Sivu 1/1

Apua! Blondi purkaa perämoottoria

Lähetetty: 24 Helmi 2008 13:02
Kirjoittaja caracal
Olen aina luullut, että 5hp Yamhan, luultavasti Suomen yleisimmän perämoottorin, purkaminen ja kokoaminen on kaikille itseään miehenä pitävinä yhtä arkista kauraa kuin sama toimenpiden rynkylle silmät sidottuna, mutta yllättäen lähipiiristä ei löydykään apua ongelmiini. Pitää siis kääntyä tämän foorumin puoleen, täällä yleensä pyörii Tosi-Miehiä ;-)

85-mallin Yamahan alapää on irti ja auki siipipyörän ja stefojen vaihtoa varten, ja koska jäähdytysveden imukanava oli pakkautunut tukkoon valkoisesta jauheesta, tuli mieleen, onko yläkerrassa kanavat yhtä pahassa infarktikunnossa. Ajoin letkulla vettä pumpulta lähtevään vesiputkeen, ja ilokseni vettä ruikkasi ulos moottorin alla olevasta reiästä. Mutta sitä valui myös, ja ehkä vielä enemmän, rikin sisäpuolta pitkin. Se tila on ymmärtääkseni tarkoitettu pakokaasuille.

Onko tämä pahakin juttu? Vai onko siellä tarkoituksella toinenkin tie veden poistoon? Mistä luultavimmin vuotaa? Perämoottorin sielunelämä ei ole puupurjeveneharrsatuksen ensisijainen sisältö, joten en millään vitsisi ruveta purkamaan sitä enempää kuin on välttämätöntä.

Toinen kysymys: Potkuriakselin stefa on laakerin takana metallimurikassa, sen vaihtamiseksi ilmeisesti laakeri pitää irrottaa? Miten se kävisi helpoimmin? Lähteekö lämmittämällä?

Re: Apua! Blondi purkaa perämoottoria

Lähetetty: 24 Helmi 2008 22:08
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
caracal kirjoitti: Ajoin letkulla vettä pumpulta lähtevään vesiputkeen, ja ilokseni vettä ruikkasi ulos moottorin alla olevasta reiästä. Mutta sitä valui myös, ja ehkä vielä enemmän, rikin sisäpuolta pitkin. Se tila on ymmärtääkseni tarkoitettu pakokaasuille.

Onko tämä pahakin juttu? Vai onko siellä tarkoituksella toinenkin tie veden poistoon? Mistä luultavimmin vuotaa?
Moottorin alla oleva reikä on ns. merkkivesi josta näkee koneen käydessä, että pumppu pelaa. Valtaosa jäähdytysvedestä menee pakokaasujen kanssa niitä jäähdyttäen veden alle. Minun käsittääkseni koneesi siis toimii oikein.

Lähetetty: 24 Helmi 2008 23:18
Kirjoittaja caracal
Suuret kiitokset! Ei kun konetta kasaan.

Laakeri lumpsahtikin helposti pois, vetoakselin stefa sen sijaan näyttää hankalammalta. Kun vanhan stefan jämät rapsutteli pois, näyttäisi reikään jäävän joku teräs(?)holkki, jota en ainakaan http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx löytyvästä hämärästä räjäytyskuvasta tunnista. Ainakaan pohjimmaista stefaa ei saa paikoilleen holkkia irrottamatta.

Lähetetty: 25 Helmi 2008 13:30
Kirjoittaja Kinde
Näkemättä ja tapausta tarkemmin tuntematta en 100 varma ole mutta veikkaisin että holkki on ollut osa tiivistettä ja kuuluu poistettavien listalle. Tiiivistettä tutkailemalla selviää onko siinä metallirunko. Vanhassa tiivisteessä pitäis olla sarjanumero jonka perusteella saat uuden hommattua tiivistekaupasta, muuten pitää tietää koneen ikävuodet ja muut tiedot ja tilata perämoottorikorjaamosta.

Lähetetty: 25 Helmi 2008 13:46
Kirjoittaja aaltosa
Joo, kyllä stefoissa eli säteisakselitiivisteissä on metallirunko, joka tuppaa joskus jäämään tiivistepesään. Jos tiiviste ei ole tehty Yamahan muotilla, siinä lukee suoraan tiivisteen mitat eikä sarjanumero. Mitoilla sen saa tiivistekaupasta yleensä halvemmalla kuin varaosa-/ merkkiliikkestä. Jos mittoja ei vanhasta tiivisteestä löydy, ota mitat: akselin paksuus, tiivistepesän halkaisija ja tiivisteen leveys. Ja pyydä jousirengas ruostumattomana.

Lähetetty: 25 Helmi 2008 21:34
Kirjoittaja caracal
Edelleen kiitoksia.
Ruvetaan piikkaamaan jämiä pois. Silloin reikäkin saadaan siihen mittaan, että Yamaha-huollosta haettu tiiviste sopinee paikoilleen. Tosin tyhmyyttäni menin tilaamaan vain yhden, toista kyselen nyt tiivistekaupasta, ettei tarvitse ihan Hollannista asti lähettää moista. Kuulemma kaikki varaosat tulee sieltä nykyään, eikä kukaan pidä Suomessa mitään varastossa, kun DHL tuo yhtä nopeasti vaikka maailman laidalta kuin Helsingistä.

Lähetetty: 26 Helmi 2008 00:27
Kirjoittaja TeddyDiver
caracal kirjoitti: eikä kukaan pidä Suomessa mitään varastossa, kun DHL tuo yhtä nopeasti vaikka maailman laidalta kuin Helsingistä.
Eiku nopeemmin. Onkin parempi tilata suoraan niin ei tartte maksaa provikkaa jollekin jolla ei ees osia varastossa..