Refleksin säätöruuvit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Refleksin säätöruuvit

Viesti Kirjoittaja bonito » 10 Kesä 2008 08:47

Onko kukaan uskaltanut sormeilla noita pieniä säätöruuveja Refleksin säätimen kannessa? Öisin on vielä kylmää, pitäisin kamiinaa päällä, starttiasennossa, mutta kun kamiina palaa mielestäni liian kuumana, tulee hiki. Kannen Lowfire ruuvista saattaisi jotain tapahtua, onko kokemuksia.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 10 Kesä 2008 10:49

Ei ole kokemusta, kun käytetään kaminaa talvella puolijoukkueteltassa mutta täältä löytyy manuaalit refleksiin http://www.refleks-olieovne.dk/default. ... umber=1562

Kappaleessa kymmenen on kerrottu, että säätimet on asettu dieselöljylle tehtaalla ja asetusarvot on painettu säätimen kanteen. Nämä vaihtelevat hieman mallikohtaisesti. Ilmeisesti asetukset tapahtuvat mainitsemistasi ruuveista. En ota kantaa kannattako asetuksia muuttaa.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 10 Kesä 2008 13:56

Tuli opeteltua muutama vuosi takaperin tuon säätimen sielunelämä, kun käsiin kulkeutui kamina, josta joku oli hieman säädellyt kaikkia ruuveja (ja vähän muutakin)..

Helpoiten tuo tehon hienosäätö pienemmäksi onnistuu laskemalla polttoaine pintaa, se on muutenkin noissa tarkkailtava paikka.

Muita säätöjä tehdessä kannattaa tehdä "testipenkki" missä pystyy mittaamaan läpi menevät polttoaine määrät.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 10 Kesä 2008 15:58

Mulla on sellainen muistkuva, että ei se ole ennen palanut noin isolla liekillä ollessaan starttiasennossa, täytyy tutkia miksi polttoaineen pinta uimurikammiossa on noussut. Oliskohan se kummikartio kulunut siitä kohoneulasta. http://kuvablogi.com/nayta/1178573/. Jos löpön pintaa täytyy laskea, mites se tapahtuu.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 10 Kesä 2008 21:06

Kansi G irti ja kamina tulille kun se palaa hyvin niin mittaa pinnan korkeus esim. työntömitalla yläreunasta (ulkopuolella on suositus mitta) ja säätö neulassa H olevasta ruuvista. Hetken odottelun jälkeen uusinta mittaus (mitä isommalla teholla palaa tässä vaiheessa, niin sitä nopeammin pinta hakee oman paikkansa). Veikkaisin, että pinta voi olla hieman yli suosituksen.. Jos näin ei ole, niin se kanattaa säätää penkissä.. Liian pieni teho nokeaa kaminan umpeen melko nopeasti(vinkkinä).

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Kesä 2008 22:32

Kyseessä on 66M, jossa on kierukkana 4m, 12mm kupariputkea ja yksi n. 700mm käytäväpatteri, makuuhytti ja ohjaamo. http://kuvablogi.com/nayta/1186183/ . Oil level viiva oli 46,5mm reunasta ja mauserin kieli kastu 47,5mm:ssä, elikkäs ei ollut pinta korkealla, viime yönä oli +7 ast. ulkona ja paatissa + 30, starttiasennolla. Se on ehdottomasti liikaa, mutta jos sammutat kamiinan, lämpötila on jotain +15 paikkeilla, meriveden ollessa +12. Kun on tottunut veneessä nukkumaan kahden lakanan välissä, niin se tuntuu vähän vilpoiselta. Sitten kun meriveden lämpötila nousee +17 pintaan ei tarvita enää lämmitystä. En tiedä mikä mahtaa olla vikana, eihän se "hylsyn"rako itsestään voi isota, siinä täytyy olla korkeudessa joku vika-asetus, täytyy tutkia. Kiitos neuvoista.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 15 Kesä 2008 14:14

Ei siinä tarvi mitään vikaa olla.. se voi olla ominaisuus.. 66:n polttoainetehot kun ovat max.3kW ja min.1,2kW, jossain vaiheessa tuo minimi on käy liian suureksi. Lisää hytin tuuletusta jos tuntuu kuumalta ;-).


"Hylsyn" korkeutta säädellään tehon säädössä, eli raon pituus muuttuu. Yleensä noissa tehot pyrkivät pienenemään säätörampin kulumisesta johtuen ja säätöjen muutokset kannatta tehdä "penkissä" niin saa helposti mitattua polttoainemäärät.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Kesä 2008 19:25

Se voi olla sen ominaisuus, veneessäkin on 30mm solumuovi eristys joka paikassa, se lämpö vaan ei karkaa minnekkään, jos jättää luukun auki tulee itikoita, mut koitetaan pärjätä.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 18 Elo 2008 14:40

olisi tarkoitusena kanssa laittaa yksi patteri veneen keulapiikkiin kun ei kamina sinne lämpöä vie, joskus löysin netistä näppärät kuvatkin miten tulisi paisunta säiliöt yms. rakennella että toimis mielellään vielä ilman erillistä kiertovesipumppua. mutta en löyvvä enää nittä kuvia. olisiko vinkkejä antaa.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 18 Elo 2008 17:12

http://www.refleks-olieovne.dk/wcmShowF ... 70E74B2E1F

sivulla 8 kerrotaan, jos haluaa vapaakierron ilman pumppua kuumavesilinjan pitäisi nousta n 5cm 1 metrin matkalla.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18 Elo 2008 21:36

simo kirjoitti:jos haluaa vapaakierron ilman pumppua kuumavesilinjan pitäisi nousta n 5cm 1 metrin matkalla.
Entisenä rööriroopena tuo ohje hieman kummestuttaa.. Vapaa kierrossa merkittävin seikka on tarpeeksi väljät metalli(mielummin rauta)putket. En tosin tiedä miks mutta toi rautaputki on ainakin kuparista parempi jostain syystä..

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 19 Elo 2008 08:05

TeddyDiver kirjoitti:Entisenä rööriroopena tuo ohje hieman kummestuttaa.. Vapaa kierrossa merkittävin seikka on tarpeeksi väljät metalli(mielummin rauta)putket. En tosin tiedä miks mutta toi rautaputki on ainakin kuparista parempi jostain syystä..
Olisikohan tällä jotain merkitystä asiaan, että kuparin lämmönjohtavuus on 401 W/(m×K) ja raudan lämmönjohtavuus 80,4 W/(m×K)? Lämpötilagradienttiin ja veden tiheyteen eri lämpötiloissa tämä kaiketi perustuu. Kun vesi jäähtyy jo putkissa voimakaasti ja lämpötilagradientti laskee ei synny riittävää tiheyseroa ja näin ollen ei vesi kierrä. Menikö oikein?;)

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 19 Elo 2008 10:07

="TeddyDiver. En tosin tiedä miks mutta toi rautaputki on ainakin kuparista parempi jostain syystä..
Oliko kyse saman kokoisesta kupari ja rautaputkesta? Tuo lämpötilaero on se liikkeellepaneva voima.

Petraan vesikiertolämmityksen tehnyt henkilö kertoi aikoinaan,että vapaakierto ei siihen onnistunut, koska lähtö ja paluulinjan korkeuseroksi ei saanut metriä. Muutaman järjestelmän tehneenä tuo 1m oli käytännön osoittama korkeusero.


Kuva

kun tuon savupiipun takana näkyvän (valk.) putkimutkan saa tarpeeksi korkeaksi kierto toimii. Mutkan ylimäisen kohdan yläpuolella on vielä paisuntasäiliö


Varmasti järjestelmän laajuudellakin (=suurempi virtausvastus) on jotain tekemistä asian kanssa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 19 Elo 2008 16:00

Mitä olen kuullut, ovat ainakin mökkiasennuksissa putkikoot olleet kahta tuumaa, jotta järjestelmä on toiminut.

Edit:
Tällainen teksti löytyi: "...keittiössä oleva kattila, ja vapaakiertoinen vesiputkisto paksuilla putkilla (halkaisija varmaan 7 cm)." Lähde:
http://www.rintamamiestalo.fi, Aihe: Högfors puukattila vm. 1963
Viimeksi muokannut Fiskarsson, 21 Elo 2008 10:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20 Elo 2008 23:55

Onhan siinä tieten (vähän)eroa putkittaako venettä tai taloa, mutta kaipa ne periaatteet on samat vaikka mittakaava muuttuukin. Kuparissa varmasti merkittävin tekijä on juuri se lämmönjohtavuus, tosin ei siihen apua ole eristämisestäkään, mikä ainaskin rautaputkituksissa auttaa asiaa. Kaippa nuot olis laskettavissa, vaan tahtoopa noi "insinöörit" aina laittaa sen pumpun pyörittään vesisilmukkaan. Eivätkö sitten osaa/luota/ymmärrä asian päälle sen enempää kuin....... hopealusikasta, tai jtn

Vastaa Viestiin