Wiki W2, apu-va

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01.11.2008 14:55

noista petroolikansista ei voi sitten jyrsiä tavaraa pois, sen verran ohut valu niissä. Millin voi tuurilla ottaa mutta kuten edellä mainittu; ei hyödytä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.11.2008 18:21

Juu, tehoahan sinne pitää lisätä (eli "käynti ohilleen") mutta ei puristussuhdetta nostamalla vaan laittamalla kone muuten kuntoon.
Kunnossa oleva petroolikone käy vaikka maailman tappiin tyhjäkäyntiä bensiinillä ja jos ei käy niin vika on jossain muualla kuin puristussuhteessa. Näin on ainakin tähän asti ollut ja mun mutu sanoo että sama meno jatkuu ;-)

Tietysi tehon puute on yksimahdollisuus sitä kautta että kone on yksinkertaisesti niin väljä ettei se jaksa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä mutta ei sitä silloin tahdo saada käymäänkään vaikka kuinka veivaisi tai painaisi starttinappulaa. Mutta niin suuri ohivuoto vaatii kokemukseni mukaan jo melkein millin välyksen männän ja sylinterin välissä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 01.11.2008 21:22

Kuten kaikki muistamme, petroolikoneissa käytettiin bensaa käynnistelyyn ja petroolille heitetiin vasta, kun kone oli saatu jotensakin lämpimäksi.
Eli:
Vaikka kone oisikin ns. "petroolikone", niin se käynnistetiin bensalla, koska toiminta kylmänä ja pienillä tehoilla oli bensan kanssa parempaa. Petroolia käytettiin matka-ajossa, koska se oli halpaa.
Tästä vois päätellä, että bensalla ajamisesta ei ole mitään haittaa koneelle.
Petroolin nakutuskestävyys on huono ja siksi petroolikäyttöön ajateltujen koneitten puristussuhde piti pudottaa petroolille sopivaksi. Siitä seuraa tehojen lasku polttoaineesta riippumatta.

Jos kone ei meinaa käydä tyhjää ja on muutenkin tehoton, niin vika voi olla sytytyksen ajoituksessa, kaasuttimen säädöissä tai puristuksissa. Huono puristus saattaa johtua väljäksi ajetusta koneesta (melko epätodennäköistä) jumissa olevista männänrenkaista tai ohi puhaltavista venttiileistä. Venttiilihomma on helppo, kun kyseessä on lättäpää.

Risto

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30.10.2008 18:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 01.11.2008 21:45

Joo minä vain kirjoittelin tästä kirjasta Autoteknillinen Käsikirja Moottori
1964 sivu 281 en oikein usko että siinä olis väärää tietoa sentään seitsemäs
painos
Minä tein ihan itse wikströmin w-3 moottorin. bensiini tankkia ei ollut ryyppy kuppeihin ryypyt kone käymään ja heti petroolilla . toinen tapa oli toi bensiini lämmitys

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 01.11.2008 22:20

Nooh...
Jos kaverilla on vanha Wikke, jota ruokitaan löpön ja bensan seoksella ja on aiemmin toiminut ihan hyvin, niin ei sitä kannata alkaa korjaamaan kantta laskemalla.

:-)

Risto

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.11.2008 0:43

Joo-o..

Näihin vanhempiin laitteisiin tuntuu netissä riittävän uskomattomat määrät spekulointia... :=D Harmi vaan että kyseessä on niinkin jumalattoman yksinkertainen laite, että sen tosiaan saa käymään ilman mitään ihmeempiä konsteja.

Ensinnäkään ei todellakaan kannata lähteä mitään kannenkoneistuksia tekemään, siinä on varma konsti saada kansi puhki ja sitä myöten pilalle. Ja vielä isommin ensinnäkin se on täysin turhaa touhua. Bensa- ja petroolikansien puristussuhteessa ei mitään käänteentekevää eroa ole. Esitteen mukaan se bensakansi antaa huikeat 15% lisää tehoa... (puristus suhteiden eroa en ny muista, mutta olikohan 4,5:1 => 5:1...)

Oleellista on, että kone on alkuperäisessä kunnossa, puhdas ja siisti. Polttoaine bensaa (95E) ja koko systeemi vimpan päälle puhdistettu. Ohjekirjan mukaan paukut kaasarissa johtuvat liian laihasta seoksesta, eli roskista kaasuttimessa. No, wickströmin suhteen ei aina ohjekirja ole lopullinen viisaus, mutta skeida systeemissä on aina polttomoottorin varmin sammuttaja.

Kone lienee toiminut kymmeniä vuosia ainakin jollain lailla, kun se on veneessä jäljellä. Kannattaisi mekaniikan muuttamisen sijaa keskittyä niihin asioihin joita aika tekee: Lika, kuluminen ja tumpeloiden tekemät viritykset. Ne kun eliminoi taitaa wiku kiittää.

:=)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.11.2008 1:30

Olisi kiva nähdä tuo oppikirja. Jotenkin sen neuvo ihmetyttää...
Onko se alkuperäiskieleltään joku muu kuin suomenkielinen eli siinä voisi olla "käännöskukkanen"?
Toinen mahdollisuus on että aikoinaan käytettiin osin eri termejä myös moottoripuolella ja alkuperäispainos olisi esimerkiksi jostain -30 luvulta. Siihen ainakin viittaa se että jos sisällössä on asiaa sivuventtiilikoneista jotka jo -60 luvulla olivat lähestulkoot "menneen talven lumia" - niin no, muualla paitsi venemoottoreissa...
Mietiskelenkin tässä sanaparia puristuspaine vs. puristussuhde...

Tuosta vanhasta kielestä sen verran että minulla on yksi metsästysopas alkuperäispainoksena vuodelta -34 ja siitä on sisältöä muutamatta otettu viimeiset painokset joskus -70 luvulla. Kieliasu on niin vanhaa että alle 50 vuotiaat alan harrastajat tarvitsevat sen ymmärtämiseen sanakirjan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30.10.2008 18:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 02.11.2008 12:43

Se kirja suomalaisen kirjoittama Kiinnosti toi puristus suhde katselin dieselien puristussuhteita esm. Indenor 60hv 22,2 .Volvo 90----150 hv 17 eli näyttää olevan iso haarukka olisin kyllä väittänyt dieselin puristussuhde on aina 20--22

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 04.11.2008 18:25

Veli-Matti kirjoitti:Sen verran täytyy kysyä että mites petroolikannet ovat pelittäneet hieman matalammasta puristusuhteesta huolimatta bensiinikäyttöä jatkuvasti tai väliaikaisesti lähes 70-80 vuotta näihin päiviin ja sitten nyt yhtäkkiä ne ovat perusvika tyhjäkäynnin katoamiseen?

Olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta ihan jo työni vuoksi.
Minun W2 toimi ihan hyvin petroolikansilla bensiinillä. Sitten kun kannet alkoivat vuotaa, tilasin uudet bensiinikannet Vaasasta. Teho tuntui kasvavan vähän. (1/2 hp?)

Olen käyttänyt myös 0,2-0,3% kaksitahtiöljyä seassa ja se luullakseni parantaa toimintaa. Ainakin subjektiivinen ensiarvio käynnistä oli pehmeämpi ja liukkaampi! ;)

Sytytysennakon olen säätänyt ihan ajossa liikuttamalla virranjakajaa parhaaksi mahdolliseksi. Venttilivälykset on säädetty. Kaasuttimen esisuodatinta pitää välillä puhdistaa roskista. Tankki pitää olla ylempänä kuin ohjekirja sanoo (kun ei ole asennettu bensiinipumppua) tai ei voi käyttää tyhjäksi - ainakin käynnistyminen estyy, jos erehtyy sammuttamaan.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.11.2008 22:54

Tuommoinen 0,5hp tehon nousu on jo katsottava 100% onnistuneeksi viritykseksi.
Mites se vanha nyrkkisääntö menikään; "Jos viritettäessä teho ei laske 30% enempää on viritys katsottava onnistuneeksi"... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

fiskari79
Viestit: 3
Liittynyt: 10.05.2009 19:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fiskari79 » 10.05.2009 21:10

En tiedä tuliko tämä nyt oikeaan paikkaan mutta otsikka ainakin sopii meikäläiselle, eli olen uusi wiku harrastaja ja kyse w2 mallin koneesta mikä dynastartilla ja virranjakaja sytyllä jne. Koitin jotenkuten tutustua koneeseen ennen sen käyttämistä, vaihdoin öljyt yms.
Kone lähti nätisti pyörimään kun sen starttasin mutta vesi ei kiertänyt lainkaan, ostettaessa käytimme konetta myyjän kanssa ja vesikiersi tuli iloisesti pakoputkesta jne.
Mutta ongelmat alkoivat nyt kun sen ekaa kertaa itse käynnistin, vedin isoon tynnyriin vettä koneen vierelle vesi letku altaasta pumpun alle, ja koneen päällä hanan vieressä olevasta putkesta(ilmeisesti veden kierto takaisin/veden poisto?) takaisin vesiastiaan, hana oli auki ja vesipumpun ilmeisesti tyhjennys kraana oli kiinni samoin sylinterien alla olevat hanat (eikös nekin ole vain vesitilan tyhjennys hanat?)
No kokeilin tietenkin roplata koneen käydessä kaikki hanat läpi mutta vettä ei tullut mistään kokeilin kiinni auki sitä pää hanaa jne. sammutin koneen kun mitään ei tapahtunut mutta sen jälkeen vettä rupesi tihkumaan jostain sylinterien välistä?? En pystynyt sitten sen tarkemmin enää tekemään diagnoosia kun rupesi vettä satamaan kun pihalla touhusin ja jouduin tältä päivältä lopettamaan..
Niin juu ja konetta en todellakaan käyttänyt ylikuumaksi muutaman minuutin vain kun koitin saada vettä liikkumaan, tosin sellaisen huomasin että vauhtipyöränpuoleinen sylinterinkansi lämpeni huomattavasti enemmän kuin toinen ??

Ostinko ihan suden vai mokasinko itse jotain, koneen piti olla hyvässä kunnossa ja sylinterit ja kannet vaihdettu muutamia vuosia sitten ja talveksi kanavat huuhdeltu, glygolit sisässä jne ?

Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaisi aloittelijaa jelppiä :-)

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.05.2009 13:55

No eipä tuossa suurtaa hätää pitäisi olla. Ihan ensimmäiseksi kannattaa huolehtia siitä, että sisäänmeno letku on mahdollisimman täynnä vettä kun alat pyörittelemään. Silloin pumppu saa vedet sisäänsä paljon helpommin.
Tuollainen hammasrataspumppu imee huonommin kuin työntää. Eli tee vaikka niin, että otat sen vesiletkun pään sieltä tynnyristä, ja lyöt siihen suppilon kiinni, sitten annostelet sinne kupilla letkun täyteen vettä, ja voit vielä vaikka pyöritelläkin konetta että siellä on hiukan jo valmiina ennen käynnistystä.
Jos vesi lorisee ulos jostain hanoista, niin kääntele kunnes lakkaa lorisemasta. Sitten kun kone saa vettä ja kierrossa ei ole enää ilmaa, niin pumppu horii vettä sieltä tynnyristäkin. Ihan ämpäri koneen vieressä toimii, noin esimerkiksi. Veden pitäisi näillä eväillä tulla koneesta läpi ihan veivillä/startilla pyöritellen, ainakin melkein.

Ja viimeinen vinkki: Käytä läpinäkyviä letkuja, sitten näet missä vesi menee.

fiskari79
Viestit: 3
Liittynyt: 10.05.2009 19:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fiskari79 » 11.05.2009 20:03

Kiitoksia paljon nopeasta jelpistä, koitan tässä pikimmiten konetta uudelleen, minulla saattoin olla kyllä turhan pitkä jäähy vesiletku mikä nousi ehkä hiukan turhan korkealle, tarvii kokeilla antaa ensin ns.siemenvettä.

Mikä muuten on tommone kupariputki mikä tulee kaasarin takaa ja on panjoliittimellä pakosarjan tuntumassa kiinni, öljyn huohotus tms ?

Lähinnä se nosti huolen kun jostain sylinterien välistä tihrutti hieman vettä että olisiko joku voinu jo pienestä käytöstä haljeta taikka sylinterin/psarjan tiiviste mennä ?
Konetta käytin muutaman minuutin sen aikaan kun kävin letkut ja hanat läpi mutta eise mielestäni kihisevän kuumaksi lämmennyt.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.05.2009 23:21

Se kupariputki on aika suurella todennäköisyydellä (kuvauksesi perusteella) öljynpainemittarin putki. Eli seuraappa sitä putkea, niin toisessa päässä pitäisi killua öljynpainemittari. Tai sitten sieltä löytyy joku anturi myöhemmälle viritykselle.

Että vettä sylinterien välistä...? Kuulostaapa kummalle. Koneesta ei kyllä pitäisi tulla vettä mistään muualta kuin poistoputkesta. Niin ja jos niitä hanoja vääntelit siinä sylinterien kyljessä, niin olisiko niistä poistohanoista tullut liraus vanhaa vettä?

Kokeile nyt ensin saada sinne koneeseen sitä vettä pakkosyötöllä. Kun letku on täynnä vettä ja tynnyrissä, niin pyöritä konetta jos vaikka vesi sillä jo alkaisi kiertää. (Esimerkiksi sähköstartilla ja ryyppykupit auki, pyörii helpommin). Ala vasta sitten taikomaan käyntiin, niin olet ainakin varmalla puolella. Ja edelleen, käytä läpinäkyvää letkua, niin näet koska alkaa tapahtua.

Veden kulku koneen läpi on ihan oikeasti varsin yksinkertainen homma... ei siinä kovin isoa ongelmaa voi olla.

Vastaa Viestiin