Hybridifiskari

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Onpa hauska kommentti

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18.03.2008 21:18

jorgo kirjoitti: Herrat Vetus ja Side Power löisivät tässä asiassa varmasti melkoiset vedot keuliksiensa jatkuvan käytön lujeeden puolesta.
Herra Vetuksella on kuiten mallistossaan myös toi "oikee" sähkömoottori tohon tarkotukseen 2,2kW, Vesijäähdytys (hmm miksiköhän ;) ) hinta Norjassa 42 000 NOK. Iso sähkönen keulapotkuri maksaa saman verran, painaa vähän enempi. Kummankohan valittis...
Voit muuten kysyä myyjältä onko takuu vielä voimassa jos ajat keulapotkurilla vaikka 2 tuntia yhtäputkee...

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 18.03.2008 21:44

Tämmöisessä olisi varmaan ihan riittävästi potkua.

http://basic.cms.sensson.net/?Action=Ac ... ce=HSW-1.0

Jää Torpeedot ja Minnkotat toiseksi.

riumppi
Viestit: 34
Liittynyt: 19.01.2005 22:51
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja riumppi » 18.03.2008 23:03

minä kun en sähköstä ymmärrä enempää kun sika tuulimyllystä niin mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan. eipä oo eka kerta kun oon eksyny netin ihmemaahan ;)

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19.03.2008 9:13

riumppi kirjoitti: mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan
Eli se pienin malli tais olla 3,5kW 48v 75A eli se 48v edellyttää 4:ä akkua sarjaan (4x12v=48v) Jos ne on 120Ah akkuja, niin tunnin ajelu täydellä teholla ja sitten pitäs jo ladata. Riittäs kyllä vähän piteempäänkin ajeluun, mutta akut ei oo sillä lailla kovin pitkäikäset. Kyllähän tolla jo ajelee semmosen "mökkimatkan" tai käypi verkoilla. Jos meinaa pitempiä matkoja niin sitten lisää akkuja tai genu..

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 23.03.2008 21:41

Uusissa sukellusveneissä käyttävät polttokennotekniikkaa. Pitänee odotella kymmenen vuotta, ennen kuin ovat siviilimarkkinoilla käypään hintaan. Saattaa olla että silloin mennään sähkömoottoreilla ja tankataan metanolia tai vetyä, tai jotain muuta...

http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 24.03.2008 1:29

Pellis kirjoitti:Uusissa sukellusveneissä käyttävät polttokennotekniikkaa. Pitänee odotella kymmenen vuotta, ennen kuin ovat siviilimarkkinoilla käypään hintaan. Saattaa olla että silloin mennään sähkömoottoreilla ja tankataan metanolia tai vetyä, tai jotain muuta...

http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/
Syödään sipuli- tai hernesoppaa ja ajellaan biokaasulla?
jukka

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 18.04.2008 14:02

TeddyDiver kirjoitti:
riumppi kirjoitti: mites paljon akkuja noi edellisen linkin myllyt vaatii? enkä löytänyt mistään hintojakaan
Eli se pienin malli tais olla 3,5kW 48v 75A eli se 48v edellyttää 4:ä akkua sarjaan (4x12v=48v) Jos ne on 120Ah akkuja, niin tunnin ajelu täydellä teholla ja sitten pitäs jo ladata. Riittäs kyllä vähän piteempäänkin ajeluun, mutta akut ei oo sillä lailla kovin pitkäikäset. Kyllähän tolla jo ajelee semmosen "mökkimatkan" tai käypi verkoilla. Jos meinaa pitempiä matkoja niin sitten lisää akkuja tai genu..
tokko sitä uppoumarunkosella veneellä tarvii kokoajan kaasu auki urvottaa...

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18.04.2008 15:21

puuhevonen kirjoitti: tokko sitä uppoumarunkosella veneellä tarvii kokoajan kaasu auki urvottaa...
Eipä tietenkään.
Tosin sähkömoottorin kun voipi valita ilman sitä "ylimääräistä" tehoreserviä minkä polttomoottorit vaatii... ja ajella sitten niillä pienemmillä tehoilla hanat kaakossa.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 23.04.2008 22:31

Diesel-sähköisen eräs hyöty on se, että dieselillä voidaan ajaa koko ajan parhaimmalla hyötysuhteella (suurin vääntö). Tuo systeemin mitoitus ja akkujen mahdollisimman tehokas lataus taas sitten vaatii oman säätimensä ja ohjelmat, jotka ohjaavat latausta ja generaattorin toimintaa. Sähkömoottorin vääntö taas on kierrosluvusta riippumaton. Systeemin tulisi toimia korkealla jopa 120 Voltin jännitteellä. Noista 12-24 v vehkeistä ei ole kuin soutuveneeseen. Miten tämä sitten hoituu kohtuu edullisin kustannuksin onkin sitten toinen juttu.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Kannattaa katsoa

Viesti Kirjoittaja jorgo » 24.04.2008 9:21

http://www.psnw.com/~jmrudholm/etekoutboard4.html

Rudholm on tehnyt ns. raskaista komponenteista vanhalla tekniikalla toimivan pelin. Ei tässä tarvita mitään ohjelmia. Muutaman lisätunnin ajoa varten jos tuohonkin asentelsi kompuutterin, saattaisi sen ohjelmahyöty häipyä laitteen virransyöntiin.

Vastaa Viestiin