Sivu 1/1

MD 5B VolvoPenta

Lähetetty: 17.06.2008 9:33
Kirjoittaja mark
Mitekäs on, kun VolvoPenta MD5B MS-kytkimen vaihteensiirtäjästä tihkuu ajossa hieman öljyä, niin voiko vaihteensiirtäjän irrottaa huoletta ja vaihdella tiivisteitä.Tarkoitan sitä, että kun vaihteensiirtäjän ruuvaa irti, niin pysyykö vaihteisto kasassa sen aikaa kun ihmettelee siirtäjähässäkkää, ettei laatikosta lentele rattaita ja jousia silmille. Räjäytyskuvan mukaan homma pitäisi onnistua, mutta haluaisin varmistaa, ennen kuin ryhdyn tähän hommaan.

Lähetetty: 17.06.2008 20:03
Kirjoittaja masota
Irroita vaihteensiirtäjän kannen neljä pulttia. Koputtelemalla kantta sivuista ja vaikka hieman tarjoaisit ruuvarin kärkeä kannen alle saat sen irtoamaan. Kun varovasti nostat hieman kantta ylöspäin ja kurkistat sen alle, niin näet kiiltävän "tapin". Ota ja paina sormella tappia sivusuuntaan, niin se ei pääse tipahtamaan kytkimen sisälle kun nostat kannen kokonaan ylös. Jos se kuitenkin tipahtaa, niin yleensä mukana menee sitä painava jousi. Kyllä ne saa ongittua ylös, mutta voi tettää duunia. Tämä "tappi" on liukukenkä, joka siirtää kytkimen kartiota eteen ja taakse. Se ei ole symmetrinen, joten piirrä itsellesi kuva miten päin se kytkimessä on. (Kasausvaiheessa kansi ei mene kiinni suosiolla jos liukukenkä on väärinpäin). Suosittelen käyntiä VP-korjaamolla, (ota kansi mukanasi) haastatattelemassa jotain asentajaa ja pyydä kertomaan miten siirtäjän stefa tiiviste saadaan vaihdettua. Muista vaihtaa myös kannen ja rungon välinen O-rengas. Ei se vaikeata ole, mutta siinä on muutama niksi jota on vaikea sanoin selittää.

Lähetetty: 18.06.2008 7:50
Kirjoittaja mark
Kiitos vastauksesta, oli paljon apua. Pitää ottaa työn alle kesälomalla.