Sivu 1/2

W2:sen lämpöasiaa!

Lähetetty: 08 Touko 2008 17:45
Kirjoittaja julma-julle
Tervehdys! Tuli tuossa viimesyksynä hankittua w2 bensakone veneineen päivineen, ja aikaisempaa kokemusta wikkestä ei ole! Toissapäivänä laskettiin vesille ja hyvin hyrräsi kone, mutta puolen tunnin ajon jälkeen lämmöt nousi yli 120 asteeseen. No se paljastuikin anturiviaksi mutta epäily heräsi! Kun kokeilin uloimmaista pyttyä, oli sen kansi aika kuuma(sormia pystyi kuitenkin pitämään muutamia sekuntteja sen päällä!), kun ensimmäisen pytyn kansi taas oli ihan viileä!? Vedenpoistoputkesta kuitenkin suihkusi vesi ihan reilusti ja kone kävi tasaisesti. Onkohan tuo kansien lämpötilojen ero ihan normaalia,vai..

Lähetetty: 08 Touko 2008 21:15
Kirjoittaja AaPee
Tuo on ihan normaali ilmiö wikkelle, josta joku on joskus purkanut termostaatit irti. Kylmänä käyvään sylinteriin ehkä kannattaa termari laittaakkin, mielellään ehkä molempiin.

Wikken termarit maksaa vaasan moottorilla vähän vajaat 50eur/kpl

Ilman termostaatteja tulee sellainen ilmiö että jäähdytysvesivirtaus kasvaa pumppua lähemmässä sylinterissä valtavan suureksi eikä kauimmaiseen sylinteriin enään oikein riitä virtausta. Toisaalta vauhtipyörän puoleiseen sylinteriin menevä jäähdytysvesi on jo valmiiksi hieman lämpimämpää koska se ehtii kulkea pakosarjassa pidemmän matkan.

Lähetetty: 08 Touko 2008 22:40
Kirjoittaja Saima
AaPee kirjoitti:Ilman termostaatteja tulee sellainen ilmiö että jäähdytysvesivirtaus kasvaa pumppua lähemmässä sylinterissä valtavan suureksi eikä kauimmaiseen sylinteriin enään oikein riitä virtausta. Toisaalta vauhtipyörän puoleiseen sylinteriin menevä jäähdytysvesi on jo valmiiksi hieman lämpimämpää koska se ehtii kulkea pakosarjassa pidemmän matkan.
W2 yleensä vielä toimii OK ilman termareita, kunhan veden kulku on muuten jotakuinkin vapaata eikä ylettömän paljon ruostetta ole tiellä. Hifistelin kuitenkin omaani termostaattikoteloon vesijarrun, jolla sain lämmöt tasattua.

Lähetetty: 09 Touko 2008 15:12
Kirjoittaja jerkkuli
ne termarit on tehty tavallisista autotermareista sorvilla pienentämällä eli jos on taitoa/sorvi käytössä niin kylmästä autontermarista pienentäen vaan...eli ulkohalkaisijasta pois sen verran että sopii syvennykseensä.saattaa onnistua peltisaksillakin.

Lähetetty: 09 Touko 2008 21:34
Kirjoittaja bonito
Muistan jostain kuulleeni, että valuraudan syöpyminen on voimakkaampaa, jos moottori käy yli + 55 ast., siis merivedessä. Ovatko muut lukeneet/kuulleet sen suuntaisia juttuja. Sillä perusteella olisi kylmempänä käyvä merivesi jäähdytetty moottori parempi.

Lähetetty: 09 Touko 2008 21:52
Kirjoittaja julma-julle
Juu, kiitoksia vaan! taidankin sitten hommata termarit siihen..ja sen lämpöanturin, kun se mittari heilui ja huojui kun hullun "se", mielettömän "siellä" ; )

Lähetetty: 09 Touko 2008 22:28
Kirjoittaja Veli-Matti
Termarien huitsin nevadaan heittämisen ohella wee sarjaan saa taatusti lämpötilaongelmia noudattamalla ohjekirjan mukaista vaseliinin tuuppaamista vesipumppuun.
Mikäli oikein muistan ohjekirjassa lukee että "aina ajoon lähtiessä ja sitten tunnin välein kierretään vaseliinikuppia kierros..."
Livenä tuota vaseliinia tarvitsee ruuvata vain ehkä 2-3 tunnin välein eikä suinkaan joka kerta kun irroittaa köydet laiturista. Tärkeää on myös vaseliini laatu eli pelkästään ns. vesivaseliinia hammaspyöräpumpulle.

Lähetetty: 09 Touko 2008 22:53
Kirjoittaja jerkkuli
taisi olla puoli kierrosta ja 4 tuntia...

Lähetetty: 10 Touko 2008 08:34
Kirjoittaja Saima
W3 se varsinainen murheenkryyni on. Jopa niin, että monet sanovat sitä sudeksi. W2 ollessaan riittävän puhdas sisältä, sen sijaan oirehtii ilman termareita vain niin, että takimmainen (perän puoleinen) lohko käy hieman liian kylmänä. Tietenkin asialla on merkitystä enemmän, kun vesi on hyvin kylmää keväällä ja niinpä en kuitenkaan viittaa kintaalla termostaatteihin.

Vaikka kuinka on tutkittu että ruostuminen on suurempaa tietyissä lämpötiloissa, kukapa sitä kylmällä koneella haluaa ajella? Ei siitä pitemmän päälle hyvää seuraa. Parempaa priorisointia! Toisaalta wikun ollessa kyseessä, saattaa tämäkin asia olla vain teoriaa.. hitaat suuret männät mennä ne mennä lonksuttavat. =) Vaan kellä on se uudenveroisessa kunnossa ja vaativassa matkakäytössä tms, ajattelee varmasti taas toisin. Itselläni se on nyt ikuisuusprojektissa maalla ja kun se joskus valmistuu, on mukana myös purjeet taustatukena. :D

Lähetetty: 10 Touko 2008 21:07
Kirjoittaja julma-julle
Kyllähän sitä tietysti haluaa koneestaan huolta pitää, kun sattuu olemaan veneessä ainut voimanlähde ; ) Viime kesänä tuli painittua tarpeeksi saaristolaisveneen yks pyttysen olympian kans! Ja monta kertaa lähdettiin "takki auki" laiturista, ja tultiin purjeilla takas! Onneksi riitti tuulisia kelejä saimaalla! : ) Tuosta vesipumpun liika voitelusta olinkin jo kuullut aikaisemmin, mutta kuinka laadukkaita yleensä noi johnssonin vesipumput on?

Lähetetty: 10 Touko 2008 22:55
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä wee sarjan koneet yleensä toimivat jäähdytyksenkin osalta hyvin tai sanotaan että vähintään yhtä hyvin kuin muutkin aikalaisensa mutta siinä suhteessa se on herkempi muihin että yleensä pienilläkin muutoksilla sydeemissä se saadaan oikuttelemaan ja jäähdyttelemään pyttyjä miten sattuu. Orkkis putket, termarit ja kuristimet vaan paikoilleen ja vesipumpuun uudet rattaat ja sylinterit tyhjäksi kattilakivestä sekä siitä ylimääräisestä vaseliinista jota niissä yleensä on vesitilan alosassa niin pelittää kunnolla.
Tehdas muuten suosittelee käyntilämpötilaksi 80 astetta eli kyllä se on ihan oikea polttomoottori ;-)
Yhtä surkeita ne kaikki tuon ajan koneet ovat tai ei ne surkeita ole vaan alkeellisia. Siitä on sekä etua että haittaa käytössä.

Lähetetty: 10 Touko 2008 23:06
Kirjoittaja hb-77
hommaa kunnon jabsco pumpun niin ei tarvis tapella tuon hammasratas pumpun kansa.
noissa hammasratas pumpuissa menee joskus kiila ja siten akseli sutii tyhjää.

Lähetetty: 11 Touko 2008 00:19
Kirjoittaja Ande
No jos kiila menee sen kyllä huomaa heti! Ittellä on yks ainoa kiila menny ja on noita sentään ollu.... Kuten Veli-Matti sanoi niissä on plussaa ja miinusta

Lähetetty: 11 Touko 2008 07:04
Kirjoittaja Veli-Matti
Ei se nyt ihan niin herkkä ole mene menemään se kiila että sitä voisi sanoa tyyppiviaksi.
Oma muisti kuva isäukon AC:n pumpusta on että kiila meni kerran ja syynä oli erään jälkeläisen nerokas yritys rakentaa vaseliiniprässistä "pumpparia". Prässissä kun on isompi mäntä kuin polkupyöränpumpussa...
Jossain välissä vesivaseliini purkkiin sattui kuulemma menemään 2mm teräshauli/hauleja joista yksi sitten kulkeutui AC:n vesipumpun rattaiden väliin...
Vesipumpun kiila on tarkoituksella alimitoitettu eli se on tavallaan "sulake" ettei kalliit pronssihammaspyörät rikkoudu esim. pumpussa olevan veden jäätyessä tai jonkin vieraan esineen mennessä pumppuun.

Lähetetty: 11 Touko 2008 16:05
Kirjoittaja julma-julle
Tervehdys! Avasin tänään vedenpoistoputken laipat ja termarit olivat paikoillaan..tosin näyttivät siltä ettei ne ole toimineet vuosisataan ; ) Olivat penteeleet onneksi jämähtäneet auki asentoon! Nyt ei muuta kun uudet hankkimaan..ja yksi vedenpoistoputken kiristysmutteri, kun tuli sellainen rikottua : / Hitto, paljonkohan tollaset mutterit maksaa, ja onkohan noita edes vaasan moottorilla enää ? : (