wikströmin kaasari/bensaongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
alfisti
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2008 18:52

wikströmin kaasari/bensaongelma

Viesti Kirjoittaja alfisti » 04 Kesä 2008 19:04

Summalainen on vihdoin vedessä mutt wiki ei lähde käyntiin. Lähtee kun "kupeista" lorauttaa bensaa suoraan eli sytytysongelmasta ei ole kyse. Bensaa ei kuitenkaan näytä tulevan kaasariin (Solex). Kaasari on óllut auki mutta en löytänyt vikaa sieltä. Ongelma näyttäisi olevan siinä että bensaa ei tule kaasariin. Eikö moottorin pitäisi imeä bensaa kun starrimoottori pyörittää? Tarkistin suodattimet ja puhdistin muttei auttanut. Onko kellään ideoita mistä seuraavaksi kannattaisi vikaa etsiä?

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja AaPee » 04 Kesä 2008 19:14

Kyllä nyt on ongelma juurikin siinä että kaasuttimelle ei tule bensiiniä. Wickströmissä ja muissa vastaavissa koneissa ei ole polttoaineen siirtopumppua, joten tavaran pitää omavoimaisesti valua kaasuttimeen.

Tarkista putket, letkut ja suodattimet ja varmista että polttoaine todellakin tulee kaasuttimelle asti ilman imemistä.

alfisti
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2008 18:52

Viesti Kirjoittaja alfisti » 04 Kesä 2008 19:25

Kiitos nopeasta vastaukseta! Letkut ja suodatin tarkistettu. Voisiko olla niin yksinkertainen asia että bensatankin pinnan korkeus on matalammalla kuin kaasarin tulevan letkun pää, eli bensa ei pääse virtaamaan "ylämäkeen"?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04 Kesä 2008 20:21

Moi!

Ohjekirjan mukaan bensasäiliö pitäisi olla vähintään 20 cm korkeammalla kuin kaasutin. Silloin bensa tulee letkusta riittävällä virtauksella kaasuttimelle.

Mutta jos tankki on aina ollut siinä missä se nyt on, niin ei se vika siihen yhtäkkiä ole tullut. Vai oletko viimeaikoina siirtänyt tankkia??

Irroita bensaletku siitä kaasuttimesta, ja avaa hana, alkaako bensa virrata? (Juoksuta mieluiten johonkin purkkiin, ettei mene kallis ja palonarka aine pilssiin...)

Mutta mitä siis tapahtuu kun laitat ryyppykupista ryypyt ja käynnistät? Polttaako pelkät ryypyt vai jääkö kone käyntiin? Muutoin olethan sitten käyttänyt ryyppykupeista ryypyttämisen sijaan sitä "chokea" eli rikastinvipua?
Eli rikastin periaatteessa korvaa ryyppykuppien käytön, mutta mielestäni sitä saa kyllä silloinkin veivailla kohtuu paljon enemmän...

Bensan tulo kaasuttimelle on erittäin helppo todeta myös juoksuttamalla bensaa sieltä kaasuttimen alla olevasta tyhjennysruuvista. Jos sieltä tulee ainetta, niin avot. Sen jälkeen sitten letku irti ja kohti tankkia tukosta etsimään.

alfisti
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2008 18:52

Viesti Kirjoittaja alfisti » 04 Kesä 2008 20:34

Niin, eihän sitä tankkia tosiaan ole siirrelty...I!hmetyttää vain voisiko letkussa tosiaan olla tukos, aika paksu letku kuitenkin. Ehkä hanan kohdalta on ahtaampi, siinä voisi olla mahdollinen kohta. Tukokselta tosiaan vaikuttaa koska kun bensalteku on irti kaasarista ei bensa lorise iloisesti vaan vasta letkusta "kaatamalla" tulee pieni loraus. Kaasarin alla oleva ruuvikin on ollut auki ja sieltä ei tule mitään eli kaasariin ei selvästikään mene bensaa. Pakko se on uskoa että jostain tankin ja kaasarin välistä löytyy tukos, huomenna ollaan viisaampia! Niin ja kone tosiaan polttaa vain ryypyt eikä jää käyntiin.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04 Kesä 2008 22:45

No hyvä sitten, eli tankin korkin ja letkunpään välissä on tukos. Ei kai jokin paina letkua littanaksi? Esimerkiksi pohjatralli tai vaikkapa työkalupakki?

Onko tankissa likaa eli skeidaa niin paljon että se tukkii systeemin? Voitko esimerkiksi kurkata tankin korkin kautta taskulampulla? Ota vaikka letku irti bensahanan alta, ja koita tuleeko ainetta.

Pala kerrallaan vaan irti, niin kyllä se tukos sieltä löytyy. Ja jos syynä on loppujen lopuksi lika, niin sitä on sitten aika varmasti myös kaasutin puolillaan ;=)
Tukokselta tosiaan vaikuttaa koska kun bensalteku on irti kaasarista ei bensa lorise iloisesti vaan vasta letkusta "kaatamalla" tulee pieni loraus.
Hmm... kummoinenkas loraus sieltä muuten tulee "kaatamalla"? Koitappa sellaista, että puhallat siihen irtonaiseen letkuun, tankissa jos kuplii niin ei ole ainakaan kovin tukossa.. ja silloin pitäisi kyllä aineen virrata. Älä muuten ime hirveästi siitä letkusta, bensa on aika epäterveellistä ainetta.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 05 Kesä 2008 07:45

Tuleeko tankkiin korvausilmaa eli onko huohotinletku kunnossa? Tankkiin muodostuva alipaine estää polttoaineen virtaamisen koneelle.

alfisti
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2008 18:52

Viesti Kirjoittaja alfisti » 05 Kesä 2008 11:38

Noniin, bensaletku on puhallettu auki, mustaa hienojakoista moskaa tuli aikalailla (mitä lienee, tietääkö kukaan?!). Letkut kiinni ja bensa lorisi iloisesti kaasariin, normaalit käynnistysproseduurit ja wikström pörähti käyntiin helposti kuin aina ennenkin!

Korvausilmaongelman testasin jo aikaisemmin avaamalla tankin korkin, mutta vika ei ollut siinä.

Kiitoksia kaikille hyvistä ja nopeista neuvoista!

Vastaa Viestiin