Moottorin vaihto puufiskariin
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07
Moottorin vaihto puufiskariin
Olen veneeni kanssa tilanteessa jossa vanha Fordi saa lähteä huutamasta korvan juuresta ja tilalle olisi saatava jotakin kevyempää, mutta tehoiltaan samansuuntaista moottoria. Teholuokka on 120-150 hp, ja veneellä on pituutta 10m.
Uutena saa kaupasta erilaisia vaihtoehtoja jos on valmis maksamaan. Toisaalta uuden moottorin saanee myytyä erikseenkin myöhemmin jos vene laukeaa tai tulee muuten tiensä päähän. Marinoituja moottoreita lienee vielä saatavilla, onko niistä kokemuksia.
Mikä tuntuisi järkevältä tavalta toimia? Viisitoista tuhatta kymppitonnin veneeseen on ainakin hullua, mutta kyllähän vanhoja autojakin entisöidään ja kunnostetaan. Vanha käytetty vanhan käytetyn tilalle ei sekään kuulosta houkuttelevalta.
Kertokaapa kenelle ja minne kannattaisi soitella ja mihin olette olleet tyytyväisiä.
Uutena saa kaupasta erilaisia vaihtoehtoja jos on valmis maksamaan. Toisaalta uuden moottorin saanee myytyä erikseenkin myöhemmin jos vene laukeaa tai tulee muuten tiensä päähän. Marinoituja moottoreita lienee vielä saatavilla, onko niistä kokemuksia.
Mikä tuntuisi järkevältä tavalta toimia? Viisitoista tuhatta kymppitonnin veneeseen on ainakin hullua, mutta kyllähän vanhoja autojakin entisöidään ja kunnostetaan. Vanha käytetty vanhan käytetyn tilalle ei sekään kuulosta houkuttelevalta.
Kertokaapa kenelle ja minne kannattaisi soitella ja mihin olette olleet tyytyväisiä.
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kunnosta vaan se sun vanha pata kuntoon. Tuollainen foordi käy täältä iäisyyteen, kun sen panee kuntoon. Itse rakensin 85 heppasen foordin kuosiin viime kevännä ( ja 4 vuotta sitten toisen) osiin menee tonni puoli toista. Jos oikein ihan kaikki panee uusiksi voi mennä hieman yli kaks tonnia.
Onko vene plaanaava vai puoliplaanari vaiko mikä, kun tuonkin verran tehoja tarviit.
Jos vene on ihan uppoumapeli niin halvin uusi ratkaisu on valmetin siis sisu-dieselin kone, maksaa alle kymppitonnin ja on oikea vääntävä hidaskierros diesel. Sisua myy Idäntie ky
http://www.idantie.fi/
Sieltä tuo ahdettu tai ahtamaton.
420 DM 4/ahtamaton 4,4 l 63/85/2200 kw/hp/rpm
420 DSM 4/ahdettu 4,4 l 96/130/2200 103/140/2400 kw/hp/rpm
Westerbeket unohda. Niillä ei ole enää sitä hidaskäyntistä konesarjaa.
Jos vene on taas nopeakulkuinen plaanaava peli, niin sitten joku nopeakierrosdieseli, niitähän löytyy vaikka ja kuinka.
Onko vene plaanaava vai puoliplaanari vaiko mikä, kun tuonkin verran tehoja tarviit.
Jos vene on ihan uppoumapeli niin halvin uusi ratkaisu on valmetin siis sisu-dieselin kone, maksaa alle kymppitonnin ja on oikea vääntävä hidaskierros diesel. Sisua myy Idäntie ky
http://www.idantie.fi/
Sieltä tuo ahdettu tai ahtamaton.
420 DM 4/ahtamaton 4,4 l 63/85/2200 kw/hp/rpm
420 DSM 4/ahdettu 4,4 l 96/130/2200 103/140/2400 kw/hp/rpm
Westerbeket unohda. Niillä ei ole enää sitä hidaskäyntistä konesarjaa.
Jos vene on taas nopeakulkuinen plaanaava peli, niin sitten joku nopeakierrosdieseli, niitähän löytyy vaikka ja kuinka.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Oletko käyttänyt "Haku" toimintoa sanoilla koneteho , moottorin koko ym.
Löytyy aikapaljon juttua.
Itse vaihdoin Parivuotta sitten Volvon tilalle Lombardinin (LWD1904M)
Hyvin on pelannut.
Niitä saa täältä:
http://www.mepratuote.fi/merimoottorit.html
Tuo tehon tarve tuntuu suurelta jos kyseessä on uppoumarunkoinen paatti, niin kuin otsikosta voisi päätellä.
Löytyy aikapaljon juttua.
Itse vaihdoin Parivuotta sitten Volvon tilalle Lombardinin (LWD1904M)
Hyvin on pelannut.
Niitä saa täältä:
http://www.mepratuote.fi/merimoottorit.html
Tuo tehon tarve tuntuu suurelta jos kyseessä on uppoumarunkoinen paatti, niin kuin otsikosta voisi päätellä.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Samaa mieltä Vanhamin kanssa, Foortti on ihan hyvä moottori ja taloudellinen, mulla oli vanha 2703E teräsveneessä, joka painoi 14tn, keskikulutus oli n.6ltr/h. Jos hankkii uuden kierroskoneen, sen täytyy huutaa täysillä, ennen kuin valmistajan hevosvoimat saadaan ulos. Hevosvoimat eivät yksiselitteisesti kuljeta venettä, täytyy huomioida potkuriakselin kierrokset ja moottorin vääntömomentti eli jos kone kiertää 4000r/min, suoralla vedolla syntyy vain vaahtoa. Alennetulla merikytkimellä saadaan sopiva kierrosluku, joka riippuu veneen painosta ja mallista, usein joudutaan pienentämään alennus-suhdetta, koska potkuri ei mahdu alle. Uppoumaveneen hyvät akselikierrokset ovat max 1000r/min, jos mennään yli, syntyy herkemmin kavitaatiota, potkurin pito huononee ja voimaa menee haaskuun. Niinkuin Simo tuossa toteaa n. 10m:n uppoumaveneeseen riittää pienempikin kone, niissä on yleensa n. 80hv, sillä saavutetaan jo nk. runkonopeus, joka on n.1solmu, jokaista vesilinjan pituusmetriä kohti, tuskin tuo nopeuskaava toimii enää 15m aluksiin, en tiedä, kun en ole insinööri
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä Vanhala ja Bonito puhuvat ihan asiaa.
Mua vaan jotenkin v.tuttaa nuo Sisu-Dieselin ns. kotisivut ja muka vielä suomeksi...
Merimoottoreista siellä ei käytännössä mitään tietoa joten ilmeisesti niiden markkinaosuus amerikkaisomistuksessa olevassa SisuDieselissä on häviävän pieni verrattuna muihin aloihin.
Mua vaan jotenkin v.tuttaa nuo Sisu-Dieselin ns. kotisivut ja muka vielä suomeksi...
Merimoottoreista siellä ei käytännössä mitään tietoa joten ilmeisesti niiden markkinaosuus amerikkaisomistuksessa olevassa SisuDieselissä on häviävän pieni verrattuna muihin aloihin.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Ostin 10v. sitten, hajonneen Sisu 620DS moottorin, siihen oli tullut "uuden koneen vika", 30h käymisen jälkeen se oli puimurissa leikannut kiinni, tein siihen remontin, asensin siihen kaavelin ja ZF:n, tein märän pakosarjan, lauhdutin on paatin pohjassa. Nyt olen ajanut sillä 1500h, kaikki toimii, hyvä peli. Nyt tämä ei ole enää mahdollista, kun Linnavuoresta ei myydä hajonneita koneita, kävi niinkuin on käynyt monelle muullekin asialle,"jätkät pilasivat", joku ahne jobbari osti niitä ja teki jotakin konkeloita niiden kanssa,
enää ei myydä oli vastaus, kun kyselin viime vuonna.
enää ei myydä oli vastaus, kun kyselin viime vuonna.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Re: Moottorin vaihto puufiskariin
Tästä tulee mieleen ettet ihan tiedä mitä haet?(ei herneitäWave kirjoitti:Olen veneeni kanssa tilanteessa jossa vanha Fordi saa lähteä huutamasta korvan juuresta ja tilalle olisi saatava jotakin kevyempää, mutta tehoiltaan samansuuntaista moottoria. Teholuokka on 120-150 hp, ja veneellä on pituutta 10m.


Minä suosittelisin tehokkaampaa matalakierroksista moottoria, jolloin matkakierroksia saa laskettua ja käynti kuullostaa mukavammalta.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä ne nuo uudemmat ja kunnolla vasta-akseleilla tasapainoitetut moottorit on huomattavasti nätimpikäyntisiä kuin vanhat mosat. Kestävyydestä, kulutuksesta ja huollontarpeesta voidaankin sitten olla eri mieltä...
Minä ainakin voisin aivan hyvin ostaa uutena korkeakierroksisen "moternin" koneen mutta en missään tapauksessa vähänkään enempää käytettynä.
Jos "mosa" kestää HYVIN huollettuna ilman isompia remppoja 20t tuntia ja "nykypuliveivari" 5-7t niin lasketaas vähän;
Kauko Keskivertoveneilijä ajaa 50h vuodessa eli mosalla 400 vuotta ja nykypuliveivarilla 100-140 vuotta.
Arska Aktiiviveneilijä ajaa 150h/v eli mosalla 133,33v ja nykypuliveivarilla 33,3-46,66 vuotta.
Väinö Veneilyhullu ajaa 300h/v eli mosalla 66,6v ja nykypuliveivarilla 16,6-23,33 vuotta...
Uuno Ultravenemies ajaa....
Aimo Ammattimies....
Eli Väinön ei kannata ostaa muuta kuin uusi mosa jos ikää on alle 55 vee ja Uunon ja Aimon ei kannata ottaa nykypuliveivaria edes ilmaiseksi ja jos ottaa niin sille löytyy käyttöä lähinnä verkonpainona
Minä ainakin voisin aivan hyvin ostaa uutena korkeakierroksisen "moternin" koneen mutta en missään tapauksessa vähänkään enempää käytettynä.
Jos "mosa" kestää HYVIN huollettuna ilman isompia remppoja 20t tuntia ja "nykypuliveivari" 5-7t niin lasketaas vähän;
Kauko Keskivertoveneilijä ajaa 50h vuodessa eli mosalla 400 vuotta ja nykypuliveivarilla 100-140 vuotta.
Arska Aktiiviveneilijä ajaa 150h/v eli mosalla 133,33v ja nykypuliveivarilla 33,3-46,66 vuotta.
Väinö Veneilyhullu ajaa 300h/v eli mosalla 66,6v ja nykypuliveivarilla 16,6-23,33 vuotta...
Uuno Ultravenemies ajaa....
Aimo Ammattimies....
Eli Väinön ei kannata ostaa muuta kuin uusi mosa jos ikää on alle 55 vee ja Uunon ja Aimon ei kannata ottaa nykypuliveivaria edes ilmaiseksi ja jos ottaa niin sille löytyy käyttöä lähinnä verkonpainona

Viimeksi muokannut Veli-Matti, 24 Tammi 2008 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuosta Valmet (SisuDiesel) 620DS:stä tuli mieleen että lapsuudenkaveri "Aimo Ammattimies" ajoi semmoisen loppuun suht äkkiä ja juuri huonon huollon takia.
Uutena hankittu kone oli suoralla merivesijäähdytyksellä ja ainoa "talvisäilytys toimenpide" oli lokin laskeminen tyhjäksi merivedestä. Keväällä (siis vain kerran kaudessa!) öljynvaihto ja ei kun kovaa vetoa norsien perässä. Kauden aikana konetta huollettin lähinnä satunnaisesti - venttiilitkin säädettiin "kait pari kolme kertaa".
Harmitteli koneen hajoamista että olisi pitänyt edes sen verran huoltaa että olisi laittanut pakkasnesteet koneeseen talveksi ettei loki olisi syöpynyt puhki alaosasta...
Ajotunteja ehti kertyä vain 16000 ;-(
Uutena hankittu kone oli suoralla merivesijäähdytyksellä ja ainoa "talvisäilytys toimenpide" oli lokin laskeminen tyhjäksi merivedestä. Keväällä (siis vain kerran kaudessa!) öljynvaihto ja ei kun kovaa vetoa norsien perässä. Kauden aikana konetta huollettin lähinnä satunnaisesti - venttiilitkin säädettiin "kait pari kolme kertaa".
Harmitteli koneen hajoamista että olisi pitänyt edes sen verran huoltaa että olisi laittanut pakkasnesteet koneeseen talveksi ettei loki olisi syöpynyt puhki alaosasta...
Ajotunteja ehti kertyä vain 16000 ;-(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Sellasista elämä on.. Ammatti käyttöön suunnitellut moottorit on turhan "hyviä" huvivene käyttöön(ja kalliita), mutta toisaalta niiden kanssa ei sitten tarvi pelätä raudan antautumista huonoissa olosuhteissa, mikäli sellaisiin vahingossa joutuu.. Viisas kipparihan ei sellaisiin lähde
.
Uudet kierros koneet ei ole kovin "korva" ystävällisiä, kun niissä on palotapahtuma vedetty hyvin kapealle alueelle ja tämä aiheuttaa karkean käyntiäänen, tämä on yksi keinoista mitä käytetään pienentämään päästöjä..

Uudet kierros koneet ei ole kovin "korva" ystävällisiä, kun niissä on palotapahtuma vedetty hyvin kapealle alueelle ja tämä aiheuttaa karkean käyntiäänen, tämä on yksi keinoista mitä käytetään pienentämään päästöjä..
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Juu, mutta kun nuo venemoottorit ei tuppaa leviämään tunteihin, vaan niiden vähyyteeen. 30 vuotta vanha kone on rempan tarpeessa oli sillä ajettu 1000 tai 10000 tuntia. Enemmän ajetun joutuu vaan todennäköisesti putkittaan tai poraan, toisesta selviää rengastamisella ja laakeroinmnillaVeli-Matti kirjoitti:
Kauko Keskivertoveneilijä ....
Aimo Ammattimies....
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Täytyy sanoa että olin aikalailla ymmälläni kun ajeltiin toissa kesänä veneellä jossa oli 4 pyttynen Sole diesel. Perusmoottori on Mitsun henkilöautodiesel. Noin 8 solmun marssivauhdissa jopa keskustelu (ei siis huutaminen) kävi vallan mainiosti vaikka koppa auki. Vertaisin käyntiääntä LÄHES Bertta-Lotan 4 pyttysen lättäpään käyntiin paitsi että värinöitä oli Solessa huomattavasti vähemmän.
Viime kesänä kävin vaihtamassa öljyt veneeseen jossa on WW:n 40 tai 50 hp meridiesel. Senkin hemmetin hiljainen käyntiääni yllätti kun kävin ajamassa sen lämpimäksi ihan vasiten konekoppa auki. WW:ssä näkyi olevan 2 änkkäriä + vesi äänenvaimennuksena.
Siinäpä ne mun livekokemukset moterneista veneriisseleistä...
Henkilöauton moottoreilla on helppo tehdä pikavertailu; avataan jonkun vanhan mutta kunnostetun etukammio dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa ja sen jälkeen avataan vaikka uuden Hondan dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa... Vanha on huomattavasti äänekkäämpi jo tyhjäkäynnillä mekaanisesta rakenteestaan johtuen kuin uusi jollakin 2-3000 kiekalla. Ja varsinkin värinät on ihan toista luokkaa...
Ei ole tasapainoakseleita, pumppu raksuttaa, jakopää on kettingillä, työntötankojen ja venttiilien välykset naputtaa, jne...
No, mitäpä tuosta, mulla perseaukisella ei koskaan ole varaa eikä tosin tarvettakaan ostaa moternia meridieseliä
Näinhän se on Mika, myös aika syö konetta kaikenmaailman syöpymisten yms avittamana. Mutta "Aimoilla" ja "Uunoilla" koneet ei ehdi juuri hapantua vanhetessaan - tuo tutun "Aimonkin" kone taisi jäädä reilusti alle 10 vuoden ikäiseksi.
Viime kesänä kävin vaihtamassa öljyt veneeseen jossa on WW:n 40 tai 50 hp meridiesel. Senkin hemmetin hiljainen käyntiääni yllätti kun kävin ajamassa sen lämpimäksi ihan vasiten konekoppa auki. WW:ssä näkyi olevan 2 änkkäriä + vesi äänenvaimennuksena.
Siinäpä ne mun livekokemukset moterneista veneriisseleistä...
Henkilöauton moottoreilla on helppo tehdä pikavertailu; avataan jonkun vanhan mutta kunnostetun etukammio dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa ja sen jälkeen avataan vaikka uuden Hondan dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa... Vanha on huomattavasti äänekkäämpi jo tyhjäkäynnillä mekaanisesta rakenteestaan johtuen kuin uusi jollakin 2-3000 kiekalla. Ja varsinkin värinät on ihan toista luokkaa...
Ei ole tasapainoakseleita, pumppu raksuttaa, jakopää on kettingillä, työntötankojen ja venttiilien välykset naputtaa, jne...
No, mitäpä tuosta, mulla perseaukisella ei koskaan ole varaa eikä tosin tarvettakaan ostaa moternia meridieseliä

Näinhän se on Mika, myös aika syö konetta kaikenmaailman syöpymisten yms avittamana. Mutta "Aimoilla" ja "Uunoilla" koneet ei ehdi juuri hapantua vanhetessaan - tuo tutun "Aimonkin" kone taisi jäädä reilusti alle 10 vuoden ikäiseksi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."