Sivu 1/2

Kaikua, lokia, gpsää yms samalle näytölle tai sitten ei...

Lähetetty: 08 Syys 2008 15:32
Kirjoittaja jor
Sattuisiko joku tietämään, onko markkinoilla semmotosia "monitoimimittareita",
jossa yhteen luokkaa 9" LCD-paneliin voisi tuupata eri "antureita" moduleina?
Lähinnä kyseeseen tulisi kaiku, loki ja GPS. Eli kun näyttöyksikön kylkeen
tuuppaa vaikka kaikumodulissa olevan töpselin, putkahtaa näytölle kaikuluotaimen
"näyttö" muiden sekaan. Joko silleen että näytöstä on kiinteästi varattuja alueita
eri antureille tai sitten voisi jollain käyttöliittymällä komentaa johonkin tiettyyn
paikkaan halutun näköisen "mittarin".

Kyselin siksi, kun en haluaisi joka vermettä varten omaa lcd-näyttöä vaan
ihan ulkonäkösyistä joko silleen, että useampi laite näyttäisi mittausdatan
samalla näytöllä tai sitten niin, että näyttimet olisi pieniä ja simppeleitä.
Kaiun syvyyslukema ja loki ihan "analogisella" viisarimittarilla ja GPS-koordinaatit
vaikka pienellä 7-segmenttinäytöllä.

Tietty jonkun standardin mittausväylän ympärille voisi rakennella omankin
virityksen, mutta mieluummin turvautuisi johonkin valmiiseen.

Re: Kaikua, lokia, gpsää yms samalle näytölle tai sitten ei.

Lähetetty: 08 Syys 2008 16:32
Kirjoittaja jor
jor kirjoitti:Sattuisiko joku tietämään, onko markkinoilla semmotosia "monitoimimittareita",
jossa yhteen luokkaa 9" LCD-paneliin voisi tuupata eri "antureita" moduleina?
Joku raymarinen c80 lienee lähinnä ajateltua... siinä on tosin karttaplotteri yms
hilut ja kokonaisuus on fiksattu. Tokihan lokin voi unohtaa jos gps:stä ottaa
nopeusnäytön.

Mut sitten edelleen kaiku ja loki "analogisella" ja vähän vanhantyylisellä
mittarilla pitäs katastaa.... jos jollekin on sattunut silmään.

Lähetetty: 08 Syys 2008 19:21
Kirjoittaja TeddyDiver
Onhan noita vissiin kaikilla valmistajilla, eli toi Raymarine, Simrad ja Furuno ainakin. Saapi vielä mittaristotkin samalle taululle. "Vähän" ovat tieten hinnakkaita..

Lähetetty: 08 Syys 2008 19:30
Kirjoittaja jor
TeddyDiver kirjoitti:Onhan noita vissiin kaikilla valmistajilla, eli toi Raymarine, Simrad ja Furuno ainakin. Saapi vielä mittaristotkin samalle taululle. "Vähän" ovat tieten hinnakkaita..
Nooh... on tässä talvi aikaa säästää :-) Lähinnä kuutioin tuota kun pitäisi lähipäivinä
laatia uus ohjaustiski et minkä kokoinen ja mallinen. Tyyliin sopis parahiten jotku
kromatut viisarimittarit, mutta mistäpä semmosia saisi. Hyvä vaihtoehto joku
yhdellä näytöllä monta juttua tekevä vempele. En haluais mitään lentokoneen
ohjaamoa ton ikäiseen paattiin. Tietty jos kaikki mahdolliset mittarit tuuppaa yhteen
näyttöön niin sitten on mukavasti sokkona, jos (=kun) se lasahtaa :-)

Lähetetty: 08 Syys 2008 20:41
Kirjoittaja Kapu III
Olisiko tälläinen sit hyvä jos haluu vähän mittareita Kuva

Lähetetty: 08 Syys 2008 23:36
Kirjoittaja jor
Kapu III kirjoitti:Olisiko tälläinen sit hyvä jos haluu vähän mittareita
Heh... tossa on jo kaks ideaa yhdistettynä :-)
Mutta tuo "classic instruments" oli hyvä hakusana kuukkelille...

Lähetetty: 09 Syys 2008 06:55
Kirjoittaja Veli-Matti
Mahtaa olla melkoinen johtohässäkkä tuommoisen mittarin takana mutta tuo olisi kyllä pätö vehje.

Lähetetty: 09 Syys 2008 21:14
Kirjoittaja bonito
Ajoin pitkiä matkoja veneellä, jossa oli C-80 tutkaplotteri, kun asetettiin isolla mittakaavalla WPT jonnekin 40mpk:n päähän ja pienennettiin n. 3mpk skaalaan, niin ajellessamme viivaa pitkin, havaitsimme, että reittiviiva vei läpi saarien ja matalikkojen. Eli en tykännyt siitä ominaisuudesta ollenkaan, että isolla mittakaavalla kartasta puuttuu tietoja reimareista ja matalikoista. Niinpä käytän vain tutkaa ja ajelen läppärikartalla, jossa kaikki tieto on myös isossa mittakaavassa. Saako c-map karttoihin edes tehtyä omia reittejä, tuskin. Plotterit on suurta humpuukia mun mielestäni. Sea Clearissa on mahdollisuus kytkeä muita mittareita näytölle. http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/ko ... index.html , manuaali löytyy vas reunasta Projektit , sieltä löytyy tietoa Sea Clearista.

Plotteri

Lähetetty: 09 Syys 2008 21:39
Kirjoittaja Donna 28
Minä ajelen edelleen perinteisin menetelmin. Merikortti, kompassi, suuntimakompassi, harppi, navigointikolmio, pitkäviivotin ja lyijykynä.
Hyvin olen pärjännyt, vaikkakin en kiellä jonkinlaisen gps -karttaplotterin
kiinnostavan. Katsotaan nyt. Lähivesillä ajellessa ei tarvitse muuta kuin
kartaa, jos sitäkään.
Donna 28

Lähetetty: 09 Syys 2008 21:49
Kirjoittaja Vandrock
jor kirjoitti:
TeddyDiver kirjoitti:Onhan noita vissiin kaikilla valmistajilla, eli toi Raymarine, Simrad ja Furuno ainakin. Saapi vielä mittaristotkin samalle taululle. "Vähän" ovat tieten hinnakkaita..
Nooh... on tässä talvi aikaa säästää :-) Lähinnä kuutioin tuota kun pitäisi lähipäivinä
laatia uus ohjaustiski et minkä kokoinen ja mallinen. Tyyliin sopis parahiten jotku
kromatut viisarimittarit, mutta mistäpä semmosia saisi. Hyvä vaihtoehto joku
yhdellä näytöllä monta juttua tekevä vempele. En haluais mitään lentokoneen
ohjaamoa ton ikäiseen paattiin. Tietty jos kaikki mahdolliset mittarit tuuppaa yhteen
näyttöön niin sitten on mukavasti sokkona, jos (=kun) se lasahtaa :-)
Ihan sama ideologia meikäläisellä. Mittarimeri ei sovi tyyliltään vanhaan mahonkipaattiini, siisteintä olisi katsella kaikkea tietoa yhdeltä näytöltä. Garminin perusplotterini 172C näyttääkin jo kartan ja gps-tietojen (nopeus, matka, suunta, aika...) lisäksi voltit ja auringonlaskut. Kaikuluotaimen saisi helposti lisättyä samalle ruudulle, polttoaineen määrän ynnä paljon muuta. Tutka sopii vasta Garminin isompiin näyttöihin. NMEA 2000 on kelpo väylä kaikelle tiedolle merkistä riippumatta, jos ne vain osaavat sitä kieltä, mutta useimmilla merkeillä on myös oma väylänsä.

Eipä ole Garmini koskaan reitittänyt saarten päälle, todella luotettava ja toimintavarma laite se on ollut kaikissa keleissä, kuten jo edeltäjänsä, malli 12, joka nyt palvelee varavempeleenä.

Blackoutia varten olisi fiksuinta olla varalla mekaaninen öljynpainemittari ja patterikäyttöinen varagepsi. Muutahan merellä ei oikeasti tarvitse -- nenä varoittaa koneen kuumenemisestakin hyvissä ajoin ;-)

Lähetetty: 10 Syys 2008 20:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuossa kuvan mittarissa on oikeastaan kaikki tarpeellinen perusveneeseen ja jos jotakin haluaa lisätä niin se on sitten täysin ylimääräistä.
Ajatelkaas kuinka pienen ja nätin kojelaudan saa tehtyä tuommoisella mittarilla ;-)
Lisäksi kojalautaan tulisi vain latauksen merkkivalo ja ehkäpä extrana varoitusvalot lämmölle ja öljynpaineelle. Sekä tietenkin virtalukko...
Paljonkohan tuommoinen yhdistelmä maksaa antureineen?

Lähetetty: 10 Syys 2008 21:25
Kirjoittaja TeddyDiver
Veli-Matti kirjoitti:Lisäksi kojalautaan tulisi vain latauksen merkkivalo ja ehkäpä extrana varoitusvalot lämmölle ja öljynpaineelle.
Noi varotusvalot on muuten vielä sikäli viksuja, että pistää heti silmään kun tuikahtaakin. Mittareita taas ei tuu silleen alvariinsa syynäiltyä...

Lähetetty: 10 Syys 2008 21:50
Kirjoittaja jor
TeddyDiver kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:Lisäksi kojalautaan tulisi vain latauksen merkkivalo ja ehkäpä extrana varoitusvalot lämmölle ja öljynpaineelle.
Noi varotusvalot on muuten vielä sikäli viksuja, että pistää heti silmään kun tuikahtaakin. Mittareita taas ei tuu silleen alvariinsa syynäiltyä...
Sais olla vielä kuitattavia.

Lähetetty: 11 Syys 2008 20:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Hitto, tuo sivu pitää laittaa muistiin ja selvitellä nykyisten antureiden sopivuutta mittariin. On täysin mahdollista että tutkaveneen lopullisessä kojelaudassa on vain tuommoinen mittari, kiekkamittari + jokunen varoitusvalo. Sitten olisi tilaa nostaa myös kaiun näyttö ja kaikki kytkimet samaan tiskiin mittareiden kanssa.

Lähetetty: 15 Syys 2008 19:20
Kirjoittaja jor
Veli-Matti kirjoitti:Hitto, tuo sivu pitää laittaa muistiin ja selvitellä nykyisten antureiden sopivuutta mittariin. On täysin mahdollista että tutkaveneen lopullisessä kojelaudassa on vain tuommoinen mittari, kiekkamittari + jokunen varoitusvalo. Sitten olisi tilaa nostaa myös kaiun näyttö ja kaikki kytkimet samaan tiskiin mittareiden kanssa.
Jos Varjaagi-konserni aloittaa moisten maahantuonnin, niin tilaahan mullekin ;-)