akselisto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
puhuri
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Tammi 2008 22:00

akselisto

Viesti Kirjoittaja puhuri » 28 Tammi 2008 22:22

Olen vaihtanut vanhan 50hv (kierrokset max 2300) keskimoottorin uuteen 44hv (kierrokset max 3000).Vene on 33jalkaa ja uppouma n.5t ja runkonopeus n.7 solmua.Vanhassa systeemissä moottorin ja painelaakerin välissä on (50cm) vanha traktoreissa käytetty nivelakseli (kardaaniakseli).Se on ehjä ja se on toiminut yli 40 vuotta.Voinko laittaa sen myös uuteen systeemiin. Linjausta en saa ihan millilleen (vaikka painelaakeri ja uuden koneen kytkin on 7asteen kulmassa). Kone tulee pakosti ylemmäs.Miksi nivelakseleita ei käytetä veneissä vaikka ne sallisivat heitot linjauksessa? Sitähän varten niitä käytetään traktoreissa joissa on samat kierrokset ja hurjat väännöt.Yksikään venetarvikeliike ei myy nivelakseleita vaan kaikenmaailman "hydraniveliä".Onko hyviä tai huonoja kokemuksia tai muuten vain kommentteja.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 28 Tammi 2008 22:43

Tuon ristikkonivelen ongelma on sellainen että molempien nivelten pitäisi olla samassa kulmassa ,muuten niiden niinsanottu kulmanopeus on erilainen ja se aiheuttaa värinää,jos tarpeeksi iso särkee paikat, ei ole väliä mihin suuntaan kulmat ovat kunhan ne ovat likipitäen samanlaiset,en tiedä saitko tolkkua toivottavasti.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 29 Tammi 2008 12:44

baden2 kirjoitti:Tuon ristikkonivelen ongelma on sellainen että molempien nivelten pitäisi olla samassa kulmassa ,muuten niiden niinsanottu kulmanopeus on erilainen ja se aiheuttaa värinää,jos tarpeeksi iso särkee paikat, ei ole väliä mihin suuntaan kulmat ovat kunhan ne ovat likipitäen samanlaiset,en tiedä saitko tolkkua toivottavasti.
Mä en ymmärrä miten ne nivelet edes saisi eri kulmaan vaikka haluaisi?? sehän on automaagisesti sama kummassakin päässä... tai sitten en bonjaa jotain detalia..

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 29 Tammi 2008 22:44

KS1030 kirjoitti:
baden2 kirjoitti:Tuon ristikkonivelen ongelma on sellainen että molempien nivelten pitäisi olla samassa kulmassa ,muuten niiden niinsanottu kulmanopeus on erilainen ja se aiheuttaa värinää,jos tarpeeksi iso särkee paikat, ei ole väliä mihin suuntaan kulmat ovat kunhan ne ovat likipitäen samanlaiset,en tiedä saitko tolkkua toivottavasti.
Mä en ymmärrä miten ne nivelet edes saisi eri kulmaan vaikka haluaisi?? sehän on automaagisesti sama kummassakin päässä... tai sitten en bonjaa jotain detalia..
Eli merivaihteen akselin ja potkuriakselin pitää olla yhdensuuntaiset, mutta ei välttämättä samankeskeiset. Eli merivaihteen akselin ja nivelakselin välinen kulma pitää olla sama kuin potkuriakselin ja nivelakselin välinen kulma. Tätähän ne ei automaattisesti ole. Ymmärsinköhän itsekään...

Aiheesta on muuten puhuttu aiemminkin: viewtopic.php?t=4987&highlight=nivelakseli

Edit:
Tuolla: http://www.pkmoscow.ru/pub/catalogues/R ... 732438.pdf (sivu 29) on aiheeseen liittyviä havainnollisia kuvia.
Ilkka

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 29 Tammi 2008 22:56

Jeesus että tunnen itseni tolloksi,niinhän se onkin tietenkin.
ajattelin että jos akselit yhdensuuntaiset niin silloin on pakostakin sama kulma... X)

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 30 Tammi 2008 22:43

Nää vanhat kardaaniakselit ei kestä kierroksia kalisematta, mutta jos akselikierrokset säilyy suurin piirtein samana, moottorin vaihdosta huolimatta, ei ole estettä vanhan nivel yksikön käyttämiselle. Moni on rakentanut itse Scatra-tyyppiset nivelet, esim Volkkarin nivelistä, tutun sorvarin avustuksella.

Vastaa Viestiin