W1:n öljykello

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

W1:n öljykello

Viesti Kirjoittaja jorgo » 25 Kesä 2008 10:45

Sopiiko Wikuun "helposti" esimerkiksi Bilteman tai Motonetin öljykello mittareineen?
Öljynpaineita on ja voitelu pelaa, mutta mittari ei näytä kuin vain muutaman hetken käynnistyksen jälkeen aavistettavissa olevaa viisarin liikettä. Kuulan säätö koneen alta ei vaikuta asiaan.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Nostan vain pintaan

Viesti Kirjoittaja jorgo » 26 Kesä 2008 13:46

Tai siis voisiko olla jokin mittari, joka reagoisi W1:n kelloon? Jospa vika onkin vain mittarissa?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26 Kesä 2008 21:17

Moi!

Duodaduoda, jos se mittari näyttää suunnilleen kokonaiselta, ei ole pahemmin kolhittu, ja putkikin on kiinni sekä koneessa että mittarissa, niin voisi olla sama vika kun mulla oli pari vuotta sitten.

Mulla oli sillailla, että mittari alkoi heitellä painetta 0-2 välillä, kunnes näytti vaan nollaa ajossa. Tietenkin minä ajattelin ettei mittari toimi, mutta vikana olikin ihan oikeasti se, että öljypumpun sihti oli totaalisen täynnä skeidaa eli sontaa. Suosittelisinkin hyvin lämpimästi tarkistamaan ensin sen öljypumpun sihdin, ja muutenkin kaapimaan padan pohjalta kaikki menninkäiset pois. Samalla voi muuten öljytkin vaihtaa, tai olla vaihtamattakin. Sitten jos sen jälkeen vielä paine heittelee, on vika jossain muualla. Esimerkiksi öljypumpussa on sellainen sätkäpaperiakin ohuempi paperitiiviste, joka pettäessään kyllä varmasti laskee öljynpaineet alhaisiksi.

Eli vika ei ihan välttämättä olekaan mittarissa, vaan siinä öljynpaineessa :=) Sen takiahan se mittari siinä on vuosikymmenet tönöttänyt! Ja aika selvää on, että ennnen asian tarkistamista ei kannata konevoimalla lähteä vesille... airoilla/purjeella toki ihan entiseen malliin.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26 Kesä 2008 21:20

Jaajuu, sanoit että öljynpainetta on ja voitelu pelaa... mistä sen siis tiedät oikeasti? Meinaan että tosiaan itsekin ajelin ilmeisen öljyttömällä koneella silloin aikanaan kolmen tunnin lenkin ennenkuin tajusin että vika voi oikeasti olla öljynpaineessa. En mä ainakaan ole vielä keksinyt paikkaa, josta voisi ajossa todeta öljyn kiertävän kunnolla, paitsi sen ko. mittarin...

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Arvelen painetta olevan,

Viesti Kirjoittaja jorgo » 28 Kesä 2008 14:54

koska tihkuttaa virranjakajan akselin juuresta SAE30 mustunutta moottoriöljyä.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29 Kesä 2008 00:48

Okei.

Edelleenkin, tarkistaisin ensin sen pumpun. Se on kumminkin ruuvattu koneen kylkeen vain neljällä ruuvilla, 6 mm kuusiokolovain riittää työkaluksi. (Tosin mun paatissa piti kone ensin irroittaa ja nostaa pois kone pediltä ;=)

Eli en sano, etteikö koneessai öljy kiertäisi, mutta silti alkaisin kehimään oletettua onkelmaa auki sieltä yksinkertaisimmasta eli Wickströmin päästä käsin. Ja tätäkin kehtaan ehdottaa vain, koska olen itse pohtinut samoja juttuja nollaa näyttävän mittarin ääressä..

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Olet aivan oikeassa

Viesti Kirjoittaja jorgo » 29 Kesä 2008 21:02

Teen tuon, vaikka on minullakin sama tilanne eli kone pois vaan sutjakasti paikaltaan.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Eipä vielä hätää

Viesti Kirjoittaja jorgo » 30 Kesä 2008 17:27

No ei tarvinnut ruveta punnertamaan konetta pois paikaltaan. Sivullisen neuvosta kopauttelin vain hellästi öljykellon kuvetta 14mm bacho-lenkkiavimella, ja öljynpainetta ilmestyi myös mittariin: noin 1,5 kg. Ja toimii toistaiseksi.
Kytkimen säätö onnistui myös kivuttomasti. Oivalsin ostaa viime viikolla Biltemasta magneettivarren - kaiken varalta. No tietenkin kytkimen kehän lukistusruuvin jousiprikka putosi laatikon pohjalle. Mutta ei hätää, magneetilla takaisin ylös. Pari pykälää myötäpäivää, pellinpala, prikka ja ruuvi paikalleen, kansi kiinni - se on siinä. Napakalta tuntui laituritestissä. Ei siis luistanut.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30 Kesä 2008 21:04

Noni, oikein hyvä! Eipä tarvinnut alkaa ruuvailemaan.

Syksyllä kun vaihdat öljyjyä, kannattaa avata koneen kyljestä luukku, ja sitä kautta kaapia pohjalta mahdollisimman tarkkaan kaikki töhnä pois koneen pohjalta, siten välttyy tolta mikä mun koneessa oli. Siis jos nostat koneen talveksi pois konepediltä, muuten sinne ei kai pääsekään käsiksi...

Vastaa Viestiin