Syyläri katolle?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja Hercules » 02 Syys 2008 14:41

Mites jos ostan puimurin tai traktorin moottorin ja lämmönvaihtimen sijaan laitan syylärin katolle makaan ja sähkötuulettimen puhaltaan syylärin läpi? Onko huono idea vai säästinkö lämmönvaihtimen hinnan (ja säästyin sen huollolta) ?

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Viesti Kirjoittaja jorgo » 02 Syys 2008 18:22

Loistava idea. Kylmään aikaa syyläri sisälle ja flekti puhaltamaan lämpö läpi sisäänpäin.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 02 Syys 2008 19:09

jorgo kirjoitti:Loistava idea. Kylmään aikaa syyläri sisälle ja flekti puhaltamaan lämpö läpi sisäänpäin.
tai rakentaa pieni laatikko....säädettävä flekti kesällä kostea ilma veneestä ulos ja syssyllä kylmä ilma lämppärinkautta sisälle!

--janne--

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02 Syys 2008 20:28

Miksei samantien pystyy se syyläri? Sittenhän se jäähtyy ihan itsestään ajoviimasta/vastatuulesta...

Mistähän syystä tuollaista patenttia ei ole jokaisessa veneessä? Niinpä...

:=D

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 02 Syys 2008 20:40

Kyllä niitä ollut on, täälläpäin yksi kalamies kävi lohisiimalla -70-luvulla, 75hv Foortti, siinä syylari ja 50ltr:n nelikon tynnyri, jossa nestettä. Ei riittänyt pelkkä syylari. Meni liian hiljaa, ei tullut tarpeeksi ajoviimaa. Kuuma pakoputki tietysti ylös ajohytistä, sekin lämmitti vielä.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 02 Syys 2008 22:03

vois tossa tapauksessa olla se kölijäähdytys hyvä
mutta mites pakoputki jäähtyy ja törtöttää
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 02 Syys 2008 23:47

Mitenköhän nuo autojen syylarit kestää merellä? Siis hapantumatta.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03 Syys 2008 01:52

teekoo kirjoitti:Mitenköhän nuo autojen syylarit kestää merellä? Siis hapantumatta.
kestäähän ne maantiesuolankin? ( ainaskin jonkin aikaa) ja taitaa maantiesuola olla ärhäkkäämpää kun meren suola?

--janne--

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 03 Syys 2008 22:34

Totta - kaipa se sitten on se ajoviiman puute suurin syy miksi tätä ei suosita veneissä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Syys 2008 09:34

Ja kaitpa se vaihdekin kaipaa jäähdytystä kun on ne ajoviimahommat siellä vähän heikolla hapella...
Hurriarmeijan pioneerien ponttoonikalustossa on Volvon B-sarjalaisia syylärijäähdytyksellä mutta armyvehkeet onkin erikseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 04 Syys 2008 12:07

Vesi-ilma -lämmönvaihtimen eli syylärin teho on aika huono suhteessa vesi-vesi -lämmönvaihtimeen. Tästä johtuen venettä ympäröivään veteen perustuvat jäähdytysratkaisut ovat huomattavan yleisiä suhteessa muihin. Lisäksi tuolla veden käytöllä jäähdytykseen on usein myös ratkaistu pakoputken jäähdytys - ja osin jopa äänenvaimennus.

En oikein keksi tuolle syylärivaihtoehdolle mitään hyviä perusteita, paitsi sivutuotteena saatavan mahdollisen kabiinilämmityksen. Jos tarkoituksena on rakentaa järjestelmä, jossa merivettä ei tarvitse pumpata ensin veneeseen sisään ja pakoputken kautta ulos, niin kölijäähdytys eli "vedenalainen syyläri" on varmasti paras vaihtoehto.

Sekä syyläri- että kölijäähdytys-vaihtoehdoissa pitää luonnollisesti tuo pakoputki ratkaista jotenkin toisin kuin näissä vesijäähdytetyissä malleissa. Yleensä pakoputki onkin vedetty yläkautta hyvin eristäen, kuten esimerkiksi troolareissa on ollut tapana.

Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja Hercules » 04 Syys 2008 18:23

Perusteluita tässä:
Kun ostan romikselta sen moottorin saan mukaani paljon todennäköisemmin syylärin kuin kölijäähdyttimen. Näen asian niin, että jokainen veden alle porattava reikä lisää riskiä, että vene joskus uppoaa. Mitä olen noita leikkuupuimureita seurannut, niin ei niissäkään ihan huimaa ajoviimaa näytä olevan. Syyläri on usein jonkun suojapellin takana.

ToniR81
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Kesä 2008 00:26
Paikkakunta: kehä3:n ja lapin välillä

Viesti Kirjoittaja ToniR81 » 04 Syys 2008 19:44

Mutta pääsääntöisesti kaikissa työkoneissa on aika reilu puhallin siellä syylarin takana. Se pitää meteliä. En väitä että konekkaan olisi äänetön, mutta sen voi eristää, syylari taas tarvitsee sitä raitista ilmaa. Sen mitä itse tiedän( ja se on vähän) on se että nyt yritetään keksiä pyörä uudelleen. Jos perus syylari olisi hyvä/parempi niin niitä luultavasti käytettäisiin paljon enemmän. Ja eihän mikään estä laittamasta kölijäähdytystä niin että putket vetää laidan yli, eikä pohjan läpi.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Nono,

Viesti Kirjoittaja jorgo » 05 Syys 2008 09:37

Eiköhön tässä vakavoiduta liikaa. Luulenpa, että ketjun alkussa oli jonkin verran "kieli poskessa"-lähtötunnelmaa...

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 05 Syys 2008 10:03

moI!

sulle saattais sopia lister SR4... http://www.blocket.se/vi/17073966.htm?ca=15_s haittapuolena notta saattaa tulla kesällä kuuma! =))
700€ vaihdelaatikkoineen!

--Janne--

Vastaa Viestiin