Wiki W2, apu-va
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
- Paikkakunta: Helsinki
Wiki W2, apu-va
Sorruin toteuttamaan pitkäaikaisen haaveeni ja ostin puuveneen. Rungon rapsuttelun ja laittelun arvelin olevan mukavaa ja terapeuttista, mutta nuo mottoritekniset ongelmat tulivat yllätyksenä... mistään moottoreista mitään ymmärtämättömä heittäydyn armoillenne kahden kysymyksen kanssa:
1) kone ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä vaihde päällä. Ei siis kylmänä eikä kuumana. Polttoaineena käytän edellisen omistajan ohjeiden mukaista 25% dieseliä / 75% bensaa -seosta, korjautuisiko tilanne suhteita muuttamalla vai pitääkö alkaa ruuvailla "rautapuolelta"? jos, niin mistä?
2) kaasuvivun vieressä on pienempi vipu, joka kuulemma on joku "imu". Mitäs virkaa tuolla on, ja saisiko sitä vääntelemällä jotain apua tuohon ylempään ongelmaan?
... ja kyllä, kysyn ihan tosissani...
1) kone ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä vaihde päällä. Ei siis kylmänä eikä kuumana. Polttoaineena käytän edellisen omistajan ohjeiden mukaista 25% dieseliä / 75% bensaa -seosta, korjautuisiko tilanne suhteita muuttamalla vai pitääkö alkaa ruuvailla "rautapuolelta"? jos, niin mistä?
2) kaasuvivun vieressä on pienempi vipu, joka kuulemma on joku "imu". Mitäs virkaa tuolla on, ja saisiko sitä vääntelemällä jotain apua tuohon ylempään ongelmaan?
... ja kyllä, kysyn ihan tosissani...
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vaihda nyt kuitenkin siitä dieselpensaseoksesta ihan raakaan bensaan ja kokeile sitten miten käy.
Bensiini on "kuivaa" ja petrooli vieläkin "kuivempaa" polttoainetta joten ihmettelen tuota edellisen omistajan polttoainesuositusta kun siinä ei ole edes rahansäästön takia mitään järkeä.
Bensiini on "kuivaa" ja petrooli vieläkin "kuivempaa" polttoainetta joten ihmettelen tuota edellisen omistajan polttoainesuositusta kun siinä ei ole edes rahansäästön takia mitään järkeä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
- Paikkakunta: Helsinki
Ok, että pelkällä bensallakin voisi ajaa konetta poksauttamatta? Olen muutaman polttoainekeskustelun aiemmin lukenut, mutta täytyy sanoa että niistä menee vain enemmän sekaisin... aika monenlaista koktailia taitaa tankeista löytyä.
Kiitos vinkistä, täytyy ottaa ja kokeilla kun ei noita matkavauhtisia laituriintuloja uskalla enää kovin montaa tehdä, saattaa pian satamakapteenilla olla jotain sanottavaa...
Taisinkin ostaa tietämättäni melkoisen harvinaisuuden, kun ei näemmä tuosta kaasukahvan tyvessä olevasta pienemmästä kahvasta ole kenelläkään mitään tietoa. Pitäisiköhän oikein tarjota museoon
Kiitos vinkistä, täytyy ottaa ja kokeilla kun ei noita matkavauhtisia laituriintuloja uskalla enää kovin montaa tehdä, saattaa pian satamakapteenilla olla jotain sanottavaa...
Taisinkin ostaa tietämättäni melkoisen harvinaisuuden, kun ei näemmä tuosta kaasukahvan tyvessä olevasta pienemmästä kahvasta ole kenelläkään mitään tietoa. Pitäisiköhän oikein tarjota museoon

- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Voihan se olla imukin 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jos en aivan väärin muista Weesarjalaisissa ei taida olla ALUNPERIN kahta vipstaakia joista toinen olisi kaasulle ja toinen ryypylle. Joissakin Olympian koneissa on parilliset vivut joista toinen on kaasulle ja toinen sytytykselle.
Mutta tuon ikäiset koneet tahtovat useimmiten olla jotakin muuta kuin alkuperäsiä joten siinä "kakkosvivussa" on kolme vaihtoehtoa:
1. imuläppä
2. sytytysennakon säätö
3. ei mitään, vipu on paikoillaan muuten vaan kun se sattuu olemaan samassa jalustassa kuin toinen on
Mutta laitappa kuva kuten mÖsteri jo pyysi...
Mutta tuon ikäiset koneet tahtovat useimmiten olla jotakin muuta kuin alkuperäsiä joten siinä "kakkosvivussa" on kolme vaihtoehtoa:
1. imuläppä
2. sytytysennakon säätö
3. ei mitään, vipu on paikoillaan muuten vaan kun se sattuu olemaan samassa jalustassa kuin toinen on
Mutta laitappa kuva kuten mÖsteri jo pyysi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
- Paikkakunta: Helsinki
Jep, tuo on joku Evinruden vanha kahvahässäkkä, eli ei varmaankaan alkuperäinen wikuun kuuluva osa.
Edellinen omistaja sanoi tuon olevan "imu", jota he eivät tosin olleet käyttäneet. Myönnän tyhmyyteni tässä asiassa, eli mitäs tuolla imulla sitten tehdään? (mieleen tulee vain yksi asia, mutta epäilen että oikea käyttö liittyy sittenkin moottorin toimintaan...)
Täytyy yrittää ehtiä satamaan ottamaan kuvat.
Edellinen omistaja sanoi tuon olevan "imu", jota he eivät tosin olleet käyttäneet. Myönnän tyhmyyteni tässä asiassa, eli mitäs tuolla imulla sitten tehdään? (mieleen tulee vain yksi asia, mutta epäilen että oikea käyttö liittyy sittenkin moottorin toimintaan...)
Täytyy yrittää ehtiä satamaan ottamaan kuvat.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Nojoo, eli ne vivut on siis "kaukosäätö" vivut? Sitten voisi kuvitella, että toinen käyttää kaasua ja se toinen vipstaaki on tosiaan "imu" eli suomeksi ryyppy/rikastin/choke. Sillä voi helpottaa käynnistämistä, eli laittaa sen päälle muutaman ensimmäisen kierroksen ajaksi, niin kone lähtee (ehkä) käyntiin helpommin. Mutta jos kerran olet tähän mennessä saanut koneen kumminkin käyntiin, niin sitten sitä ei tartte välttämättä käytellä. Kannattaa kokeilla, siten se selvinnee.
Eli imu liittyy tosiaan moottorin toimintaan...
Muutamia veikkauksia käyntiongelmasta:
* kaasukahvasysteemin/Wickströmin kaasun välissä joku ongelma, eli onko kaasukahvan tyhjäkäyntiasento ja kaasuttimen tyhjäkäynti sama? => säätöä, tarvittaessa voit vaikka kokeilla ihan ilman sitä kaukoa, kytket irti ja käytät koneen omaa kaasuvipua (jos sellainen on vielä tallella.)
* skeidaa systeemissä, erityisesti kaasuttimen tyhjäkäyntisuuttimessa ja kanavissa. => puhdistus
* tyhjäkäynnin seos aivan pielessä, tai sitten muuten vaan tyhjäkäynti liian pienellä (tuskin) => säätöä
Onhan sulla jo manuaali siihen moottoriisi? Sen saa täältä jostain latailtua, kunhan käyttää hakua. Ei siinä manuskassa toki kaikkea kerrota, mutta onpahan jotain plaria henkiseksi tueksi.
Eli imu liittyy tosiaan moottorin toimintaan...
Muutamia veikkauksia käyntiongelmasta:
* kaasukahvasysteemin/Wickströmin kaasun välissä joku ongelma, eli onko kaasukahvan tyhjäkäyntiasento ja kaasuttimen tyhjäkäynti sama? => säätöä, tarvittaessa voit vaikka kokeilla ihan ilman sitä kaukoa, kytket irti ja käytät koneen omaa kaasuvipua (jos sellainen on vielä tallella.)
* skeidaa systeemissä, erityisesti kaasuttimen tyhjäkäyntisuuttimessa ja kanavissa. => puhdistus
* tyhjäkäynnin seos aivan pielessä, tai sitten muuten vaan tyhjäkäynti liian pienellä (tuskin) => säätöä
Onhan sulla jo manuaali siihen moottoriisi? Sen saa täältä jostain latailtua, kunhan käyttää hakua. Ei siinä manuskassa toki kaikkea kerrota, mutta onpahan jotain plaria henkiseksi tueksi.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08 Syys 2008 15:39
- Paikkakunta: Helsinki
Jaahans, siis sama kuin ryyppy... se alkaakin jo kuulosta tutummalta. Kyllä mulla on tuo manuaali jo koneelle tallennettuna, pitänee printata, laminoida ja ruuvata moottorikopan kanteen kiinni...
Täytyy varmaan aloittaa tuo tyhjäkäyntiongelman purkaminen sen skeidateorian pohjalta; muistelisin että alkoi aika lailla yht'äkkiä, yhden pitemmän ja todella hidasvauhtisen reissun jälkeen.
Kiitos avusta!
Täytyy varmaan aloittaa tuo tyhjäkäyntiongelman purkaminen sen skeidateorian pohjalta; muistelisin että alkoi aika lailla yht'äkkiä, yhden pitemmän ja todella hidasvauhtisen reissun jälkeen.
Kiitos avusta!
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
25% dieseliä polttoaineessa vaikuttaa yllättävän paljon sen syttymiseen kun dieselin setaaniluku on niin hemmetin huono. Mutuna on että tuo saattaa syttyä kipinästä jo huonommin kuin petrooli ja voi olla aivan hyvin pääsyy huonoon tyhjäkäyntiin.
Kokeilin aikoinaan Valmetin Bertta-Lotan 4035PM:ssä seosta jossa oli 30% dieseliä ja tyhjäkäynti katosi kokonaan. Sen sijaan seoksella jossa oli 70% kerosiinia ja 30% bensiiniä ei ollut tyhjäkäyntiongelmia.
Kokeilin aikoinaan Valmetin Bertta-Lotan 4035PM:ssä seosta jossa oli 30% dieseliä ja tyhjäkäynti katosi kokonaan. Sen sijaan seoksella jossa oli 70% kerosiinia ja 30% bensiiniä ei ollut tyhjäkäyntiongelmia.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
- Paikkakunta: Piikkiö
perusvika on petroolille tehty puristus suhde jos käyttää bensiiniä muuta
puristus suhdetta , eli laskutikku käteen ja laske nykyinen palotilan tilavuus .
ja uusi tilavuus pienennetään sorvaamalla kannesta pois . ilman laskuja pääsee kun ottaa yhteyttä leif.wester@vaasanmoottori.fi
puristus suhdetta , eli laskutikku käteen ja laske nykyinen palotilan tilavuus .
ja uusi tilavuus pienennetään sorvaamalla kannesta pois . ilman laskuja pääsee kun ottaa yhteyttä leif.wester@vaasanmoottori.fi
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sen verran täytyy kysyä että mites petroolikannet ovat pelittäneet hieman matalammasta puristusuhteesta huolimatta bensiinikäyttöä jatkuvasti tai väliaikaisesti lähes 70-80 vuotta näihin päiviin ja sitten nyt yhtäkkiä ne ovat perusvika tyhjäkäynnin katoamiseen?
Olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta ihan jo työni vuoksi.
Olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta ihan jo työni vuoksi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 30 Loka 2008 17:17
- Paikkakunta: Piikkiö
50 vuotta sitten tehtiin autonmoottoreista Petroolilla käyviä venemoottoreita
laittamalla välipala plokin ja kannen väliin noin 4 millimetriä . Puristus suhde
pitäisi olla sille määrätylle poltto aineelle en tidä tuota puristus suhdetta petroolille tai bensiinille Luin kysymyksen uudestaan jos kone käy
tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla vika ei ole koneessa . Ei jaksa käydä tyhjäkäynnilä , vaihde vedossa ...pitää lisätä tehoa
laittamalla välipala plokin ja kannen väliin noin 4 millimetriä . Puristus suhde
pitäisi olla sille määrätylle poltto aineelle en tidä tuota puristus suhdetta petroolille tai bensiinille Luin kysymyksen uudestaan jos kone käy
tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla vika ei ole koneessa . Ei jaksa käydä tyhjäkäynnilä , vaihde vedossa ...pitää lisätä tehoa