lämpötilan varoitin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

lämpötilan varoitin

Viesti Kirjoittaja petrooli » 21 Huhti 2008 20:01

oottekos värkkäilleet summeri systeemiä joka varoittas jos alkaa käymään kone liika kuumana?
auton sähköflektin anturista varmaan vois varmaan tehä.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 21 Huhti 2008 23:14

Klixoneistahan niitä yleensä tehdään. maksaa varmaan 50 senttiä elektroniikka kaupassa eikä tarvi mistään auton romuista kollata valmiiksi jumissa olevia. klixonin täytyy olla vaan sulkeutuva malli, yleensä ovataukeavia. saa eri lämpötiloihin reakoivia.
varmaan saa toimimaan aukeavallakin mutta sen kytkentä ei nyt välähdä tähän aikaan illasta kun tuli vielä sauna juomaakin nautittua... ;)

niin ja summeri maksaa ainakin 2€, eli suurin kustannus on johdot :D

Kuva
Viimeksi muokannut KS1030, 22 Huhti 2008 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Huhti 2008 09:54

Eli jos on 82 asteen termostatti niin mikä olisi sopiva hälytysraja? 88 tai 90 astetta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 22 Huhti 2008 10:34

Enhän minä tuossa sanonut että menisin autonromuista ko vempelettä kollaamaan, ajattelin vaan että olis varmaan valmis systeemi.
92 asteessa toimiva anturi maksaa autotarvikkeena 10 euroa joten en mene konkurssiin siitä investoinnista, ja ei tarvitse miettiä onko sulkeutuvat klitorikset kyseessä vai ei :)
summerin ajattelin kollata meijän mummolan ovikellosta:)

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 22 Huhti 2008 10:48

Tässä on pikaselvitys lämpötilakytkimistä.
noitahan voi kylvää moottorin lisäksi vaikka pakoputken pintaan niin tietää että jos piippaa niin putki ei jäähdy.

sarjaan kytkemällä voi käyttää montaa anturia ja yhtä summeria.

http://www.swoy.fi/?l%E4mp%F6kytkin+oem ... .9000.html

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Huhti 2008 12:06

KS1030 kirjoitti:
sarjaan kytkemällä voi käyttää montaa anturia ja yhtä summeria.
entäs jos laittas rinnan niin ei tarvii kaikkien "laueta" riittää kun yks "laukee"
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 22 Huhti 2008 12:46

totta turiset, sulkeutuvat tietenkin rinnan....

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 22 Huhti 2008 20:48

nuo kyllä näyttää näppäriltä, pitäsköhän asentää niin että konetilan tuuletin nassahtaa päälle tietyssä lämpötilassa, olis melko hyvä systeemi, vois sitten sammutuksen jäkeen hetken tuulettaa, kunnes lämpö laskee.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Huhti 2008 08:56

kattot vaan paljonko fööni ottaa virtaa ja paljonko klixon kestää, voi olla että täytyy laittaa rele väliin.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 23 Huhti 2008 22:39

[quote="KS1030"]Tässä on pikaselvitys lämpötilakytkimistä.
noitahan voi kylvää moottorin lisäksi vaikka pakoputken pintaan niin tietää että jos piippaa niin putki ei jäähdy.


Kiinnostaa itseäkin tuollainen pakoputken pintaan laitettava tunnistin/summeri systeemi.Sehän ensimmäiseksi ilmoittaa mahdollisista vedenkierto vaivoista ja saattaa pelastaa isolta rempalta.
Kyllähän noita saa ainakin Vetukselta ja VDO:lta,mutta hinnat ovat aika suolaisia ja ne tulee putken läpi veden "joukkoon".
Olisko KS1030:llä kiinnostusta rakentaa tuollainen systeemi minulle?
Ei tunnu osat hirveän kalliita olevan ja taidat tietää miten se värkätään.
Maksan kyllä kustannukset.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

2Late
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Tammi 2007 20:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 2Late » 25 Huhti 2008 13:06

Hei!

Lämpötilanvaroitin olisi todella tarpeellinen minunkin veneeseen. Ongelmana Klixonissa on löytää oikea lämpöarvo. Klixon on pinta-asennettava ja vedenlämpötilan ollessa lähellä 100 astetta on koneenpinta jotain ihan muuta. Voihan sitä tietysti mitata asennuskohdan, koneen ollessa normaalilämmöissä ja heittää +10ºC siihen lisää, mutta se ei ehkä ole luotettavin. Itse olen yrittänyt etsiä jotain säädettävää termostaattia, mutta huonolla menestyksellä. http://www.kouluelektroniikka.fi tuolta löytyi yksi (tuotetunnus: VM137), joka olisi lähellä sitä mitä haen. Tässä termostaatissa on ongelmana lämpöalue ja herkkä elektroniikka venekäytöön. Olisiko kenelläkään tiedossa jonkinlaista säädettävää rataisua. Sellaista johon voisi esim. kytkeä flektin releen välityksellä ja sitä voisi itse säätää eri lämpötiloihin?

-Late

Vastaa Viestiin