Sivu 1/2
Syyläri katolle?
Lähetetty: 02 Syys 2008 14:41
Kirjoittaja Hercules
Mites jos ostan puimurin tai traktorin moottorin ja lämmönvaihtimen sijaan laitan syylärin katolle makaan ja sähkötuulettimen puhaltaan syylärin läpi? Onko huono idea vai säästinkö lämmönvaihtimen hinnan (ja säästyin sen huollolta) ?
Lähetetty: 02 Syys 2008 18:22
Kirjoittaja jorgo
Loistava idea. Kylmään aikaa syyläri sisälle ja flekti puhaltamaan lämpö läpi sisäänpäin.
Lähetetty: 02 Syys 2008 19:09
Kirjoittaja lacrits68
jorgo kirjoitti:Loistava idea. Kylmään aikaa syyläri sisälle ja flekti puhaltamaan lämpö läpi sisäänpäin.
tai rakentaa pieni laatikko....säädettävä flekti kesällä kostea ilma veneestä ulos ja syssyllä kylmä ilma lämppärinkautta sisälle!
--janne--
Lähetetty: 02 Syys 2008 20:28
Kirjoittaja MÖsteri
Miksei samantien pystyy se syyläri? Sittenhän se jäähtyy ihan itsestään ajoviimasta/vastatuulesta...
Mistähän syystä tuollaista patenttia ei ole jokaisessa veneessä? Niinpä...
:=D
Lähetetty: 02 Syys 2008 20:40
Kirjoittaja bonito
Kyllä niitä ollut on, täälläpäin yksi kalamies kävi lohisiimalla -70-luvulla, 75hv Foortti, siinä syylari ja 50ltr:n nelikon tynnyri, jossa nestettä. Ei riittänyt pelkkä syylari. Meni liian hiljaa, ei tullut tarpeeksi ajoviimaa. Kuuma pakoputki tietysti ylös ajohytistä, sekin lämmitti vielä.
Lähetetty: 02 Syys 2008 22:03
Kirjoittaja linkoville
vois tossa tapauksessa olla se kölijäähdytys hyvä
mutta mites pakoputki jäähtyy ja törtöttää
Lähetetty: 02 Syys 2008 23:47
Kirjoittaja teekoo
Mitenköhän nuo autojen syylarit kestää merellä? Siis hapantumatta.
Lähetetty: 03 Syys 2008 01:52
Kirjoittaja lacrits68
teekoo kirjoitti:Mitenköhän nuo autojen syylarit kestää merellä? Siis hapantumatta.
kestäähän ne maantiesuolankin? ( ainaskin jonkin aikaa) ja taitaa maantiesuola olla ärhäkkäämpää kun meren suola?
--janne--
Lähetetty: 03 Syys 2008 22:34
Kirjoittaja teekoo
Totta - kaipa se sitten on se ajoviiman puute suurin syy miksi tätä ei suosita veneissä.
Lähetetty: 04 Syys 2008 09:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Ja kaitpa se vaihdekin kaipaa jäähdytystä kun on ne ajoviimahommat siellä vähän heikolla hapella...
Hurriarmeijan pioneerien ponttoonikalustossa on Volvon B-sarjalaisia syylärijäähdytyksellä mutta armyvehkeet onkin erikseen.
Lähetetty: 04 Syys 2008 12:07
Kirjoittaja Dolphin
Vesi-ilma -lämmönvaihtimen eli syylärin teho on aika huono suhteessa vesi-vesi -lämmönvaihtimeen. Tästä johtuen venettä ympäröivään veteen perustuvat jäähdytysratkaisut ovat huomattavan yleisiä suhteessa muihin. Lisäksi tuolla veden käytöllä jäähdytykseen on usein myös ratkaistu pakoputken jäähdytys - ja osin jopa äänenvaimennus.
En oikein keksi tuolle syylärivaihtoehdolle mitään hyviä perusteita, paitsi sivutuotteena saatavan mahdollisen kabiinilämmityksen. Jos tarkoituksena on rakentaa järjestelmä, jossa merivettä ei tarvitse pumpata ensin veneeseen sisään ja pakoputken kautta ulos, niin kölijäähdytys eli "vedenalainen syyläri" on varmasti paras vaihtoehto.
Sekä syyläri- että kölijäähdytys-vaihtoehdoissa pitää luonnollisesti tuo pakoputki ratkaista jotenkin toisin kuin näissä vesijäähdytetyissä malleissa. Yleensä pakoputki onkin vedetty yläkautta hyvin eristäen, kuten esimerkiksi troolareissa on ollut tapana.
Lähetetty: 04 Syys 2008 18:23
Kirjoittaja Hercules
Perusteluita tässä:
Kun ostan romikselta sen moottorin saan mukaani paljon todennäköisemmin syylärin kuin kölijäähdyttimen. Näen asian niin, että jokainen veden alle porattava reikä lisää riskiä, että vene joskus uppoaa. Mitä olen noita leikkuupuimureita seurannut, niin ei niissäkään ihan huimaa ajoviimaa näytä olevan. Syyläri on usein jonkun suojapellin takana.
Lähetetty: 04 Syys 2008 19:44
Kirjoittaja ToniR81
Mutta pääsääntöisesti kaikissa työkoneissa on aika reilu puhallin siellä syylarin takana. Se pitää meteliä. En väitä että konekkaan olisi äänetön, mutta sen voi eristää, syylari taas tarvitsee sitä raitista ilmaa. Sen mitä itse tiedän( ja se on vähän) on se että nyt yritetään keksiä pyörä uudelleen. Jos perus syylari olisi hyvä/parempi niin niitä luultavasti käytettäisiin paljon enemmän. Ja eihän mikään estä laittamasta kölijäähdytystä niin että putket vetää laidan yli, eikä pohjan läpi.
Nono,
Lähetetty: 05 Syys 2008 09:37
Kirjoittaja jorgo
Eiköhön tässä vakavoiduta liikaa. Luulenpa, että ketjun alkussa oli jonkin verran "kieli poskessa"-lähtötunnelmaa...
Lähetetty: 05 Syys 2008 10:03
Kirjoittaja lacrits68
moI!
sulle saattais sopia lister SR4...
http://www.blocket.se/vi/17073966.htm?ca=15_s haittapuolena notta saattaa tulla kesällä kuuma! =))
700€ vaihdelaatikkoineen!
--Janne--