Moottorin vaihto puufiskariin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Wave
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07

Moottorin vaihto puufiskariin

Viesti Kirjoittaja Wave » 22 Tammi 2008 00:28

Olen veneeni kanssa tilanteessa jossa vanha Fordi saa lähteä huutamasta korvan juuresta ja tilalle olisi saatava jotakin kevyempää, mutta tehoiltaan samansuuntaista moottoria. Teholuokka on 120-150 hp, ja veneellä on pituutta 10m.

Uutena saa kaupasta erilaisia vaihtoehtoja jos on valmis maksamaan. Toisaalta uuden moottorin saanee myytyä erikseenkin myöhemmin jos vene laukeaa tai tulee muuten tiensä päähän. Marinoituja moottoreita lienee vielä saatavilla, onko niistä kokemuksia.

Mikä tuntuisi järkevältä tavalta toimia? Viisitoista tuhatta kymppitonnin veneeseen on ainakin hullua, mutta kyllähän vanhoja autojakin entisöidään ja kunnostetaan. Vanha käytetty vanhan käytetyn tilalle ei sekään kuulosta houkuttelevalta.

Kertokaapa kenelle ja minne kannattaisi soitella ja mihin olette olleet tyytyväisiä.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 22 Tammi 2008 08:23

Kunnosta vaan se sun vanha pata kuntoon. Tuollainen foordi käy täältä iäisyyteen, kun sen panee kuntoon. Itse rakensin 85 heppasen foordin kuosiin viime kevännä ( ja 4 vuotta sitten toisen) osiin menee tonni puoli toista. Jos oikein ihan kaikki panee uusiksi voi mennä hieman yli kaks tonnia.

Onko vene plaanaava vai puoliplaanari vaiko mikä, kun tuonkin verran tehoja tarviit.

Jos vene on ihan uppoumapeli niin halvin uusi ratkaisu on valmetin siis sisu-dieselin kone, maksaa alle kymppitonnin ja on oikea vääntävä hidaskierros diesel. Sisua myy Idäntie ky

http://www.idantie.fi/

Sieltä tuo ahdettu tai ahtamaton.

420 DM 4/ahtamaton 4,4 l 63/85/2200 kw/hp/rpm
420 DSM 4/ahdettu 4,4 l 96/130/2200 103/140/2400 kw/hp/rpm



Westerbeket unohda. Niillä ei ole enää sitä hidaskäyntistä konesarjaa.

Jos vene on taas nopeakulkuinen plaanaava peli, niin sitten joku nopeakierrosdieseli, niitähän löytyy vaikka ja kuinka.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 22 Tammi 2008 12:04

Oletko käyttänyt "Haku" toimintoa sanoilla koneteho , moottorin koko ym.
Löytyy aikapaljon juttua.

Itse vaihdoin Parivuotta sitten Volvon tilalle Lombardinin (LWD1904M)
Hyvin on pelannut.
Niitä saa täältä:
http://www.mepratuote.fi/merimoottorit.html

Tuo tehon tarve tuntuu suurelta jos kyseessä on uppoumarunkoinen paatti, niin kuin otsikosta voisi päätellä.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Tammi 2008 09:40

Samaa mieltä Vanhamin kanssa, Foortti on ihan hyvä moottori ja taloudellinen, mulla oli vanha 2703E teräsveneessä, joka painoi 14tn, keskikulutus oli n.6ltr/h. Jos hankkii uuden kierroskoneen, sen täytyy huutaa täysillä, ennen kuin valmistajan hevosvoimat saadaan ulos. Hevosvoimat eivät yksiselitteisesti kuljeta venettä, täytyy huomioida potkuriakselin kierrokset ja moottorin vääntömomentti eli jos kone kiertää 4000r/min, suoralla vedolla syntyy vain vaahtoa. Alennetulla merikytkimellä saadaan sopiva kierrosluku, joka riippuu veneen painosta ja mallista, usein joudutaan pienentämään alennus-suhdetta, koska potkuri ei mahdu alle. Uppoumaveneen hyvät akselikierrokset ovat max 1000r/min, jos mennään yli, syntyy herkemmin kavitaatiota, potkurin pito huononee ja voimaa menee haaskuun. Niinkuin Simo tuossa toteaa n. 10m:n uppoumaveneeseen riittää pienempikin kone, niissä on yleensa n. 80hv, sillä saavutetaan jo nk. runkonopeus, joka on n.1solmu, jokaista vesilinjan pituusmetriä kohti, tuskin tuo nopeuskaava toimii enää 15m aluksiin, en tiedä, kun en ole insinööri

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Tammi 2008 17:01

Kyllä Vanhala ja Bonito puhuvat ihan asiaa.
Mua vaan jotenkin v.tuttaa nuo Sisu-Dieselin ns. kotisivut ja muka vielä suomeksi...
Merimoottoreista siellä ei käytännössä mitään tietoa joten ilmeisesti niiden markkinaosuus amerikkaisomistuksessa olevassa SisuDieselissä on häviävän pieni verrattuna muihin aloihin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 24 Tammi 2008 08:23

Samaa mieltä V-M:n kanssa Sisun sivuista, aikanaan Manteliin konetta etsiessäni harkitsin jopa "suomalaista" sisua mut Lombardini voitti 6-0.
Tosin eihän siellä sisun valikoimissa olis tarpeeks pientä konetta ollutkaan mut silti, sivut on hanurista.

t. Jaakko

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 24 Tammi 2008 09:37

Ostin 10v. sitten, hajonneen Sisu 620DS moottorin, siihen oli tullut "uuden koneen vika", 30h käymisen jälkeen se oli puimurissa leikannut kiinni, tein siihen remontin, asensin siihen kaavelin ja ZF:n, tein märän pakosarjan, lauhdutin on paatin pohjassa. Nyt olen ajanut sillä 1500h, kaikki toimii, hyvä peli. Nyt tämä ei ole enää mahdollista, kun Linnavuoresta ei myydä hajonneita koneita, kävi niinkuin on käynyt monelle muullekin asialle,"jätkät pilasivat", joku ahne jobbari osti niitä ja teki jotakin konkeloita niiden kanssa,
enää ei myydä oli vastaus, kun kyselin viime vuonna.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 24 Tammi 2008 13:10

Pieni lisäys ed juttuun: kyseessä on 9m alumiinivene, syöttöpumppuun laitettiin merimoottorin säädöt, huippunop. 19s.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Moottorin vaihto puufiskariin

Viesti Kirjoittaja Elwood » 24 Tammi 2008 21:01

Wave kirjoitti:Olen veneeni kanssa tilanteessa jossa vanha Fordi saa lähteä huutamasta korvan juuresta ja tilalle olisi saatava jotakin kevyempää, mutta tehoiltaan samansuuntaista moottoria. Teholuokka on 120-150 hp, ja veneellä on pituutta 10m.
Tästä tulee mieleen ettet ihan tiedä mitä haet?(ei herneitä ;-)) Jos vanha fordi on sinusta huutaja niin mitähä nämä korkea kierroksiset kevyet koneet sitten on.. :-( Ette vain kuitenkin kaipaisi leppoisaa matkantekoa, kuten tässä filmin pätkässä? kuuntele ajatuksella moottoria.. http://www.youtube.com/watch?v=WTxzGUJkYn0

Minä suosittelisin tehokkaampaa matalakierroksista moottoria, jolloin matkakierroksia saa laskettua ja käynti kuullostaa mukavammalta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Tammi 2008 22:14

Kyllä ne nuo uudemmat ja kunnolla vasta-akseleilla tasapainoitetut moottorit on huomattavasti nätimpikäyntisiä kuin vanhat mosat. Kestävyydestä, kulutuksesta ja huollontarpeesta voidaankin sitten olla eri mieltä...

Minä ainakin voisin aivan hyvin ostaa uutena korkeakierroksisen "moternin" koneen mutta en missään tapauksessa vähänkään enempää käytettynä.
Jos "mosa" kestää HYVIN huollettuna ilman isompia remppoja 20t tuntia ja "nykypuliveivari" 5-7t niin lasketaas vähän;

Kauko Keskivertoveneilijä ajaa 50h vuodessa eli mosalla 400 vuotta ja nykypuliveivarilla 100-140 vuotta.

Arska Aktiiviveneilijä ajaa 150h/v eli mosalla 133,33v ja nykypuliveivarilla 33,3-46,66 vuotta.

Väinö Veneilyhullu ajaa 300h/v eli mosalla 66,6v ja nykypuliveivarilla 16,6-23,33 vuotta...

Uuno Ultravenemies ajaa....

Aimo Ammattimies....

Eli Väinön ei kannata ostaa muuta kuin uusi mosa jos ikää on alle 55 vee ja Uunon ja Aimon ei kannata ottaa nykypuliveivaria edes ilmaiseksi ja jos ottaa niin sille löytyy käyttöä lähinnä verkonpainona ;-)
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 24 Tammi 2008 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 24 Tammi 2008 22:37

Kyllä vanha viisaus on edelleen voimassa: "Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää". Eli jos otetaan koneesta paljon irti, täytyy useimmin käydä jakajalla ja taitaa se loppukin tulla aiemmin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Tammi 2008 15:32

Tuosta Valmet (SisuDiesel) 620DS:stä tuli mieleen että lapsuudenkaveri "Aimo Ammattimies" ajoi semmoisen loppuun suht äkkiä ja juuri huonon huollon takia.
Uutena hankittu kone oli suoralla merivesijäähdytyksellä ja ainoa "talvisäilytys toimenpide" oli lokin laskeminen tyhjäksi merivedestä. Keväällä (siis vain kerran kaudessa!) öljynvaihto ja ei kun kovaa vetoa norsien perässä. Kauden aikana konetta huollettin lähinnä satunnaisesti - venttiilitkin säädettiin "kait pari kolme kertaa".
Harmitteli koneen hajoamista että olisi pitänyt edes sen verran huoltaa että olisi laittanut pakkasnesteet koneeseen talveksi ettei loki olisi syöpynyt puhki alaosasta...
Ajotunteja ehti kertyä vain 16000 ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 25 Tammi 2008 19:00

Sellasista elämä on.. Ammatti käyttöön suunnitellut moottorit on turhan "hyviä" huvivene käyttöön(ja kalliita), mutta toisaalta niiden kanssa ei sitten tarvi pelätä raudan antautumista huonoissa olosuhteissa, mikäli sellaisiin vahingossa joutuu.. Viisas kipparihan ei sellaisiin lähde ;-).

Uudet kierros koneet ei ole kovin "korva" ystävällisiä, kun niissä on palotapahtuma vedetty hyvin kapealle alueelle ja tämä aiheuttaa karkean käyntiäänen, tämä on yksi keinoista mitä käytetään pienentämään päästöjä..

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 25 Tammi 2008 20:33

Veli-Matti kirjoitti:
Kauko Keskivertoveneilijä ....

Aimo Ammattimies....
Juu, mutta kun nuo venemoottorit ei tuppaa leviämään tunteihin, vaan niiden vähyyteeen. 30 vuotta vanha kone on rempan tarpeessa oli sillä ajettu 1000 tai 10000 tuntia. Enemmän ajetun joutuu vaan todennäköisesti putkittaan tai poraan, toisesta selviää rengastamisella ja laakeroinmnilla
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Tammi 2008 21:20

Täytyy sanoa että olin aikalailla ymmälläni kun ajeltiin toissa kesänä veneellä jossa oli 4 pyttynen Sole diesel. Perusmoottori on Mitsun henkilöautodiesel. Noin 8 solmun marssivauhdissa jopa keskustelu (ei siis huutaminen) kävi vallan mainiosti vaikka koppa auki. Vertaisin käyntiääntä LÄHES Bertta-Lotan 4 pyttysen lättäpään käyntiin paitsi että värinöitä oli Solessa huomattavasti vähemmän.

Viime kesänä kävin vaihtamassa öljyt veneeseen jossa on WW:n 40 tai 50 hp meridiesel. Senkin hemmetin hiljainen käyntiääni yllätti kun kävin ajamassa sen lämpimäksi ihan vasiten konekoppa auki. WW:ssä näkyi olevan 2 änkkäriä + vesi äänenvaimennuksena.

Siinäpä ne mun livekokemukset moterneista veneriisseleistä...

Henkilöauton moottoreilla on helppo tehdä pikavertailu; avataan jonkun vanhan mutta kunnostetun etukammio dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa ja sen jälkeen avataan vaikka uuden Hondan dieselin konepelti ja annetaan kiekkaa... Vanha on huomattavasti äänekkäämpi jo tyhjäkäynnillä mekaanisesta rakenteestaan johtuen kuin uusi jollakin 2-3000 kiekalla. Ja varsinkin värinät on ihan toista luokkaa...
Ei ole tasapainoakseleita, pumppu raksuttaa, jakopää on kettingillä, työntötankojen ja venttiilien välykset naputtaa, jne...

No, mitäpä tuosta, mulla perseaukisella ei koskaan ole varaa eikä tosin tarvettakaan ostaa moternia meridieseliä ;-)

Näinhän se on Mika, myös aika syö konetta kaikenmaailman syöpymisten yms avittamana. Mutta "Aimoilla" ja "Uunoilla" koneet ei ehdi juuri hapantua vanhetessaan - tuo tutun "Aimonkin" kone taisi jäädä reilusti alle 10 vuoden ikäiseksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin