Kaasuttimen säätö kun potkuri vaihdettu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ViJ
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Maalis 2008 12:54

Kaasuttimen säätö kun potkuri vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ViJ » 01 Huhti 2008 22:00

Morjens tekniikan taitajat!

Ei tullut vinkkejä tuolta päävaliksta ja kyselen samaa täältä tekniikan aihe piiristä.

Minulla on kalastusveneenä mäntylautainen limilaudoituksella valmistettu soutuvene ja kaipaan vinkkeja kunnostamani 2-tahti 2-sylinterinen 4 hp:n Evinrude perämottorin rikkinäisen potkurin vaihtoon.

Rikkinäinen potkuri on 3-lapainen muovipotkuri merkinnällä 7 1/2 x 7 ja potkuriakselin halkaisija on 11 mm. Kiinnitys on 3 mm sokkatapilla.

Ostin perämoottori purkaamolta 3-lapaisen alumiinipotkurin jossa merkintä 7 1/4 x 4 1/2 ja asensin potkurin ja potkuri suojan valmiiksi kesän kalastus ajoja varten.

Miten moottorin seos ja kierrokset pitäisi säätää että tällä pienempi noususella porkurilla ei tulisi apajapaikolle ajaessa ns. ylikierroksia?

Nämä vanhat Evinrude moottorit toimivat "parhaiten" kun ajelee ns. hanat auki. Kone ei karstotu ja toimii hyvin. Uistellessa pitää vain muistaa sillon tällöin antaa koneelle kierroksia että käy tasaseen.

Veneessäni on muuten ns. trimmilevy ja ei tartte vesillä moottorin asentoa muutella kuorman muuttuessa ja voi laittaa perään "isommankin" moottorin jos joskus haluaa lisää vauhtia.
Yksin kun verkoilla käypi niin 4 hp:n kone työntelee venettä 15 - 20 km/h nopeudella.

Mikähän mahtaisi olla nopeus jos perään pistäisi 9.9 hp:n koneen?

Trimmilevyn päälle nikkaroin ns. veneen ulkopuolisen kellukkeen tilavuudelta n. 80 litraa eli painon puolesta isompiakin koneita voi käyttä eikä vene nouse pystyyn kuten normaali soutuveneillä on tapana kun perämoottorilla ajelevat.

Terveisin Viljo

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 02 Huhti 2008 07:45

Eipä sitä kaasutinta tarvitse säätää jos potkuria vaihtaa. Kahvasta säädöllähän ne ylikierrokset hoituu, löysää vähän rannetta.

Jos ihan välttämättä pakko säätää, niin ei sitten seosta, vaan läpän aukiasennon rajoitinta, että ei anna avata kaasua aivan selälleen.


Mahtaako se seos olla alunperinkään kohdallaan?


Yleensä potkurin pitäisi olla sellainen että se on koneelle ja veneelle sopiva, että kone jaksaa otta täydet höökit, mutta ei sen pidä liian loiva tai pienikään olla, että ei sitten tartte huudattaa ylikierroksilla.
Mile

ViJ
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Maalis 2008 12:54

Viesti Kirjoittaja ViJ » 05 Huhti 2008 19:50

Hei Mile!

Kyllä minun tarttee kaasutinkin säätää koska tämä vanha kone on kunnostettu ja siihen on kaasutinkin vaihdettu.

Muistelisin että seos ruuvvi avataan kiinni asennosta puolitoista kierrosta ja siitä sitten hienosäädetään maksimi kaasulla kierrokset sopiviksi ajaessa eli sen vaihdetun potkurin kanssa.

Muistinkohan oikein?

Terveisin Viljo

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

säätö

Viesti Kirjoittaja wikumies » 06 Huhti 2008 23:15

nyrkki sääntö evikassa kiinni ja 2 kierrosta auki onko vapaa vaihteella vai ilman pakki kääntyy 90 asteen kulmassa kaasu kopassa eikö 4hv ei oikein henkeä lisää saa tulee laiskaksi oma potkuri olisi sopiva t.wikumies

ViJ
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Maalis 2008 12:54

Viesti Kirjoittaja ViJ » 07 Huhti 2008 08:52

Moi!

Ei ole vapaa vaihteella tämä vanha Evinrude.
Ostin tämän moottorin käytettynä joskus 15 vuotta sitten ja Evinruden "nettitietojen" mukaan saattaa olla vuosimallia 1979.
Kyltin mukaan olisi jenkissä valmistettua mallia.
Vanha kaasutin oli kahdella säätöruuvilla mutta tässä purkaamolta ostamassani kaasarissa on vain seossäätö ja tyhjäkäytiähän ei tarvita kun potkuri pyörii kokoajan kun kone käynnissä.

Uistelu nopeus on säädettävä kaasuläpän vivuston avulla tai kaasun asennosta.

Evinrude huollosta saisi tilattua muovipotkurin ja maksaa lähes 60 euroa.

Terveisin Viljo

Vastaa Viestiin