Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
TeddyDiver
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09.04.2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Viesti
Kirjoittaja TeddyDiver » 18.03.2008 21:18
jorgo kirjoitti: Herrat Vetus ja Side Power löisivät tässä asiassa varmasti melkoiset vedot keuliksiensa jatkuvan käytön lujeeden puolesta.
Herra Vetuksella on kuiten mallistossaan myös toi "oikee" sähkömoottori tohon tarkotukseen 2,2kW, Vesijäähdytys (hmm miksiköhän ;) ) hinta Norjassa 42 000 NOK. Iso sähkönen keulapotkuri maksaa saman verran, painaa vähän enempi. Kummankohan valittis...
Voit muuten kysyä myyjältä onko takuu vielä voimassa jos ajat keulapotkurilla vaikka 2 tuntia yhtäputkee...
-
riumppi
- Viestit: 34
- Liittynyt: 19.01.2005 22:51
- Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja riumppi » 18.03.2008 23:03
minä kun en sähköstä ymmärrä enempää kun sika tuulimyllystä niin mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan. eipä oo eka kerta kun oon eksyny netin ihmemaahan ;)
-
TeddyDiver
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09.04.2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Viesti
Kirjoittaja TeddyDiver » 19.03.2008 9:13
riumppi kirjoitti: mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan
Eli se pienin malli tais olla 3,5kW 48v 75A eli se 48v edellyttää 4:ä akkua sarjaan (4x12v=48v) Jos ne on 120Ah akkuja, niin tunnin ajelu täydellä teholla ja sitten pitäs jo ladata. Riittäs kyllä vähän piteempäänkin ajeluun, mutta akut ei oo sillä lailla kovin pitkäikäset. Kyllähän tolla jo ajelee semmosen "mökkimatkan" tai käypi verkoilla. Jos meinaa pitempiä matkoja niin sitten lisää akkuja tai genu..
-
Pellis
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Pellis » 23.03.2008 21:41
Uusissa sukellusveneissä käyttävät polttokennotekniikkaa. Pitänee odotella kymmenen vuotta, ennen kuin ovat siviilimarkkinoilla käypään hintaan. Saattaa olla että silloin mennään sähkömoottoreilla ja tankataan metanolia tai vetyä, tai jotain muuta...
http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/
-
jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25.10.2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja jor » 24.03.2008 1:29
Pellis kirjoitti:Uusissa sukellusveneissä käyttävät polttokennotekniikkaa. Pitänee odotella kymmenen vuotta, ennen kuin ovat siviilimarkkinoilla käypään hintaan. Saattaa olla että silloin mennään sähkömoottoreilla ja tankataan metanolia tai vetyä, tai jotain muuta...
http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/
Syödään sipuli- tai hernesoppaa ja ajellaan biokaasulla?
jukka
-
puuhevonen
- Viestit: 13
- Liittynyt: 28.08.2007 16:19
Viesti
Kirjoittaja puuhevonen » 18.04.2008 14:02
TeddyDiver kirjoitti:riumppi kirjoitti: mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan
Eli se pienin malli tais olla 3,5kW 48v 75A eli se 48v edellyttää 4:ä akkua sarjaan (4x12v=48v) Jos ne on 120Ah akkuja, niin tunnin ajelu täydellä teholla ja sitten pitäs jo ladata. Riittäs kyllä vähän piteempäänkin ajeluun, mutta akut ei oo sillä lailla kovin pitkäikäset. Kyllähän tolla jo ajelee semmosen "mökkimatkan" tai käypi verkoilla. Jos meinaa pitempiä matkoja niin sitten lisää akkuja tai genu..
tokko sitä uppoumarunkosella veneellä tarvii kokoajan kaasu auki urvottaa...
-
TeddyDiver
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09.04.2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Viesti
Kirjoittaja TeddyDiver » 18.04.2008 15:21
puuhevonen kirjoitti:
tokko sitä uppoumarunkosella veneellä tarvii kokoajan kaasu auki urvottaa...
Eipä tietenkään.
Tosin sähkömoottorin kun voipi valita ilman sitä "ylimääräistä" tehoreserviä minkä polttomoottorit vaatii... ja ajella sitten niillä pienemmillä tehoilla hanat kaakossa.
-
Pellis
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Pellis » 23.04.2008 22:31
Diesel-sähköisen eräs hyöty on se, että dieselillä voidaan ajaa koko ajan parhaimmalla hyötysuhteella (suurin vääntö). Tuo systeemin mitoitus ja akkujen mahdollisimman tehokas lataus taas sitten vaatii oman säätimensä ja ohjelmat, jotka ohjaavat latausta ja generaattorin toimintaa. Sähkömoottorin vääntö taas on kierrosluvusta riippumaton. Systeemin tulisi toimia korkealla jopa 120 Voltin jännitteellä. Noista 12-24 v vehkeistä ei ole kuin soutuveneeseen. Miten tämä sitten hoituu kohtuu edullisin kustannuksin onkin sitten toinen juttu.
-
jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Viesti
Kirjoittaja jorgo » 24.04.2008 9:21
http://www.psnw.com/~jmrudholm/etekoutboard4.html
Rudholm on tehnyt ns. raskaista komponenteista vanhalla tekniikalla toimivan pelin. Ei tässä tarvita mitään ohjelmia. Muutaman lisätunnin ajoa varten jos tuohonkin asentelsi kompuutterin, saattaisi sen ohjelmahyöty häipyä laitteen virransyöntiin.