin ratkaisu ei miellytä mahdollista ostajaa ja kauppa jää tekemättä. Harvalla käsityöläisellä on varaa jättää tuotteet varastoon seisomaan pitkäksi aikaa. Siksi uusia puuveneitä tehdään pääasiassa tilaustyönä.
Valmisveneverstailla ainakin luulisi olevan softia, joilla veneen varustelua, värejä,
hyttimalleja yms voi ruudulla vaihdella ja hakea asiakkaan kanssa yhteistä käsitystä.
jukka