pakosarjan teko

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

pakosarjan teko

Viesti Kirjoittaja santtu » 14 Elo 2008 18:31

tarkoitus olisi talven aikana alkaa askartelee wickström w1:seen uutta pakosarjaa. omasta takaa löytyisi aisi 316 levyä ja putkea mutta kiihdyttääkö happosen käyttö muun koneen syöpymistä?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Etulämmittäjä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14 Elo 2008 23:30

Hei!

Samanlaista talviprojektia minäkin olen miettinyt! Joten eipä muuta kun aletaan yksissä tuumin ideoimaan ja nikkaroimaan, kun on sama tavoite.

Itse olen ajatellut tehdä sen ihan tavallisesta raudasta, eli ei ruostumattomasta/happosesta/AISista. Syitä ovat ensinnäkin: En osaa (tai en ainakaan tiedä osaavani) hitsata rosteriin. Toisekseen se on kovempaa ja hankalammin työstettävää kuin tavallinen musta rauta. Kolmanneksi se on raakasti kalliimpaakin. J
a loppujen lopuksi tulee sitten juuri tuo mainitsemasi muun koneen syöpyminen. Käsittääkseni periaatteena on, että jaloin aine jää jäljelle, kun taas epäjalommat häipyvät siitä vierestä. Eli saamieni tietojen mukaan se on W1 joka syöpyy sitten ensimmäisenä pois, tekemiemme rosteripakosarjojen jäädessä rannalla käveleksijöiden potkiskeltaviksi.

Ja viimeinen perusteluni on se, että minusta se on ihan turhaa alkaa sitä happosesta äheltämään. Moottorini on tänä vuonna 40 vuotta vanha, jos uusi tekemäni pakosarja kestäisi sen 38 vuotta minkä vanha kesti ennen korjaushitsiä, olisi W1:ni 78 vuotias, silloin olisi noin vuosi 2046 ja minäkin olisin jo melkein ajokortiton uudestaan. Eli eiköhän se riitä, tehköön sitten perikunta/W1-perinnesäätiö taas uuden täältä puuvene.netistä löytyvien (kirjoittamiemme) ohjeiden mukaan...!
(Jaa no, itseasiassa olen ajokortiton vasta vuonna 2051, mutta ymmärtänet tämän peruskuvion... :=D

Olen miettinyt muutamia perusideoita hankkeelle(ni):

1. Perusplatta 6 - 10 mm suorasta rautalevystä. Se tulee syliteriä vasten.
2. Pulteille putket/holkit kiinni edelliseen (kohtisuoraan).
3. Perusplatan alareunaan vinkkeli, jossa kaasuttimen paikka.
4. Kaasutin/venttiiliaukko välinen yhteysputki valmiista rautaputkesta, yläpäähän mutka valmiina saatavalla mutkalla.
5. Yläreunaan jäähdytysvesipalikka, joka periaatteessa samanlainen kuin vanhassakin. Siitä yhteys eteen sylinterin kylkeen putkella tai kanavalla.
6. Verhoilu 3-4 mm pellillä, tavoiteena mahd. lähelle alkuperäisen henkinen paketti.

Kiva mahdollinen lisäominaisuus: Imukanava olisi hyvä eristää pakolieskoista esimerkiksi vesivaipan sisään, sillä bensalla ajettaessa ns. etulämmitys on täysin turhaa. Sen idea oli petrooliaikoina kuumentaa ilma/petroli -seos helpommin palavaksi. Eli koneeseen tulisi ajaa mahdollisimman kylmää seosta, periaatteessa tämä (kai, olen tällai ollut kuulevinani) parantaisi hyötysuhdetta.

Tässäpä näitä. Mukavaa jos joku muukin miettii näitä. Olen jo tosi monta kertaa meinannut poiketa paikallisella metalliverstaalle hankkimaan raaka-aineita, mutta aina se(kin) on jäänyt. Ehkäpä minä nyt innostun, kun on kohtalotoveri!

:=)

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Elo 2008 07:56

Tuntematta paremmin konetyyppiä kysyn onko kuolleena syntynyt idea valaa uusi pakosarja edellä mainituilla modifikaatioilla, jos sellaista ei ole valmiina saatavilla? Tietoa valamisesta varmasti löytyy ja pakosarjalle voisi olla kysyntää.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 15 Elo 2008 08:09

syliteriä vasten tuleva laippa ilman muuta vähintään 10mm tavarasta. pitäisi olla vielä varaa oikaista jos se hitsatessa vääntyy. oliskohan mustalla raudalle joku pinnoite mikä kestäisi pakosarjassa?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15 Elo 2008 08:33

Tuntematta paremmin konetyyppiä kysyn onko kuolleena syntynyt idea valaa uusi pakosarja edellä mainituilla modifikaatioilla, jos sellaista ei ole valmiina saatavilla? Tietoa valamisesta varmasti löytyy ja pakosarjalle voisi olla kysyntää
Valaenhan se aidoin tulisi, mutta se on kotikonstein aikamoinen prosessi opetella valuriksi yhden pakosarjan takia. Toisaalta olen ymmärtänyt, että valimot eivät mielellään yhtä/kahta palikkaa tee, ja hinta on aina varsin korkea. Raudasta ja putkesta tehden jää hinta sinne 30~60 € välille. Ei sitäkään, jos osat löytyvät omasta romuläjästä.
raudalle joku pinnoite mikä kestäisi pakosarjassa?
Jos ei parempaa ole keksittävissä, niin ainakin olen ajatellut lotrata sinne sisälle jotain näitä kuuman"kesto" maaleja, sillä aika isossa osassa lämpötila kuitenkin jäänee maalin sietorajan alle. Jos se sitten vähän olisi suojaavinaakin sitä metallia...

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Elo 2008 09:06

Ilman muuta vähintään 10mm levystä se osa, joka tulee konetta päin. Kun on varaa jyrsillä plaanata tiivistepinta, niin hyvä tulee. Eikä hitsaus"jos vetelee", vaan "kun vetelee". Pari sinkkitulppaa hieman jarruttelee syöpymistä

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Elo 2008 09:28

MÖsteri kirjoitti: Valaenhan se aidoin tulisi, mutta se on kotikonstein aikamoinen prosessi opetella valuriksi yhden pakosarjan takia. Toisaalta olen ymmärtänyt, että valimot eivät mielellään yhtä/kahta palikkaa tee, ja hinta on aina varsin korkea. Raudasta ja putkesta tehden jää hinta sinne 30~60 € välille. Ei sitäkään, jos osat löytyvät omasta romuläjästä.
Mitä sitä ei hyvän harrastuksen eteen tekisi;) Jos itse tekisi valumuotit ja saisi jonkun valimon valamaan sen, voisi olettaa kustannusten jäävän kohtuullisiksi. Ja valajan kiinnostusta voi herätellä maailman parhaalla voiteluaineella eli konjamiinillä.

Oletetaan vaikka kustannukseksi tulevan 500 euroa ja veneen vuosittaiseksi käytöksi 50 tuntia niin 38 vuoden aikana pakosarjan tuntihinnaksi jäisi 26 senttiä.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Etulämmittäjä

Viesti Kirjoittaja ijp » 15 Elo 2008 12:48

MÖsteri kirjoitti:En osaa (tai en ainakaan tiedä osaavani) hitsata rosteriin.
Jos osaat hitsata mustaa rautaa niin osaat varmasti hitsata myös rosteria. Todistettavasti osaat hitsata myös valurautaa ;-)

Rosterin hitsaaminen (puikolla) on suorastaan terapeuttista. Puikot syttyy melkein itsestään, kuona irtoaa itsestään tai pienellä kopautuksella ja sauma on muutenkin hyvän näköinen. Rosteri tosin vetelee mustaa rautaa pahemmin.

Rosteri puikot on muuten tänäpäivänä sikahintaisia. Ostin juuri 1,7 kg paketin 2,5 mm haponkestäviä puikkoja ja hinta oli melkein sata euroa.

No anyway. Mustasta raudasta itsekin tekisin sen pakosarjan.
Viimeksi muokannut ijp, 15 Elo 2008 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilkka

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 15 Elo 2008 12:50

myisköhän vaasan moottori vanhoja valumuotteja, jos niitä enää on olemassa

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 15 Elo 2008 12:51

Multa sais 5 egella vanhan vesijäähdytteisen veneen pakosarjan. Kuori taitaa olla rosteria eikä musta rautakaan pahassa kunnossa tainnut olla. Neljä liittymää koneeseen. Pituus n. 40cm. Halkaisia n. 10x10cm. Tästä voisi saada hyvän aihion.

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 15 Elo 2008 16:41

pakosarjan marinoinnin osalta ,ihan pakko heittää ilmaan ,seuraava vaihtoehto . itselläni oli useita vuosia ,(ilman minkäänlaisia ongelmia ) seuraavanlainen systeemi.
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)

n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.

Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.

Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".

hyviä puolia em. systeemissä

- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.

huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"

Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.

varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,

mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.

ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.

http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15 Elo 2008 19:06

seuraavanlainen systeemi.
Juu tuollainen varmasti on suurissa koneissa hyvä vaihtoehto. Nyt on kumminkin 1-syliterisestä bensakoneesta kyse, eli ei tässä olla ihan noin suuressa mittakaavassa liikkeellä... :=)
Tää osa mitä tässä on mietitty on sellainen 25x20x8 senttiä kooltaan oleva pala, ja tosiaan aika yksinkertainen värkki.

Mutta muuten, hyvä konsti saada aikaan sitä jäähdytystä on tosiaan tuo "käämitty" vesiputki. Voisiko sopia imukanavan jäähdytykseksi?

Se mikä tekee tästä puuhasta hiukan verran hankalaa on tuo imukanava, kun sen pitää mennä taaempan reikään sylinterin kyljessä. Eli kanavat menevät "ristiin".. Imukanavan paikkahan näkyy tuossa kuvassakin tuollailla vinottain koholla. Ja vielä olisi muistettava tehdä tuo öljyn huohotusputki, joka on yhteydessä venttiilien alapuoliseen tilaan.

Kuva

Vastaa Viestiin