Merivesijäähdytys makeaksi, näinkö se käy?
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
Merivesijäähdytys makeaksi, näinkö se käy?
Tarkoitukseni on muuttaa Volvo 2002, 18 hv. diesel raakavesijäähdytteisestä makeavesijäähdytteiseksi. Makeavesijäähdytys rakentuu kölijäähdytyksen ja yhden lämmönvaihtimen varaan siten, että glykoli kiertää koneesta pohjan sisäpuolista putkea pari metriä keulaan päin, sieltä pohjan läpi ulos ja tuuman vahvuista kupariputkea n. 2,5 metriä kölinvierustaa kohti veneen perää. Koneen kohdalla putki tulee pohjan läpi takaisin veneen sisäpuolelle ja lämmönvaihtimeen, josta edelleen pumpulle ja takaisin koneeseen. Lämmönvaihdin on 120mm haponkestävästä putkesta leikattu n. 45 cm pituinen säiliö, jonka sisällä on 10 mm kupariputkesta kierukka. Kierukan pituus, eli siihen käytetyn kuparin pituus suorana on noin 6 metriä. Merivesi kiertää erillisen pumpun avulla lämmönvaihtimeen ja siitä edelleen pakoputkeen ja ulos. Voi olla, että lämmönvaihdin on jopa tarpeeton jäähdytyksen kannalta, mutta toimii
varajäähdyttimenä. Termostaatti säätää koneelta tulevan veden lämpötilan perusteella virtausta jotta kone ei kävisi liian kylmänä.
Kolme kysymystä kaikille teoreetikoille ja käytännön asiantuntijoille (joita molempia tällä palstalla on kiitettävästi): 1. Tarvitseeko systeemi erillistä öljynjäähdytintä ja 2. millaisia ratkaisuja voisi kehitellä pakoputkiston jäähdyttämiseksi turvallisesti. Ongelmanahan on erillisen sähköpumpun aiheuttama tulvimisriski pakosarjassa, jos pumppu unohtuu käymään vaikka kone on seis ja lopuksi 3. aiheuttaako makean veden putkiston pituus (kölij. + lämmönv.) ongelmia koneen pumpun tehon ja siis kierron kannalta?
varajäähdyttimenä. Termostaatti säätää koneelta tulevan veden lämpötilan perusteella virtausta jotta kone ei kävisi liian kylmänä.
Kolme kysymystä kaikille teoreetikoille ja käytännön asiantuntijoille (joita molempia tällä palstalla on kiitettävästi): 1. Tarvitseeko systeemi erillistä öljynjäähdytintä ja 2. millaisia ratkaisuja voisi kehitellä pakoputkiston jäähdyttämiseksi turvallisesti. Ongelmanahan on erillisen sähköpumpun aiheuttama tulvimisriski pakosarjassa, jos pumppu unohtuu käymään vaikka kone on seis ja lopuksi 3. aiheuttaako makean veden putkiston pituus (kölij. + lämmönv.) ongelmia koneen pumpun tehon ja siis kierron kannalta?
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Kun en tunne Volvon pikkudieseliä, tulee mieleen, onko siinä merivesijäähdytteisessä mallissa öljynjäähdytystä, jos ei ole, ei sitä tarvita makeavesijäähdytyksenkään kanssa. Onko sähköinen mesivesipumppu halvempi, kuin hihnakäyttöinen 3/8" esim. Jabsco-pumppu? Kyllä mielestäni hihnakäyttöinen raakavesipumppu on parempi. Jos nykyistä mesivesipumppua käytetään makeanveden kierrättämiseen, sen teho riittää kierrättämään myös makean veden, vaikka se käykin kiertämässä ulkopuolella venettä. Olitko unohtanut paisunta-astian, johon makea jäähdytysneste lämmetessään laajenee, pieni purkki, jossa on painekorkki.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
Joo kyllä tuo paisunta-astian tarve tiedossa oli. Jäi vaan pois tuosta selostuksesta.
Hihnapumppu olisi kyllä ehdottomasti parempi. Silloin tuo pakoputken jäähdytykseen liittyvä tulvimisriski poistuisi. Hihnapyörälliset pumput ovat vain käsittääkseni kohtuullisen kalliita verrattuna sähköpumppuihin. Yksittäisenä hankintana toki siedettävissä, mutta tässä projektissa kun lähes kaikki rakennetaan alusta, kustannuksia syntyy salakavalasti juuri näistä yksittäisistä jutuista. Joskus luin näiltä sivuilta jonkun suosittelevan vanhojen Simca tonnien hihnapyöräpumppujen käyttöä. Sellaisia ei nykyään enää vaan mistään löydä. Venetarvikkeena hinnat ovatkin sitten omissa lukemissaan.
Hihnapumppu olisi kyllä ehdottomasti parempi. Silloin tuo pakoputken jäähdytykseen liittyvä tulvimisriski poistuisi. Hihnapyörälliset pumput ovat vain käsittääkseni kohtuullisen kalliita verrattuna sähköpumppuihin. Yksittäisenä hankintana toki siedettävissä, mutta tässä projektissa kun lähes kaikki rakennetaan alusta, kustannuksia syntyy salakavalasti juuri näistä yksittäisistä jutuista. Joskus luin näiltä sivuilta jonkun suosittelevan vanhojen Simca tonnien hihnapyöräpumppujen käyttöä. Sellaisia ei nykyään enää vaan mistään löydä. Venetarvikkeena hinnat ovatkin sitten omissa lukemissaan.
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Monimutkaselta kuulostaa. ITe kyllä heitän tolla lämmönvaihtimella ja merivesipumpulla kuikkaa (eli tulee myyntiin!). Kölijäähdytys kun toimii jos on vettä pohjan alla ja moottorivesi kiertää, ja jos jompikumpi puuttuu, tai ei toimi niin ei kyllä toimi tavallinen lämmönvaihdinkaan. Kuivapakoputki vielä ja ei tartte pakkasista välittää...
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
Kerros Teddy vielä, kuinka tuon kuivan pakoputken meinaat rakentaa, vai joko sen olet rakentanut. Eli miten putken saa eristettyä paloturvallisesti. Konekoppahan on aika tuuleton paikka ja lämmöt pakosarjassa ja putken alkupäässä nousee helposti hellalukemiin.
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Mulla tai siis mun veneessä toimi kuivapakoputki hienosti, mut tosin se olikin peltivene.
Laitoin sivuilleni muutaman kuvan pakokaasujen matkasta patista taivaalle.
Anninassa putken jäähdytys tapahtui ilmalla eli kaasut sisäputkella ulos ja jäähdytysilma konehuoneeseen isompaa putkea pitkin jonka sisällä se pakoputki kulki. Tulikohan vähän vaikeesti selitettyä.
http://www.picturetrail.com/gallery/vi ... members=1
Puuveneessä voi tietenkin tulla joitain ongelmia, mut olen mä kuivaputkisia puuveneitäkin nähnyt, etenkin siellä jäämeren rannalla, taitavat olla suurimmaks osaks kuivaputkisia systeemejä.
t. Jaakko
Laitoin sivuilleni muutaman kuvan pakokaasujen matkasta patista taivaalle.
Anninassa putken jäähdytys tapahtui ilmalla eli kaasut sisäputkella ulos ja jäähdytysilma konehuoneeseen isompaa putkea pitkin jonka sisällä se pakoputki kulki. Tulikohan vähän vaikeesti selitettyä.
http://www.picturetrail.com/gallery/vi ... members=1
Puuveneessä voi tietenkin tulla joitain ongelmia, mut olen mä kuivaputkisia puuveneitäkin nähnyt, etenkin siellä jäämeren rannalla, taitavat olla suurimmaks osaks kuivaputkisia systeemejä.
t. Jaakko
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
Kiitos erittäin valaisevasta kuvasarjasta. Hiukan enemmänhän se tilaa vie märkään putkeen verrattuna. Tuon ilmastointiputken, jonka sisällä pakoputki on, voisi kyllä saada omassa veneessäni kulkemaan istuinten alla. Veneeseeni tulee matala etuhytti ja peräosa jää avoimeksi istuintilaksi konekopan ympärillä. Erittäin hyvä idea on tuo koneen tarvitseman ilman sisääntulon liittäminen tuohon pakoputkea ympäröivään vaippaan. Konekopan tiiviys parantaa ilman virtausta vaipassa ja samalla siis jäähdytystehoa.
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 07 Maalis 2008 13:11
Kuinka lämintä tuo tuleva ilma on ja mahtaako siitä olla haittaa koneen toiminnalle. Teoriassa se laskee hieman tehoa, jolla ei liene merkitystä, mutta käykö kone liian rikkaalla, jos sisääottoilma on kovin lämmintä?reikkuB kirjoitti:Erittäin hyvä idea on tuo koneen tarvitseman ilman sisääntulon liittäminen tuohon pakoputkea ympäröivään vaippaan.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Niin ovat ja aika iso osa niistä edelleen puuveneitä.manteli kirjoitti:Anninassa putken jäähdytys tapahtui ilmalla eli kaasut sisäputkella ulos ja jäähdytysilma konehuoneeseen isompaa putkea pitkin jonka sisällä se pakoputki kulki.
Puuveneessä voi tietenkin tulla joitain ongelmia, mut olen mä kuivaputkisia puuveneitäkin nähnyt, etenkin siellä jäämeren rannalla, taitavat olla suurimmaks osaks kuivaputkisia systeemejä.
Jäähdytysilman poisto on tosin se mikä tuon pakoputken ympärillä kulkee (siis pitäisi kulkea) eikä sisääntulo. Läpivientien kohdalle vielä hiukka isompi kaulus palovillalla eristettynä niin ei tule pintalämmön kanssa ongelmia.
Pakosarjan pitää olla vesijäähdytetty niinkuin muissakin merimoottoreissa.
Kuivaa putkea ei kuitenkaan sais laittaa mihinkään liian ahtaaseen paikkaan, eli paremminkin selvästi näkösälle ja rosteri ritilä päälle niin on nätti kun sika pienenä..
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
Volvo Pentan lämmönvaihtimen putkitus
Riittäneekö l.vaihtimen makeavesikierukan putkeksi 10 mm kupari vai tulisiko olla 12 mm? Kierukassa siis putkea n. 6 metriä, eli kasvaako kierron vastus liian suureksi ahtaammalla putkella. Olisko jollakin komaohtaista okemusta...?
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Minä en millää oikein ymmärrä tuota systeemiä että miksi olet laittamassa kölijäähdytyksen lisäksi vielä lämmönvaihtimen, vai haluatko varmasti molempien systeemeitten huonot puolet esiin:)
miksi ei pelkkä kölijäähdytysputki riitä? miksi et laita putkea perästä läpi jonnin matkaa keulaanpäin siiteen uu käännös ja takasiperään ja
koneelle?
Mulla on tarkotus tehä kölijäähdytys mutta kylläkin peltiveneeseen.
mittailin tuossa että saisin 0.6 m2 jäähyttävääpinta alaa pohjaan "laipioitten" väliin värkättyä koneessa on kaikki 36 hevoisvoimaa joten pitäisi kai pintaalan riittää. kuivaa putkea kanssa olen suunnitellut kun konetila ei ole aivan sairaan pienikään, ajattelin kyllä tunkea putken kanssa ilmastointiputkeen ja tunkea palovillaa väliin, kone huoneeseen laittaisin sitten ylimääräisen tuulettimen imemään kuumaa ilmaa pihalle.
miksi ei pelkkä kölijäähdytysputki riitä? miksi et laita putkea perästä läpi jonnin matkaa keulaanpäin siiteen uu käännös ja takasiperään ja
koneelle?
Mulla on tarkotus tehä kölijäähdytys mutta kylläkin peltiveneeseen.
mittailin tuossa että saisin 0.6 m2 jäähyttävääpinta alaa pohjaan "laipioitten" väliin värkättyä koneessa on kaikki 36 hevoisvoimaa joten pitäisi kai pintaalan riittää. kuivaa putkea kanssa olen suunnitellut kun konetila ei ole aivan sairaan pienikään, ajattelin kyllä tunkea putken kanssa ilmastointiputkeen ja tunkea palovillaa väliin, kone huoneeseen laittaisin sitten ylimääräisen tuulettimen imemään kuumaa ilmaa pihalle.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
- Paikkakunta: Satakunta
No... ettei tarvi ihmetellä, niin voinhan näitä hankkeita tässä vähän perustellakin. On pelkästään hyvä että hommat menee tällä palstalla jonkinlaisen mielipide/asiantuntijasuodattimen läpi : ) varsinkin kun tässä tapauksessa projektia vetää kaveri, joka heittäytyy sata lasissa joka hommaan, mihin ryhtyy ja miettii omaa rajallista osaamistaan kenties vasta kaupitellessaan keskenjäänyttä ja käsiin lahonnutta projektia eteenpäin joskus 2015...
Veneessäni tai siis nykyisessä projektissa on edellisen omistajan/koneen aikana ollut kölijäähdytys. Nyt koneeksi on tulossa Volvo 2002 ja meinaan siitä makeavesijäähdytteistä. Ensimmäisenä tuli mieleen hyödyntää jo olevaa putkistoa, osin uusittuna. Pakoputken jäähdytys on kysymysmerkki, jota en ole vielä ratkaissut; tehdäkö kuiva- vai märkäputki. Jos päädyn kuivaan, en edes harkitse veneen sisäpuolelle turhaa merivesikiertoa enkä lämmönvaihdinta. Jos taas merivesi tulee pakoputken jäähdytyssysteemiin, olisi siihen sama liittää tuo lämmönvaihdin ottamaan pois makeavesikierrosta kaiken mahdollisen lämmön, aivan vain jo varmuudenkin vuoksi. Köliputken jatkaminen ja kierrättäminen perän ympäri lisää mielestäni liikaa kölijäähdytykseen liittyvien riskien realisoitumista: matalissa ja erittäin kivisissä rannikkovesissä Porin edustalla ja lähinnä kalastuskäytössä putkiston särkemisen mahdollisuus on aika suuri jo muutenkin, saatikka perän ympäri ja molemmin puolin köliä kiertävin putkin.
Eli lyhyesti: Jos merivesi tulee kiertämään joka tapauksessa paatin sisälle, niin lämmönvaihdin jäähdyttää siinä samalla ja varmistaa lyhyehkön köliputkiston (2,5 m) jäähdytystehon riittävyyden.
Yksi peruste varmistella tuota jäähdytystä on tälläkin palstalla puhuttu Volvon vesipumpun nitriilikumisen (tai jotakin sinne päin) siipirattaan huono lämmönkestävyys.
Nyt on hyvää aikaa pohtia tuota asiaa koskapa koneprojektin ja siihen liittyvien kommervinkkien aika on vasta sitten, kun nyt meneillään olevat puupuolen hommat on ohi.
Veneessäni tai siis nykyisessä projektissa on edellisen omistajan/koneen aikana ollut kölijäähdytys. Nyt koneeksi on tulossa Volvo 2002 ja meinaan siitä makeavesijäähdytteistä. Ensimmäisenä tuli mieleen hyödyntää jo olevaa putkistoa, osin uusittuna. Pakoputken jäähdytys on kysymysmerkki, jota en ole vielä ratkaissut; tehdäkö kuiva- vai märkäputki. Jos päädyn kuivaan, en edes harkitse veneen sisäpuolelle turhaa merivesikiertoa enkä lämmönvaihdinta. Jos taas merivesi tulee pakoputken jäähdytyssysteemiin, olisi siihen sama liittää tuo lämmönvaihdin ottamaan pois makeavesikierrosta kaiken mahdollisen lämmön, aivan vain jo varmuudenkin vuoksi. Köliputken jatkaminen ja kierrättäminen perän ympäri lisää mielestäni liikaa kölijäähdytykseen liittyvien riskien realisoitumista: matalissa ja erittäin kivisissä rannikkovesissä Porin edustalla ja lähinnä kalastuskäytössä putkiston särkemisen mahdollisuus on aika suuri jo muutenkin, saatikka perän ympäri ja molemmin puolin köliä kiertävin putkin.
Eli lyhyesti: Jos merivesi tulee kiertämään joka tapauksessa paatin sisälle, niin lämmönvaihdin jäähdyttää siinä samalla ja varmistaa lyhyehkön köliputkiston (2,5 m) jäähdytystehon riittävyyden.
Yksi peruste varmistella tuota jäähdytystä on tälläkin palstalla puhuttu Volvon vesipumpun nitriilikumisen (tai jotakin sinne päin) siipirattaan huono lämmönkestävyys.
Nyt on hyvää aikaa pohtia tuota asiaa koskapa koneprojektin ja siihen liittyvien kommervinkkien aika on vasta sitten, kun nyt meneillään olevat puupuolen hommat on ohi.
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
No jos vesipumppu pettää (mistä tahansa syystä) niin sitten palaa ne (märät) pakoputket puhki ja niin edespäin. Volvo jos kärähtää niin ompahan hyvä syy ostaa oikee kone tilalle ;)reikkuB kirjoitti:Yksi peruste varmistella tuota jäähdytystä on tälläkin palstalla puhuttu Volvon vesipumpun nitriilikumisen (tai jotakin sinne päin) siipirattaan huono lämmönkestävyys.