Onkelmia Wikin kanssa...
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Touko 2008 12:02
- Paikkakunta: Pori/ Hki
Onkelmia Wikin kanssa...
W1 käynnistyi hienosti ekalla vedolla talven jälkeen. Jo viime kesänä ajot kuitnekin jäivät vähälle kun moottorissa ilmeni seuraavanlaista onkelmaa.
Kylmänä kone lähtee käyntiin lähes aina helposti, mutta jos sen hetken käymisen jälkeen sammuttaa ja sitten yrittää uudelleen käynnistää se ei lähde millään käyntiin. Kaasarin ilmanottoputkesta kuuluu käynnistäessä pulputusta ja sieltä roiskuu bensaa, joskus se on lyönyt ison liekin sieltä myös. Joskun olen koittanut vaan rykiä puolikin tuntia niin silloin se saattaa käynnistyä, tuntuu että ilmanottoputkessa oleva bensa kuivuu ja sitten se taas alkaa toimia. Onko vika sytytyksessä? Vai onko kyseessä kaasulukko? Vai mitä ihmettä?
En ole varsinainen moottori asiantuntija, joten olen etsiskellyt wikki-tuntijaa, jolle voisin maksaa työstä palkan, mutta sellaista ei tunnu löytyvän. Onko tietoa?
Kylmänä kone lähtee käyntiin lähes aina helposti, mutta jos sen hetken käymisen jälkeen sammuttaa ja sitten yrittää uudelleen käynnistää se ei lähde millään käyntiin. Kaasarin ilmanottoputkesta kuuluu käynnistäessä pulputusta ja sieltä roiskuu bensaa, joskus se on lyönyt ison liekin sieltä myös. Joskun olen koittanut vaan rykiä puolikin tuntia niin silloin se saattaa käynnistyä, tuntuu että ilmanottoputkessa oleva bensa kuivuu ja sitten se taas alkaa toimia. Onko vika sytytyksessä? Vai onko kyseessä kaasulukko? Vai mitä ihmettä?
En ole varsinainen moottori asiantuntija, joten olen etsiskellyt wikki-tuntijaa, jolle voisin maksaa työstä palkan, mutta sellaista ei tunnu löytyvän. Onko tietoa?
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Eipä näy asiantuntijoita olevan iltapäiväkahvia koneensa ääressä ryystämässä... :=)
Muutamia mietteitä kuvailemiesi oireiden perusteella:
- Tietenkin kyseessä Voisi olla sytysongelma, mutta tuskinpa vaan. Jos laite käynnistyy hyvin, ja sammutettuna kuitenkin antaa kipinän irtiruuvattuun tulppaan, niin annetaan sen magneetto-osaston vielä olla rauhassa. (Eli tarkista aina että tulee kipinää tulpaan)
- Ylimääräinen ja ylitsevuotava bensa on aina ongelma, varsinkin moottorin käynnin takia, pyri siis siitä eroon. Pitkittynyt käynnistely/veivaus -sessio johtaa helposti siihen, että bensiiniä on sylinteri, pakoputki, kaasuttimen ilmanottomutka ja lopulta pilssikin tulvillaan. Ei näin. Laita ajoissa bensahana kiinni, kaasuttimessa kyllä riittää ainetta käynnistymiseen ja lähisaaren kiertämiseen, jos kone vaan käynnistyy.
- Jos kone ei ryypyttämällä lähde, eli ryyppykään ei pala, kannattaa tilanne "nollata": Hana kiinni, kaasuläppä kiinni, tulppa irti ja tuulettamaan konetta ( veivaamalla). (Tai tulpan sijaan ryyppykuppi auki).
Kun kone hengittelee taas silkkaa ilmaa, niin sitten normaali käynnistysyritys ryypyllä ja kaasulla. Pitkittynyt veivaaminen ja ryypyttely ilman tilanteen nollaamista ei johda mihinkään, kunto vaan kasvaa veivimiehellä. Kun sylinterissä on riittävä ryyppy ja kipinä, sen on kyllä sytyttävä. Jos ei, niin vikaa vikaa on haettava muualta.
Mahdollisia syitä miksi lämmin kone ei käynnisty:
+ Järkyttävän rikas seos, eli pääsuuttimesta tulee raakasti liikaa bensaa => kuumassa koneessa liian rivakka seos syttymiselle. (kokeiltu juttu)
+ Kaasuttimessa tiiviste hajalla => saa liikkaa bensaa (kokeiltu juttu)
+ Kannentiiviste vuotaa käydessä vettä sylinteriin => pyttyyn jää vettä eikä bensat syty. (kokeiltu tämäkin)
+ Venttiilit eivät tiivistä => ei puristusta = ei paloa. (osittain kokeiltu edellisen yhteydessä)
+ Mäntä ja sylinteri ovat toisiinsa väljät => ei puristusta = ei paloa. (Teoreettista. Pikkutilkka öljyä männän päälle tiivistää sen hetkeksi, jolloin puristusta pitäisi hetkeksi löytyä lisää...)
Tässäpä näitä ideoita ensin alkuun. Perussetti on siis: kokoonpuristettu bensa + kipinä => kone ainakin yskäisee.
:=)
Muutamia mietteitä kuvailemiesi oireiden perusteella:
- Tietenkin kyseessä Voisi olla sytysongelma, mutta tuskinpa vaan. Jos laite käynnistyy hyvin, ja sammutettuna kuitenkin antaa kipinän irtiruuvattuun tulppaan, niin annetaan sen magneetto-osaston vielä olla rauhassa. (Eli tarkista aina että tulee kipinää tulpaan)
- Ylimääräinen ja ylitsevuotava bensa on aina ongelma, varsinkin moottorin käynnin takia, pyri siis siitä eroon. Pitkittynyt käynnistely/veivaus -sessio johtaa helposti siihen, että bensiiniä on sylinteri, pakoputki, kaasuttimen ilmanottomutka ja lopulta pilssikin tulvillaan. Ei näin. Laita ajoissa bensahana kiinni, kaasuttimessa kyllä riittää ainetta käynnistymiseen ja lähisaaren kiertämiseen, jos kone vaan käynnistyy.
- Jos kone ei ryypyttämällä lähde, eli ryyppykään ei pala, kannattaa tilanne "nollata": Hana kiinni, kaasuläppä kiinni, tulppa irti ja tuulettamaan konetta ( veivaamalla). (Tai tulpan sijaan ryyppykuppi auki).
Kun kone hengittelee taas silkkaa ilmaa, niin sitten normaali käynnistysyritys ryypyllä ja kaasulla. Pitkittynyt veivaaminen ja ryypyttely ilman tilanteen nollaamista ei johda mihinkään, kunto vaan kasvaa veivimiehellä. Kun sylinterissä on riittävä ryyppy ja kipinä, sen on kyllä sytyttävä. Jos ei, niin vikaa vikaa on haettava muualta.
Mahdollisia syitä miksi lämmin kone ei käynnisty:
+ Järkyttävän rikas seos, eli pääsuuttimesta tulee raakasti liikaa bensaa => kuumassa koneessa liian rivakka seos syttymiselle. (kokeiltu juttu)
+ Kaasuttimessa tiiviste hajalla => saa liikkaa bensaa (kokeiltu juttu)
+ Kannentiiviste vuotaa käydessä vettä sylinteriin => pyttyyn jää vettä eikä bensat syty. (kokeiltu tämäkin)
+ Venttiilit eivät tiivistä => ei puristusta = ei paloa. (osittain kokeiltu edellisen yhteydessä)
+ Mäntä ja sylinteri ovat toisiinsa väljät => ei puristusta = ei paloa. (Teoreettista. Pikkutilkka öljyä männän päälle tiivistää sen hetkeksi, jolloin puristusta pitäisi hetkeksi löytyä lisää...)
Tässäpä näitä ideoita ensin alkuun. Perussetti on siis: kokoonpuristettu bensa + kipinä => kone ainakin yskäisee.
:=)
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
- Paikkakunta: Helsinki / Turku
voisiko kaasuttajan neulaventtiili olla jumissa?
Entä mikä sytytystulppa sulla on? Voisin kuvitella että liian kylmä tulppa ja neulaventtiilin jumitus yhdessä voisivat aiheuttaa jotain tuollaista myös.. Ja toki likainen kaasutin.
Liian ohut Kaasuttajankurkun tiiviste voisi mun mielestä aiheuttaa paukkuja vaikka seos ei liian laihaa olisikaan..
Mitä sanoo wikumies?
Entä mikä sytytystulppa sulla on? Voisin kuvitella että liian kylmä tulppa ja neulaventtiilin jumitus yhdessä voisivat aiheuttaa jotain tuollaista myös.. Ja toki likainen kaasutin.
Liian ohut Kaasuttajankurkun tiiviste voisi mun mielestä aiheuttaa paukkuja vaikka seos ei liian laihaa olisikaan..
Mitä sanoo wikumies?
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
- Paikkakunta: mustasaari
Omassa vikessä aikoinaan sai myös kuumana pitää kahvitauon ennen käynnistysyrityksiä.Johtui vuotavista venttiileistä istukkapinnat olivat hapettuneet aikalailla...Koneremontin jälkeen toiminut 5 vuotta loistavasti(Sitä en osaa sanoa miksi vuotavat venttiilit vaikeuttavat käynnistystä juuri kuumana;ehkä joku osaa...)
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
oire
epäilen magneettoa/kaasutinta t.wikumies