Perkins 4.108 käynnistys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Perkins 4.108 käynnistys

Viesti Kirjoittaja ainur » 25 Touko 2008 09:12

Lähteeekö ko. moottori käyntiin ilman imusarjahehku-ryyppykuppi sydeemiä? Kupissa oleva alipaineventtiili vuotaa ja epäilen ettei uusia saa...
Meinaan heittää ko. sydeemin mäkeen, jos toimii ilman.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 25 Touko 2008 12:18

Lähteehän se jos kunnossa on. Pidä silti aerostarttia mukana varmuuden vuoksi ;)
E mare libertas

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 25 Touko 2008 15:54

Ande kirjoitti:Lähteehän se jos kunnossa on. Pidä silti aerostarttia mukana varmuuden vuoksi ;)
Joo kunnossa on. Tarviiko miten pitkän startin? Entäs syksykylmillä?
Riittääköhän akussa puhti pyöritellä pitkään... 100 Ah ja uusi.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 25 Touko 2008 19:24

Perkins on suorasuihkutus moottori ja lähtee hyvin käyntiin kunnossa ollessaan, yleensä ns. ekalla pyöräytyksellä.

Hehkun tarve tulee vasta kun on noin kun lämpötilat on lähellä nollaa, jokin tuolla imusarjahehkulla ei kovin kummonen teho taida olla, en ole koittanut sitä koskaan vaikka sellainen löytyykin moottoristani, siihen ei mene edes johtoa.

Minulla on 4.236:sen starttiakkuna riittänyt 60ah akku jo vuosia ilman ongelmia.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 25 Touko 2008 20:41

Hieno juttu. Sit saa kyytiä ryyppykuppi ja muut sydeemit :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Touko 2008 08:51

Syksyllä voi antaa startatessa lämmintä ilmaa imusarjaan, taskukosanilla tai ihan kepin päässä olevalla palavalla rätillä, kunhan et sitten vaan polta venettäsi. Laitettiin joskus 3 syl BMV avotulella käymään, joka pyöritti, mutta ei syttynyt. Pakkasta oli -15.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Touko 2008 08:56

Niin, jäi mainitsematta, että Perkins 4.108 on etukammiokone ja on huonompi lähtemään käymään, kuin 4.236. Sitä voi joutua syksyllä sahaamaan pitkään, ennen kuin käynnistyy. Älä käytä jatkuvasti starttipilottia, apteekista saatavat kamfettitipat ovat vähän miedompia, mutta en niitäkään käyttäisi jatkuvasti. Lämmin ilma riittää.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Touko 2008 16:21

Ookei. Kiitos vinkeistä. Jos tulee onkelmia, niin täytyy viritellä hehku-sydemi takas paikalleen. Voiskohan jostain muuten kysellä sitä venttiiliä ryyppykuppiin? Ekströmiltä kyselin kerran, ilman tulosta.
Tai viritellä jonkun muun vastaavan.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 26 Touko 2008 18:09

Ei muuten taida olla 4.108 etukammiokone vaan sekin on suorasuiku kuten kaikki muutkin perkins moottorit. Ettet nyt vain sekottaisi joskus Ford Transitissa käytettyyn York merkkiseen moottoriin joka on etukammiokone.

Täältä löytyy manuaalia.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Touko 2008 20:38

Kyllä ainakin niissä molemmissa 4.108 koneissa oli etukammio, jotka olen muuttanut merimoottoriksi, ensimmäinen oli Transitin kone, toinen CF-Bedfortin. Olen tehnyt myös yhden 4.236 veneeseen, se oli puimurin kone, en muista millainen kansi siinä oli, saattoi olla suorasuihkutus. Yorkkeihin en ole kajonnut.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Touko 2008 21:03

Tommosen sivun löyti google. Varmaan sama peruskone kuin nää vanhemmatkin.
http://www.tadiesels.com/perkins-4108.html
Tuossa lukee "indirect injection", eli "epäsuora ruiskutus" savoks.
Tarkottaako se sit etukammiota vai mitä.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Touko 2008 21:20

Kai se sitä tarkoittaa, muistaisin dieselmiesten joskus ammoin sitten puhuneen, ettei pitkiä startteja etukammiokoneisiin, voi muistaakseni etukammiot pudota alas, mitä se sitten tarkoittaneekin, ei ole valjennut minulle koskaan. Mun Transitista otettu 4.108 paatin kone ei tarvinnut imusarjahehkua kuin joskus syksyllä. Voin kysyä pakallislta dieselmieheltä sitä ylipaineventtiiliä, kun ajelen ohi. Voitko lähettää kuvan YV:nä tai mun email os. bonitoalu@gmail.com, tiedetään että puhutaan samasta osasta

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 26 Touko 2008 22:07

Höh olen kyllä ollut siinä luulossa että kaikki perkins moottorit ovat suorasuihkuja, ja transiteissa käyteyt York dieselit olivat etukammiomoottorieita.

Pitänee lukea näköjään tuo manuaali tarkemmin alkaen sivulta 18.
Viimeksi muokannut Kapu III, 27 Touko 2008 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 26 Touko 2008 22:51

Anteeksi vaan luulo ei ole tiedon vääärti, ko. perkinssi on etukammio kone, kerro montako 48hv konetta tuon ikäisistä on suorasuihkuja?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 27 Touko 2008 01:00

Hmm onko tää nyt ihan tehtaalta tullu M vai ihan marinoitu? ihan noin vaan uteliaisuus iski kun mun M:ssä ei menny ku putki hehkuun .. siinä mitään kuppeja ollu. Tiedän kyllä että, joissain on mutta onko ne sitten marinoituja?
E mare libertas

Vastaa Viestiin