Vanha kone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Vanha kone

Viesti Kirjoittaja jorgo » 25 Heinä 2008 15:33

Mistä pitää olla tarkkana, jos ostaa veneen, missä on merivesijäähdytyksellä 22 vuotta nakuttanut Yanmar 2gm20 eli 20hp:n tiisseli. Mikä tässä voi olla ns. sudenkuoppa?

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 25 Heinä 2008 16:06

kansi, pakosarja ja lohko. osta niin tiedät mitä moottorin osat maksaa. kansi 2000e pakosarja 700e sylinterikannen tiivista 100e ym...
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Juupajuu

Viesti Kirjoittaja jorgo » 26 Heinä 2008 11:44

En kysellyt osien hintoja, vaan sitä mitä kirjoitin. Olisi mukava, jos joku oikeasti näiden Yanmarien kanssa tuttu vastaisi asiallisesti ksymykseeni.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 26 Heinä 2008 12:27

moI!

Mulla oli vanhassa fiskarissa vm-82 tollanen kone, kävi hyvin, vei vähän polttoainetta...!

MUTTA: keräsi Vaasan saaristossa PALJON töhnää koneeseen ja aiuhetti sen että jäähdytys jäi vjaaksi jos anto enemmän "hanaa" kun 75%.

eli jos se kone on meriveri jäähdytetty niin se saatta olla ajettu kuumaksi eli se lohko ja kansi saataa olla ajankohtaisia!

Tietysti jos koneen saa "oikeaan hintaan" ja on kätevä käsistään niin saataa siinä olla konetta vielä moneksi vuodeksi!

--janne--

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 26 Heinä 2008 14:03

tossahan hb-77 vastasi siihen mitä ovat vanhan koneen heikot kohdat

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 27 Heinä 2008 17:10

moi!

Jos sulla toinen kotimainen kieli taittuu lukaseppas tämä:

http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Batliv4-03.pdf

--janne--

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Vanha kone

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 27 Heinä 2008 23:33

jorgo kirjoitti:Mistä pitää olla tarkkana, jos ostaa veneen, missä on merivesijäähdytyksellä 22 vuotta nakuttanut Yanmar 2gm20 eli 20hp:n tiisseli. Mikä tässä voi olla ns. sudenkuoppa?
Taitaa tuo tyyppi olla tarkasti ottaen "2qm20". Uudemmat mallit ovat "gm-sarjaa". Kansiviat noissa ovat enemmän kuin tyypillisiä. Yleisimmin kansi joko syöpynyt puhki, on parhaillaan syöpymässä, tahikka jäändytyskanavien tukkeutumisen takia kansi on kuumunut epätasaisesti ja halkeillut. Kannattaisi riuhtaista kansi irti ja kiikuttaa se tarkistettavaksi ammattilaiselle ennen ostoa. Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on käynnistyvyys. Jos käynnistyy viileällä ilmalla huonosti, niin jättäisin ostamatta.

MikkoM

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Kiitos vaan

Viesti Kirjoittaja jorgo » 28 Heinä 2008 10:06

Hyviä neuvo, kiitos vaan. Tämä Jannen ruotsalainen lehtijuttu oli todella valaiseva, kehotan kaikille kotilukemistoksi. Sattaakin olla, että ostaessaan makeavesijäähdytteisen tällaisen vanhan koneen saakin varsinaisen pommin, jota on keitelty pitkin matkaa. Merivesijäähdytteinen sitten vain ruostuu (kannesta) puhki. Vain...

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 28 Heinä 2008 12:57

Moi,

Yhdellä tuttavalla on ollut yanmarin vastaava mylly 70 puolelta ilman mitään ongelmia.

Kuten kaikissa koneissa. Niin huollon vaikutus rupee näkymään tuossa iässä.

Veneseuralaisten juttuja kuunnellessa ja muutamien omien kokemuksien mukaan voin sanoa että ihan hyvin voit saada kaupassa mukana p*sk*n 80 luvun makea vesikoneen.

Hyvänä mittari itse pitäisi sitä jos veneessä on jonkin lainen huoltokirja ja mahdolliset välineet perus moottorin huoltoon. (Öljynpoisto pumput, letkut joilla pakkasnesteet ajetaan merivesijähdyytteisiin koneisiin syksylly, yms)

Ennen kaikkea hinta ratkaisee. Jos olet tyytyväinen hintaan ja kone näyttää pelavan niin osta. Ongelmia niissä tuntuu olevan uudemmissa koneissa silloin tällöin.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin