Moi,
Minulla ei ole paljonkaan tietoa perämoottoreista ja toivoisin, että osoisitte antaa muutaman vinkin. Eli kyseessä on 50hv 2000 mallinen Evinrude 4-tahti kone (ruisku). Koneella ajettu hieman yli 700 tuntia.
1. Mitä tällainen kone kuluttaa 300 kiloa painavassa pulpettiveneessä noin?
2. Kone ollut merivedessä. Joten aiheuttaako suuri murheita kulutusosien kannalta?
3. Mitä näistä koneista kannattaa yleensä tarkastaa? Muuta kuin, että lähtee avaimesta käyntiin ja vastaa hyvin kaasuun.
Kiitokset neuvoista
Mitä tarkistaa 2000-mallin perämoottorista (jos ostaa)
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Mitä tarkistaa 2000-mallin perämoottorista (jos ostaa)
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Huomenta,
kiitti vinkeistä.
Onko toi 700 tuntia muuten paljon tuollaiselle 50 hv koneelle ?
Tapahtuuko noille koneille merivedessä puhkiruostuminen kuten merivesi dieseleille ?
Toi 700 tuntia on otettu koneen boxilta ja on ihan oikea käyttö tunti määrä. Punaisella alueella ei ole kovinpaljon ajettu koneen mukaan.
-Matti
kiitti vinkeistä.
Onko toi 700 tuntia muuten paljon tuollaiselle 50 hv koneelle ?
Tapahtuuko noille koneille merivedessä puhkiruostuminen kuten merivesi dieseleille ?
Toi 700 tuntia on otettu koneen boxilta ja on ihan oikea käyttö tunti määrä. Punaisella alueella ei ole kovinpaljon ajettu koneen mukaan.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Moi!
Eräs lähipiirimme Honda 45-heppainen oli vuosimallia 1993, ajettu jotain 14 000 mpk 08-kesään mennessä. Laskeskelimme, että siinä voisi olla tunteja jotain 1100-1500. Ajo on ollut pääasiassa matka-ajoa noin 12-15 solmun nopeudella, ja matkoihin kuuluu kolme matkaa Ruotsiin, matka Tallinnaan, Virolahdelle, Raumalle ja ristiin&rastiin Ahvenanmerta.
Näillä ajoilla Hondassa ei vielä näkynyt mitään varsinaista kulumisen merkkiä. Öljyä ei mennyt ylimääräistä, eikä bensaakaan. (0,6 ltr/mpk) Mutta kyllä se koneen käyntiääni oli sen verran rouhea uuteen verrattuna, että laakereissa ja kammissa taisi olla jo hiukka väljää. Sinkkiä oli vaihdettu aina tarpeen mukaan, muuten makeavesihuuhtelu ja omatekoiset huollot maissa ollessa.
Verrattuna tuohon meidän edesmenneeseen koneeseen tuossa sinun tarjokkaassasi on kelpolailla tunteja. Tai sitten meidän tuntilaskenta/ mitattu meripeninkulmamäärä heittää oikein railakkaasti alaspäin. Suzukillasi on ajettu noin 77 tuntia/kesä, joka tarkoittaa vajaata 20 neljän tunnin ajoreissua. Voisiko olla, että koneella on ajettu hidasta ajoa esim uistellen? Muutoin noilla tuntimäärillä olisi menty jo maailman ympäri...
Kaipa sitä tuon boxin tarjoamien tietojen lisäksi katsoisi koneesta ainakin
* yleisen siisteyden (evät ehjät, maali tallella, ei kolhuja missään, konekopan alla puhdasta eikä näy mitään "virityksiä"..),
* tulppien väri
* öljyn väri koneen öljytikusta (onko mustaa eli nokista, vaiko puhdasta, ja ettei ole valkoista, mikä on merkki vedestä),
* vaihteistoöljyn väri (ei saisi olla vettä joukossa, eli ei taaskaan valkoista.)
* potkurin eheys
* trimmipumpun ruostuminen, onko sen näköinen että puuttuu jo suurin osa metallia... (pintaruoste ei kai haittaa.)
* ja ainahan se kone on hyvä koekäyttää ennen ostoa, ja ennenkun omistaja käynnistää, katso ja kokeile kädellä, että kone on kylmä, eikä valmiiksi lämpimäksi käytetty. (Lämmin kone käynnistyy aina helpommin.) Koekäytössä kone pitäisi käydä siististi ja kolisematta.
Tämmösiä ideoita...
Eräs lähipiirimme Honda 45-heppainen oli vuosimallia 1993, ajettu jotain 14 000 mpk 08-kesään mennessä. Laskeskelimme, että siinä voisi olla tunteja jotain 1100-1500. Ajo on ollut pääasiassa matka-ajoa noin 12-15 solmun nopeudella, ja matkoihin kuuluu kolme matkaa Ruotsiin, matka Tallinnaan, Virolahdelle, Raumalle ja ristiin&rastiin Ahvenanmerta.
Näillä ajoilla Hondassa ei vielä näkynyt mitään varsinaista kulumisen merkkiä. Öljyä ei mennyt ylimääräistä, eikä bensaakaan. (0,6 ltr/mpk) Mutta kyllä se koneen käyntiääni oli sen verran rouhea uuteen verrattuna, että laakereissa ja kammissa taisi olla jo hiukka väljää. Sinkkiä oli vaihdettu aina tarpeen mukaan, muuten makeavesihuuhtelu ja omatekoiset huollot maissa ollessa.
Verrattuna tuohon meidän edesmenneeseen koneeseen tuossa sinun tarjokkaassasi on kelpolailla tunteja. Tai sitten meidän tuntilaskenta/ mitattu meripeninkulmamäärä heittää oikein railakkaasti alaspäin. Suzukillasi on ajettu noin 77 tuntia/kesä, joka tarkoittaa vajaata 20 neljän tunnin ajoreissua. Voisiko olla, että koneella on ajettu hidasta ajoa esim uistellen? Muutoin noilla tuntimäärillä olisi menty jo maailman ympäri...
Kaipa sitä tuon boxin tarjoamien tietojen lisäksi katsoisi koneesta ainakin
* yleisen siisteyden (evät ehjät, maali tallella, ei kolhuja missään, konekopan alla puhdasta eikä näy mitään "virityksiä"..),
* tulppien väri
* öljyn väri koneen öljytikusta (onko mustaa eli nokista, vaiko puhdasta, ja ettei ole valkoista, mikä on merkki vedestä),
* vaihteistoöljyn väri (ei saisi olla vettä joukossa, eli ei taaskaan valkoista.)
* potkurin eheys
* trimmipumpun ruostuminen, onko sen näköinen että puuttuu jo suurin osa metallia... (pintaruoste ei kai haittaa.)
* ja ainahan se kone on hyvä koekäyttää ennen ostoa, ja ennenkun omistaja käynnistää, katso ja kokeile kädellä, että kone on kylmä, eikä valmiiksi lämpimäksi käytetty. (Lämmin kone käynnistyy aina helpommin.) Koekäytössä kone pitäisi käydä siististi ja kolisematta.
Tämmösiä ideoita...
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Moi,
siis toi koneen boxi näyttää, että pääasassa se on käynyt tyhjäkäyntiä ja hidasta kierrosajoa. Kone on ollut kalamiehen käytössä ja sitä on kyllä huollettu.
Boxi näyttää myös, että ns. punaisilla kierroksilla ei olisi kovin paljon ajettu.
Soittelin telvalle ja siellä sanottiin että ei paljon vikoja ole noissa ja arvioivat että 1300-1500 h olisi tollasen käyttötuntimäärä. Tietysti hyvä huolto auttaisi siihen että se kestää kauemman.
No, pitää vielä koe käyttää konetta. Harmi vain ettei ole paljon kokemuksia noiden koneiden käyntiäänistä. Pitää verrata volvon keskimoottori dieseliin
.
Luulisi kai ,että tollasen pitäis kehrätä kuin kissa.
-Matti
siis toi koneen boxi näyttää, että pääasassa se on käynyt tyhjäkäyntiä ja hidasta kierrosajoa. Kone on ollut kalamiehen käytössä ja sitä on kyllä huollettu.
Boxi näyttää myös, että ns. punaisilla kierroksilla ei olisi kovin paljon ajettu.
Soittelin telvalle ja siellä sanottiin että ei paljon vikoja ole noissa ja arvioivat että 1300-1500 h olisi tollasen käyttötuntimäärä. Tietysti hyvä huolto auttaisi siihen että se kestää kauemman.
No, pitää vielä koe käyttää konetta. Harmi vain ettei ole paljon kokemuksia noiden koneiden käyntiäänistä. Pitää verrata volvon keskimoottori dieseliin

Luulisi kai ,että tollasen pitäis kehrätä kuin kissa.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Juuri niin. Tuollainen nelitahtikone käy tosi siististi ja tasaisesti. Sieltä ei pitäisi kuulua mitään erillistä kilinää, kolinaa tai selvää rykimistä käynnissä. Ja tietty on hyvä kuunnella sitä ilman koppaa, ja heitellä kierroksia ylös/alas tyhjäkäyntivivulla. Hyvä kone ei kierrosten noustessa/laskiessa kolise tai pahemmin yski, vaan käynti seuraa ohjaajan antamia käskyjä tarkalleen.Luulisi kai ,että tollasen pitäis kehrätä kuin kissa.
Periaatteessa tuollainen uisteluajo on kai ihan siedettävää ajoa. Vaikka kone on ollut paljon käytössä, niin sitä on rasitettu vähän. Sillä voisi kuvitella olevan merkitystä.
700 tuntia ajoa käyttäen 10% maksimitehosta on eri asia kuin 700 tuntia käyttäen 80% tehosta.
Muista sitten tinkiä oikein uhkapiukalle. Jos olet liikeen kanssa tekemisissä, niin rahaa ne haluavat mutta voivat antaa varustetta ihan pyytämällä, esim potkuria, tankkia, äyskäriä jne, . Yksityinen taas varmaan haluaa ennen syksyä eroon romustaan...