TÄRISEVÄ PUUVENE

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Arnold
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:43
Paikkakunta: Espoo

TÄRISEVÄ PUUVENE

Viesti Kirjoittaja Arnold » 11 Heinä 2008 11:32

Kyselin jokin aika sitten kokemuksianne tärinän syistä tai vaimentamiskeinoista. Kaikkia vastauksissa ehdotettuja olen kokeillut ilman mainittavaa tulosta.
Vakionopeusnivelestä haluaisin lisätietoja. Oulunsalon puolesta siitä mainittiin.
Vaimenninkumit asensin tassujen alle ensimmäisenä toimenpiteenäni jo vuosia sitten. Tuliko laitettua liian kovaa tavaraa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Heinä 2008 15:43

Minkätasoista tärinä on?
(Hampaat irtoa ja horisontti hämärtyy, saa jonkin paikan resonoimaan, kutkuttaa jalkapohjia pitkän päälle, kahvikupissa väreitä kun sen laittaa penkille, kahvikuppi pomppii heti lattialle jos sen laskee penkille, "hieman enemmän se värisee kuin kuin Audin veekasin värinät tuntuu kuskinpenkillä", tms?)

Mikä moottori sulla on?

Kait siellä nytkin jonkinlainen nivel on kun kone on kerran kumityynyjen päällä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: TÄRISEVÄ PUUVENE

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Heinä 2008 18:47

[quote="Arnold"]
Vakionopeusnivelestä haluaisin lisätietoja. Oulunsalon puolesta siitä mainittiin.

Kaverillani on ollut vakionopeusnivel Norppa veneessä jo parikymmentä vuotta ilman mitään onkelmia. Auton. Käsittääkseni tarvitsee kuitenkin painelaakerin...Kysäsen häneltä kun näen :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: TÄRISEVÄ PUUVENE

Viesti Kirjoittaja ainur » 11 Heinä 2008 23:25

ainur kirjoitti:
Arnold kirjoitti: Vakionopeusnivelestä haluaisin lisätietoja. Oulunsalon puolesta siitä mainittiin.

Kaverillani on ollut vakionopeusnivel Norppa veneessä jo parikymmentä vuotta ilman mitään onkelmia. Auton. Käsittääkseni tarvitsee kuitenkin painelaakerin...Kysäsen häneltä kun näen :)
Se vetari onkin volvo-marinen valmistetta ja sisältää painelaakerin.
Etuina varmaankin, ettei tarvii linjata vimosen päälle...
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TÄRISEVÄ PUUVENE

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 13 Heinä 2008 22:20

Arnold kirjoitti:Kyselin jokin aika sitten kokemuksianne tärinän syistä tai vaimentamiskeinoista. Kaikkia vastauksissa ehdotettuja olen kokeillut ilman mainittavaa tulosta.
Vakionopeusnivelestä haluaisin lisätietoja. Oulunsalon puolesta siitä mainittiin.
Vaimenninkumit asensin tassujen alle ensimmäisenä toimenpiteenäni jo vuosia sitten. Tuliko laitettua liian kovaa tavaraa?
http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=26

http://www.unilink.fi/fi/p-miehet/aquadrive.html

Edellä olevista linkeistä löytyy tietoa vakionopeusnivelistä. Omassa veneessäni on Aquadriven nivel varustettuna ihan tavallisella laakerikaupan laakeripukilla jossa on kartiokuulalaakeri. Nivelien mukana saa kyllä noita painelaakereita mutta ovat sitten hinnakkaampia. Tosin nivelen mukana tulevassa painelaakerissa taitaa olla jo sovitin akselille, joten sellaista ei tarvitse tässä tapauksessa sorvauttaa.

Vene ei ole ehtinyt vielä veteen, joten nivelen vaikutuksesta meluun en voi sanua mittään;D.

MikkoM

Vastaa Viestiin