Bernard W110 voiteluöljyt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Bernard W110 voiteluöljyt

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 16 Helmi 2008 23:00

Mitäs öljyjä käytätte/olette käyttäneet Bernardeissa.

Itsellä oli käytössä viime kaudella Teboil moniaste 15W40 mineraaliöljy.

Kolmea suositusta olen eri aikakausilta löytänyt W110-koneen eri versioihin, jotka samanlaisia pitkälti ovat. 50-luvulla kesällä Shell X100 -30 tai Mobiloil A ja talvella Shell X-100 -20/20W tai Mobiloil Arctic.

60-luvulla sitten kesä/talvi Mobiloil Special 10W30 tai Mobiloil Super. Vuonna 1977 Mobiloil 10W30 Special tai Mobiloil Super ja oman maan merkki Elf Prestigrade S tai 15W40.

Konehan on on ilmajäähdytteinen niin ympäristön lämpötilalla ja koneen sijoituksella on merkitystä. Roiskevoitelu kösittääkseni on mineraaliöljyn ystävä, samaten tiivisteet.

Ympärivuotiseksi öljyksi tuo 10W30 olisi oikea valinta. Nyt kun lämpimällä ajalla kone vain varmasti käytössä niin 15W40 on sopivampi.
Katselin mitä Hondan kansiventtiilikoneisiin suositellaan. Uskon, että soveltuvat Bernardeihin heidän opit. API- luokista oli sallittuja
vain SF ja SG moniasteisina. Eli vanhimmat luokat mitä normaaliöljyinä on. Yleisöljyksi tarjottiin 10W40.

Tässä Hondan ec2100c-agregaatin öljysuositukset eri ympäristölämpötiloille.

Kuva

15W40 on alin on -15 astetta ja 10W30 ylin sallittu +40 astetta. Honda ei ole tietenkään Bernard. Mitenkäs sitten kun näihin on Benuihin on koppia viritelty päälle ja tuloksena on ollut konevauriota. Usein sanotaan, että öljyssä ei ole vikaa, mutta jos öljyn yläpään viskositeettiarvo on liian matala niin kuumemmassa koneessa siitä tulee helposti liian ohutta voidellakseen ja pysyäkseen siellä missä pitää tarpeeksi kauan.

Jos erehtyy koppaa sommittelemaan niin voisiko 20W50 käyttö olla järkevää. Eihän se pelkkä paksumpi öljy tietenkään täysin auta. Väärinkäyttöähän se silti on. Säteilemällä tapahtuva jäähtyminen jää heikommaksi vaikka kopassa olisi reilut aukot niin ilman imussa kuin poistossakin.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 25 Helmi 2008 17:30

Bernardissani oli minulle tullessa koppa koneen päällä jonka toivottiin laskevan meteliä. Meteli oli edelleen helvetinmoinen ja kun kuumalla kelillä pääsi selälle niin kone hyytyi. Kaasarissa bensa keitti ja peli alkoi vasta käymään kun otti kopan pois ja antoi moottorin jäähtyä. Jätin kopan rannalle niin ongelmat poistuivat. Anna pelin vaan soida . Parempi vähän ääntä kun ei ääntä ollenkaan.
Öljyinä minullä on keväisin ja syksyisin 15W-40 ja kesällä 20W-50.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 29 Helmi 2008 10:35

dieselmoottori kirjoitti:Bernardissani oli minulle tullessa koppa koneen päällä jonka toivottiin laskevan meteliä.
Rumpukalvon virkaahan se koppa varmaan lähinnä toimittaa tuollaisessa kun tiivistä ja vaimentavaa ei koneen luonteen takia voi tehdä. Pakoputki on minulla se vakiopippuripurkki. Sille voisi jotain ennemmin tehdä. Jos sitä vaimentaa liikaa niin sitten koneen muu mekaaninen rapina ja työntötankojen ja venttiilien naputus korostuu ja voi olla jopa häiritsevämpää. Bernardilla kuitenkin tulen jatkamaan.

Kierroksia ei tässä veneessä juuri kannata mimimistä nostaa kun Runkonopeuden raja tulee heti vastaan. Vesilinja on 5,6 ja veneen painoksi arvioisin 200 kiloa max. Rovi sata ja kone akselistoineen 70 kiloa, vesilinja 5,6 ja potkuri 8" ja nousu 6"

http://cc.joensuu.fi/~lehtikan/vene/vene6sivu.jpg
http://cc.joensuu.fi/~lehtikan/vene/vene6m.jpg


dieselmoottori kirjoitti: Meteli oli edelleen helvetinmoinen ja kun kuumalla kelillä pääsi selälle niin kone hyytyi. Kaasarissa bensa keitti ja peli alkoi vasta käymään kun otti kopan pois ja antoi moottorin jäähtyä. Jätin kopan rannalle niin ongelmat poistuivat. Anna pelin vaan soida . Parempi vähän ääntä kun ei ääntä ollenkaan.
En ollut koppaa tekemässä. Kiinnosti vaan kun jotkut on koneen saaneet rikki sillä. Tapaukset joista kuulin oli kyllä sellaisia, että vaivalle on koko kone kunnostettu ja sitten lähdetty kopan kanssa ajelemaan ja koneesta on tullut entinen. Jos kone on kokonaan avattu niin ei silloin varmaan kannata heti sitä tuolla tavalla rääkätä. Öljytkin on silloin oltava tarpeeksi jäykät.

Jos hiljaisuuden tarvetta on niin tässä veneessä ei ole purjetta, mutta airot löytyy. Tässä on kyllä lähinnä nähtävästi airojen tarkoitus olla verkonlaskun apuväline tai muun huopaamista vaativan toiminnan. Peräsin on ovensarana-tyyppisesti kiinni, joten lähtee nostamalla pois jos verkkoja on esim laskettu. Hyvä tällä on soutaa ja jos perässä on vielä muutama kymmenen kiloa painoa niin erinomainen soutuvenho.
dieselmoottori kirjoitti:
Öljyinä minullä on keväisin ja syksyisin 15W-40 ja kesällä 20W-50.
Teboilin moniastemineraaleilla olen päristellyt ja meinasin tuolla 15W40 jatkossakin ajella. Neste Special 20W-50 olisi edullisin 20W-50 öljy jos sellaista tekisi mieli kokeilla.

Vastaa Viestiin