Olympia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Herkko

Olympia

Viesti Kirjoittaja Herkko » 03 Maalis 2008 21:26

Päivää Voorumille!
Olen ottanut projektiksi Olympia
moottorin,ilmeisesti mallia "K4"koska sellainen
merkintä lohkosta löytyi.

Tiettävästi kone on -30 luvulta ja näin
maakrapuna tiedustelisin,että onkohan
toiveitakaan löytää mitään osia ko.tuotteeseen?

Aikoinaan olen W1 Wikströmin,vm.-56 entisöinyt
ja sillä jopa käytännössä muutamia kesiä ajellut.

Vai onko näin historialliset vehkeet jo toivottomia
tapauksia varaosien suhteen.

Ambrosio

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 04 Maalis 2008 16:52

Kysäise nimimerkki "hb-77":lta tästä foorumista

Simon

Olympia

Viesti Kirjoittaja Simon » 04 Maalis 2008 20:12

Mulla aivan vastaava kone vuosimallia -33, tuosta Aa-Pee laittoi videopätkänkin viime keväänä.
Varaosia voit kysellä Vaasan Moottori oy, siellä Leif Wester, kyllä tietää ja löytää osia ko."Woimakoneeseen". Mun kone on tuossa vielä purettuna, mutta taidan kasata uudelleen , kun en malttanutkaan asentaa satavuotiaan voimanlähteeksi. Tuohan oli 25 vuotta piirongissa ja sanee lisäaikaa samassa tehtävässä.

Herkko

Viesti Kirjoittaja Herkko » 04 Maalis 2008 22:28

Kiitän tiedoista.
Täytyy jatkaa tiedustelua heiltä.

Vielä tuosta koneesta,mainio seikka,
näin Voortin miehenä oli nähdä,että
Olympian kiertokangessa oli Fordin logo?

Oiskohan aivan alunperin käytetty,vai
liekkö jonkun "maasepän"tekosia...
-56 Wikström 4-5 hv.
-Olympia "K4"
-65 Anglia

hkhk

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05 Maalis 2008 17:33

Olympiasi on ilmeisesti ykspyttynen. Onks siinä venttiilin nostimet avoimena, Muuten mitä osia se tarvitsee, ei kait mitään, vai onko siitä otettu jotain? Onhan Olympioita maa täynnä, purettuna ja ajokunnossa. No ainakin sylinterin vesireitit pitää puhdistaa. Eihän muuta kuin sytys kohdalleen ja ajoks. Olympioista on aikaisemminkin juteltu näillä palstoilla, jos satut mielenkiinnon kohottamiseksi osua niihin.

Herkko

Viesti Kirjoittaja Herkko » 05 Maalis 2008 19:38

Jep,olen kyllä haullakin lukenut näitä
Olympia tarinoita täältä.

Kone on 1-pyttyinen,sekä omaa erillisen suunnanvaihtajan.
Nostimet eivät ole "avonaiset".

Projekti on kyllä aika vaativa,verrattuna edelliseen,
wikkeen,joka sekin sai Voortin kasikoneen
männänrenkaat ja cummins dieselin venttiilit,sekä
itse valetut kiertokangen laakerit.

Eli Olympia on ollut veden vallassa vuosikausia
ja ainakin kampiakseli on ruostunut laakeripinnoiltaan
aika huonoksi.
Sylinteri joutuu vielä tarkempaan syyniin,myös
ruostumisensa vuoksi ja jos sen joutuu poraamaan,
männän löytäminen ei varmaankaan ole aivan helppoa.
Toki putkittaminen olisi yksi vaihtoehto.

Myös valurutaiset hammasrattaat ovat kuluneet
ja ruostuneet,mutta ne voi nykyisellä koneistus
tekniikalla kyllä teettää uudet.
-56 Wikström 4-5 hv.
-Olympia "K4"
-65 Anglia

Simon

Olympia

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Maalis 2008 21:39

Kävin tänään vartavasten tarkistamassa tuon kiertokangen ja todella!!! sieltähän löytyi Voorttin merkki. Kaikille tiedoksi Olympian, malli K vuosimallia kolmekymmentäluku, niin kiertokangen numero on T-487-B-Ford
Tästähän voisi päätellä, että Olympia olisi jo silloin käyttänyt alihankkijoita, mikä tämänpäivän teollisuudessa on arkipäivää.

On se kuma kun ei aharista.

MÖsteri

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05 Maalis 2008 22:03

Onhan se Olympia magneettokin ns alihankkijalta. Mahtoivatko vaasalaiset tehdä itse mäntiä ja männänrenkaita?

Olikos se niin, että ainakin alkuun Olympia teki kaasuttimet itse, mutta siirtyi sitten niissäkin alihankkijaan? Esi-isät kertovat että Olympia (ennen sotia) tunnettin siitä, että kaasarin toiminta meni kovassa keikutuksessa sekaisin, jolloin kone alkoi köhiä. Ollut varmaan tosi hilpeä ilmiö....

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Maalis 2008 23:01

Täytyypi taas huomenna käydä vilkaisemassa (mulukasemassa), niin eiköhän tuon kaasarinkin merkki ilmene, jokatapauksessa se on ennen sotia!

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 06 Maalis 2008 06:25

Olympian 2T80 koneen keinuvivuissa oli Opelin merkit, eli ne on tainnu keräillä osia vähän sieltä ja täältä.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Maalis 2008 08:49

Alihankintaa... eikös se ole jotakin semmoista että teetetään toisella valmistajalla itse suunniteltu osa mitä ei kannata tehdä itse?

Tuota suomalaisten moottoritehtaiden "alihankintaa" ei voi kutsu siksi kuin hyvällä tahdolla sillä silloin tehtaat olivat täysin riippuvaisia "alihankkijoista" eli tuotteet suunniteltiin niiden osien ympärille mitä oli saatavailla. Esim venttiilikoneisto Opelin kukkopoikien ympärille eikä niin että soitettiin Herr Opelille Saksanmaalle että meillä olisi tässä tämmöinen moottoriprojekti ja tehkääpäs siihen kukkopojat. Suomalaisten merimoottorien valmistusmäärät ovat olleet niin pieniä ettei kenenkään ole kannattanut tehdä niihin vartavasten osia, pl. tehdas itse, vaan kaikki on rakentunut jo olemassa olevien osien ympärille.

Tuo kaasutin valmistuskin on lähtenyt siltä pohjalta että solex on maksanut liikaa tietyssä vaiheessa valmistuskaarta mutta sen osat ovat olleet halpoja. Niimpä on tehty kaasuttimien valumallit ja valettu runko itse ja varustettu se sitten solexin osilla - luvalla tai luvatta. Veikkaan ettei ole pahemmin kyselty...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 06 Maalis 2008 19:25

Olympian 2T80
opelin kk ja männät
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 07 Maalis 2008 11:19

Löysin valtion pienpainatesivuilta Olympia tietoutta: http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=4
Tuosta käy ilmi, että K-mallissa on ollut Olympian "oma" kaasutin, kuinka oma en tiedä, mutta ei kai tuollainen alaimukaasutin niin erikoinen ollut, etteikö sitä olisi osattu tehdä 30-luvun Vaasassa. Myöhemmin niissä on käytetty Amal merkkistä kaasutinta, joka vaikuttaisi olevan engelsmanni, voi olla, että nekin on tehty lisenssillä Vaasassa. Mukava, että jälkipolville on jäänyt Olympiasta ja Wickströmistä tuollainen tietopläjäys. Wickströmissä käytettiin Schebler- merkkistä kaasutinta, ainakin 30-luvulla, saattoi olla sakemanni nimestä päätellen.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Maalis 2008 18:39

Eikö olekkin hienot sivut ylopiston kansalliskirjastolla, olen muutaman illan istunut ja ihmetellyt, sieltähän löytyy kaikkien tuon ajan moottori-, sekä venevalmistajien pienpainatteet. Miksi ne on säilynyt dikitoitavaksi, johtunee taas siitä, että tuolloin oli ilmoitettava hinnastot ja varaosaluettelot ym. materiaali valtion viranomaisille (luultavasti maistraatti), näin minulle on viisaammat kertoneet. Sen ajan holhoavat virkamiehet siis tekivät kultturi teon, ehkä tietämättään?
Tuoltahan löytyi. myös mun 100 vuotiaan (avatar) valmistaneen veistämön mainos painatteita. Kieliasu tuon ajan painatteissa onkin sitten aivan omaa luokkaansa, kuinka niin kauniisti osattu kirjoittaakin.
Älkää sitten syytäkö minua, jos vietätte iltanne kansalliskirjaston sivuilla!
Ja kiitos bonito:lle kun toit sivut esiin, mulla kun tuo linkitys vähän ?????

Mikko Lehtikanto

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 07 Maalis 2008 20:39

Simon kirjoitti:Eikö olekkin hienot sivut ylopiston kansalliskirjastolla, olen muutaman illan istunut ja ihmetellyt, sieltähän löytyy kaikkien tuon ajan moottori-, sekä venevalmistajien pienpainatteet. Miksi ne on säilynyt dikitoitavaksi, johtunee taas siitä, että tuolloin oli ilmoitettava hinnastot ja varaosaluettelot ym. materiaali valtion viranomaisille (luultavasti maistraatti), näin minulle on viisaammat kertoneet. Sen ajan holhoavat virkamiehet siis tekivät kultturi teon, ehkä tietämättään?
Noiden esitteiden säilymisen takana on vapaakappeleoikeus. Laissa on määrätty, että jokaisesta painotuotteesta tulee toimittaa tietty määrä kappaleita Yliopiston kirjastolle. Vapaakappaleoikeus on yhä olemassa ja useammalla kirjastolla nykyisin. Kanssalliskirjasto on kuitenkin se jonka velvollisuus on säilyttää saamansa vapaakappaleet.

http://www.kansalliskirjasto.fi/julkais ... aleet.html

Vastaa Viestiin