Sivu 1/1
Akselin tiivistys
Lähetetty: 09 Kesä 2008 09:04
Kirjoittaja Notreal
Koska veneestäni löytyy puuta, tai ainakin jotain ruskeaa materiaalia...voinen kysyä foorumilla tällaista:
Löytyypi veneen potkiriakseleista läpiviennistä laakeripesä johon tulee vesiletkut.
Saanut ymmärtää, että tiivistys tapahtuu moottorin antaman vesipaineen avulla...?
Tunteekos joku tällaisen "systeemin" sielunelämää tarkemmin.
Saanut lisäksi kuulla, että tallaiseen läpimenoon / laakeripesään olisi saatavilla kuminen "hattu" korvaamaan tiivistämisen?
Jos jollain kokemusta / lisäinfoa, antaapi tulla....
Lähetetty: 09 Kesä 2008 10:04
Kirjoittaja Mile
Että tiivistys tapahtuisi moottorin antaman vedenpaineen avulla? Sellaisesta en ole koskaan kuullut, enkä missään lukemassani törmännytkään. Yleensä nuo pesät on vesivoideltuja tai -jäähdytettyjä, varsinaisen tiivistyksen toimiessa muulla periaatteella.
Jos niihin letkuihin nyt aivan varmasti tulee vettä eikä öljyä? Öljyä tuskin moottorista johdettaisiin, sille on yleensä oma säiliönsä.
Öljyä käytetään huulitiivisteillä toteutetuissa ns. stefabokseissa - näissä on myös tukilaakeri.
ManeCraft - tyyppisessä liukurengastiivisteessä vettä tuodaan tiivisteboksiin varmistamaan voitelu/jäähdytys. Näissä ei ole tukilaakeria; akselin tuenta huolehdittava muilla keinoin.
Talinauha/teflonnauhabokseissa myös käytetään vettä jäähdytykseen/lisävoiteluun ; myös vaseliinia käytetään samaan tarkoitukseen, vaseliini lisätään joko ns. stauffer-kupilla tai rasvanipalla tai kiinteästi asennetulla rasvaprässillä - näissä on joko erillinen tukilaakeri tai toimivat sellaisena talinauhapakan avulla.
Mikäli nykyinen tiivistys sisältää tukilaakerin muusta syystä kuin itse boksin keskittämisen takia ( stefaboksi), sellainen tulee asentaa jos vaihtaa tiivistykseen malliin joka ei sisällä tukilaakeria.
Volvon varustekauppa myy "Black Jack" kumituttitiivistettä joka Mane Craftin tapaan on "huoltovapaa" - sellaisesta olet ehkä kuullut. Sekään ei varsinaisesti toimi tukilaakerina.
Mikäli akselin laippa sijaitsee aivan läpiviennin välittömässä läheisyydessä, ei erillistä tukilaakeria tarvita. Akselin laakeroimattomalle pituudelle löytyy ohjeita; laakeroimaton väli ei saa olla liian pitkä, muuten akseli alkaa pyöriessään "vippaamaan" ja ravistaa pahimmillaan paikat hajalle!