Sivu 1/1

Vanha kone

Lähetetty: 25 Heinä 2008 15:33
Kirjoittaja jorgo
Mistä pitää olla tarkkana, jos ostaa veneen, missä on merivesijäähdytyksellä 22 vuotta nakuttanut Yanmar 2gm20 eli 20hp:n tiisseli. Mikä tässä voi olla ns. sudenkuoppa?

Lähetetty: 25 Heinä 2008 16:06
Kirjoittaja hb-77
kansi, pakosarja ja lohko. osta niin tiedät mitä moottorin osat maksaa. kansi 2000e pakosarja 700e sylinterikannen tiivista 100e ym...

Juupajuu

Lähetetty: 26 Heinä 2008 11:44
Kirjoittaja jorgo
En kysellyt osien hintoja, vaan sitä mitä kirjoitin. Olisi mukava, jos joku oikeasti näiden Yanmarien kanssa tuttu vastaisi asiallisesti ksymykseeni.

Lähetetty: 26 Heinä 2008 12:27
Kirjoittaja lacrits68
moI!

Mulla oli vanhassa fiskarissa vm-82 tollanen kone, kävi hyvin, vei vähän polttoainetta...!

MUTTA: keräsi Vaasan saaristossa PALJON töhnää koneeseen ja aiuhetti sen että jäähdytys jäi vjaaksi jos anto enemmän "hanaa" kun 75%.

eli jos se kone on meriveri jäähdytetty niin se saatta olla ajettu kuumaksi eli se lohko ja kansi saataa olla ajankohtaisia!

Tietysti jos koneen saa "oikeaan hintaan" ja on kätevä käsistään niin saataa siinä olla konetta vielä moneksi vuodeksi!

--janne--

Lähetetty: 26 Heinä 2008 14:03
Kirjoittaja jansix
tossahan hb-77 vastasi siihen mitä ovat vanhan koneen heikot kohdat

Lähetetty: 27 Heinä 2008 17:10
Kirjoittaja lacrits68
moi!

Jos sulla toinen kotimainen kieli taittuu lukaseppas tämä:

http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Batliv4-03.pdf

--janne--

Re: Vanha kone

Lähetetty: 27 Heinä 2008 23:33
Kirjoittaja MikkoM
jorgo kirjoitti:Mistä pitää olla tarkkana, jos ostaa veneen, missä on merivesijäähdytyksellä 22 vuotta nakuttanut Yanmar 2gm20 eli 20hp:n tiisseli. Mikä tässä voi olla ns. sudenkuoppa?
Taitaa tuo tyyppi olla tarkasti ottaen "2qm20". Uudemmat mallit ovat "gm-sarjaa". Kansiviat noissa ovat enemmän kuin tyypillisiä. Yleisimmin kansi joko syöpynyt puhki, on parhaillaan syöpymässä, tahikka jäändytyskanavien tukkeutumisen takia kansi on kuumunut epätasaisesti ja halkeillut. Kannattaisi riuhtaista kansi irti ja kiikuttaa se tarkistettavaksi ammattilaiselle ennen ostoa. Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on käynnistyvyys. Jos käynnistyy viileällä ilmalla huonosti, niin jättäisin ostamatta.

MikkoM

Kiitos vaan

Lähetetty: 28 Heinä 2008 10:06
Kirjoittaja jorgo
Hyviä neuvo, kiitos vaan. Tämä Jannen ruotsalainen lehtijuttu oli todella valaiseva, kehotan kaikille kotilukemistoksi. Sattaakin olla, että ostaessaan makeavesijäähdytteisen tällaisen vanhan koneen saakin varsinaisen pommin, jota on keitelty pitkin matkaa. Merivesijäähdytteinen sitten vain ruostuu (kannesta) puhki. Vain...

Lähetetty: 28 Heinä 2008 12:57
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,

Yhdellä tuttavalla on ollut yanmarin vastaava mylly 70 puolelta ilman mitään ongelmia.

Kuten kaikissa koneissa. Niin huollon vaikutus rupee näkymään tuossa iässä.

Veneseuralaisten juttuja kuunnellessa ja muutamien omien kokemuksien mukaan voin sanoa että ihan hyvin voit saada kaupassa mukana p*sk*n 80 luvun makea vesikoneen.

Hyvänä mittari itse pitäisi sitä jos veneessä on jonkin lainen huoltokirja ja mahdolliset välineet perus moottorin huoltoon. (Öljynpoisto pumput, letkut joilla pakkasnesteet ajetaan merivesijähdyytteisiin koneisiin syksylly, yms)

Ennen kaikkea hinta ratkaisee. Jos olet tyytyväinen hintaan ja kone näyttää pelavan niin osta. Ongelmia niissä tuntuu olevan uudemmissa koneissa silloin tällöin.

-Matti