Sivu 1/1
Merivaihteen kaapelihallinta
Lähetetty: 14 Maalis 2008 20:07
Kirjoittaja reikkuB
Olen rakentamassa veneeseeni ohjauspulpettia kaikkine asiaan kuuluvine veneenhallintalaitteineen. Vanhan Volvo-meridieselin merikytkimen vaihteensiirtäjävipu on aika jäykkä ja nyt mietinkin, millainen vaihteensiirtosysteemi voisi olla toimiva. Tavallinen kaasu-/vaihteensiirtäjä kaukohallintayksikkö suhteellisen hentoine kaapeleineen ei taida olla riittävän voimakas. Olisiko foorumin asiantuntijoilla ehdotuksia asian järjestämiseksi?
Lähetetty: 14 Maalis 2008 22:09
Kirjoittaja TeddyDiver
Oiskohan vaihdeboksilla huollon paikka?
Olisko noin?
Lähetetty: 14 Maalis 2008 22:42
Kirjoittaja reikkuB
Ei laatikon kanssa mitään ongelmia ole kyllä ollut. En tiedä millainen se on jäykkyydeltään joskus viime vuosituhannella ollut, mutta kun vipu on n. 10 cm, niin mitään momenttiakaan ei varresta synny. Mikä osa laatikossa sitten tuon jäykkyyden kanssa korreloi?
Lähetetty: 15 Maalis 2008 01:33
Kirjoittaja Ambrosio
Uudet systeemit ei käsittääkseni pelaa vanhoissa mekaanisissa lootissa, joissa potkuripaine pitää vaihteen päällä.Minulla oli Volvon RB kytkimessä semmoinen systeemi, jossa oli pelkkä vaihde omalla kammella. Kaasu oli ihan erikseen. Se oli järeä laite verrattuna nykyiseen Ultraflexiin joka on uuden koneen kanssa. Se systeemi ilman kampea on mulla tyhjän panttina- jouduin tosin sahailemaan sen irti , kun ei lähtenyt sovinnolla. Saattaa silti olla ihan kunnossakin jos kiinnostaa. Kysy kuitenkin vaikka Henkalta (hb-77 tällä foorumilla löytyy), josko löytyisi nurkista semmoinen. Se oli pelittänyt 40-vuotta ongelmitta minun veneessäni.
Kiitos vinkistä!
Lähetetty: 15 Maalis 2008 11:37
Kirjoittaja reikkuB
Ehkäpä tuollainen systeemi ratkaisisi vaihteensiirtosysteemin. Olisko kellään kuvaa tuollaisesta vempeleestä?
Re: Olisko noin?
Lähetetty: 15 Maalis 2008 13:49
Kirjoittaja TeddyDiver
reikkuB kirjoitti: Mikä osa laatikossa sitten tuon jäykkyyden kanssa korreloi?
Lähinnä aattelin et stefat tms osat "pikeentyny" jos on seissy pitemmän ajan..
Otappa vaijeri irti
Lähetetty: 13 Huhti 2008 18:12
Kirjoittaja jankar
Vaijeri irti vaihteesta ja koita sitten jos kahva on edelleen jäykkä niin vika kahvassa tai vaijereissa.