Sivu 1/2

Wiki W2, apu-va

Lähetetty: 08 Syys 2008 15:55
Kirjoittaja Wikibimbo
Sorruin toteuttamaan pitkäaikaisen haaveeni ja ostin puuveneen. Rungon rapsuttelun ja laittelun arvelin olevan mukavaa ja terapeuttista, mutta nuo mottoritekniset ongelmat tulivat yllätyksenä... mistään moottoreista mitään ymmärtämättömä heittäydyn armoillenne kahden kysymyksen kanssa:

1) kone ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä vaihde päällä. Ei siis kylmänä eikä kuumana. Polttoaineena käytän edellisen omistajan ohjeiden mukaista 25% dieseliä / 75% bensaa -seosta, korjautuisiko tilanne suhteita muuttamalla vai pitääkö alkaa ruuvailla "rautapuolelta"? jos, niin mistä?

2) kaasuvivun vieressä on pienempi vipu, joka kuulemma on joku "imu". Mitäs virkaa tuolla on, ja saisiko sitä vääntelemällä jotain apua tuohon ylempään ongelmaan?

... ja kyllä, kysyn ihan tosissani...

Lähetetty: 08 Syys 2008 17:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Vaihda nyt kuitenkin siitä dieselpensaseoksesta ihan raakaan bensaan ja kokeile sitten miten käy.
Bensiini on "kuivaa" ja petrooli vieläkin "kuivempaa" polttoainetta joten ihmettelen tuota edellisen omistajan polttoainesuositusta kun siinä ei ole edes rahansäästön takia mitään järkeä.

Lähetetty: 09 Syys 2008 14:30
Kirjoittaja Wikibimbo
Ok, että pelkällä bensallakin voisi ajaa konetta poksauttamatta? Olen muutaman polttoainekeskustelun aiemmin lukenut, mutta täytyy sanoa että niistä menee vain enemmän sekaisin... aika monenlaista koktailia taitaa tankeista löytyä.

Kiitos vinkistä, täytyy ottaa ja kokeilla kun ei noita matkavauhtisia laituriintuloja uskalla enää kovin montaa tehdä, saattaa pian satamakapteenilla olla jotain sanottavaa...

Taisinkin ostaa tietämättäni melkoisen harvinaisuuden, kun ei näemmä tuosta kaasukahvan tyvessä olevasta pienemmästä kahvasta ole kenelläkään mitään tietoa. Pitäisiköhän oikein tarjota museoon ;-)

Lähetetty: 09 Syys 2008 15:44
Kirjoittaja Veli-Matti
Voihan se olla imukin ;-)

Lähetetty: 09 Syys 2008 18:53
Kirjoittaja MÖsteri
Kumma semmoinen vipu. Ei se pelkkä vipu mitään säädä, siinä pitää olla jotain toisessa päässä kans, eli meneekö siitä joku vaijeri/tanko kaasuttimeen vaiko kenties magneettoon?

Laita koneestasi joku kuva tänne, niin selviää varmasti tuon(kin) vipstaakin salaisuus!

Lähetetty: 09 Syys 2008 20:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos en aivan väärin muista Weesarjalaisissa ei taida olla ALUNPERIN kahta vipstaakia joista toinen olisi kaasulle ja toinen ryypylle. Joissakin Olympian koneissa on parilliset vivut joista toinen on kaasulle ja toinen sytytykselle.
Mutta tuon ikäiset koneet tahtovat useimmiten olla jotakin muuta kuin alkuperäsiä joten siinä "kakkosvivussa" on kolme vaihtoehtoa:
1. imuläppä
2. sytytysennakon säätö
3. ei mitään, vipu on paikoillaan muuten vaan kun se sattuu olemaan samassa jalustassa kuin toinen on

Mutta laitappa kuva kuten mÖsteri jo pyysi...

Lähetetty: 10 Syys 2008 08:17
Kirjoittaja Wikibimbo
Jep, tuo on joku Evinruden vanha kahvahässäkkä, eli ei varmaankaan alkuperäinen wikuun kuuluva osa.

Edellinen omistaja sanoi tuon olevan "imu", jota he eivät tosin olleet käyttäneet. Myönnän tyhmyyteni tässä asiassa, eli mitäs tuolla imulla sitten tehdään? (mieleen tulee vain yksi asia, mutta epäilen että oikea käyttö liittyy sittenkin moottorin toimintaan...)

Täytyy yrittää ehtiä satamaan ottamaan kuvat.

Lähetetty: 10 Syys 2008 09:58
Kirjoittaja MÖsteri
Nojoo, eli ne vivut on siis "kaukosäätö" vivut? Sitten voisi kuvitella, että toinen käyttää kaasua ja se toinen vipstaaki on tosiaan "imu" eli suomeksi ryyppy/rikastin/choke. Sillä voi helpottaa käynnistämistä, eli laittaa sen päälle muutaman ensimmäisen kierroksen ajaksi, niin kone lähtee (ehkä) käyntiin helpommin. Mutta jos kerran olet tähän mennessä saanut koneen kumminkin käyntiin, niin sitten sitä ei tartte välttämättä käytellä. Kannattaa kokeilla, siten se selvinnee.

Eli imu liittyy tosiaan moottorin toimintaan...

Muutamia veikkauksia käyntiongelmasta:

* kaasukahvasysteemin/Wickströmin kaasun välissä joku ongelma, eli onko kaasukahvan tyhjäkäyntiasento ja kaasuttimen tyhjäkäynti sama? => säätöä, tarvittaessa voit vaikka kokeilla ihan ilman sitä kaukoa, kytket irti ja käytät koneen omaa kaasuvipua (jos sellainen on vielä tallella.)

* skeidaa systeemissä, erityisesti kaasuttimen tyhjäkäyntisuuttimessa ja kanavissa. => puhdistus

* tyhjäkäynnin seos aivan pielessä, tai sitten muuten vaan tyhjäkäynti liian pienellä (tuskin) => säätöä

Onhan sulla jo manuaali siihen moottoriisi? Sen saa täältä jostain latailtua, kunhan käyttää hakua. Ei siinä manuskassa toki kaikkea kerrota, mutta onpahan jotain plaria henkiseksi tueksi.

Lähetetty: 10 Syys 2008 13:32
Kirjoittaja Wikibimbo
Jaahans, siis sama kuin ryyppy... se alkaakin jo kuulosta tutummalta. Kyllä mulla on tuo manuaali jo koneelle tallennettuna, pitänee printata, laminoida ja ruuvata moottorikopan kanteen kiinni...

Täytyy varmaan aloittaa tuo tyhjäkäyntiongelman purkaminen sen skeidateorian pohjalta; muistelisin että alkoi aika lailla yht'äkkiä, yhden pitemmän ja todella hidasvauhtisen reissun jälkeen.

Kiitos avusta!

Lähetetty: 10 Syys 2008 20:04
Kirjoittaja Veli-Matti
25% dieseliä polttoaineessa vaikuttaa yllättävän paljon sen syttymiseen kun dieselin setaaniluku on niin hemmetin huono. Mutuna on että tuo saattaa syttyä kipinästä jo huonommin kuin petrooli ja voi olla aivan hyvin pääsyy huonoon tyhjäkäyntiin.
Kokeilin aikoinaan Valmetin Bertta-Lotan 4035PM:ssä seosta jossa oli 30% dieseliä ja tyhjäkäynti katosi kokonaan. Sen sijaan seoksella jossa oli 70% kerosiinia ja 30% bensiiniä ei ollut tyhjäkäyntiongelmia.

Lähetetty: 31 Loka 2008 14:43
Kirjoittaja JR45
perusvika on petroolille tehty puristus suhde jos käyttää bensiiniä muuta
puristus suhdetta , eli laskutikku käteen ja laske nykyinen palotilan tilavuus .
ja uusi tilavuus pienennetään sorvaamalla kannesta pois . ilman laskuja pääsee kun ottaa yhteyttä leif.wester@vaasanmoottori.fi

Lähetetty: 31 Loka 2008 15:08
Kirjoittaja JR45
Se toinen vipu on ilmeisesti Käynnistinkuristimen läppä
suomeksi säädetään ilman ja polttoaineen seosta

Lähetetty: 31 Loka 2008 17:43
Kirjoittaja Veli-Matti
Sen verran täytyy kysyä että mites petroolikannet ovat pelittäneet hieman matalammasta puristusuhteesta huolimatta bensiinikäyttöä jatkuvasti tai väliaikaisesti lähes 70-80 vuotta näihin päiviin ja sitten nyt yhtäkkiä ne ovat perusvika tyhjäkäynnin katoamiseen?

Olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta ihan jo työni vuoksi.

Lähetetty: 31 Loka 2008 20:02
Kirjoittaja RistoA
Matala puristussuhde ei ole ongelma kipinäsytytteisissä vehkeissä.

Risto

Lähetetty: 01 Marras 2008 12:55
Kirjoittaja JR45
50 vuotta sitten tehtiin autonmoottoreista Petroolilla käyviä venemoottoreita
laittamalla välipala plokin ja kannen väliin noin 4 millimetriä . Puristus suhde
pitäisi olla sille määrätylle poltto aineelle en tidä tuota puristus suhdetta petroolille tai bensiinille Luin kysymyksen uudestaan jos kone käy
tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla vika ei ole koneessa . Ei jaksa käydä tyhjäkäynnilä , vaihde vedossa ...pitää lisätä tehoa