Sivu 1/1

Traileri fiskarille

Lähetetty: 13 Elo 2008 12:45
Kirjoittaja ijp
Tein talvella 5,5 x 2,0 metrin pituiselle fiskarilleni jarruttoman trailerin, joka katsastettiin ja rekisteröitiin.

Kuvia kuvateksteineen projektista löytyy: http://picasaweb.google.com/ipalos5/Traileri

Traileri toimi keväällä vesillelaskussa hyvin. Ainoa yllätys oli sivutuen säätötunkki, joka vääntyi kokeiltaessa venettä ensimmäisen kerran trailerin päälle. Sivutuen tuenta ja säätö muutettiin tämän vuoksi yksinkertaisemmaksi.

Traileri meni katsastuksesta ensimmäisellä yrittämällä läpi. Ainoa huomautus tuli takimmaisista sivuheijastimista, jotka olivat liian takana.

Projektissa ei varsinaisesti tuntipalkoille päässyt, mutta se tekemisen riemu ja uuden oppiminen... Päädyin tekemään trailerin itse koska veneelleni sopivaa valmista traileria ei tuntunut löytyvän. Ongelmana oli akseli, joka oli kaikissa valmiissa trailereissa liian takana. Tällöin veneen perä jäi liki 2 metriä trailerin yli, jotta aisapaino pysyi sallituissa rajoissa.

Muutamia projektin aikana opittuja asioita:

Keskipalkkin kaikki liitokset pitää tehdä pulttiliitoksin eikä keskipalkkiin saa hitsata mitään, muuten katsastuksessa vaaditaan aisan tyyppihyväksyntätodistus. Lisäksi keskipalkin pitää jatkua yhtenäisenä akseliston yli. Lisätietoa aiheesta: http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005.pdf ja http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005liite.pdf

Kuumasinkitys on tyyristä; 2,20 euroa / kilo

Akselin pitää olla tehdastekoinen.

Trailerin kokonaismassaan ei lasketa mukaan vetopäähän kohdistuvaa massaa. Traileri siis punnittiin katsastuksessa laittamalla vaa'at trailerin renkaiden alle sen ollessa kytkettynä auton vetokoukkuun.

Aisapaino saa olla enintään 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva.

Lähetetty: 14 Elo 2008 05:45
Kirjoittaja ainur
Tunkkihan oli upotettu poikittais- ja vinotukeen. Oliko hahlot tarpeeksi leveät, että tunkki pääsi vapaasti kääntymään ylä- ja alapään laakeroinnista ylös/alas tunkattaessa? Kuvasta näyttää, kuin jompikumpi olisi kanittanut...Kulmahan muuttuu vinotukea säädettäessä :)

Lähetetty: 14 Elo 2008 09:54
Kirjoittaja ijp
ainur kirjoitti:Tunkkihan oli upotettu poikittais- ja vinotukeen. Oliko hahlot tarpeeksi leveät, että tunkki pääsi vapaasti kääntymään ylä- ja alapään laakeroinnista ylös/alas tunkattaessa? Kuvasta näyttää, kuin jompikumpi olisi kanittanut...Kulmahan muuttuu vinotukea säädettäessä :)
Hahlot oli kyllä riittävän isot eikä tunkki muutenkaan kanittanut mistään. Jälkeenpäin ajatellen olisi tunkit pitänyt laittaa 90 asteen kulmaan nykyiseen asentoon nähden. Eli tunkki olisi sivutuen suuntainen. Tällöin ei olisi tullut tunkkia sivusuunnassa taivuttavaa rasitusta.

Lähetetty: 14 Elo 2008 11:02
Kirjoittaja msalmi1
Minulla oli vuosi sitten vastaava projekti:
http://www.saunalahti.fi/~retee/traileri/traileri.htm

Vähän samat fiilikset; galvanointi on sikakallista ja sivutukien tekeminen (sekä kölirullien) konstikasta.

Lähetetty: 14 Elo 2008 12:40
Kirjoittaja ijp
msalmi1 kirjoitti:Minulla oli vuosi sitten vastaava projekti:
http://www.saunalahti.fi/~retee/traileri/traileri.htm

Vähän samat fiilikset; galvanointi on sikakallista ja sivutukien tekeminen (sekä kölirullien) konstikasta.
Taisin talvella kysellä sulta sähköpostilla vinkkejä trailerin tekoon. Kiitos vaan vinkeistä näin jälkikäteen.

Kuumasinkittävän kappaleen valumarei'istä yms. löytyy muuten hyvät ohjeet: http://www.helonkuumasinkitys.fi/suunnittelu.html

Lähetetty: 14 Elo 2008 13:25
Kirjoittaja msalmi1
heh, ympyrä sulkeutuu :)

Jälkeenpäin ajateltuna omassa kärryssä on joko liian pitkä aisa tai se on liian heppoisesti tuettu: raskaalla kuormalla aisa notkuu. Kärryhän on jarruton, joten todella suurta kuormaa siihen ei edes saa laittaa. Toisaalta lautakuormiin ei ole tarvinnut juuri laittaa lippua perään (mutta se aisapaino kasvaa helposti...).

Suuresta kuormasta puheenollen tein kärryyn jälkeenpäin sivutuet purjevenekuljetusta varten. Kun purkkaria laskettiin kärryn päälle, niin teliakseli uhkasi notkahtaa keskeltä. Jos meinaan ottaa purkkarikuljetusominaisuuden käyttöön (satamassa), niin pitää vielä kehittaa systeemi, jolla kölin paino jakaantuu tasaisemmin akselien päihin, eikä suoraan akselien keskelle.

Lähetetty: 14 Elo 2008 19:56
Kirjoittaja ijp
msalmi1 kirjoitti: Suuresta kuormasta puheenollen tein kärryyn jälkeenpäin sivutuet purjevenekuljetusta varten. Kun purkkaria laskettiin kärryn päälle, niin teliakseli uhkasi notkahtaa keskeltä. Jos meinaan ottaa purkkarikuljetusominaisuuden käyttöön (satamassa), niin pitää vielä kehittaa systeemi, jolla kölin paino jakaantuu tasaisemmin akselien päihin, eikä suoraan akselien keskelle.
Siis onko sulla ollut H-vene kärryn päällä? Eikös se paina jotain 2000 kg? Voin kuvitella, että akselit on tosiaan piukalla tuollaisen kuorman alla.

Lähetetty: 14 Elo 2008 22:41
Kirjoittaja ainur
Minäkin "väsäsin" kärriä paatille. Se on vasta runkovalmis. Tehty aika vaniasta tavarasta, mut silti notkuu kun päällä hyppii...
Saas nähdä kuin toimii sit tositoimissa... Puatti painaa alle 2tn. http://kuvablogi.com/blog/11679/3/