KT 50 jytkyttää
Lähetetty: 01.07.2008 11:36
Aluksi suuri kiitos tämän foorumin aktiivisille toimijoille. Ilman teitä ja avointa tiedon ja osaamisen jakamista oma vaatimaton puuveneilijän urani olisi jäänyt sinne laiturilla kuolaavien tasolle.
Ongelmiakin välillä on, tällä kertaa päällimmäisenä haasteena Olympia KT-50 Woimanpesän kaasuttimen toiminta. Lienee "ominaisuus" paatissa. Seos on joko liian rikas tai se on koostumukseltaan oikea mutta sitä on liikaa. Molemmat syyt ovat olleet varmaankin pitkän aikaa, seurauksena armoton moottorin ravistus ja nokeaminen. Suuttimen kärki oli kierretty väkivaltaisesti kiinni ja muistutti enemmän potkuria kuin kartiota. Hioin sen kartioksi ja toiminta parani oleellisesti. No jytkytyksestähän oli tietysti vuosikymmenten saatossa seurannut "konepukin pulttaaminen" lujemmin runkoon (koko veneen valtava tärinä), lasikuidutus ja kuidun irtoileminen ja "yllättäen" vuotaminen ja kukkamultailmiö jne jne ns. normisetti.
Peliaikaa ja käyttöarvoa tällä "used-to-be"- puuveneellä tai ainakin moottorilla kuitenkin vielä on (ainakin hienon lajin harjoitteluun) ja malmikasan ravistaminenkin alkaa olla hallinnassa ja kohtuullisella tasolla.
Siis kaasutinhan on se perinteinen pronssimöykky ja "keksi ja kokeile" -menetelmällä sen toimintaperiaate ja tarvittavat säätöliikkeet alkaa olla hanskassa.
Sytytysennakko on tarkistettu ja OK, tulppana NGK:ta Bosch:ia ja jopa SeaGullista peräisin oleva "purettava" kipinänlähde (ns. sunnuntaitulppa).
Kun ilmaputken (ylemmän) aukkoon laittaa suodattimeksi rätinpalan niin kaikki on lähes ok. Ko. putkessahan on jousikuormitteinen venttiili (kumi vaihdettu) ja jousta yritetty "säätää" tiukemmalle ja löysemmälle. Viimeisen "sipistelyn" jälkeen nokeaminen vähäistä ja ravistus kohtuullisella tasolla. Samoin suuttimen säätöön ei tarvitse koskea. Aiemmin kierroksia nostettaessa piti avata suutinta samassa suhteessa eli noin vajaa varttikierros.
Mahdollistahan on myös että kyseinen kaasutin on eri (=isommasta) moottorista jolloin ko. kaasuseoksen määrä on aivan liian suuri mutta koostumukseltaan oikea.
Jos jollakulla olisi vinkki, miten käynnin saisi vielä tasaisemmaksi ja ehkä kierroksia hiukan lisää (vastatuuleen ja vastavirtaan ajettaessa), niin kovin olisin tyytyväinen.
Kiitos etukäteen ...
Ongelmiakin välillä on, tällä kertaa päällimmäisenä haasteena Olympia KT-50 Woimanpesän kaasuttimen toiminta. Lienee "ominaisuus" paatissa. Seos on joko liian rikas tai se on koostumukseltaan oikea mutta sitä on liikaa. Molemmat syyt ovat olleet varmaankin pitkän aikaa, seurauksena armoton moottorin ravistus ja nokeaminen. Suuttimen kärki oli kierretty väkivaltaisesti kiinni ja muistutti enemmän potkuria kuin kartiota. Hioin sen kartioksi ja toiminta parani oleellisesti. No jytkytyksestähän oli tietysti vuosikymmenten saatossa seurannut "konepukin pulttaaminen" lujemmin runkoon (koko veneen valtava tärinä), lasikuidutus ja kuidun irtoileminen ja "yllättäen" vuotaminen ja kukkamultailmiö jne jne ns. normisetti.
Peliaikaa ja käyttöarvoa tällä "used-to-be"- puuveneellä tai ainakin moottorilla kuitenkin vielä on (ainakin hienon lajin harjoitteluun) ja malmikasan ravistaminenkin alkaa olla hallinnassa ja kohtuullisella tasolla.
Siis kaasutinhan on se perinteinen pronssimöykky ja "keksi ja kokeile" -menetelmällä sen toimintaperiaate ja tarvittavat säätöliikkeet alkaa olla hanskassa.
Sytytysennakko on tarkistettu ja OK, tulppana NGK:ta Bosch:ia ja jopa SeaGullista peräisin oleva "purettava" kipinänlähde (ns. sunnuntaitulppa).
Kun ilmaputken (ylemmän) aukkoon laittaa suodattimeksi rätinpalan niin kaikki on lähes ok. Ko. putkessahan on jousikuormitteinen venttiili (kumi vaihdettu) ja jousta yritetty "säätää" tiukemmalle ja löysemmälle. Viimeisen "sipistelyn" jälkeen nokeaminen vähäistä ja ravistus kohtuullisella tasolla. Samoin suuttimen säätöön ei tarvitse koskea. Aiemmin kierroksia nostettaessa piti avata suutinta samassa suhteessa eli noin vajaa varttikierros.
Mahdollistahan on myös että kyseinen kaasutin on eri (=isommasta) moottorista jolloin ko. kaasuseoksen määrä on aivan liian suuri mutta koostumukseltaan oikea.
Jos jollakulla olisi vinkki, miten käynnin saisi vielä tasaisemmaksi ja ehkä kierroksia hiukan lisää (vastatuuleen ja vastavirtaan ajettaessa), niin kovin olisin tyytyväinen.
Kiitos etukäteen ...