Sivu 1/2
Hydrauliikkavuoto
Lähetetty: 16 Elo 2008 20:03
Kirjoittaja Jude
Meillä on teräsveneessä kotitekoinen hydrauliikkaohjaus. Siinä huomattiin jo aikoja sitten ilmausongelma. Anneettiin se ohjauksen olla ja tehtiin muita kiireellisempiä juttuja pois alta. Pumppu vuosi stefasta. Muitakin vuotopaikkoja on epäilty. Vuoto ja ilman ryystäminen oli erityisen suurta, kun pinnasta käänsi peräsintä.
Pumpun merkkiä ja tyyppiä en nyt muista. On minulla kyllä kamerassa kuva sen konekilvestä. Se on hammaspyöräpumppu. Tilavuusvirta on 8 cm^3/kierros.
Eilen kävin viemässä veneelle ruoriin tehdyn keskiön. Samalla otimme velipojan kanssa pumpun tiivistekannnen irti. Vuodon syy taisi selvitä. Vaikka ymmärtääkseni hammaspyöräpumppu toimii yhtä hyvin molempiin suuntiin, niin nissä on näemmä säteisakselitiivisteissä eroja, jos pumppu on tarkoitettu pyörimään vain toiseen suuntaan. Meillä pumpussa on pyörimisssuuntaa osoittava nuoli ja yhteen suuntaan tiivistävä stefa.
Ongelma ilmeisesti ratkea, kun vaihdamme stefan kaksihuuliseksi molempiin suuntiin tiiviiksi. Toinen mahdollisuus olisi asentaa selät vastakkain kaksi yhteen suuntaan tiivistävää säteisakselitiivistettä. Minulla on kotona muutama ikivanha tiivisteluettelo. Sopivia yhteen suuntaan tiivistäviä stefova löytyy mitoilla akseli 16 mm, pesä 32 mm ja leveys 7 mm.
Oisko tietoa, mistä pääkaupunkiseudulta löytyisi sopivia molempiin suuntiin tiivistäviä säteisakselitiivisteitä? Niissä nääs leveys on todennäköisesti pienempi kuin 14 mm.
Lähetetty: 16 Elo 2008 20:29
Kirjoittaja ijp
Joo, mutta
Lähetetty: 16 Elo 2008 20:37
Kirjoittaja Jude
Joo, mutta se kysyminen jää sitten maanantaihin. Hakusanalla säteisakselitiiviste ja mitoilla 16/32/7 löydän yhteen suuntaan tiiviitä stefoja.
Lisäämällä sanan duo ja dual ole yrittänyt hakea kahteen suuntaan tiiviitä. Ei ole löytynyt. Oikealla hakusanalla saattaisi löytyä, mutta en sellaista keksi.
Lähetetty: 17 Elo 2008 00:29
Kirjoittaja Huvipurtelo
Kyllä sulla taitaa tulla pumpun osto eteen. Ei ole ainakaan meikäläisen silmiin ikinä osunut tuollaisia molemminpäin stefoja vaikka on vuosia tullut korjattua jos jonkin näköisiä hydrauliikkavärkkejä.
Vanhasta muistista
Lähetetty: 17 Elo 2008 07:43
Kirjoittaja Jude
Huvipurtelo kirjoitti:Kyllä sulla taitaa tulla pumpun osto eteen. Ei ole ainakaan meikäläisen silmiin ikinä osunut tuollaisia molemminpäin stefoja vaikka on vuosia tullut korjattua jos jonkin näköisiä hydrauliikkavärkkejä.
Vanhasta muistista tiedän, että esim. Freudenberg valmistaa kahteen suuntaan tiiviitä stefoja. Mutta onko tuota kokoa, se on toinen juttu.
Jos kahteen suuntaan tiivistävää stefaa ei löydy, niin laitan pesään selät vastakkain kaksi yhteen suuntaan tiiviitä stefoja. Toinen estää öljyvuodon ulospäin ja toinen estää ilman virtaamisen sisään.
Tiivistepesän pituus on noin 13,5 mm ja sen suulla on loiva noin 2 mm pitkä viiste. Kantavaksi pesän pituudeksi jää 11,5 mm. Kahden stefan yhteislaveys on 14 mm. Sisempi stefa jää ilman tukea vain 2,5 mm:n matkalta. Useissa stefoissa on kumin sisällä metallirengas. Uskon, että laakeripesä on riittävän pitkä kahdelle stefalle.
Kokeilemme stefojen vaihtamista. Ei ne paljon maksa. Jos se ei auta, niin sitten on vasta edessä pumpun vaihtaminen.
Lähetetty: 18 Elo 2008 09:29
Kirjoittaja aaltosa
Säteisakselitiivisteet ovat yleensä tunnottomia akselin pyörimissuunnalle; jos pyörimissuunnasta ei ole mainintaa, sillä ei ole merkitystä. Jos tuossa kuitenkin on ongelmana paineensietokyky, kysy Freudenbergin jälleenmyyjältä BABSL-merkinnällä varustettua tiivistettä. Sen paineensieto on muistaakseni n. 10-kertainen tavalliseen verrattuna. Turha tuohon on kahta tiivistettä laittaa, jos ei ole kahta tiivistettävää ainetta eri puolilla.
On kaksi ainetta
Lähetetty: 18 Elo 2008 18:06
Kirjoittaja Jude
aaltosa kirjoitti: Turha tuohon on kahta tiivistettä laittaa, jos ei ole kahta tiivistettävää ainetta eri puolilla.
Kyllä siinä kaksi tiivistettävää ainetta on. Toinen on öljy ja toinen on ilma. Kääntämällä peränsinpinnasta syntyy pumppuun alipaine. Silloin ilma menee stefasta sisään. Venettä on hätätapauksessa mahdollista ohjata pinnasta.
Lähetetty: 19 Elo 2008 09:19
Kirjoittaja aaltosa
Tämä BABSL-tyyppinen tiiviste voisi olla juuri sopiva tuohon tarkoitukseen.
http://www.simrit.fi/mimes/pd/Simrit_Ka ... 000DAC.pdf
Kyllä,siltä näyttää
Lähetetty: 19 Elo 2008 16:49
Kirjoittaja Jude
aaltosa kirjoitti:Tämä BABSL-tyyppinen tiiviste voisi olla juuri sopiva tuohon tarkoitukseen.
Näyttää näin silmäiltynä sopivalta.
Re: Kyllä,siltä näyttää
Lähetetty: 19 Elo 2008 23:30
Kirjoittaja Huvipurtelo
Jude kirjoitti:Näyttää näin silmäiltynä sopivalta.
Sehän on ihan normaali yksihuuli stefa jossa on vaan pölysuoja päässä. Luulisin että saattaa toimia uutena hetken, mutta kun tuossa pölyhuulessa ei ole puristusjousta niin saattaa ilmanimuvika tulla hetimiten takaisin.
Re: Kyllä,siltä näyttää
Lähetetty: 20 Elo 2008 09:26
Kirjoittaja aaltosa
Huvipurtelo kirjoitti:Sehän on ihan normaali yksihuuli stefa jossa on vaan pölysuoja päässä. Luulisin että saattaa toimia uutena hetken, mutta kun tuossa pölyhuulessa ei ole puristusjousta niin saattaa ilmanimuvika tulla hetimiten takaisin.
Ei vaan tuo on nimenomaan tarkoitettu kohteisiin, joissa on tiivisteen vastakkaisilla puolilla normaalia suuremmat paine-erot. (kts. linkki)
Re: Kyllä,siltä näyttää
Lähetetty: 20 Elo 2008 10:45
Kirjoittaja Huvipurtelo
aaltosa kirjoitti:
Ei vaan tuo on nimenomaan tarkoitettu kohteisiin, joissa on tiivisteen vastakkaisilla puolilla normaalia suuremmat paine-erot. (kts. linkki)
(Classical Pressure Seal)=stefa, (with additional dust lip)=pölyhuulella
Ei mulle ainakaan aukene missä siinä linkissä kerrotaan vastakkaisten puolen paine-eroista.
Re: Kyllä,siltä näyttää
Lähetetty: 20 Elo 2008 11:20
Kirjoittaja aaltosa
Huvipurtelo kirjoitti:(Classical Pressure Seal)=stefa, (with additional dust lip)=pölyhuulella
Ei mulle ainakaan aukene missä siinä linkissä kerrotaan vastakkaisten puolen paine-eroista.
Classical
Pressure Seal
"Product advantages
Used preferably in pressurised units"
"Application
Hydrostatic drives
(pumps, engines of all kinds)"
On siellä vielä painekäppyräkin
Tavallisin perinteinen säteisakselitiiviste pölyhuulella on Simritillä tyyppi BASL
http://www.simrit.fi/mimes/pd/Simrit_Ka ... 000DAC.pdf
Tavallisen tiivisteen paineenkesto 0,5 bar, tukirenkaalla jonkin verran enemmän. BABSL-tiivisteellä alle 20 mm akselikoolla kierrosnopeudesta riippuen 10 Bar asti.
Ostin stefat
Lähetetty: 20 Elo 2008 15:26
Kirjoittaja Jude
Kun soittaa liikkeisiin ja kysyy kahteen suuntaan tiiviitä säteisakselitiivisteitä, niin saa ei oota. Luetteloista löytyy mitä vaan, mutta myynnissä on vain yleisimmät tiivisteet.
Ostin Tiivistekeskuksesta kaksi yhteen suuntaa tiivistä stefaa mitoilla 16x32x7. Asennan ne selät vastakkain paikoilleen ehkä viikonloppuna. Vene on sen verran kaukana, että ei sinne kovin usein viitsi ajella.
Ei vuoda
Lähetetty: 29 Elo 2008 21:05
Kirjoittaja Jude
Asensin pumppuun kaksi stefaa selät vastakkain. Ilman ryystäminen sisään ja öljyn vuoto ulos lakkasi.
Pumppu on tyyppiä Kracht D598 Werdohl, KF 1/8D10K P00 0DD1, v 8 cm^3/u.
Pumpun olen ostanut muutamalla kympillä nettitutulta. Se on käyttämätön tehtaan voitelujärjestelmän pumppu. Voitelupaineen rajoittamiseksi pumpussa on paineensäädin. Paineensäädin aiheuttaa hiukan ongelmia. Vastasuuntaan paine nousee riittävän suureksi. Toiseen suuntaan paine jää liian pieneksi.
Luulen, että tämä viimeisin ongelma on myös ratkaistavissa. Mietittiin paineensäätimen korvaamista sokeella laipalla. Tonen vaihtoehto olisi kuparilevyn paneminen paineensäätimen ja pumpun väliin.
Huomenissa olisi tarkoitus kysellä kuparilevyä kaupoista.