Wikke ei ota kierroksia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Wikke ei ota kierroksia

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 19 Maalis 2008 00:00

Iltaa kaikille hereillä olijoille!


..Ja toivottavasti joku siis vielä on hereillä, koska pitäisi keksiä ratkaisu visaiseen pulmaan huomis aamuksi.

Eli Wickström w1 käynnistyy kivasti ja käy hyvin, ottaa kierroksia ja kuulostaakin vielä hyvälle vaihteen ollessa vapaalla. Mutta kun laitan vaihteen päälle, ei ota kierroksia. Aluksi sammui, sitte säädin seosta rikkaammaksi niin alkoi pysyä käynnissä kun kaasu on täysillä/melkein täysillä, eli ihan pikkiriikkinen säätävara löytyy. Kone ei kuitenkaan ota kunnolla kierroksia siis.

Olisko jollakulla ratkaisuehdotuksia? Likainen kaasutin? Seoksen säätäminen vielä rikkaammaksi ei tuonut apua ongelmaan..

Meen aamulla aikaisin jatkamaan venetoimia, eli arvauksetkin kelpaavat kun on hiukan hektinen tää aikataulu.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Mikä mättää vaihteessa

Viesti Kirjoittaja jorgo » 19 Maalis 2008 09:20

Onko vaihteessa kaikki OK? Ääntääkö kovasti? Entäs sitten vannasputki? Onko siellä kaikki liukasta ja toimivaa?

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19 Maalis 2008 12:58

Moi.

Tosiaan, pystytkö pyörittelemään kädellä potkuriakselia, vaikkapa siitä laipasta, vaihteen ollessa vapaalla, entäs kun on vaihde päällä?
Laita vaihde päälle ja koita pyörittää vevillä konetta. Panttaako joku paikka?
Jos konetta tosiaan jokin noin paljon jarruttaa, sen täytyy tuntua, näkyä ja kuulua.

Onko sytytys kohdallaan, eli napsauttaako kipinän kammen (ja männän) ollessa ylhäällä?

Kerrohan lisää oireita, näillä tietämin on kovin arvailua vielä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Maalis 2008 15:21

Kyllä tuo äkkiäpäätä viittaa seos/polttoaine ongelmiin kun ei kestä kuormitusta. Jos kerran olet rikastanut seosta säätösuuttimesta niin tuleeko sinne kaasariin sitten kunnolla pensiiniä eli 5-6mm letkusta ihan tuutin täydelta kun hana on auki? Puhdista se kaasarin ihan kunnolla myös kaikista kanavista.
Jos kerran potkuria voi pyörittää käsin vaihteen ollessa vapaalla ei akselilla ole ongelmia. En ole koskaan törmännyt semmoiseen vikaan suunnanvaihtajatyyppisessä vaihteessa että se olisi jumissa muuten kuin lähinnä vaihteen päälle kytkemisen/vapaalle kytkemisen suhteen joten en usko vian olevan sielläkään.
Jos konetta jaksaa pyörittää akselilta näppivoimin vaihteen ollessa päällä niin sitten on kyseessä niin väljä kone että se ei käy kunnolla eikä varsinkaan käynnisty. Mutta sekin taisi olla jo poissuljettu vaihtoehto koska kone käynnistyy hyvin?
Tarkista nyt kumminkin sytytys konetta TAAKSEpäin pyörittäen eli kärkien pitäisi mennä KIINNI n. 4-6mm ykk:n jälkeen (laita magneeton säätövipu keskelle). Liikuta kärkien välissä ohutta paperia ja sytkä on siinä missä se tarttuu kiinni kärkien väliin. Nurinkurisesti konetta pyörittämällä saat magneeton laukaisulaitteen pois pelistä ja pikatarkistus helpottuu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Maalis 2008 18:56

Tarkasta, ettei kaasuttimessa ole ilmavuotoa(tiivisteet) Mulla oli joskus Olle Olympia, josta oli vuosien käyttämättömyyden takia tiivisteet kuivuneet. Tein uudet vähän vahvemmasta ja kas, kone kävi sen jälkeen normaalisti.

Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 19 Maalis 2008 21:32

Nonii.


Elikkäs, palasin nyt veneeltä ja päivän saldo on seuraava:

- Kone käynnistyy hyvin ja käy vapaalla hyvin, ottaa ehkä hiukan hitaasti kierrosia

- Käynnistyy hyvin myös niin, etä vaihde on päällä (ja kaasu täysillä)

- Puristukset mitattu, ok

- Akseli ok

- Sytytys ok (Uusi tulppakin on, Bosch AC10)

- Bensa on uutta, joukossa jäänestoa ja venttiilien suoja-ainetta

- Kaasutin puhdas, saa tarpeeksi bensaa

- Pysyy käynnissä vaihde päällä mut ei ota kierroksia edelleenkään

........MUTTA........


Kaasuttimen ja kaasuttimen kurkun tiivisteet ovat aivan ohuita, hauraita ja lahoja. Luulenpa siis että vika löytyy niistä (ehkä toivottavasti kai:) kuten Bonitolla.

Kiitokset Wikumiehelle muuten puhelinkonsultaatiosta! Luulenpa, että soitan sulle huomenna aamulla ja kyselen tiivisteitä tai jopa koko kaasutinta, sillai mä varmasti selvitän nopeiten josko mulla on kaasuhommat pielessä. Kaasuvaivoja siis.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22 Maalis 2008 00:14

Kaasuttimen tiiviste on tärkeä osa. Toissa kesänä mun koneessa oli se tiiviste ihan sohjona, mikä johti valtaviin veivaustalkoisiin. Kone kyllä kävi, jos sen sai jotenkin vahingossa käymään. Mutta huonoa se oli. Lopulta arvasin, että kaasuttimen kanavat vuotavat ristiinrastiin perstaantuneen tiivisteen takia.

Tein uuden pienoiskiväärin maalitaulusta, ja se sama siellä on edelleen. Kaikki vaivat paranivat. Tiivistepaperista tehty kappale kulkee aina mukana katsastustodistuksen välissä, jos sattuis tarviimaan. (Taulussa oli muuten kuulanreikiä, mutta onneksi sen verran kasassa, että sen tiivisteen sai tehdä siitä ympäriltä. ;=)

Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Marras 2007 12:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 22 Maalis 2008 09:52

Huomenia!


Hehe.. no nyt on kaasutimia (Eihän täällä ilman Wikumiestä pärjäisi! =) useampia ja vielä tiivisteetkin uusittu. Mut ei vika korjautunut.

Meinasin jo hermostua kunnes välähti:

Potkuri on auttamattomasti liian iso. Sain uudenkin jo, mutta ei tietenkään sopinu akselille. Vein sorvattavaksi, joudun odottaa ensi PERJANTAIHIN saakka. Kamalaa kärsimättömälle ihmiselle.


Muutamia huomaamiseen johtaneita seikkoja:


- Pakki on enemmän alennettu, ottaa kierroksia paremmin

- Koneen voima välityy akselille kyllä ja vääntöä löytyy kun vene ei ole vedessä

- Kulki kevyesti runkonopeutta niillä erittäin matalilla kierroksilla mitä moottori otti vaihde päällä

- Vanha potkuri on aivan järkyttävän iso ja jyrkkänousuinen

- Muut olivat samaa mieltä

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Maalis 2008 10:46

Wiken askin välitys on tosiaankin eteen 1 ja taakse jotain 0,81 tai sinne päin.

Minulla oli kokoajan semmoinen käsitys että virittelet venettä maissa mutta toisaalta olipa hyvä että se oli vedessä nimittäin jos kerran potkuri on noinkin suuri niin sehän olisi saattanut lähteä pukeilta lentoon jos olisit antanut kiekkaa kunnolla ;-)
Aika ylläri vika sillä yleensä noiden vanhojen koneiden mukana kulkee ne alkuperäiset potkurit. Toisaalta vikahan oli tavallaan seoksessa kun se ei tuota tarpeeksi tehoa potkurilla ;-)

No, niin ne viat selviävät ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin