Itsellä oli käytössä viime kaudella Teboil moniaste 15W40 mineraaliöljy.
Kolmea suositusta olen eri aikakausilta löytänyt W110-koneen eri versioihin, jotka samanlaisia pitkälti ovat. 50-luvulla kesällä Shell X100 -30 tai Mobiloil A ja talvella Shell X-100 -20/20W tai Mobiloil Arctic.
60-luvulla sitten kesä/talvi Mobiloil Special 10W30 tai Mobiloil Super. Vuonna 1977 Mobiloil 10W30 Special tai Mobiloil Super ja oman maan merkki Elf Prestigrade S tai 15W40.
Konehan on on ilmajäähdytteinen niin ympäristön lämpötilalla ja koneen sijoituksella on merkitystä. Roiskevoitelu kösittääkseni on mineraaliöljyn ystävä, samaten tiivisteet.
Ympärivuotiseksi öljyksi tuo 10W30 olisi oikea valinta. Nyt kun lämpimällä ajalla kone vain varmasti käytössä niin 15W40 on sopivampi.
Katselin mitä Hondan kansiventtiilikoneisiin suositellaan. Uskon, että soveltuvat Bernardeihin heidän opit. API- luokista oli sallittuja
vain SF ja SG moniasteisina. Eli vanhimmat luokat mitä normaaliöljyinä on. Yleisöljyksi tarjottiin 10W40.
Tässä Hondan ec2100c-agregaatin öljysuositukset eri ympäristölämpötiloille.

15W40 on alin on -15 astetta ja 10W30 ylin sallittu +40 astetta. Honda ei ole tietenkään Bernard. Mitenkäs sitten kun näihin on Benuihin on koppia viritelty päälle ja tuloksena on ollut konevauriota. Usein sanotaan, että öljyssä ei ole vikaa, mutta jos öljyn yläpään viskositeettiarvo on liian matala niin kuumemmassa koneessa siitä tulee helposti liian ohutta voidellakseen ja pysyäkseen siellä missä pitää tarpeeksi kauan.
Jos erehtyy koppaa sommittelemaan niin voisiko 20W50 käyttö olla järkevää. Eihän se pelkkä paksumpi öljy tietenkään täysin auta. Väärinkäyttöähän se silti on. Säteilemällä tapahtuva jäähtyminen jää heikommaksi vaikka kopassa olisi reilut aukot niin ilman imussa kuin poistossakin.