Perämoottori ongelmia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
viljo
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:16

Perämoottori ongelmia

Viesti Kirjoittaja viljo » 10 Elo 2008 14:07

Moikka,

Koneena vanhempi yamaha 75ae vm.1983. Ongelma on seuraavanlainen.

Kone lähtee käyntiin ihan ok mutta kun alkaa lisäämään kaasua niin yhtäkkiä kierrokset laskevat ja kone alkaa käymään ilmeisesti 2 pytyllä. Tämä saattaa tapahtua myös niin että olen ajanut jonkin aikaa ja vauhdista kierrokset tipahtaa pois. Välillä saa korjattua siten että vapaalla antaa kunnolla hanaa niin huomaa kun vikakin pytty tulee peliin mukaan.
Vaihdoin tulpat ja ongelma oli hetken poissa mutta palasi taas... Kiusallista nilkutella merellä kun ei ota kierroksia...

Olisiko vika sähkö puolella; tulpanjohdot tai puolat vai mitä mieltä olette? Mistä vikaa kannattaa etsiä?

Terv,
Viljo

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 10 Elo 2008 18:36

Polttoaine puoli kannattaa ensin tsekata. Esim.vettä tankissa, suodatin, pa-pumppu, vuoto l. saa ilmaa jostain. Kaasarit kannattaa putsata myös.
Aikoinaan suzuki temppuili vähän samoilla oireilla ja syyksi paljastui bensapumpun pakelliitti tiivisteessä ollut hiushalkeama. Kone oli kylläkin uusi.
Vuoto on helppo testata. Pumppaa lutku kovaksi kone sammutettuna. Täytyy pysyä kovana yli 5 minsaa. Jos ei, niin jostain fuskaa.
Jos pa-puoli on ok, niin vikaa ettimään virtapuolelta, mikä onkin hankalampi homma :(
Semmonenkin homma aikoinaan sattui susnan kanssa, et ilmaruuvi tankissa oli kii....Aika huonosti kierti :) Jammun tankissa ei taida ko. ruuvia olla.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

viljo
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:16

Viesti Kirjoittaja viljo » 10 Elo 2008 19:32

Täytyy tarkistaa tuo tuo polttoainepuoli.

Taas tänään töksähti meno kesken matkan. Nilkuttelin jonkun matkaa kunnessa ajattelin että käynnistän uudestaan josko lähtisi. Ei käynnistynyt ollenkaan, tulpat märkinä kun otin pois, saattaa johtua useista käynnistys yrityksistä ennen kuin irrotin ne. 5min hinauksessa ja taas toimi. Kävin ajamassa ja ei ongelmia...

Ihme homma tulee melkein joka kerta, paitsi tosiaan tulpat kun olin vaihtanut niin ajelin onnistuneesti varmaan 2-3h, tosi ajoa kerralla varmaan 20-30min...

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 10 Elo 2008 21:10

[quote="viljo"]Täytyy tarkistaa tuo tuo polttoainepuoli.

Taas tänään töksähti meno kesken matkan. Nilkuttelin jonkun matkaa kunnessa ajattelin että käynnistän uudestaan josko lähtisi. Ei käynnistynyt ollenkaan, tulpat märkinä kun otin pois, saattaa johtua useista käynnistys yrityksistä ennen kuin irrotin ne. 5min hinauksessa ja taas toimi. Kävin ajamassa ja ei ongelmia...

Jos tulpat märät, niin vaikutais sähkövialta...Tarkista kaikki liittimet, et ei ole hapettumia ja muutekin ok. Nuo virtapuolen hommat on muuten tosi v...maisia kartottaa... :(
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

viljo
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:16

Viesti Kirjoittaja viljo » 10 Elo 2008 21:34

Täytyy toivoa että ne kastu siinä kun sitä turhautuneena yritin murjoa käyntiin kaikella mahdollisella tavalla ryypyllä ja ilman...

Letkussa oleva pumppu oli muistaakseni ajossakin ei kova ja sitä saa pumpata pitkään ennen kuin kovenee... täytyy vaihtaa letku ja liittimet ja katella pysyykö kovana.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Elo 2008 04:52

viljo kirjoitti:Täytyy toivoa että ne kastu siinä kun sitä turhautuneena yritin murjoa käyntiin kaikella mahdollisella tavalla ryypyllä ja ilman...

Letkussa oleva pumppu oli muistaakseni ajossakin ei kova ja sitä saa pumpata pitkään ennen kuin kovenee... täytyy vaihtaa letku ja liittimet ja katella pysyykö kovana.
Ajossa lutku ei ole "kovanana". Silloin kun moottori EI käy, pumpataan ja katsotaan pysyykö kovana, siis se lutku ;)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin