W2:sen lämpöasiaa!
- julma-julle
- Viestit: 10
- Liittynyt: 06 Touko 2008 21:01
- Paikkakunta: LPR
W2:sen lämpöasiaa!
Tervehdys! Tuli tuossa viimesyksynä hankittua w2 bensakone veneineen päivineen, ja aikaisempaa kokemusta wikkestä ei ole! Toissapäivänä laskettiin vesille ja hyvin hyrräsi kone, mutta puolen tunnin ajon jälkeen lämmöt nousi yli 120 asteeseen. No se paljastuikin anturiviaksi mutta epäily heräsi! Kun kokeilin uloimmaista pyttyä, oli sen kansi aika kuuma(sormia pystyi kuitenkin pitämään muutamia sekuntteja sen päällä!), kun ensimmäisen pytyn kansi taas oli ihan viileä!? Vedenpoistoputkesta kuitenkin suihkusi vesi ihan reilusti ja kone kävi tasaisesti. Onkohan tuo kansien lämpötilojen ero ihan normaalia,vai..
"on proomu-lomalla niin rattoisaa, vaik sylinterissäkin tonttu asustaa"
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
- Paikkakunta: Vaasa
Tuo on ihan normaali ilmiö wikkelle, josta joku on joskus purkanut termostaatit irti. Kylmänä käyvään sylinteriin ehkä kannattaa termari laittaakkin, mielellään ehkä molempiin.
Wikken termarit maksaa vaasan moottorilla vähän vajaat 50eur/kpl
Ilman termostaatteja tulee sellainen ilmiö että jäähdytysvesivirtaus kasvaa pumppua lähemmässä sylinterissä valtavan suureksi eikä kauimmaiseen sylinteriin enään oikein riitä virtausta. Toisaalta vauhtipyörän puoleiseen sylinteriin menevä jäähdytysvesi on jo valmiiksi hieman lämpimämpää koska se ehtii kulkea pakosarjassa pidemmän matkan.
Wikken termarit maksaa vaasan moottorilla vähän vajaat 50eur/kpl
Ilman termostaatteja tulee sellainen ilmiö että jäähdytysvesivirtaus kasvaa pumppua lähemmässä sylinterissä valtavan suureksi eikä kauimmaiseen sylinteriin enään oikein riitä virtausta. Toisaalta vauhtipyörän puoleiseen sylinteriin menevä jäähdytysvesi on jo valmiiksi hieman lämpimämpää koska se ehtii kulkea pakosarjassa pidemmän matkan.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
W2 yleensä vielä toimii OK ilman termareita, kunhan veden kulku on muuten jotakuinkin vapaata eikä ylettömän paljon ruostetta ole tiellä. Hifistelin kuitenkin omaani termostaattikoteloon vesijarrun, jolla sain lämmöt tasattua.AaPee kirjoitti:Ilman termostaatteja tulee sellainen ilmiö että jäähdytysvesivirtaus kasvaa pumppua lähemmässä sylinterissä valtavan suureksi eikä kauimmaiseen sylinteriin enään oikein riitä virtausta. Toisaalta vauhtipyörän puoleiseen sylinteriin menevä jäähdytysvesi on jo valmiiksi hieman lämpimämpää koska se ehtii kulkea pakosarjassa pidemmän matkan.
Manner
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
- Paikkakunta: mustasaari
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
- julma-julle
- Viestit: 10
- Liittynyt: 06 Touko 2008 21:01
- Paikkakunta: LPR
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Termarien huitsin nevadaan heittämisen ohella wee sarjaan saa taatusti lämpötilaongelmia noudattamalla ohjekirjan mukaista vaseliinin tuuppaamista vesipumppuun.
Mikäli oikein muistan ohjekirjassa lukee että "aina ajoon lähtiessä ja sitten tunnin välein kierretään vaseliinikuppia kierros..."
Livenä tuota vaseliinia tarvitsee ruuvata vain ehkä 2-3 tunnin välein eikä suinkaan joka kerta kun irroittaa köydet laiturista. Tärkeää on myös vaseliini laatu eli pelkästään ns. vesivaseliinia hammaspyöräpumpulle.
Mikäli oikein muistan ohjekirjassa lukee että "aina ajoon lähtiessä ja sitten tunnin välein kierretään vaseliinikuppia kierros..."
Livenä tuota vaseliinia tarvitsee ruuvata vain ehkä 2-3 tunnin välein eikä suinkaan joka kerta kun irroittaa köydet laiturista. Tärkeää on myös vaseliini laatu eli pelkästään ns. vesivaseliinia hammaspyöräpumpulle.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
W3 se varsinainen murheenkryyni on. Jopa niin, että monet sanovat sitä sudeksi. W2 ollessaan riittävän puhdas sisältä, sen sijaan oirehtii ilman termareita vain niin, että takimmainen (perän puoleinen) lohko käy hieman liian kylmänä. Tietenkin asialla on merkitystä enemmän, kun vesi on hyvin kylmää keväällä ja niinpä en kuitenkaan viittaa kintaalla termostaatteihin.
Vaikka kuinka on tutkittu että ruostuminen on suurempaa tietyissä lämpötiloissa, kukapa sitä kylmällä koneella haluaa ajella? Ei siitä pitemmän päälle hyvää seuraa. Parempaa priorisointia! Toisaalta wikun ollessa kyseessä, saattaa tämäkin asia olla vain teoriaa.. hitaat suuret männät mennä ne mennä lonksuttavat. =) Vaan kellä on se uudenveroisessa kunnossa ja vaativassa matkakäytössä tms, ajattelee varmasti taas toisin. Itselläni se on nyt ikuisuusprojektissa maalla ja kun se joskus valmistuu, on mukana myös purjeet taustatukena. :D
Vaikka kuinka on tutkittu että ruostuminen on suurempaa tietyissä lämpötiloissa, kukapa sitä kylmällä koneella haluaa ajella? Ei siitä pitemmän päälle hyvää seuraa. Parempaa priorisointia! Toisaalta wikun ollessa kyseessä, saattaa tämäkin asia olla vain teoriaa.. hitaat suuret männät mennä ne mennä lonksuttavat. =) Vaan kellä on se uudenveroisessa kunnossa ja vaativassa matkakäytössä tms, ajattelee varmasti taas toisin. Itselläni se on nyt ikuisuusprojektissa maalla ja kun se joskus valmistuu, on mukana myös purjeet taustatukena. :D
Manner
- julma-julle
- Viestit: 10
- Liittynyt: 06 Touko 2008 21:01
- Paikkakunta: LPR
Kyllähän sitä tietysti haluaa koneestaan huolta pitää, kun sattuu olemaan veneessä ainut voimanlähde ; ) Viime kesänä tuli painittua tarpeeksi saaristolaisveneen yks pyttysen olympian kans! Ja monta kertaa lähdettiin "takki auki" laiturista, ja tultiin purjeilla takas! Onneksi riitti tuulisia kelejä saimaalla! : ) Tuosta vesipumpun liika voitelusta olinkin jo kuullut aikaisemmin, mutta kuinka laadukkaita yleensä noi johnssonin vesipumput on?
"on proomu-lomalla niin rattoisaa, vaik sylinterissäkin tonttu asustaa"
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä wee sarjan koneet yleensä toimivat jäähdytyksenkin osalta hyvin tai sanotaan että vähintään yhtä hyvin kuin muutkin aikalaisensa mutta siinä suhteessa se on herkempi muihin että yleensä pienilläkin muutoksilla sydeemissä se saadaan oikuttelemaan ja jäähdyttelemään pyttyjä miten sattuu. Orkkis putket, termarit ja kuristimet vaan paikoilleen ja vesipumpuun uudet rattaat ja sylinterit tyhjäksi kattilakivestä sekä siitä ylimääräisestä vaseliinista jota niissä yleensä on vesitilan alosassa niin pelittää kunnolla.
Tehdas muuten suosittelee käyntilämpötilaksi 80 astetta eli kyllä se on ihan oikea polttomoottori
Yhtä surkeita ne kaikki tuon ajan koneet ovat tai ei ne surkeita ole vaan alkeellisia. Siitä on sekä etua että haittaa käytössä.
Tehdas muuten suosittelee käyntilämpötilaksi 80 astetta eli kyllä se on ihan oikea polttomoottori

Yhtä surkeita ne kaikki tuon ajan koneet ovat tai ei ne surkeita ole vaan alkeellisia. Siitä on sekä etua että haittaa käytössä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
hommaa kunnon jabsco pumpun niin ei tarvis tapella tuon hammasratas pumpun kansa.
noissa hammasratas pumpuissa menee joskus kiila ja siten akseli sutii tyhjää.
noissa hammasratas pumpuissa menee joskus kiila ja siten akseli sutii tyhjää.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei se nyt ihan niin herkkä ole mene menemään se kiila että sitä voisi sanoa tyyppiviaksi.
Oma muisti kuva isäukon AC:n pumpusta on että kiila meni kerran ja syynä oli erään jälkeläisen nerokas yritys rakentaa vaseliiniprässistä "pumpparia". Prässissä kun on isompi mäntä kuin polkupyöränpumpussa...
Jossain välissä vesivaseliini purkkiin sattui kuulemma menemään 2mm teräshauli/hauleja joista yksi sitten kulkeutui AC:n vesipumpun rattaiden väliin...
Vesipumpun kiila on tarkoituksella alimitoitettu eli se on tavallaan "sulake" ettei kalliit pronssihammaspyörät rikkoudu esim. pumpussa olevan veden jäätyessä tai jonkin vieraan esineen mennessä pumppuun.
Oma muisti kuva isäukon AC:n pumpusta on että kiila meni kerran ja syynä oli erään jälkeläisen nerokas yritys rakentaa vaseliiniprässistä "pumpparia". Prässissä kun on isompi mäntä kuin polkupyöränpumpussa...
Jossain välissä vesivaseliini purkkiin sattui kuulemma menemään 2mm teräshauli/hauleja joista yksi sitten kulkeutui AC:n vesipumpun rattaiden väliin...
Vesipumpun kiila on tarkoituksella alimitoitettu eli se on tavallaan "sulake" ettei kalliit pronssihammaspyörät rikkoudu esim. pumpussa olevan veden jäätyessä tai jonkin vieraan esineen mennessä pumppuun.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- julma-julle
- Viestit: 10
- Liittynyt: 06 Touko 2008 21:01
- Paikkakunta: LPR
Tervehdys! Avasin tänään vedenpoistoputken laipat ja termarit olivat paikoillaan..tosin näyttivät siltä ettei ne ole toimineet vuosisataan ; ) Olivat penteeleet onneksi jämähtäneet auki asentoon! Nyt ei muuta kun uudet hankkimaan..ja yksi vedenpoistoputken kiristysmutteri, kun tuli sellainen rikottua : / Hitto, paljonkohan tollaset mutterit maksaa, ja onkohan noita edes vaasan moottorilla enää ? : (
"on proomu-lomalla niin rattoisaa, vaik sylinterissäkin tonttu asustaa"