Wiki W2, apu-va

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Wikibimbo
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Wiki W2, apu-va

Viesti Kirjoittaja Wikibimbo » 08 Syys 2008 15:55

Sorruin toteuttamaan pitkäaikaisen haaveeni ja ostin puuveneen. Rungon rapsuttelun ja laittelun arvelin olevan mukavaa ja terapeuttista, mutta nuo mottoritekniset ongelmat tulivat yllätyksenä... mistään moottoreista mitään ymmärtämättömä heittäydyn armoillenne kahden kysymyksen kanssa:

1) kone ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä vaihde päällä. Ei siis kylmänä eikä kuumana. Polttoaineena käytän edellisen omistajan ohjeiden mukaista 25% dieseliä / 75% bensaa -seosta, korjautuisiko tilanne suhteita muuttamalla vai pitääkö alkaa ruuvailla "rautapuolelta"? jos, niin mistä?

2) kaasuvivun vieressä on pienempi vipu, joka kuulemma on joku "imu". Mitäs virkaa tuolla on, ja saisiko sitä vääntelemällä jotain apua tuohon ylempään ongelmaan?

... ja kyllä, kysyn ihan tosissani...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Syys 2008 17:19

Vaihda nyt kuitenkin siitä dieselpensaseoksesta ihan raakaan bensaan ja kokeile sitten miten käy.
Bensiini on "kuivaa" ja petrooli vieläkin "kuivempaa" polttoainetta joten ihmettelen tuota edellisen omistajan polttoainesuositusta kun siinä ei ole edes rahansäästön takia mitään järkeä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Wikibimbo
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wikibimbo » 09 Syys 2008 14:30

Ok, että pelkällä bensallakin voisi ajaa konetta poksauttamatta? Olen muutaman polttoainekeskustelun aiemmin lukenut, mutta täytyy sanoa että niistä menee vain enemmän sekaisin... aika monenlaista koktailia taitaa tankeista löytyä.

Kiitos vinkistä, täytyy ottaa ja kokeilla kun ei noita matkavauhtisia laituriintuloja uskalla enää kovin montaa tehdä, saattaa pian satamakapteenilla olla jotain sanottavaa...

Taisinkin ostaa tietämättäni melkoisen harvinaisuuden, kun ei näemmä tuosta kaasukahvan tyvessä olevasta pienemmästä kahvasta ole kenelläkään mitään tietoa. Pitäisiköhän oikein tarjota museoon ;-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Syys 2008 15:44

Voihan se olla imukin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09 Syys 2008 18:53

Kumma semmoinen vipu. Ei se pelkkä vipu mitään säädä, siinä pitää olla jotain toisessa päässä kans, eli meneekö siitä joku vaijeri/tanko kaasuttimeen vaiko kenties magneettoon?

Laita koneestasi joku kuva tänne, niin selviää varmasti tuon(kin) vipstaakin salaisuus!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Syys 2008 20:08

Jos en aivan väärin muista Weesarjalaisissa ei taida olla ALUNPERIN kahta vipstaakia joista toinen olisi kaasulle ja toinen ryypylle. Joissakin Olympian koneissa on parilliset vivut joista toinen on kaasulle ja toinen sytytykselle.
Mutta tuon ikäiset koneet tahtovat useimmiten olla jotakin muuta kuin alkuperäsiä joten siinä "kakkosvivussa" on kolme vaihtoehtoa:
1. imuläppä
2. sytytysennakon säätö
3. ei mitään, vipu on paikoillaan muuten vaan kun se sattuu olemaan samassa jalustassa kuin toinen on

Mutta laitappa kuva kuten mÖsteri jo pyysi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Wikibimbo
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wikibimbo » 10 Syys 2008 08:17

Jep, tuo on joku Evinruden vanha kahvahässäkkä, eli ei varmaankaan alkuperäinen wikuun kuuluva osa.

Edellinen omistaja sanoi tuon olevan "imu", jota he eivät tosin olleet käyttäneet. Myönnän tyhmyyteni tässä asiassa, eli mitäs tuolla imulla sitten tehdään? (mieleen tulee vain yksi asia, mutta epäilen että oikea käyttö liittyy sittenkin moottorin toimintaan...)

Täytyy yrittää ehtiä satamaan ottamaan kuvat.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10 Syys 2008 09:58

Nojoo, eli ne vivut on siis "kaukosäätö" vivut? Sitten voisi kuvitella, että toinen käyttää kaasua ja se toinen vipstaaki on tosiaan "imu" eli suomeksi ryyppy/rikastin/choke. Sillä voi helpottaa käynnistämistä, eli laittaa sen päälle muutaman ensimmäisen kierroksen ajaksi, niin kone lähtee (ehkä) käyntiin helpommin. Mutta jos kerran olet tähän mennessä saanut koneen kumminkin käyntiin, niin sitten sitä ei tartte välttämättä käytellä. Kannattaa kokeilla, siten se selvinnee.

Eli imu liittyy tosiaan moottorin toimintaan...

Muutamia veikkauksia käyntiongelmasta:

* kaasukahvasysteemin/Wickströmin kaasun välissä joku ongelma, eli onko kaasukahvan tyhjäkäyntiasento ja kaasuttimen tyhjäkäynti sama? => säätöä, tarvittaessa voit vaikka kokeilla ihan ilman sitä kaukoa, kytket irti ja käytät koneen omaa kaasuvipua (jos sellainen on vielä tallella.)

* skeidaa systeemissä, erityisesti kaasuttimen tyhjäkäyntisuuttimessa ja kanavissa. => puhdistus

* tyhjäkäynnin seos aivan pielessä, tai sitten muuten vaan tyhjäkäynti liian pienellä (tuskin) => säätöä

Onhan sulla jo manuaali siihen moottoriisi? Sen saa täältä jostain latailtua, kunhan käyttää hakua. Ei siinä manuskassa toki kaikkea kerrota, mutta onpahan jotain plaria henkiseksi tueksi.

Wikibimbo
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wikibimbo » 10 Syys 2008 13:32

Jaahans, siis sama kuin ryyppy... se alkaakin jo kuulosta tutummalta. Kyllä mulla on tuo manuaali jo koneelle tallennettuna, pitänee printata, laminoida ja ruuvata moottorikopan kanteen kiinni...

Täytyy varmaan aloittaa tuo tyhjäkäyntiongelman purkaminen sen skeidateorian pohjalta; muistelisin että alkoi aika lailla yht'äkkiä, yhden pitemmän ja todella hidasvauhtisen reissun jälkeen.

Kiitos avusta!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Syys 2008 20:04

25% dieseliä polttoaineessa vaikuttaa yllättävän paljon sen syttymiseen kun dieselin setaaniluku on niin hemmetin huono. Mutuna on että tuo saattaa syttyä kipinästä jo huonommin kuin petrooli ja voi olla aivan hyvin pääsyy huonoon tyhjäkäyntiin.
Kokeilin aikoinaan Valmetin Bertta-Lotan 4035PM:ssä seosta jossa oli 30% dieseliä ja tyhjäkäynti katosi kokonaan. Sen sijaan seoksella jossa oli 70% kerosiinia ja 30% bensiiniä ei ollut tyhjäkäyntiongelmia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 31 Loka 2008 14:43

perusvika on petroolille tehty puristus suhde jos käyttää bensiiniä muuta
puristus suhdetta , eli laskutikku käteen ja laske nykyinen palotilan tilavuus .
ja uusi tilavuus pienennetään sorvaamalla kannesta pois . ilman laskuja pääsee kun ottaa yhteyttä leif.wester@vaasanmoottori.fi

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 31 Loka 2008 15:08

Se toinen vipu on ilmeisesti Käynnistinkuristimen läppä
suomeksi säädetään ilman ja polttoaineen seosta

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Loka 2008 17:43

Sen verran täytyy kysyä että mites petroolikannet ovat pelittäneet hieman matalammasta puristusuhteesta huolimatta bensiinikäyttöä jatkuvasti tai väliaikaisesti lähes 70-80 vuotta näihin päiviin ja sitten nyt yhtäkkiä ne ovat perusvika tyhjäkäynnin katoamiseen?

Olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta ihan jo työni vuoksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 31 Loka 2008 20:02

Matala puristussuhde ei ole ongelma kipinäsytytteisissä vehkeissä.

Risto

JR45
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JR45 » 01 Marras 2008 12:55

50 vuotta sitten tehtiin autonmoottoreista Petroolilla käyviä venemoottoreita
laittamalla välipala plokin ja kannen väliin noin 4 millimetriä . Puristus suhde
pitäisi olla sille määrätylle poltto aineelle en tidä tuota puristus suhdetta petroolille tai bensiinille Luin kysymyksen uudestaan jos kone käy
tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla vika ei ole koneessa . Ei jaksa käydä tyhjäkäynnilä , vaihde vedossa ...pitää lisätä tehoa

Vastaa Viestiin