Hydrauliikkavuoto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Hydrauliikkavuoto

Viesti Kirjoittaja Jude » 16 Elo 2008 20:03

Meillä on teräsveneessä kotitekoinen hydrauliikkaohjaus. Siinä huomattiin jo aikoja sitten ilmausongelma. Anneettiin se ohjauksen olla ja tehtiin muita kiireellisempiä juttuja pois alta. Pumppu vuosi stefasta. Muitakin vuotopaikkoja on epäilty. Vuoto ja ilman ryystäminen oli erityisen suurta, kun pinnasta käänsi peräsintä.

Pumpun merkkiä ja tyyppiä en nyt muista. On minulla kyllä kamerassa kuva sen konekilvestä. Se on hammaspyöräpumppu. Tilavuusvirta on 8 cm^3/kierros.

Eilen kävin viemässä veneelle ruoriin tehdyn keskiön. Samalla otimme velipojan kanssa pumpun tiivistekannnen irti. Vuodon syy taisi selvitä. Vaikka ymmärtääkseni hammaspyöräpumppu toimii yhtä hyvin molempiin suuntiin, niin nissä on näemmä säteisakselitiivisteissä eroja, jos pumppu on tarkoitettu pyörimään vain toiseen suuntaan. Meillä pumpussa on pyörimisssuuntaa osoittava nuoli ja yhteen suuntaan tiivistävä stefa.

Ongelma ilmeisesti ratkea, kun vaihdamme stefan kaksihuuliseksi molempiin suuntiin tiiviiksi. Toinen mahdollisuus olisi asentaa selät vastakkain kaksi yhteen suuntaan tiivistävää säteisakselitiivistettä. Minulla on kotona muutama ikivanha tiivisteluettelo. Sopivia yhteen suuntaan tiivistäviä stefova löytyy mitoilla akseli 16 mm, pesä 32 mm ja leveys 7 mm.

Oisko tietoa, mistä pääkaupunkiseudulta löytyisi sopivia molempiin suuntiin tiivistäviä säteisakselitiivisteitä? Niissä nääs leveys on todennäköisesti pienempi kuin 14 mm.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 16 Elo 2008 20:29

Ilkka

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Joo, mutta

Viesti Kirjoittaja Jude » 16 Elo 2008 20:37

ijp kirjoitti:Kysypä tuolta: http://www.tiivistekeskus.fi/
Joo, mutta se kysyminen jää sitten maanantaihin. Hakusanalla säteisakselitiiviste ja mitoilla 16/32/7 löydän yhteen suuntaan tiiviitä stefoja.

Lisäämällä sanan duo ja dual ole yrittänyt hakea kahteen suuntaan tiiviitä. Ei ole löytynyt. Oikealla hakusanalla saattaisi löytyä, mutta en sellaista keksi.

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 17 Elo 2008 00:29

Kyllä sulla taitaa tulla pumpun osto eteen. Ei ole ainakaan meikäläisen silmiin ikinä osunut tuollaisia molemminpäin stefoja vaikka on vuosia tullut korjattua jos jonkin näköisiä hydrauliikkavärkkejä.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Vanhasta muistista

Viesti Kirjoittaja Jude » 17 Elo 2008 07:43

Huvipurtelo kirjoitti:Kyllä sulla taitaa tulla pumpun osto eteen. Ei ole ainakaan meikäläisen silmiin ikinä osunut tuollaisia molemminpäin stefoja vaikka on vuosia tullut korjattua jos jonkin näköisiä hydrauliikkavärkkejä.
Vanhasta muistista tiedän, että esim. Freudenberg valmistaa kahteen suuntaan tiiviitä stefoja. Mutta onko tuota kokoa, se on toinen juttu.

Jos kahteen suuntaan tiivistävää stefaa ei löydy, niin laitan pesään selät vastakkain kaksi yhteen suuntaan tiiviitä stefoja. Toinen estää öljyvuodon ulospäin ja toinen estää ilman virtaamisen sisään.

Tiivistepesän pituus on noin 13,5 mm ja sen suulla on loiva noin 2 mm pitkä viiste. Kantavaksi pesän pituudeksi jää 11,5 mm. Kahden stefan yhteislaveys on 14 mm. Sisempi stefa jää ilman tukea vain 2,5 mm:n matkalta. Useissa stefoissa on kumin sisällä metallirengas. Uskon, että laakeripesä on riittävän pitkä kahdelle stefalle.

Kokeilemme stefojen vaihtamista. Ei ne paljon maksa. Jos se ei auta, niin sitten on vasta edessä pumpun vaihtaminen.

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 18 Elo 2008 09:29

Säteisakselitiivisteet ovat yleensä tunnottomia akselin pyörimissuunnalle; jos pyörimissuunnasta ei ole mainintaa, sillä ei ole merkitystä. Jos tuossa kuitenkin on ongelmana paineensietokyky, kysy Freudenbergin jälleenmyyjältä BABSL-merkinnällä varustettua tiivistettä. Sen paineensieto on muistaakseni n. 10-kertainen tavalliseen verrattuna. Turha tuohon on kahta tiivistettä laittaa, jos ei ole kahta tiivistettävää ainetta eri puolilla.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

On kaksi ainetta

Viesti Kirjoittaja Jude » 18 Elo 2008 18:06

aaltosa kirjoitti: Turha tuohon on kahta tiivistettä laittaa, jos ei ole kahta tiivistettävää ainetta eri puolilla.
Kyllä siinä kaksi tiivistettävää ainetta on. Toinen on öljy ja toinen on ilma. Kääntämällä peränsinpinnasta syntyy pumppuun alipaine. Silloin ilma menee stefasta sisään. Venettä on hätätapauksessa mahdollista ohjata pinnasta.

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 19 Elo 2008 09:19

Tämä BABSL-tyyppinen tiiviste voisi olla juuri sopiva tuohon tarkoitukseen.
http://www.simrit.fi/mimes/pd/Simrit_Ka ... 000DAC.pdf

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Kyllä,siltä näyttää

Viesti Kirjoittaja Jude » 19 Elo 2008 16:49

aaltosa kirjoitti:Tämä BABSL-tyyppinen tiiviste voisi olla juuri sopiva tuohon tarkoitukseen.
Kuva

Näyttää näin silmäiltynä sopivalta.

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Re: Kyllä,siltä näyttää

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 19 Elo 2008 23:30

Jude kirjoitti:Näyttää näin silmäiltynä sopivalta.
Sehän on ihan normaali yksihuuli stefa jossa on vaan pölysuoja päässä. Luulisin että saattaa toimia uutena hetken, mutta kun tuossa pölyhuulessa ei ole puristusjousta niin saattaa ilmanimuvika tulla hetimiten takaisin.

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Re: Kyllä,siltä näyttää

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 20 Elo 2008 09:26

Huvipurtelo kirjoitti:Sehän on ihan normaali yksihuuli stefa jossa on vaan pölysuoja päässä. Luulisin että saattaa toimia uutena hetken, mutta kun tuossa pölyhuulessa ei ole puristusjousta niin saattaa ilmanimuvika tulla hetimiten takaisin.
Ei vaan tuo on nimenomaan tarkoitettu kohteisiin, joissa on tiivisteen vastakkaisilla puolilla normaalia suuremmat paine-erot. (kts. linkki)

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Re: Kyllä,siltä näyttää

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 20 Elo 2008 10:45

aaltosa kirjoitti: Ei vaan tuo on nimenomaan tarkoitettu kohteisiin, joissa on tiivisteen vastakkaisilla puolilla normaalia suuremmat paine-erot. (kts. linkki)
(Classical Pressure Seal)=stefa, (with additional dust lip)=pölyhuulella

Ei mulle ainakaan aukene missä siinä linkissä kerrotaan vastakkaisten puolen paine-eroista.

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Re: Kyllä,siltä näyttää

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 20 Elo 2008 11:20

Huvipurtelo kirjoitti:(Classical Pressure Seal)=stefa, (with additional dust lip)=pölyhuulella

Ei mulle ainakaan aukene missä siinä linkissä kerrotaan vastakkaisten puolen paine-eroista.
Classical Pressure Seal
"Product advantages
Used preferably in pressurised units"
"Application
Hydrostatic drives
(pumps, engines of all kinds)"
On siellä vielä painekäppyräkin
Tavallisin perinteinen säteisakselitiiviste pölyhuulella on Simritillä tyyppi BASL http://www.simrit.fi/mimes/pd/Simrit_Ka ... 000DAC.pdf
Tavallisen tiivisteen paineenkesto 0,5 bar, tukirenkaalla jonkin verran enemmän. BABSL-tiivisteellä alle 20 mm akselikoolla kierrosnopeudesta riippuen 10 Bar asti.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Ostin stefat

Viesti Kirjoittaja Jude » 20 Elo 2008 15:26

Kun soittaa liikkeisiin ja kysyy kahteen suuntaan tiiviitä säteisakselitiivisteitä, niin saa ei oota. Luetteloista löytyy mitä vaan, mutta myynnissä on vain yleisimmät tiivisteet.

Ostin Tiivistekeskuksesta kaksi yhteen suuntaa tiivistä stefaa mitoilla 16x32x7. Asennan ne selät vastakkain paikoilleen ehkä viikonloppuna. Vene on sen verran kaukana, että ei sinne kovin usein viitsi ajella.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Ei vuoda

Viesti Kirjoittaja Jude » 29 Elo 2008 21:05

Asensin pumppuun kaksi stefaa selät vastakkain. Ilman ryystäminen sisään ja öljyn vuoto ulos lakkasi.

Pumppu on tyyppiä Kracht D598 Werdohl, KF 1/8D10K P00 0DD1, v 8 cm^3/u.
Pumpun olen ostanut muutamalla kympillä nettitutulta. Se on käyttämätön tehtaan voitelujärjestelmän pumppu. Voitelupaineen rajoittamiseksi pumpussa on paineensäädin. Paineensäädin aiheuttaa hiukan ongelmia. Vastasuuntaan paine nousee riittävän suureksi. Toiseen suuntaan paine jää liian pieneksi.

Luulen, että tämä viimeisin ongelma on myös ratkaistavissa. Mietittiin paineensäätimen korvaamista sokeella laipalla. Tonen vaihtoehto olisi kuparilevyn paneminen paineensäätimen ja pumpun väliin.

Huomenissa olisi tarkoitus kysellä kuparilevyä kaupoista.

Vastaa Viestiin