Olympia
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:13
- Paikkakunta: Rovaniemi
Olympia
Päivää Voorumille!
Olen ottanut projektiksi Olympia
moottorin,ilmeisesti mallia "K4"koska sellainen
merkintä lohkosta löytyi.
Tiettävästi kone on -30 luvulta ja näin
maakrapuna tiedustelisin,että onkohan
toiveitakaan löytää mitään osia ko.tuotteeseen?
Aikoinaan olen W1 Wikströmin,vm.-56 entisöinyt
ja sillä jopa käytännössä muutamia kesiä ajellut.
Vai onko näin historialliset vehkeet jo toivottomia
tapauksia varaosien suhteen.
Olen ottanut projektiksi Olympia
moottorin,ilmeisesti mallia "K4"koska sellainen
merkintä lohkosta löytyi.
Tiettävästi kone on -30 luvulta ja näin
maakrapuna tiedustelisin,että onkohan
toiveitakaan löytää mitään osia ko.tuotteeseen?
Aikoinaan olen W1 Wikströmin,vm.-56 entisöinyt
ja sillä jopa käytännössä muutamia kesiä ajellut.
Vai onko näin historialliset vehkeet jo toivottomia
tapauksia varaosien suhteen.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Olympia
Mulla aivan vastaava kone vuosimallia -33, tuosta Aa-Pee laittoi videopätkänkin viime keväänä.
Varaosia voit kysellä Vaasan Moottori oy, siellä Leif Wester, kyllä tietää ja löytää osia ko."Woimakoneeseen". Mun kone on tuossa vielä purettuna, mutta taidan kasata uudelleen , kun en malttanutkaan asentaa satavuotiaan voimanlähteeksi. Tuohan oli 25 vuotta piirongissa ja sanee lisäaikaa samassa tehtävässä.
Varaosia voit kysellä Vaasan Moottori oy, siellä Leif Wester, kyllä tietää ja löytää osia ko."Woimakoneeseen". Mun kone on tuossa vielä purettuna, mutta taidan kasata uudelleen , kun en malttanutkaan asentaa satavuotiaan voimanlähteeksi. Tuohan oli 25 vuotta piirongissa ja sanee lisäaikaa samassa tehtävässä.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:13
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Olympiasi on ilmeisesti ykspyttynen. Onks siinä venttiilin nostimet avoimena, Muuten mitä osia se tarvitsee, ei kait mitään, vai onko siitä otettu jotain? Onhan Olympioita maa täynnä, purettuna ja ajokunnossa. No ainakin sylinterin vesireitit pitää puhdistaa. Eihän muuta kuin sytys kohdalleen ja ajoks. Olympioista on aikaisemminkin juteltu näillä palstoilla, jos satut mielenkiinnon kohottamiseksi osua niihin.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:13
- Paikkakunta: Rovaniemi
Jep,olen kyllä haullakin lukenut näitä
Olympia tarinoita täältä.
Kone on 1-pyttyinen,sekä omaa erillisen suunnanvaihtajan.
Nostimet eivät ole "avonaiset".
Projekti on kyllä aika vaativa,verrattuna edelliseen,
wikkeen,joka sekin sai Voortin kasikoneen
männänrenkaat ja cummins dieselin venttiilit,sekä
itse valetut kiertokangen laakerit.
Eli Olympia on ollut veden vallassa vuosikausia
ja ainakin kampiakseli on ruostunut laakeripinnoiltaan
aika huonoksi.
Sylinteri joutuu vielä tarkempaan syyniin,myös
ruostumisensa vuoksi ja jos sen joutuu poraamaan,
männän löytäminen ei varmaankaan ole aivan helppoa.
Toki putkittaminen olisi yksi vaihtoehto.
Myös valurutaiset hammasrattaat ovat kuluneet
ja ruostuneet,mutta ne voi nykyisellä koneistus
tekniikalla kyllä teettää uudet.
Olympia tarinoita täältä.
Kone on 1-pyttyinen,sekä omaa erillisen suunnanvaihtajan.
Nostimet eivät ole "avonaiset".
Projekti on kyllä aika vaativa,verrattuna edelliseen,
wikkeen,joka sekin sai Voortin kasikoneen
männänrenkaat ja cummins dieselin venttiilit,sekä
itse valetut kiertokangen laakerit.
Eli Olympia on ollut veden vallassa vuosikausia
ja ainakin kampiakseli on ruostunut laakeripinnoiltaan
aika huonoksi.
Sylinteri joutuu vielä tarkempaan syyniin,myös
ruostumisensa vuoksi ja jos sen joutuu poraamaan,
männän löytäminen ei varmaankaan ole aivan helppoa.
Toki putkittaminen olisi yksi vaihtoehto.
Myös valurutaiset hammasrattaat ovat kuluneet
ja ruostuneet,mutta ne voi nykyisellä koneistus
tekniikalla kyllä teettää uudet.
-56 Wikström 4-5 hv.
-Olympia "K4"
-65 Anglia
-Olympia "K4"
-65 Anglia
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Olympia
Kävin tänään vartavasten tarkistamassa tuon kiertokangen ja todella!!! sieltähän löytyi Voorttin merkki. Kaikille tiedoksi Olympian, malli K vuosimallia kolmekymmentäluku, niin kiertokangen numero on T-487-B-Ford
Tästähän voisi päätellä, että Olympia olisi jo silloin käyttänyt alihankkijoita, mikä tämänpäivän teollisuudessa on arkipäivää.
On se kuma kun ei aharista.
Tästähän voisi päätellä, että Olympia olisi jo silloin käyttänyt alihankkijoita, mikä tämänpäivän teollisuudessa on arkipäivää.
On se kuma kun ei aharista.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Onhan se Olympia magneettokin ns alihankkijalta. Mahtoivatko vaasalaiset tehdä itse mäntiä ja männänrenkaita?
Olikos se niin, että ainakin alkuun Olympia teki kaasuttimet itse, mutta siirtyi sitten niissäkin alihankkijaan? Esi-isät kertovat että Olympia (ennen sotia) tunnettin siitä, että kaasarin toiminta meni kovassa keikutuksessa sekaisin, jolloin kone alkoi köhiä. Ollut varmaan tosi hilpeä ilmiö....
Olikos se niin, että ainakin alkuun Olympia teki kaasuttimet itse, mutta siirtyi sitten niissäkin alihankkijaan? Esi-isät kertovat että Olympia (ennen sotia) tunnettin siitä, että kaasarin toiminta meni kovassa keikutuksessa sekaisin, jolloin kone alkoi köhiä. Ollut varmaan tosi hilpeä ilmiö....
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Alihankintaa... eikös se ole jotakin semmoista että teetetään toisella valmistajalla itse suunniteltu osa mitä ei kannata tehdä itse?
Tuota suomalaisten moottoritehtaiden "alihankintaa" ei voi kutsu siksi kuin hyvällä tahdolla sillä silloin tehtaat olivat täysin riippuvaisia "alihankkijoista" eli tuotteet suunniteltiin niiden osien ympärille mitä oli saatavailla. Esim venttiilikoneisto Opelin kukkopoikien ympärille eikä niin että soitettiin Herr Opelille Saksanmaalle että meillä olisi tässä tämmöinen moottoriprojekti ja tehkääpäs siihen kukkopojat. Suomalaisten merimoottorien valmistusmäärät ovat olleet niin pieniä ettei kenenkään ole kannattanut tehdä niihin vartavasten osia, pl. tehdas itse, vaan kaikki on rakentunut jo olemassa olevien osien ympärille.
Tuo kaasutin valmistuskin on lähtenyt siltä pohjalta että solex on maksanut liikaa tietyssä vaiheessa valmistuskaarta mutta sen osat ovat olleet halpoja. Niimpä on tehty kaasuttimien valumallit ja valettu runko itse ja varustettu se sitten solexin osilla - luvalla tai luvatta. Veikkaan ettei ole pahemmin kyselty...
Tuota suomalaisten moottoritehtaiden "alihankintaa" ei voi kutsu siksi kuin hyvällä tahdolla sillä silloin tehtaat olivat täysin riippuvaisia "alihankkijoista" eli tuotteet suunniteltiin niiden osien ympärille mitä oli saatavailla. Esim venttiilikoneisto Opelin kukkopoikien ympärille eikä niin että soitettiin Herr Opelille Saksanmaalle että meillä olisi tässä tämmöinen moottoriprojekti ja tehkääpäs siihen kukkopojat. Suomalaisten merimoottorien valmistusmäärät ovat olleet niin pieniä ettei kenenkään ole kannattanut tehdä niihin vartavasten osia, pl. tehdas itse, vaan kaikki on rakentunut jo olemassa olevien osien ympärille.
Tuo kaasutin valmistuskin on lähtenyt siltä pohjalta että solex on maksanut liikaa tietyssä vaiheessa valmistuskaarta mutta sen osat ovat olleet halpoja. Niimpä on tehty kaasuttimien valumallit ja valettu runko itse ja varustettu se sitten solexin osilla - luvalla tai luvatta. Veikkaan ettei ole pahemmin kyselty...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Löysin valtion pienpainatesivuilta Olympia tietoutta: http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=4
Tuosta käy ilmi, että K-mallissa on ollut Olympian "oma" kaasutin, kuinka oma en tiedä, mutta ei kai tuollainen alaimukaasutin niin erikoinen ollut, etteikö sitä olisi osattu tehdä 30-luvun Vaasassa. Myöhemmin niissä on käytetty Amal merkkistä kaasutinta, joka vaikuttaisi olevan engelsmanni, voi olla, että nekin on tehty lisenssillä Vaasassa. Mukava, että jälkipolville on jäänyt Olympiasta ja Wickströmistä tuollainen tietopläjäys. Wickströmissä käytettiin Schebler- merkkistä kaasutinta, ainakin 30-luvulla, saattoi olla sakemanni nimestä päätellen.
Tuosta käy ilmi, että K-mallissa on ollut Olympian "oma" kaasutin, kuinka oma en tiedä, mutta ei kai tuollainen alaimukaasutin niin erikoinen ollut, etteikö sitä olisi osattu tehdä 30-luvun Vaasassa. Myöhemmin niissä on käytetty Amal merkkistä kaasutinta, joka vaikuttaisi olevan engelsmanni, voi olla, että nekin on tehty lisenssillä Vaasassa. Mukava, että jälkipolville on jäänyt Olympiasta ja Wickströmistä tuollainen tietopläjäys. Wickströmissä käytettiin Schebler- merkkistä kaasutinta, ainakin 30-luvulla, saattoi olla sakemanni nimestä päätellen.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Eikö olekkin hienot sivut ylopiston kansalliskirjastolla, olen muutaman illan istunut ja ihmetellyt, sieltähän löytyy kaikkien tuon ajan moottori-, sekä venevalmistajien pienpainatteet. Miksi ne on säilynyt dikitoitavaksi, johtunee taas siitä, että tuolloin oli ilmoitettava hinnastot ja varaosaluettelot ym. materiaali valtion viranomaisille (luultavasti maistraatti), näin minulle on viisaammat kertoneet. Sen ajan holhoavat virkamiehet siis tekivät kultturi teon, ehkä tietämättään?
Tuoltahan löytyi. myös mun 100 vuotiaan (avatar) valmistaneen veistämön mainos painatteita. Kieliasu tuon ajan painatteissa onkin sitten aivan omaa luokkaansa, kuinka niin kauniisti osattu kirjoittaakin.
Älkää sitten syytäkö minua, jos vietätte iltanne kansalliskirjaston sivuilla!
Ja kiitos bonito:lle kun toit sivut esiin, mulla kun tuo linkitys vähän
??
Tuoltahan löytyi. myös mun 100 vuotiaan (avatar) valmistaneen veistämön mainos painatteita. Kieliasu tuon ajan painatteissa onkin sitten aivan omaa luokkaansa, kuinka niin kauniisti osattu kirjoittaakin.
Älkää sitten syytäkö minua, jos vietätte iltanne kansalliskirjaston sivuilla!
Ja kiitos bonito:lle kun toit sivut esiin, mulla kun tuo linkitys vähän

- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Noiden esitteiden säilymisen takana on vapaakappeleoikeus. Laissa on määrätty, että jokaisesta painotuotteesta tulee toimittaa tietty määrä kappaleita Yliopiston kirjastolle. Vapaakappaleoikeus on yhä olemassa ja useammalla kirjastolla nykyisin. Kanssalliskirjasto on kuitenkin se jonka velvollisuus on säilyttää saamansa vapaakappaleet.Simon kirjoitti:Eikö olekkin hienot sivut ylopiston kansalliskirjastolla, olen muutaman illan istunut ja ihmetellyt, sieltähän löytyy kaikkien tuon ajan moottori-, sekä venevalmistajien pienpainatteet. Miksi ne on säilynyt dikitoitavaksi, johtunee taas siitä, että tuolloin oli ilmoitettava hinnastot ja varaosaluettelot ym. materiaali valtion viranomaisille (luultavasti maistraatti), näin minulle on viisaammat kertoneet. Sen ajan holhoavat virkamiehet siis tekivät kultturi teon, ehkä tietämättään?
http://www.kansalliskirjasto.fi/julkais ... aleet.html