Traileri fiskarille
Lähetetty: 13 Elo 2008 12:45
Tein talvella 5,5 x 2,0 metrin pituiselle fiskarilleni jarruttoman trailerin, joka katsastettiin ja rekisteröitiin.
Kuvia kuvateksteineen projektista löytyy: http://picasaweb.google.com/ipalos5/Traileri
Traileri toimi keväällä vesillelaskussa hyvin. Ainoa yllätys oli sivutuen säätötunkki, joka vääntyi kokeiltaessa venettä ensimmäisen kerran trailerin päälle. Sivutuen tuenta ja säätö muutettiin tämän vuoksi yksinkertaisemmaksi.
Traileri meni katsastuksesta ensimmäisellä yrittämällä läpi. Ainoa huomautus tuli takimmaisista sivuheijastimista, jotka olivat liian takana.
Projektissa ei varsinaisesti tuntipalkoille päässyt, mutta se tekemisen riemu ja uuden oppiminen... Päädyin tekemään trailerin itse koska veneelleni sopivaa valmista traileria ei tuntunut löytyvän. Ongelmana oli akseli, joka oli kaikissa valmiissa trailereissa liian takana. Tällöin veneen perä jäi liki 2 metriä trailerin yli, jotta aisapaino pysyi sallituissa rajoissa.
Muutamia projektin aikana opittuja asioita:
Keskipalkkin kaikki liitokset pitää tehdä pulttiliitoksin eikä keskipalkkiin saa hitsata mitään, muuten katsastuksessa vaaditaan aisan tyyppihyväksyntätodistus. Lisäksi keskipalkin pitää jatkua yhtenäisenä akseliston yli. Lisätietoa aiheesta: http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005.pdf ja http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005liite.pdf
Kuumasinkitys on tyyristä; 2,20 euroa / kilo
Akselin pitää olla tehdastekoinen.
Trailerin kokonaismassaan ei lasketa mukaan vetopäähän kohdistuvaa massaa. Traileri siis punnittiin katsastuksessa laittamalla vaa'at trailerin renkaiden alle sen ollessa kytkettynä auton vetokoukkuun.
Aisapaino saa olla enintään 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva.
Kuvia kuvateksteineen projektista löytyy: http://picasaweb.google.com/ipalos5/Traileri
Traileri toimi keväällä vesillelaskussa hyvin. Ainoa yllätys oli sivutuen säätötunkki, joka vääntyi kokeiltaessa venettä ensimmäisen kerran trailerin päälle. Sivutuen tuenta ja säätö muutettiin tämän vuoksi yksinkertaisemmaksi.
Traileri meni katsastuksesta ensimmäisellä yrittämällä läpi. Ainoa huomautus tuli takimmaisista sivuheijastimista, jotka olivat liian takana.
Projektissa ei varsinaisesti tuntipalkoille päässyt, mutta se tekemisen riemu ja uuden oppiminen... Päädyin tekemään trailerin itse koska veneelleni sopivaa valmista traileria ei tuntunut löytyvän. Ongelmana oli akseli, joka oli kaikissa valmiissa trailereissa liian takana. Tällöin veneen perä jäi liki 2 metriä trailerin yli, jotta aisapaino pysyi sallituissa rajoissa.
Muutamia projektin aikana opittuja asioita:
Keskipalkkin kaikki liitokset pitää tehdä pulttiliitoksin eikä keskipalkkiin saa hitsata mitään, muuten katsastuksessa vaaditaan aisan tyyppihyväksyntätodistus. Lisäksi keskipalkin pitää jatkua yhtenäisenä akseliston yli. Lisätietoa aiheesta: http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005.pdf ja http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005liite.pdf
Kuumasinkitys on tyyristä; 2,20 euroa / kilo
Akselin pitää olla tehdastekoinen.
Trailerin kokonaismassaan ei lasketa mukaan vetopäähän kohdistuvaa massaa. Traileri siis punnittiin katsastuksessa laittamalla vaa'at trailerin renkaiden alle sen ollessa kytkettynä auton vetokoukkuun.
Aisapaino saa olla enintään 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva.