Apua! Blondi purkaa perämoottoria
Lähetetty: 24 Helmi 2008 13:02
Olen aina luullut, että 5hp Yamhan, luultavasti Suomen yleisimmän perämoottorin, purkaminen ja kokoaminen on kaikille itseään miehenä pitävinä yhtä arkista kauraa kuin sama toimenpiden rynkylle silmät sidottuna, mutta yllättäen lähipiiristä ei löydykään apua ongelmiini. Pitää siis kääntyä tämän foorumin puoleen, täällä yleensä pyörii Tosi-Miehiä 
85-mallin Yamahan alapää on irti ja auki siipipyörän ja stefojen vaihtoa varten, ja koska jäähdytysveden imukanava oli pakkautunut tukkoon valkoisesta jauheesta, tuli mieleen, onko yläkerrassa kanavat yhtä pahassa infarktikunnossa. Ajoin letkulla vettä pumpulta lähtevään vesiputkeen, ja ilokseni vettä ruikkasi ulos moottorin alla olevasta reiästä. Mutta sitä valui myös, ja ehkä vielä enemmän, rikin sisäpuolta pitkin. Se tila on ymmärtääkseni tarkoitettu pakokaasuille.
Onko tämä pahakin juttu? Vai onko siellä tarkoituksella toinenkin tie veden poistoon? Mistä luultavimmin vuotaa? Perämoottorin sielunelämä ei ole puupurjeveneharrsatuksen ensisijainen sisältö, joten en millään vitsisi ruveta purkamaan sitä enempää kuin on välttämätöntä.
Toinen kysymys: Potkuriakselin stefa on laakerin takana metallimurikassa, sen vaihtamiseksi ilmeisesti laakeri pitää irrottaa? Miten se kävisi helpoimmin? Lähteekö lämmittämällä?

85-mallin Yamahan alapää on irti ja auki siipipyörän ja stefojen vaihtoa varten, ja koska jäähdytysveden imukanava oli pakkautunut tukkoon valkoisesta jauheesta, tuli mieleen, onko yläkerrassa kanavat yhtä pahassa infarktikunnossa. Ajoin letkulla vettä pumpulta lähtevään vesiputkeen, ja ilokseni vettä ruikkasi ulos moottorin alla olevasta reiästä. Mutta sitä valui myös, ja ehkä vielä enemmän, rikin sisäpuolta pitkin. Se tila on ymmärtääkseni tarkoitettu pakokaasuille.
Onko tämä pahakin juttu? Vai onko siellä tarkoituksella toinenkin tie veden poistoon? Mistä luultavimmin vuotaa? Perämoottorin sielunelämä ei ole puupurjeveneharrsatuksen ensisijainen sisältö, joten en millään vitsisi ruveta purkamaan sitä enempää kuin on välttämätöntä.
Toinen kysymys: Potkuriakselin stefa on laakerin takana metallimurikassa, sen vaihtamiseksi ilmeisesti laakeri pitää irrottaa? Miten se kävisi helpoimmin? Lähteekö lämmittämällä?