Vanhat ohjauspyörät ja 2-t perämoottorit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Vanhat ohjauspyörät ja 2-t perämoottorit

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 11:05

Kaverin kanssa on yhteisprojekti, mahonkinen tuulilasivene. Saa nähdä miten se etenee, mutta tällä hetkellä innostus on ja mahonkiakin on meille luvattu tutun veneveistämöltä. viewtopic.php?t=7001

Vanha uusi ohjauspyörä löytyi tarjolle. Alkuperäinen on todella kulahtanut. Kuinka erilaisia ovat järjestelmät näissä, vai onko jopa todennäköistä, että uusi sopisi vanhan tilalle?

Kuva Onko se halki merkin alta, vai onko siinä tehdassauma?

Kuva

Teleflex Marin on noin 39cm läpimitaltaan, mutta muuta en siitä saanut tietää. Akselinpaksuudet yms?

Veneessä on vaijerilla toteutettu ohjaus ja ennestään päällisinpuolin samankaltainen ohjauspyörä. Tutkitaan se kun ehditään..
Viimeksi muokannut Saima, 27.05.2008 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 13:26

On kuulemma noin 19 mm ohjauspyöränakseli veneessä.
Manner

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 19.05.2008 13:55

Näyttäisi 3/4" standardikartiolta, mutta onko vanhassa samanlainen, vai pelkkä pyöreä akseli? 19 mm akseli mahtuu tuohon, mutta jos siinä ei ole tuota nokkaa ja akseli ei ole kartiomainen niin jotenkin se pitäisi lukita, ja nuo läpimitat on niin lähellä ettei sovituskappaletta mahdu väliin.

Kiinnitystapojakin on monenlaisia, tuo kuvan ratti kiinnittynee keskiön läpi pultilla akselissa olevaan kierrereikään. Tuo halkeama ei kuulu asiaan, mutta jos metallikeskiö on tiukasti kiinni niin toiminee.

Itse jouduin aika tavalla virittelemään että sain vanhan Kiekhaeferin istumaan Teleflexin akseliin. Jos oisi tuommonen ratti ollut tarjolla niin olisin ostanut.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 14:34

Kiitos!

Kaveri otti kuvia siitä. Sanoi ettei kartiomaisuutta olisi, mutta ehkä oli väärässä tai ymmärsin väärin. Näyttää kuitenkin kovin samalta:

Kuva

Kuva


edit. On siinä akselissa kartion muotoa. Kirjoitti nyt näin: it has a konus 19 thickest and 16.7 in the end same for the scruew it is 16.4 or so!!

Kaverin äidinkieli on saksa, niin on välillä ymmärrysvaikeuksia. Suomi ja englanti käytössä sekaisin.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 14:50

Viittaako nyt kaikki merkit siihen, että kiinnitys on sama tuossa Teleflexissä?

Kuva

Kuva
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 19:57

Kiitos! Kyllä se taitaa sopia suoraan vanhan paikalle. Ei muuta kuin kauppaa hieromaan.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 19.05.2008 21:26

525 kruunua. :D Se on siinä! http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=64668781

Myyjä vastasi kysymykseeni halkeamasta lyhyesti: It's not broken, it only look like that.


Menihän siitä 300 kruunua postimaksua ja kokonaishinta noin 90 euroon kuitenkin.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27.05.2008 22:33

Olisi tarjolla 60hp Johnson 90-luvun alusta. Minkähänlaisessa maineessa sellaiset ovat? Mitä pitäisi ottaa huomioon kauppaa tehdessä?

Ajattelin kysellä ainakin käyttö- ja huoltohistoriaa. Ja saavissa pitänee käyttää kanssa. Olen kuullut että jos kone on pitkään käyttämättä, sen potkuriakselin tiiviste voi alkaa vuotaa käyttöönotettaessa.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 9:03

Edelliseen lisäten: Paljonko tankillisella saa matkaa taitettua? Tuulilasivene on 5*2 metriä, kuvia: viewtopic.php?t=7001
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 18:41

Kyllä minä haluaisin tietää! Emmekä ole hankkimassa nelaria tässä vaiheessa, vaikka olen kuullut että jopa kolmanneksella sillä kulkee. on kuitenkin vielä kyseenalaista, tuleeko kovin montaa reissua tehtyä kaudessa. Moottorin hintaan ja tinkimiseen tiedolla on merkitystä.

Purkkarini kulkee moottorillaan litralla kymmenen kilometria. Se on nelari. Liukuva vene lienee aina kuluttavampi.

Miksei muka puuveneeseen sopisi nelitahti tai vanhaan veneeseen uusi moottori? Ei kaikki vanha ole kannatettavaa joka käänteessä. Vain jos se on parempaa (kunkin asettamin kriteerein).
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 21:07

Taloudellisin nopeus tasapohjalla on varmaankin tuota pienempi, sellainen jossa vene vielä hyvin liukuu. Olisiko 15 solmua..

1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/h

25 solmua = 46,3 km/h
15 solmua = 27,8 km/h

Tankit taitavat olla reilun 20 litran kokoisia. Ei pidä mennä sitten liian pitkälle ilman varatankkia.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 23:17

Tuolla löysin jotain mielenkiintoista kulutuksista: http://www.vetouistelu.com/bbs/keskuste ... ?mid=87070

Muun muassa täydellä teholla hevosvoimat jaettuna kahdella = litraa tunnissa. Toisaalta muistan lukeneeni että täytyy olla riittävästi tehoa, jotta kulutus ei kasvaisi ja saadaan optimaaliselle alueelle kierroksetkin.


edit.
Tuolla lisää: http://vetouistelu.com/bbs/keskustelut1 ... 3290&pts=9
Kannattaa siis jo konetta hankkiessa muistaa, että nippa nappa riittävän kokoinen moottori on kaikkein epätaloudellisin.

Yleisesti ottaen samassa veneenrungossa erikokoiset painoltaan ja teholtaan runkoon nähden järkevät koneet vievät matkayksikköä kohti hämmästyttävän yhteneviä kulutukseltaan, jos ovat saman tyyppisiä moottoreita.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.05.2008 8:55

Taisi olla myös tietoja, että viimeinen kolmannes kaasukahvasta voi lisätä kulutusta reippaasti. Jotta näinköhän tai nähtäväksi jää... mutta onkohan mainittu Johnson sitten juuri se kaikkein pahin lähtökohta taloudellisuusajon mestaruuteen 2T-luokassa ? :) Yamaha, Mercury, Tohatsu?

En vielä tiedä onko tarjolla oleva kone kaksi- vai kolmipyttyinen versio. Siinä houkuttaa se, että se on tuttavan 'perintökone' ja ehkä jopa kokeiltavissa veneessä ennen ostopäätöstä. Hintapyyntökin oli kohtuullinen.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 09.06.2008 11:06

Johnson 60 meni sivu suun. Tai se olikin 70.

Suzuki 40 vuodelta -87 olisi tarjolla. Myyjä kertoi että oli ostanut sen epäkuntoisena perän takia, mutta se ei ollutkaan sopinut toiseen koneeseen. Sitten kertoi ettei vikana ollutkaan muuta kuin kannentiiviste, jonka laittoi kuntoon. Mitkä olisivat hyviä kysymyksiä myyjälle? Moottori on melko kaukana, joten etukäteen olisi saatava tietoa jonkin verran. Miten saada vihiä siitä, onko moottori todella kunnossa sitten toisaalta paikan päällä? Kiitän vinkeistä!

Minulle tuli mieleen että kansipahvin vikaan (palamiseen?) täytyy olla jokin syy, ehkä huono vedenkierto. Onko pumpun siipipyörän tarkistaminen tai vaihtaminen pikku homma, kuinka mahtaisi sujua? Ja toisaalta kai vesitiet voivat olla muutenkin tukossa ja miten sellaisen voi todeta ja mitä on tehtävissä?

Siinä on sähköstartti ja kaukohallintalaite mukana.
Manner

Vastaa Viestiin