Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Syys 2008 12:03
Kyllä lähtee....
Meinaan öljyt koneesta

2h ajossa hukkaantuu 4 L öljyä joka tulee pakoputkesta pihalle.
Ainakin selvä kalvo jää veden pinnalle.
Mikä nyt avuksi, epäilin ensin öljynrenkaan katkenneen, mutta eikös
silloin luulisi koneen savuttavan
Kone on "uudenkarhee" Ford Mermaid ( 1977 ) turbo diesel ( 130 hp ).
-
ee.hoo
- Viestit: 67
- Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
- Paikkakunta: H:ki
Viesti
Kirjoittaja ee.hoo » 08 Syys 2008 12:10
Onko öljyä jäähdytysveden joukossa?Kannen tiiviste ehkä palanut?
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Syys 2008 13:39
ee.hoo kirjoitti:Onko öljyä jäähdytysveden joukossa?Kannen tiiviste ehkä palanut?
Ööö, empäs tiedä, tarttee kurkata.
Kone oli kuuma enkä arvannut korkkia avata.... Menen vilkaisemaan.
Olin pari päivää ennen viikonlopun reissua valmistelemassa venettä ja silloin totesin samaisessa moottorissa, että jäähdytysvedet oli vähentyneet!
Ajattelin silloin että on vain haihtunut kesän ajojen aikana ( lisäsin n. 5L )
Tarkistin / lisäsin molempiin moottoreihin silloin myös öljyä, pinta silloin ylä / alarajan puolessa välissä eli ihan norm.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Syys 2008 14:38
Tulipa tässä mieleen, että kun turbossa ymmärtääkseni on öljynkierto laakereille, voisiko sieltä "karata" öljyä pakoputkeen ilman savua?
-
arttuprkl
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
- Paikkakunta: kaakkois-suomi
Viesti
Kirjoittaja arttuprkl » 08 Syys 2008 20:16
tsekkaa mahtaisko moottoriöljyn lauhduttimen pillistö vuotaa öljyt meriveden sekaan,tuntuis aika todennäköiseltä,jos jää kalvo pintaan eikä pakokaasu haise helvetisti öljylle
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 08 Syys 2008 20:21
Notreal kirjoitti:Tulipa tässä mieleen, että kun turbossa ymmärtääkseni on öljynkierto laakereille, voisiko sieltä "karata" öljyä pakoputkeen ilman savua?
Onhan se mahdollista...Ainakin autoissa savuttaa ...vetisti, ennenkuin turbon laakerit laukee

-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 08 Syys 2008 20:31
arttuprkl kirjoitti:tsekkaa mahtaisko moottoriöljyn lauhduttimen pillistö vuotaa öljyt meriveden sekaan,tuntuis aika todennäköiseltä,jos jää kalvo pintaan eikä pakokaasu haise helvetisti öljylle
Tämä kuullostaisi jo hyvältä veikkaukselta, en tosin tiedä onko moottorissa öljyn lauhdutinta?
Sellaisen "kapselin" minkä oletan olevan jäähdytysveden lauhdutin olen nähnyt ja siihen menee jopa -hydrauliletkuja- mutta ne mielestäni tulee vaihteistosta?
Tarttee tutkia....
-
Elwood
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Viesti
Kirjoittaja Elwood » 08 Syys 2008 21:33
Lähes 100% varmuudella turbo moottorista löytyy öljynjäähdytin ja sen minä sinuna tarkistuttaisin ensimmäiseksi.
-
Ande
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Viesti
Kirjoittaja Ande » 08 Syys 2008 21:47
Niin tarvii se kytkimenkin ööli lauhduttaa...
E mare libertas
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 09 Syys 2008 12:13
arttuprkl kirjoitti:tsekkaa mahtaisko moottoriöljyn lauhduttimen pillistö vuotaa öljyt meriveden sekaan,tuntuis aika todennäköiseltä,jos jää kalvo pintaan eikä pakokaasu haise helvetisti öljylle
Tässä kuva öljyn lauhduttajista, tuo kuvassa oikeanpuoleinen on kytketty hydrauliikkaletkuilla samaan "pesään" missä moottoriöljyn suodatin on kiinni, vasemman puoleisen letkut menevät vaihteiston kylkeen.
Mootoriöljyn joukossa ei ole vettä, moottorin jäähdytysnesteet tallessa ( 6h ajon jälkeen ) eikä sielläkään merkkejä öljystä.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 09 Syys 2008 12:28
Yllämainittuun liittyen, kävin aamulla ottamassa kuvat ja tutkailin siinä merivesipuolen reittiä.
Merivesi meni ensin pumpulle, siitä "kapseli 1." joka yhteydessä turboon ja imukanavaan, eli varmaan imuilman jäähdytin ( kuvassa iso, ylin patruuna ).
Seuraavaksi "kapseli 2." joka ilmeisesti vaihteisto / kytkinöljyn lauhdutin, siitä "kapseli 3." moottoriöljyn lauhdutin, seuraavaksi "kapseli 4." joka moottorin jäähdytysnesteen säiliön yhteydessä. Sieltä vihdoin pakoputkeen vähän turbon jälkeen....
-
arttuprkl
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
- Paikkakunta: kaakkois-suomi
Viesti
Kirjoittaja arttuprkl » 09 Syys 2008 14:19
ylläolevista kuvista päätellen se "kapseli", josta menee letku moottorin öljynputsariin on moottoriöljyn jäähytin.
Koska moottorin öljypaine on aina vedenpainetta korkeampi,saattaa olla ettei vesi pääse koneöljyn sekaan vaan koneen käydessä öljyä pääsee öljynpaineen noustessa raakavesikiertoon ja pakoputken kautta ulos.
Ainoa tapa todeta tämä on ottaa jäähdytinkapseli irti ja käydä koeponnistamassa se jossain alan liikeessä.
tsemppiä (onneks on jo syksy tulossa)
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-
-
arttuprkl
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Marras 2007 18:50
- Paikkakunta: kaakkois-suomi
Viesti
Kirjoittaja arttuprkl » 09 Syys 2008 14:32
....tai sitte..
ota koneen ollessa kylmä se VIIMEISIN pakoputkeen menevä letku irti putkesta ja käännä kone käyntiin.
jos se vuoto on lauhduttimissa putkesta tuleva vesi on kylmälläkin koneella hieman öljyisen oloista,vuotohan kovenee vasta kun öljyt ovat kuumat,muttasellanen kuuman koneen kokeilu saattaa polttaa pakoputken kumisen äänenvaimenimen puhki,kyllä se vesi on kylmänäkin öljyisen tuntuista
(laske sitä jäähdytysvettä noin 5-10 litraa ja kattele/kokeile sormilla onko öljyistä,jos on niin luultavimmin vuoto on jossain jäähdyttimessä,eikä koneessa(wich is f....kin good).
mikäli koneessa olisi kansi-tai lohkovika öljyn pitäisi mun järjen mukaan mennä makean veden eikä raakaveden sekaan.
-kalastus on mukava laji, vierestä katsellessa-
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 09 Syys 2008 14:50
Ponnistin itse paatilla, irrotin lauhduttimen ja tyhjensin öljystä, tein letkunpätkästä ja umpijöötistä "sokean" öljynippaan, toisesta paineilmaa sisään 12V:n kompuralla, ja koko systeemi ämpäriin, veden alle. Hyvin toimi, ilmakuplia tuli vesi puolelta ja niin vuoto paljastui.
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 09 Syys 2008 20:21
bonito kirjoitti:Ponnistin itse paatilla, irrotin lauhduttimen ja tyhjensin öljystä, tein letkunpätkästä ja umpijöötistä "sokean" öljynippaan, toisesta paineilmaa sisään 12V:n kompuralla, ja koko systeemi ämpäriin, veden alle. Hyvin toimi, ilmakuplia tuli vesi puolelta ja niin vuoto paljastui.
Joo, tota ei pysty toteuttamaan, kun en omista kuin verkkovirralla toimiva kompuran...
Kiäh kiäh.