Majuri nimittäin.
Vanha merivesijäähdytteinen nyt ulkona ja uusi makeavetinen rakentelussa. Lähinnä ihmetyttää jotta kuinka sen teen:D Hahaa!!
Eli meneekö jotenkin näin:
Merivesipumpulta lämmönvaihtimeen, josta pakosarjaan ja merivesi sitten pihalle.
Vaiko Merivesipumpulta lämmönvaihtimeen josta velvetin lämmönvaihtimen kautta pakosarjalle josta pakosarjan kautta pihalle.
Vaiko merivesipumpulta suoraan pilssiin ja koko epäonninen projekti pohjaan...
Kuinka se kannattanee tehdä. Jotta lauhduttaako merivesi molemmat kerralla vai lauhduttaako koneen vesi vaihteen.
Osaanko ilmaista itseäni yhtään epäselvemmin.
Linkki sivustolle jossa selvennetään asiaa olisi mukava yllätys, voin myös soittaa jollekin joka osaisi neuvoa asiassa, mikäli saan numeron johon soittaa.
Nyt painun takaisin pilssiin ja epätoivoisen moottorin luokse. Rakentelu pellon reunassa vesisateessa keskellä kauneinta itä-uusmaalaista maalaismaisemaa on... hienoa!!!
Ja jos jollakin olisi hyvähköjä neuvoja kuinka lämmönvaihtimen voisi tarkistaa saati kummoista huoltoa sellaiselle kannattaisi tehdä, nekin vinkit otetaan innolla vastaan!!
Kiitoksia ja huikeaa jatkoa kaikille!
Kalle Kivilahti
funkyamigo@gmail.com
045-1297379
Fordson makeavetiseksi.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17 Helmi 2007 15:07
- Paikkakunta: hyvinkää
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Morjens,
Huvialuksessani on Foordi ja meneillään mietintä ja jäähdytyssysteemin muunnos niin, että vedenotto on helppoa kääntää tarvittaessa tapahtuvaksi pilssistä. Siksi aihe kiinnostaa.
Se rakenne vedenoton sulkuhanan jälkeen on seuraava. Vaihteiston (Velvet) öljyn lauhdutin (lämmönvaihdin). Siitä sama vesi jatkaa matkaansa koneen öljyn lauhduttimeen (lämmönvaihdin). Sitten on pumppu josta matka jatkuu koneen jäädytysnesteen lämmönvaihtimeen ja sieltä pakosarjan ja pakoputken kautta takaisin järveen.
Järjestelmässä ei ole suodatinta. Vaihteiston lauhduttimessa on ritilä johon jää ainakin oravaa suuremmat.
Tässä nyt ei ole ensimmäistäkään toivomaasi neuvoa, mutta kiinnittäisin kuitenkin huomiotasi rakentelussa seuraaviin kysymyksiin:
- onko suodatin tarpeen
- onko mahdollista että tarvittaisiin jäähdytysjärjestelmän kaltaista todella tehokasta pilssipumppua jossain tilanteessa
- miten järjestelmä rakennetaan, ettei synny ilmalukkoja tai tarvetta johonkin siemenveden kanssa touhuiluun
- miten järjestelmä rakennetaan, ettei lappoilmiö täytä vedellä sylintereitä, samalla kun miehistö ottaa mollikkaa saaressa rantakalliolla
Huvialuksessani on Foordi ja meneillään mietintä ja jäähdytyssysteemin muunnos niin, että vedenotto on helppoa kääntää tarvittaessa tapahtuvaksi pilssistä. Siksi aihe kiinnostaa.
Se rakenne vedenoton sulkuhanan jälkeen on seuraava. Vaihteiston (Velvet) öljyn lauhdutin (lämmönvaihdin). Siitä sama vesi jatkaa matkaansa koneen öljyn lauhduttimeen (lämmönvaihdin). Sitten on pumppu josta matka jatkuu koneen jäädytysnesteen lämmönvaihtimeen ja sieltä pakosarjan ja pakoputken kautta takaisin järveen.
Järjestelmässä ei ole suodatinta. Vaihteiston lauhduttimessa on ritilä johon jää ainakin oravaa suuremmat.
Tässä nyt ei ole ensimmäistäkään toivomaasi neuvoa, mutta kiinnittäisin kuitenkin huomiotasi rakentelussa seuraaviin kysymyksiin:
- onko suodatin tarpeen
- onko mahdollista että tarvittaisiin jäähdytysjärjestelmän kaltaista todella tehokasta pilssipumppua jossain tilanteessa
- miten järjestelmä rakennetaan, ettei synny ilmalukkoja tai tarvetta johonkin siemenveden kanssa touhuiluun
- miten järjestelmä rakennetaan, ettei lappoilmiö täytä vedellä sylintereitä, samalla kun miehistö ottaa mollikkaa saaressa rantakalliolla
Hannu
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
www.solediesel.com
löytyy jotakin ohjeita
myös Vetuksen luetteloissa on asiasta ohjeita - löytyy myös nettiversiona.
Jos tarvitaan jäähdytysvedelle suodin, tämä laitetaan yleensä heti sisäänoton jälkeen sulkuhanan jälkeen. 3-tie sulkuhanalla saa systeemin ottamaan veden tarvittaessa pilssistä. Yleensä kaiketi merivesipumppu on järjestelmässä seuraavana, sitten vaihteen ja öljyn lämmönvaihtimet ja lopuksi koneen vesi-vesi-lämmönvaihtimen kautta pakoputkelle. Näin siksi että nuo kumisiipipyöräpumputkin työntävät vettä paremmin kuin imevät, ja mahdolliset pienet vuodotkin ( tai ainakin suurin osa mahdollisista vuotopaikoista) on painepuolella sen sijaan että pumppu imisi ilmaa veden sekaan.
Merivesisuodin kannattanee asentaa melko ylös; tosin ei liene suurta haittaa vaikka olisi alhaallakin, paitsi jos sen kansi sattuu vuotamaan ja pohjahana jäämään auki.
Lämönvaihtimen huoltoon ei kai ole mitään hyviä ohjeita; kun muistaa syksyisin huuhtaista systeemin vesi-glykoliseoksella niin välttyy pahimmalta korroosiolta talven aikana. Ja pakoputkea kannattaa aina seurata että vettä varmasti tulee läpi - kunnon mittarina sitten onkin moottorin lämpömittari. Lisäksi kannattaa ajoittain katsoa että koneessa merivesipuolella on sinkit kunnossa., jos sellaisia on.
Ajan mittaan lämmönvaihdin hapertuu ja putkien pintaan syntyy kerrostumia jotka sekä tukkivat että heikentävät lämmönsiirtymistä - vaihto on jossakin vaiheessa aina edessä - iukuisia nuo eivät ole.
Mikä kone on veden pinnan alapuolella tai aivan pinnan tuntumassa, niin on syytä huolehtia pakoputkeen poistuvasta vedestä ; esim. anti-lappoventtiili letkuun josta vesi menee pakoputkeen, ja lisäksi vesilukko pakoletkuun.
löytyy jotakin ohjeita
myös Vetuksen luetteloissa on asiasta ohjeita - löytyy myös nettiversiona.
Jos tarvitaan jäähdytysvedelle suodin, tämä laitetaan yleensä heti sisäänoton jälkeen sulkuhanan jälkeen. 3-tie sulkuhanalla saa systeemin ottamaan veden tarvittaessa pilssistä. Yleensä kaiketi merivesipumppu on järjestelmässä seuraavana, sitten vaihteen ja öljyn lämmönvaihtimet ja lopuksi koneen vesi-vesi-lämmönvaihtimen kautta pakoputkelle. Näin siksi että nuo kumisiipipyöräpumputkin työntävät vettä paremmin kuin imevät, ja mahdolliset pienet vuodotkin ( tai ainakin suurin osa mahdollisista vuotopaikoista) on painepuolella sen sijaan että pumppu imisi ilmaa veden sekaan.
Merivesisuodin kannattanee asentaa melko ylös; tosin ei liene suurta haittaa vaikka olisi alhaallakin, paitsi jos sen kansi sattuu vuotamaan ja pohjahana jäämään auki.
Lämönvaihtimen huoltoon ei kai ole mitään hyviä ohjeita; kun muistaa syksyisin huuhtaista systeemin vesi-glykoliseoksella niin välttyy pahimmalta korroosiolta talven aikana. Ja pakoputkea kannattaa aina seurata että vettä varmasti tulee läpi - kunnon mittarina sitten onkin moottorin lämpömittari. Lisäksi kannattaa ajoittain katsoa että koneessa merivesipuolella on sinkit kunnossa., jos sellaisia on.
Ajan mittaan lämmönvaihdin hapertuu ja putkien pintaan syntyy kerrostumia jotka sekä tukkivat että heikentävät lämmönsiirtymistä - vaihto on jossakin vaiheessa aina edessä - iukuisia nuo eivät ole.
Mikä kone on veden pinnan alapuolella tai aivan pinnan tuntumassa, niin on syytä huolehtia pakoputkeen poistuvasta vedestä ; esim. anti-lappoventtiili letkuun josta vesi menee pakoputkeen, ja lisäksi vesilukko pakoletkuun.
Mile