Sivu 1/1
Kaksisylinterinen tärisee ?
Lähetetty: 27 Kesä 2008 11:28
Kirjoittaja Arnold
Vanha limisauma fiskari 8 m, kone Sabb 22 hv kaksisylinterinen.
Sylinterien toiminta tasaista (kierrosluku sama kummallakin yksinään). Joustavat kovakumipalat kiinnityskohdissa. Akselilinja suorassa.
Tärinä vähenee vain, jos ajaa täydellä koneella paatti täynnä tukevia ihmisiä.
Mitähän keinoja voisi vielä kokeilla ?
Mitenkä voisi varmistaa esim. vauhtipyörän tasapainon ?
Re: Kaksisylinterinen tärisee ?
Lähetetty: 27 Kesä 2008 18:36
Kirjoittaja MikkoM
Arnold kirjoitti:Vanha limisauma fiskari 8 m, kone Sabb 22 hv kaksisylinterinen.
Sylinterien toiminta tasaista (kierrosluku sama kummallakin yksinään). Joustavat kovakumipalat kiinnityskohdissa. Akselilinja suorassa.
Tärinä vähenee vain, jos ajaa täydellä koneella paatti täynnä tukevia ihmisiä.
Mitähän keinoja voisi vielä kokeilla ?
Mitenkä voisi varmistaa esim. vauhtipyörän tasapainon ?
Tuskimpa se vauhtipyörä niin muotopuoli on, että noin kovasti täräjää. Millä tavalla akseli on liitetty kytkimeen?. Veikkain että välissä ei ole vakionopeusniveltä (Scatra tms.). Vakionopeusnivel kytkimen ja akselin väliin ja koneen alle uudet ja pehmeät tassut niin pitäisi tärinän vähentyä.
MikkoM
Lähetetty: 27 Kesä 2008 21:22
Kirjoittaja Veli-Matti
Mikonkin tuntema ex-naapurini laittoi uutena ostamansa 2 pyttyisen Sabbin kiertoon juuri tärisevän käynnin takia - meinasi sen olevan ihan ominaisuus.
Liian kovat/pehmeät kumityynyt, ruiskun ajoitukset, puristuspaineet, epätasapainossa oleva nivelsydeemi, tms?
Vauhtipyörän epätasapaino tuntuu aika kaukana haetulta sillä mistäpä se itsekseen olisi mennyt epätasapainoon. Löysällä se voisi olla mutta sitten se varmaankin kalkattaisi ja irtoaisi suht äkkiä...
Olennaisinta tärinän syyn selvittämisessä on se että onko kone tärissyt "aina" vai onko se alkanut tärisemään "pikkuhiljaa" vai "yhtäkkiä"?