Sivu 1/1
Vanhat ohjauspyörät ja 2-t perämoottorit
Lähetetty: 19 Touko 2008 11:05
Kirjoittaja Saima
Kaverin kanssa on yhteisprojekti, mahonkinen tuulilasivene. Saa nähdä miten se etenee, mutta tällä hetkellä innostus on ja mahonkiakin on meille luvattu tutun veneveistämöltä.
viewtopic.php?t=7001
Vanha uusi ohjauspyörä löytyi tarjolle. Alkuperäinen on todella kulahtanut. Kuinka erilaisia ovat järjestelmät näissä, vai onko jopa todennäköistä, että uusi sopisi vanhan tilalle?

Onko se halki merkin alta, vai onko siinä tehdassauma?
Teleflex Marin on noin 39cm läpimitaltaan, mutta muuta en siitä saanut tietää. Akselinpaksuudet yms?
Veneessä on vaijerilla toteutettu ohjaus ja ennestään päällisinpuolin samankaltainen ohjauspyörä. Tutkitaan se kun ehditään..
Lähetetty: 19 Touko 2008 13:26
Kirjoittaja Saima
On kuulemma noin 19 mm ohjauspyöränakseli veneessä.
Lähetetty: 19 Touko 2008 13:55
Kirjoittaja Arnie
Näyttäisi 3/4" standardikartiolta, mutta onko vanhassa samanlainen, vai pelkkä pyöreä akseli? 19 mm akseli mahtuu tuohon, mutta jos siinä ei ole tuota nokkaa ja akseli ei ole kartiomainen niin jotenkin se pitäisi lukita, ja nuo läpimitat on niin lähellä ettei sovituskappaletta mahdu väliin.
Kiinnitystapojakin on monenlaisia, tuo kuvan ratti kiinnittynee keskiön läpi pultilla akselissa olevaan kierrereikään. Tuo halkeama ei kuulu asiaan, mutta jos metallikeskiö on tiukasti kiinni niin toiminee.
Itse jouduin aika tavalla virittelemään että sain vanhan Kiekhaeferin istumaan Teleflexin akseliin. Jos oisi tuommonen ratti ollut tarjolla niin olisin ostanut.
Lähetetty: 19 Touko 2008 14:34
Kirjoittaja Saima
Kiitos!
Kaveri otti kuvia siitä. Sanoi ettei kartiomaisuutta olisi, mutta ehkä oli väärässä tai ymmärsin väärin. Näyttää kuitenkin kovin samalta:
edit. On siinä akselissa kartion muotoa. Kirjoitti nyt näin:
it has a konus 19 thickest and 16.7 in the end same for the scruew it is 16.4 or so!!
Kaverin äidinkieli on saksa, niin on välillä ymmärrysvaikeuksia. Suomi ja englanti käytössä sekaisin.
Lähetetty: 19 Touko 2008 14:50
Kirjoittaja Saima
Viittaako nyt kaikki merkit siihen, että kiinnitys on sama tuossa Teleflexissä?

Lähetetty: 19 Touko 2008 19:57
Kirjoittaja Saima
Kiitos! Kyllä se taitaa sopia suoraan vanhan paikalle. Ei muuta kuin kauppaa hieromaan.
Lähetetty: 19 Touko 2008 21:26
Kirjoittaja Saima
525 kruunua. :D Se on siinä!
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=64668781
Myyjä vastasi kysymykseeni halkeamasta lyhyesti: It's not broken, it only look like that.
Menihän siitä 300 kruunua postimaksua ja kokonaishinta noin 90 euroon kuitenkin.
Lähetetty: 27 Touko 2008 22:33
Kirjoittaja Saima
Olisi tarjolla 60hp Johnson 90-luvun alusta. Minkähänlaisessa maineessa sellaiset ovat? Mitä pitäisi ottaa huomioon kauppaa tehdessä?
Ajattelin kysellä ainakin käyttö- ja huoltohistoriaa. Ja saavissa pitänee käyttää kanssa. Olen kuullut että jos kone on pitkään käyttämättä, sen potkuriakselin tiiviste voi alkaa vuotaa käyttöönotettaessa.
Lähetetty: 28 Touko 2008 09:03
Kirjoittaja Saima
Edelliseen lisäten: Paljonko tankillisella saa matkaa taitettua? Tuulilasivene on 5*2 metriä, kuvia:
viewtopic.php?t=7001
Lähetetty: 28 Touko 2008 18:41
Kirjoittaja Saima
Kyllä minä haluaisin tietää! Emmekä ole hankkimassa nelaria tässä vaiheessa, vaikka olen kuullut että jopa kolmanneksella sillä kulkee. on kuitenkin vielä kyseenalaista, tuleeko kovin montaa reissua tehtyä kaudessa. Moottorin hintaan ja tinkimiseen tiedolla on merkitystä.
Purkkarini kulkee moottorillaan litralla kymmenen kilometria. Se on nelari. Liukuva vene lienee aina kuluttavampi.
Miksei muka puuveneeseen sopisi nelitahti tai vanhaan veneeseen uusi moottori? Ei kaikki vanha ole kannatettavaa joka käänteessä. Vain jos se on parempaa (kunkin asettamin kriteerein).
Lähetetty: 28 Touko 2008 21:07
Kirjoittaja Saima
Taloudellisin nopeus tasapohjalla on varmaankin tuota pienempi, sellainen jossa vene vielä hyvin liukuu. Olisiko 15 solmua..
1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/h
25 solmua = 46,3 km/h
15 solmua = 27,8 km/h
Tankit taitavat olla reilun 20 litran kokoisia. Ei pidä mennä sitten liian pitkälle ilman varatankkia.
Lähetetty: 28 Touko 2008 23:17
Kirjoittaja Saima
Tuolla löysin jotain mielenkiintoista kulutuksista:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskuste ... ?mid=87070
Muun muassa
täydellä teholla hevosvoimat jaettuna kahdella = litraa tunnissa. Toisaalta muistan lukeneeni että täytyy olla riittävästi tehoa, jotta kulutus ei kasvaisi ja saadaan optimaaliselle alueelle kierroksetkin.
edit.
Tuolla lisää:
http://vetouistelu.com/bbs/keskustelut1 ... 3290&pts=9
Kannattaa siis jo konetta hankkiessa muistaa, että nippa nappa riittävän kokoinen moottori on kaikkein epätaloudellisin.
Yleisesti ottaen samassa veneenrungossa erikokoiset painoltaan ja teholtaan runkoon nähden järkevät koneet vievät matkayksikköä kohti hämmästyttävän yhteneviä kulutukseltaan, jos ovat saman tyyppisiä moottoreita.
Lähetetty: 29 Touko 2008 08:55
Kirjoittaja Saima
Taisi olla myös tietoja, että viimeinen kolmannes kaasukahvasta voi lisätä kulutusta reippaasti. Jotta näinköhän tai nähtäväksi jää... mutta onkohan mainittu Johnson sitten juuri se kaikkein pahin lähtökohta taloudellisuusajon mestaruuteen 2T-luokassa ? :) Yamaha, Mercury, Tohatsu?
En vielä tiedä onko tarjolla oleva kone kaksi- vai kolmipyttyinen versio. Siinä houkuttaa se, että se on tuttavan 'perintökone' ja ehkä jopa kokeiltavissa veneessä ennen ostopäätöstä. Hintapyyntökin oli kohtuullinen.
Lähetetty: 09 Kesä 2008 11:06
Kirjoittaja Saima
Johnson 60 meni sivu suun. Tai se olikin 70.
Suzuki 40 vuodelta -87 olisi tarjolla. Myyjä kertoi että oli ostanut sen epäkuntoisena perän takia, mutta se ei ollutkaan sopinut toiseen koneeseen. Sitten kertoi ettei vikana ollutkaan muuta kuin kannentiiviste, jonka laittoi kuntoon. Mitkä olisivat hyviä kysymyksiä myyjälle? Moottori on melko kaukana, joten etukäteen olisi saatava tietoa jonkin verran. Miten saada vihiä siitä, onko moottori todella kunnossa sitten toisaalta paikan päällä? Kiitän vinkeistä!
Minulle tuli mieleen että kansipahvin vikaan (palamiseen?) täytyy olla jokin syy, ehkä huono vedenkierto. Onko pumpun siipipyörän tarkistaminen tai vaihtaminen pikku homma, kuinka mahtaisi sujua? Ja toisaalta kai vesitiet voivat olla muutenkin tukossa ja miten sellaisen voi todeta ja mitä on tehtävissä?
Siinä on sähköstartti ja kaukohallintalaite mukana.