Perskuta Pom!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Northling
Viesti:

Perskuta Pom!

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Kesä 2008 15:23

Ja Perskutarallaa!

Nyt selvis, että olen viisivuotta ajanut väärät öljyt merivaihteessa!
Onneks on purjevene joten konetusta on tullut vähemmäksi.

Viime kesänä pari kertaa oli jotain vaihteen kytkeytymis ongelmaa, ja kyselin nyt sitten että mistä se voisi johtua? No tietenkin kaukosäätimen kaapeleissa voi olla klapia, mutta toinen syy oli että onko oikeat öljyt vaihteessa.

Kaivoin sitten esiin vaihteistoöljypurkin ja tarkastin ohjekirjasta että oliskos se oikein... Oikeinhan se olisi jos olis purjevenevetolaite! ?¤#&%
Olen venettä varustaessa kiireessä lukenut väärältä riviltä kytkimen öljysuosituksen. eli mulla on siellä 80W90

Soitin Ekströmmille ja sieltä suositeltiin Yanmarin JHE3E koneen vaihteeseen samaa öljyä kuin koneeseenkin 30W45. Kyseessä on kartiokytkin (KM3P).
Väärä öljy aiheuttaa kytkinkartion pinnan kiillottumista?

Onkos jollakin kokemuksia noista kytkimistä ja mitä pitää tehdä?

Ajattelin nyt vaihtaa öljyt parikertaa ja kokeilla että esiintyykö ko. kipua vielä ja sitten ensitalvena rempata kytkintä uudestaan jos tarpeen???

T:Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 03 Kesä 2008 20:54

Moro
Ainakin Volvon vanhat vetarit ( esim. AQ 100 A/B ja 270 ) tiettyyn valmistenumeroon saakka vaativat moniasteöljyn, 10W-30 tai 20W-30. Uudempiin laitetaan hypoidiöljy, SAE 90 .
Niissä on kartiokytkin. Väärä öljy aiheutti luistamista. Johtunee kytkimen kitkapinnan materiaalista.
Niin ja kytkin pinnat voi hioa, jos luistamista esiintyy. Vaatii tosin vetarin purkamisen.
Volvolla on samat suositukset S-vetariin, mikä on tarkoitettu purjeveneisiin :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viesti:

Yanmarin vaihde

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Heinä 2008 17:22

Dodii

Nysse sit toimii taas!
Kytkinkartio on vaihdettu ja kävin UKI:ssa kojeajolla ja hyvin toimi vaihde ettee ja taakke... Huomenna jatkuu lomapurjehdukset.

Ans kattoo mimmone lasku siält sit tullee, osa o 660 ja 3 h töitä päälle?

Mut tää veneily on, yht helppua ja halpaa ku häpäotto, kaik män, eikä eres piisannukkaa...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 08 Heinä 2008 22:43

Olit näemmä päässyt oikein Ukin sanomiinkin :)
E mare libertas

Vastaa Viestiin