Dieselmoottoreista
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Tammi 2008 22:00
Dieselmoottoreista
Olen vähän ihmetellyt miten innokkaasti monet puhuvat eri moottoreiden paremmuudesta.En tiedä tarkalleen aikaisempien vuosien tilannetta mutta nykyään lähes kaikkien koneiden PERUSMOOTTORI on Japanilainen Mitsubishi tai Hyundai. Esim. Sole Diesel,Vetus ja Westerbeke käyttävät näitä moottoreita.Volvo hävisi Japanin suuret markkinat ja jäljelle jäi pieni aika tuntematon moottorin valmistaja.Volvo ei vaan ilkeä kertoa sitä kuluttajille brandi syistä. Katsokaapas kuka komeilee viallisten koneiden ykkösenä:Volvo.Mitsubishi Marine tekee pelkästään veneiden perusmoottoreita ja ne eivät ole AUTONMOOTTOREITA. Ja eim. Perkins on luovuttanut markkinat alle 80hv mootoreissa Japanilaisille.Kukahan muuten Perkkinsin nykyään omistaa? ettei vaan Japanilaiset. Toinen suuri tuottaja on Saksa .Kun katsoo kuka tekee mootoreita pieniin "kaupunki"traktoreihin niin sieltä löytyvät moottorin valmistajat. Auton moottoriksi tarkoitettuja koneita ei yleensä kannata marinoida.Niiden tekniikka on liian monimutkaista vesille.Kosteus , tärinä ja kovat kierrokset ja pitkä ajo on tyypillistä veneilyssä.
Eri firmat lisäävät vain perusmoottoriin marinointiosat.Ja niiden laadussa ei ole hirveästi eroa.Vaikka nykyään lisätään kyllä messingin tilalle muovia.Merivaihteet on samojen valmistajien ja moniin moottoreihin voikin valita lähes minkätahansa kytkimen. Sitten mittaristot kyllä ovat hyvinkin erilaisia ja esim. Westerbeke ei lisää mittaria peruspakettiin vaan se pitää tilata erikseen.
Minusta venelehtien pitäisi vertailla eri marinointiosia ja sitä mitä koko moottoripakettiin kuluu.Esim.Solen hintaan kuuluu hyvitys vanhasta, (koneen nosto veneeseen), mittarit, kumityynyt jne.Toinen liike taas veloittaa kaiken erikseen.Yritysten hintoja on vaikea vertailla.
Ja vielä yksi asia:MIKSI UPPOUMARUNKOISIIN VENEISIIN OSTETAAN LIIAN SUURIA MOOTTOREITA.Jos runkonopeus on mitä on niin ei siinä koneen tehot auta mitään.Tietenkin kovaan keliin kannattaa jättää reserviä ja on hyvä kun konetta ei tarvitse huudattaa kokoajan täysillä.Usein 10hv ylimääräistä riittää.
Tässä vähän jutun juurta ennen VENEMESSUJA
Eri firmat lisäävät vain perusmoottoriin marinointiosat.Ja niiden laadussa ei ole hirveästi eroa.Vaikka nykyään lisätään kyllä messingin tilalle muovia.Merivaihteet on samojen valmistajien ja moniin moottoreihin voikin valita lähes minkätahansa kytkimen. Sitten mittaristot kyllä ovat hyvinkin erilaisia ja esim. Westerbeke ei lisää mittaria peruspakettiin vaan se pitää tilata erikseen.
Minusta venelehtien pitäisi vertailla eri marinointiosia ja sitä mitä koko moottoripakettiin kuluu.Esim.Solen hintaan kuuluu hyvitys vanhasta, (koneen nosto veneeseen), mittarit, kumityynyt jne.Toinen liike taas veloittaa kaiken erikseen.Yritysten hintoja on vaikea vertailla.
Ja vielä yksi asia:MIKSI UPPOUMARUNKOISIIN VENEISIIN OSTETAAN LIIAN SUURIA MOOTTOREITA.Jos runkonopeus on mitä on niin ei siinä koneen tehot auta mitään.Tietenkin kovaan keliin kannattaa jättää reserviä ja on hyvä kun konetta ei tarvitse huudattaa kokoajan täysillä.Usein 10hv ylimääräistä riittää.
Tässä vähän jutun juurta ennen VENEMESSUJA
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Dieselmoottoreista
Noin se taitaa venemoottoreiden osalla olla. Mikä mahtaa olla tilanne laiva- ja voimaladieseleiden kanssa? Wärtsilä taisi lähteä Suomesta suurten markkinoiden ja pienten kustannusten perää. Miten se pärjännyt? Tuleeko siintä uusi Nokia? Onko se alkanut valmistamaan myös pienempiä koneita?puhuri kirjoitti:Olen vähän ihmetellyt miten innokkaasti monet puhuvat eri moottoreiden paremmuudesta.En tiedä tarkalleen aikaisempien vuosien tilannetta mutta nykyään lähes kaikkien koneiden PERUSMOOTTORI on Japanilainen Mitsubishi tai Hyundai. Esim. Sole Diesel,Vetus ja Westerbeke käyttävät näitä moottoreita.
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Puhurin kirjoituksessa on melkoisesti perää, tosin vain kapealla tehoalueella.
Kyllähän niitä autonmoottoreita vieläkin marinoidaan venekoneiksi. Esim VW koneet ovat "autonmoottoreita" tosin viritettynä venekäyttöön.
Ja käsittääkseni Scanian koneet 300-600kw ovat kuorma-auton koneista marinoituja, pumppu yms säädetty eri tavalla kuin autokäytössä??
Catepillarin koneen perusversiot löytyvät jyrästä-puskutraktorista pyöräkuormaajasta jne
Mersun v 10 koneita ( 300-500hv)on marinoitu venekäyttöön.
Miksi uppoumaveneessä on liian suuri kone; hinta, tarkoituksenmukaisuus.
Uusi venekone maksaa xxxxx€, käytetty (liian iso) autonmoottori x€, niin voidaan ajaa matkavauhtia esim 1400r/min kone on hiljainen, kulutus pienehkö, "vanhus" ei rasitu, painosta ei ole mitään haittaa jne-kokonaistaloudellisuus. En muista yhtään uppoumavenettä johon olisi ostettu uusi esim 2x liian suuri kone.Yleensä nämä ylisuuret ovat kotikutoisia.
Matti
Kyllähän niitä autonmoottoreita vieläkin marinoidaan venekoneiksi. Esim VW koneet ovat "autonmoottoreita" tosin viritettynä venekäyttöön.
Ja käsittääkseni Scanian koneet 300-600kw ovat kuorma-auton koneista marinoituja, pumppu yms säädetty eri tavalla kuin autokäytössä??
Catepillarin koneen perusversiot löytyvät jyrästä-puskutraktorista pyöräkuormaajasta jne
Mersun v 10 koneita ( 300-500hv)on marinoitu venekäyttöön.
Miksi uppoumaveneessä on liian suuri kone; hinta, tarkoituksenmukaisuus.
Uusi venekone maksaa xxxxx€, käytetty (liian iso) autonmoottori x€, niin voidaan ajaa matkavauhtia esim 1400r/min kone on hiljainen, kulutus pienehkö, "vanhus" ei rasitu, painosta ei ole mitään haittaa jne-kokonaistaloudellisuus. En muista yhtään uppoumavenettä johon olisi ostettu uusi esim 2x liian suuri kone.Yleensä nämä ylisuuret ovat kotikutoisia.
Matti
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Ainakin Volvo Pentan D2-40 on Perkins-dieseli ja tyyppikilvessä lukee valmistaja Perkins Shibaura Engines Ltd England. Shibaura on japanilainen yhtiö. Kytkimenä on Hurthin kytkin. Paljon kai perusmoottoreina on käytetty kautta aikojen toisten valmistajien moottoreita. Periaatteessa luulisin Volvon panoksen tässä prosessissa olevan marinointiosaaminen, markkinointi ja jakelukanavat. Volvolla on aika kattava huoltoverkosto sitä arvostaville.
Btw. Hyundain on korealainen.
Btw. Hyundain on korealainen.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Samoilla linjoilla Matin kanssa, enemmistöllä "merikoneista"löytyy hyvin maallinen tausta. Pienemmätkin venemoottorit ovat kotoisin jostain pienistä työkoneista, on pikkutraktoreita, täryttimiä, moottorilapioita, bobcatteja, ym.,niihin on lisätty merikytkin ja öljynjäähdyttimet, makeavesijäähdytys, jotka toimivat merivedellä. Venemoottorien valmistussarjat ovat niin pieniä verrattuna pieniin työkoneihin, amerikan venemoottoreihin en ole perehtynyt. Yanmarilla on jotakin mallia, joka on merimoottori, mutta kun kyseessä on Japanilaisten suuri moottorivalmistaja, en epäile etteikö osia löydy auton moottoreista, huhu kertoo, että Hiacen kone on em tehtaasta. Ainakin Volvo, Scania, Ford, Perkins, Valmet, Nissan, Mitsubishi ym. ovat autoperäisiä, ajoitusta ja syöttöä on ehkä muutettu, käyntiäänen pienentämiseksi. Miksei nykysetkin autonmoottorit sopisi venekäyttöön, dieselmoottori kestää kovat kierrokset, jos ei mennä ylikierroksille ja syöttöpumpussa on regulaattori, joka pitää kierrokset säädetyssä rajassa, esim Steyer on hyvin nykyaikaista tekniikkaa, onko niitä käytetty autoissa, en tiedä. Potkurin koko on laskettava sellaiseksi, että moottori ottaa kaikki kierrokset. Tärinöitä on autossa enemmän, kuin veneessä ja moottori on yleensä nykyään asennettu kumityynyille.
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Re: Dieselmoottoreista
Tätä samaa olen itse ihmetellyt. Yksi syy löytyy siitä, että täkäläiset fiskarityyppiset veneet ovat sen verran kapoisia että liikkuvat yli runkonopeudellakin joten lisäteholla pääsee oikeasti eteenpäin. Noissa vanhoissa mainoksissa fiskareissa oli 1 tai 2 hp koneita, antaa vähän skaalaa nykykoneisiin. Jos moottori on kunnolla tehty, taloudellisinta olisi ajella suht matalilla kierroksilla mutta yli puolella kaasulla - pienemmällä koneella siis.puhuri kirjoitti:...
Ja vielä yksi asia:MIKSI UPPOUMARUNKOISIIN VENEISIIN OSTETAAN LIIAN SUURIA MOOTTOREITA.Jos runkonopeus on mitä on niin ei siinä koneen tehot auta mitään.Tietenkin kovaan keliin kannattaa jättää reserviä ja on hyvä kun konetta ei tarvitse huudattaa kokoajan täysillä.Usein 10hv ylimääräistä riittää. ...
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mielenkiintoinen aihe, vaikkei alkupuheenvuoro oikein netiketin sääntöjä vastaakaan. Miksi sitten autoissa käytetään ylitehokkaita koneita? Suurin sallittu nopeus maamme teillä on kesäisin 120 km/h, ja siihen yltää hyvinkin pienellä teholla.
Minulla on mukavana perhevaununa Peugeot 407 dieselfarmari, mutta moottorissa kaksi turboa ja vääntöä kuin nelilitraisessa V8:ssa. Ohjekirjan mukaan sillä pääsisi reilusti yli kahtasataa tai voisi kiihdyttää nollasta sataan alle yhdeksän sekunnin. Sellaista en aio koskaan edes kokeilla. Silti uskon ettei kone ole yhtään liian tehokas.
Normaalissa matka-ajossa auto on huomattavasti hiljaisempi kuin 1.8 bensakoneella (jolla ajoin välillä neljä viikkoa), kuluttaa merkittävästi vähemmän polttoainetta, ja ajaminen on kaikin puolin kevyempää ja rennompaa. Ohittaessa ei tarvitse viipyillä vastapuolen kaistalla. Kaasua en ole painanut pohjaan juuri koskaan.
Vene ei ole auto, mutta jotain on samaakin. Uuteen fiskariin valitsisin "liian suuren" koneen, jotta nauttisin matalasta, hiljaisesta äänestä ja vaivattomuuden tunteesta sen sijaan, että seuraisin kireän pienkoneen ponnistelua, jos kyydissä on paljon väkeä ja vastatuuli tuntuva. Sillä ei ole paljon merkitystä, vaikka pohjan muoto ei sopisi täydellä kaasulla ajamiseen.
Minulla on mukavana perhevaununa Peugeot 407 dieselfarmari, mutta moottorissa kaksi turboa ja vääntöä kuin nelilitraisessa V8:ssa. Ohjekirjan mukaan sillä pääsisi reilusti yli kahtasataa tai voisi kiihdyttää nollasta sataan alle yhdeksän sekunnin. Sellaista en aio koskaan edes kokeilla. Silti uskon ettei kone ole yhtään liian tehokas.
Normaalissa matka-ajossa auto on huomattavasti hiljaisempi kuin 1.8 bensakoneella (jolla ajoin välillä neljä viikkoa), kuluttaa merkittävästi vähemmän polttoainetta, ja ajaminen on kaikin puolin kevyempää ja rennompaa. Ohittaessa ei tarvitse viipyillä vastapuolen kaistalla. Kaasua en ole painanut pohjaan juuri koskaan.
Vene ei ole auto, mutta jotain on samaakin. Uuteen fiskariin valitsisin "liian suuren" koneen, jotta nauttisin matalasta, hiljaisesta äänestä ja vaivattomuuden tunteesta sen sijaan, että seuraisin kireän pienkoneen ponnistelua, jos kyydissä on paljon väkeä ja vastatuuli tuntuva. Sillä ei ole paljon merkitystä, vaikka pohjan muoto ei sopisi täydellä kaasulla ajamiseen.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Tammi 2008 22:00
Hyvä että aihe kiinnostaa.Sori Vandrockille pyhien etikettien rikkomisesta Ja kirjoitus koski lähinnä akselivetodieselmoottoreita alle 100hv.Ja vielä auton moottorin marinoinnista se että niissä on usein vaan liikaa tekniikkaa ja hevosvoimia ja kierroksia.Uppoumaveneessä on matalakierroskoneet sopivampia.Suuremmissa moottoreissa meininki on aivan toinen ja siellä on vanhat hyvät merkit (Catepillar,Cummins,Iveco,Kubota,Scania,Perkins Sabre ja Sisu) Tietenkin nekin on usein traktorin ,leikkuupuimureiden tai kuorma-autojen peruskoneita.
Isoissa ja painavissa veneissä tarvitaan myös rutkasti vääntöä mutta alle 17 tuuman potkurille (max 3000 kierroksilla) vääntöä riittää kyllä pienemmilläkin koneilla helposti.
Suurin syy kirjoitukseeni oli se että nykyään uusien moottoreiden ja varaosien hinnat ovat nousseet venealan noususuhdanteen myötä.On todella ihmeellistä miten samalla perusmoottorilla voi olla lähes 4000 € hintaero.Vesipumppu,kytkin,pakoputken mutka,kumitassut,letkut ja siirtopumput ovat lähes samat kaikilla.Tuleeko koneiden tuhansien eurojen ero siis lahduttimesta ja laturista.Lauhduttimen voi rakentaa vaikka itse rosteri putkesta ja messinki(kupari)kierukasta. 50A-115A laturin hintaero ei voi olla kovin suuri. Tietenkin kone vielä viritetään sopivaksi esim. jos siihen on lisätty turbo.Ja kaiken komeuden päälle vedetään jokin maali suojaamaan konetta. Mutta mistä suuret hintaerot voivat tulla.
Jos jokaisesta koneesta tiedettäisiin tarkalleen perusmoottori niin varaosia voisi ostaa huomattavasti halvemalla.Veneliikkeet myy samoja varaosia todella hurjaan hintaan kun samat osat saat kotiin kuljetettuna netin kautta. Kuka muuten tietäisi Yanmarin peruskoneet.Lombardiinillä ja Kubotalla on varmaan omat koneet.
Isoissa ja painavissa veneissä tarvitaan myös rutkasti vääntöä mutta alle 17 tuuman potkurille (max 3000 kierroksilla) vääntöä riittää kyllä pienemmilläkin koneilla helposti.
Suurin syy kirjoitukseeni oli se että nykyään uusien moottoreiden ja varaosien hinnat ovat nousseet venealan noususuhdanteen myötä.On todella ihmeellistä miten samalla perusmoottorilla voi olla lähes 4000 € hintaero.Vesipumppu,kytkin,pakoputken mutka,kumitassut,letkut ja siirtopumput ovat lähes samat kaikilla.Tuleeko koneiden tuhansien eurojen ero siis lahduttimesta ja laturista.Lauhduttimen voi rakentaa vaikka itse rosteri putkesta ja messinki(kupari)kierukasta. 50A-115A laturin hintaero ei voi olla kovin suuri. Tietenkin kone vielä viritetään sopivaksi esim. jos siihen on lisätty turbo.Ja kaiken komeuden päälle vedetään jokin maali suojaamaan konetta. Mutta mistä suuret hintaerot voivat tulla.
Jos jokaisesta koneesta tiedettäisiin tarkalleen perusmoottori niin varaosia voisi ostaa huomattavasti halvemalla.Veneliikkeet myy samoja varaosia todella hurjaan hintaan kun samat osat saat kotiin kuljetettuna netin kautta. Kuka muuten tietäisi Yanmarin peruskoneet.Lombardiinillä ja Kubotalla on varmaan omat koneet.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
Kuka muuten tietäisi Yanmarin peruskoneet
ne ovat ihan yanmar. ne tekee alusta loppun koneen itse. paitsi kytkin joka on ylensä hurt/kanazaki
ne ovat ihan yanmar. ne tekee alusta loppun koneen itse. paitsi kytkin joka on ylensä hurt/kanazaki
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
tuo koneitten hintaero on kyllä samaa kun autoissa
tämän porukan mielestä se on ihan sama onko Lada tai Mersu . tai oikeastaan Lada on parempi kun sen saa halvalla.
joku lombardinin teollisuusdieseli maksaa joku 2500e ja sama venekone 6500e karkeita arvioita.
nyt jos itse teet sen KUNNOLLA niin.
kone 2500e
kytkinkoppa 250e
lämmönvaihdin pakosarja + vesipumppu 1500e
kytkin + vetolevy 1300e
mittaristot ja mittarit ym. pientä 250e
yht. 5800e + työt.
et nyt voi sitten päätellä et kannattako vai ei. hintaa saa alemmas jos esim. laittaa vanhan kytkimen ym.
takuuta ei sitten kyllä ole jos kone hajoaa jonkun oman virheen takia marinoinnissa.
on tullut tehtyä noita lombardiineja. tosi hyvä kone.
tuttuja perus moottoreita veneessä on esim.
Mitsubisi
Iveco
Ford
Hatz
Perkins
Volksvagen
Toyota
Lombardiini
Volvo(5-40hv), Yanmar, Buhk ovat omavaraisia koneissa . elikkä itse tehtyjä.
tämän porukan mielestä se on ihan sama onko Lada tai Mersu . tai oikeastaan Lada on parempi kun sen saa halvalla.
joku lombardinin teollisuusdieseli maksaa joku 2500e ja sama venekone 6500e karkeita arvioita.
nyt jos itse teet sen KUNNOLLA niin.
kone 2500e
kytkinkoppa 250e
lämmönvaihdin pakosarja + vesipumppu 1500e
kytkin + vetolevy 1300e
mittaristot ja mittarit ym. pientä 250e
yht. 5800e + työt.
et nyt voi sitten päätellä et kannattako vai ei. hintaa saa alemmas jos esim. laittaa vanhan kytkimen ym.
takuuta ei sitten kyllä ole jos kone hajoaa jonkun oman virheen takia marinoinnissa.
on tullut tehtyä noita lombardiineja. tosi hyvä kone.
tuttuja perus moottoreita veneessä on esim.
Mitsubisi
Iveco
Ford
Hatz
Perkins
Volksvagen
Toyota
Lombardiini
Volvo(5-40hv), Yanmar, Buhk ovat omavaraisia koneissa . elikkä itse tehtyjä.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
- Paikkakunta: Rauma
Kyllä mulla ainakin lukee uuden 40 hv Volvon kyljessä Perkins Shibaura Engines Ltd ja näytti lukevan pienempienkin koneiden kyljessä, kun olin konetta ostamassa. Ja kuljetuslaatikon kyljessä lukee Made in England.hb-77 kirjoitti: Volvo(5-40hv), Yanmar, Buhk ovat omavaraisia koneissa . elikkä itse tehtyjä.
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kubotakin omansa
Ja eikös Kubotan koneita käytetä myös niin kaivureissa, tärylätkissä kuin myöskin venedieseleissä (Nanni ja Beta). Myyvät Keravalla Kubotaa myös itsemarinoijille ja hinta on tällöin toki edullinen.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Juu, ei nuista aina tiedä kuka teki minkäkin koneen. Taisipa naapurin Sjarkissa olla BMW merkkinen Yanmar tai päinvastoin, ja toi Westerbeke joka oottaa asennusta on vissiin Mazdan valmistama ja Perkinsin suunnittelema. Purjeveneissä on muuten just "runkonopeus" moottori. Siks niillei ajellakkeen kuin satama-altaassa ja jos pläkäkelissä jano yllättää.