Boschin starttilaturi ei toimi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ppfinsku
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Touko 2008 21:56

Boschin starttilaturi ei toimi

Viesti Kirjoittaja ppfinsku » 06 Touko 2008 22:29

Kyseinen systeemi on Wickströmin W1:n kyljessä kiinni ja ei tahdo enään käynnistyä, kun on ollut talven yli seisomassa. Lähti aikaisemmin käyntiin ja konekin pyöri mukavasti, mutta melkein kaikki johdotukset releen päästä oli jonkun toimesta revitty irti. Solenoidikin puuttuu jostain kumman syystä. Nyt olen selvitellyt kyseisen aparaatin toimintaa ja ymmärtänyt, että pelkästään 30 ja D- navat pitäisi saada startti pyörimään.

Voisiko saada jotain ymmärrystä/vinkkejä asiaan, jotta veneen saisi vesille. Mittasin 30 ja D- navan resistanssiksi 2 ohmin paikkeille, mutta en tiedä onko siitä kauheasti apua.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

tuostako aparaatista on kyse

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 06 Touko 2008 23:48

viewtopic.php?t=3364

Löytyypi ainakin johdotuskaavio forsmarinin linkistä.
Viinamäenmiäs

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Touko 2008 00:12

Tässä vielä mitä numerot merkkaa sähköstandardissa, josko siitä olisi apua.

DIN 72552

Ignition system
1 coil, distributor, low voltage
1a-1b distributor with two separate circuits
2 breaker points magneto ignition
4 coil, distributor, high voltage
4a-4b distributor with two separate circuits, high voltage
7 terminal on ballast resistor, to distributor
15 battery+ from ignition switch
15a from ballast resistor to coil and starter motor
Preheat (diesel engines)
15 preheat in
17 start
19 preheat (glow)
50 starter control Battery

Battery
15 battery+ through ignition switch
30 from battery+ direct
30a from 2nd battery and 12/24 V relay
31 return to battery- or direct to ground
31a return to battery- 12/24 V relay
31b return to battery- or ground through switch
31c return to battery- 12/24 V relay Electric motors

Electrical motor
32 return
33 main terminal (swap of 32 and 33 is possible)
33a limit
33b field
33f 2. slow rpm
33g 3. slow rpm
33h 4. slow rpm
33L rotation left
33R rotation right turn indicators

Turn lights - Flasher
49 flasher unit in
49a flasher unit out, indicator switch in
49b out 2. flasher circuit
49c out 3. flasher circuit
C 1st flasher indicator light
C2 2nd flasher indicator light
C3 3rd flasher indicator light
L indicator lights left
R indicator lights right
L54 lights out, left
R54 lights out, right

AC Generator
51 DC at rectifiers
51e as 51, with choke coil
59 AC out, rectifier in, light switch
59a charge, rotor out
64 generator control light
Generator voltage regulator
61 charge control light
B+ Battery +
B- Battery -
D+ Dynamo +
D- Dynamo -
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
U-V-W AC three phase terminals

Lights
54 brake lights
55 fog light
56 spot light
56a headlight high beam and indicator light
56b low beam
56d signal flash
57 parking lights
57a parking lights
57L parking lights left
57R parking lights right
58 licence plate lights, instrument panel
58d panel light dimmer

Windows and wiper/washer
53 wiper motor + in
53a limit stop+
53b limit stop field
53c washer pump
53e stop field
53i wiper motor with permanent magnet, third brush for high speed

Acoustic warning
71 beeper in
71a beeper out, low
71b beeper out, high
72 hazard lights switch
85c hazard sound on

Switches
81 opener
81a 1 out
81b 2 out
82 lock in
82a 1st out
82b 2nd out
82z 1st in
82y 2nd in
83 multi position switch, in
83a out position 1
83b out position 2

Relay
85 relay coil -
86 relay coil +
Relay contacts
87 common contact
87a normally closed contact
87b normally open contact
88 common contact 2
88a normally closed contact 2
88b normally open contact 2

Additional
52 signal from trailer
54g magnetic valves for trailer brakes
75 Radio, cigarette lighter
77 Door valve signal
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

ppfinsku
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Touko 2008 21:56

Viesti Kirjoittaja ppfinsku » 07 Touko 2008 00:28

Johdotuksen sain englannin kieliseltä foorumilta selviteltyä, kun veneessä oli pelkästään latausrele. Tietemättömyyttäni kysyn, että tarviiko olla latauspuoli kytkettynä, jotta startti voisi toimia? Tuntuu vähän hassulta, mutta mistä sitä tietää... Luulen että starttilaturi on vain kuitenkin aikansa elänyt ja pitäisi vaihtaa/korjata.

Tuossa on oma kytkentäkaavioni piirusteltuna ja se ainoa kytkin on päävirtakatkaisimeksi tarkoitettu. Söherryskin sitä ennen on vähän turha.
http://personal.inet.fi/koti/puurtsi/s1.jpg
Ja siitä latausreleestä kuva.
http://personal.inet.fi/koti/puurtsi/s2.jpg

Vastaa Viestiin