Hybridifiskari

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hybridifiskari

Viesti Kirjoittaja Pellis » 13.01.2008 0:17

Taas menivät yöunet, kun hokasin, että paattiin voisi sähkörempan yhteydessä muuttaakin hybridiksi. Tuollaiset Torpeedon 2 kW sähköperämoottorit perätasolle ja dieseliin yksi tehokas laturi lisää. 24 V sähköähän tuo vaatisi. Potkurialaakin olisi ihan kivasti, joten eipä lopu pito kesken kolmella lasketellessa, eikä varsinkaan vääntö. Pitäisi vaan saada piilotettua nuo perämoottorit tuonne uimatasojen alle ja tietenkin siirtää niille peräsimen virka. Turhaan se siellä enää sitten jarruttaa, kun on kaksi tuuppaavaa peräsintä muutenkin. Jo kääntyy uppoumarunkoinen vaikka paikallaan. Kaipa tuon rättikaton paikalle voisi laittaa aurinkopaneleita sateensuojaksi. Hintaa tuolla torpeedon koneella on kuitenkin 1000€ mutta saahan noita sähkökoneita ja rakentelee sitten issekseen vähän propulsiosysteemiä uusiksi.

Olenko hakoteillä että esim 100A laturista saa periaattessa 2400W 24 V järjestelmässä ulos? Lataavatko nuo moottorit sitten jos ajaa pelkällä savukoneella?

Ei taida tulla uni silmään tänä yönäkään...
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 14.01.2008 23:32

Eiku... osta siihen veneeseen samalle akselille vanhan koneen kanssa sähkömoottori, joka sitten lataa akustoa kun kone käy ja kun ajat sähköllä, niin pyörittelee sitten sitä potkuriakselia. Niitä shkömoottoreita saa ihan suomesta ja kaupasta ja on sitte ihan kunnollisia sellaisia ja siihen käyttöön tehtyjä. Mä kaivan sulle nettiosoitteen, kun pääsen duuniin.

edit, eiku tostahan se löytyki

http://www.kilowatti.com/

edit2, tosssa vielä toinen

http://reino.urala.googlepages.com/sahkovenemoottorit
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 16.01.2008 22:54

En tiedä saako mitä seuraavista Suomesta, mutta liekö toi mikään ongelma nykyään...
http://www.asmomarine.com/2005/asmo_uk/01.shtml
http://www.bellmann.nl/drivesystems/eng ... pella_5000
Vetuksella on kans, mutta en nyt löytäny linkkiä tähän...


Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 03.03.2008 0:10

Kauhistuttaa tuo polttoaineiden kallistuminen tulevaisuudessa. Täytyy kehitellä jotain... Ehkäpä purjeet ovat vielä tänään varteenotettavin vaihtoehto. Myötiksellä vaan leijaa ulos...

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 04.03.2008 0:47

Pellis kirjoitti:Kauhistuttaa tuo polttoaineiden kallistuminen tulevaisuudessa. Täytyy kehitellä jotain... Ehkäpä purjeet ovat vielä tänään varteenotettavin vaihtoehto. Myötiksellä vaan leijaa ulos...
Purjeet vois olla kyllä huomattavasti energiataloudellisempi ratkaisu kuin
ensin huonolla hyötysuhteella polttaa öljyä riisselissä, sitten huonohkolla
hyötysuhteella myllätä se sähköksi ja ladata akkuihin ja lopulta melko
huonolla hyötysuhteella pyörittää sillä sähkömoottoria. Veneessä kun ei
oikein jarrutusenergiaa saa auton tapaan talteen. Tietty jos olisi isot
aurinkokennot ja niillä lataisi akkuja.... mutta purje on kyllä kätevämpi tapa
hyödyntää auringon energiaa :-)

Ei silti, onhan sellaisia paatteja (vähän isompia, tosin) tehty iät ajat, joissa potkureita
pyöritetään sähköllä, jota tuotetaan diesel-koneilla. Mutta siihen ei ole syynä
ekonomisuus saati ekologisuus.
jukka

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 04.03.2008 8:21

Pellis kirjoitti:Kauhistuttaa tuo polttoaineiden kallistuminen tulevaisuudessa. Täytyy kehitellä jotain... Ehkäpä purjeet ovat vielä tänään varteenotettavin vaihtoehto. Myötiksellä vaan leijaa ulos...
Pikkufiskarin ostaa polttoaineet vaikka se maksaisi mitä. Muistan joskus, kun ekassa fiskarissa oli Yanmarin 1gm10, polttoaineen kulutus oli 1 litra tunnissa. Vaikka litrahinta olisi vitosen ja kulutus kaksi litraa tunnissa, ei se vielä perikatoon vie.

Wilma ( 10,3m 5000kg ford 85 hp) vie noi 7 litraa tunnissa. Silläkään ei itseään vielä perikatoon saa kohtuullisella ajolla.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 06.03.2008 22:06

jor kirjoitti:
Pellis kirjoitti: Veneessä kun ei
oikein jarrutusenergiaa saa auton tapaan talteen.

Ei silti, onhan sellaisia paatteja (vähän isompia, tosin) tehty iät ajat, joissa potkureita
pyöritetään sähköllä, jota tuotetaan diesel-koneilla. Mutta siihen ei ole syynä
ekonomisuus saati ekologisuus.
Eli toi Ozecodrive esimerkiks on just sellanen "jarru" joka tuottaa sitä energiaa talteen
Ja noi Diesel-sähköset vetolaitteet on juuri sen ekonomisuuden takia, ekologiaan en ota kantaa...

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 06.03.2008 23:48

TeddyDiver kirjoitti: Eli toi Ozecodrive esimerkiks on just sellanen "jarru" joka tuottaa sitä energiaa talteen
Ja noi Diesel-sähköset vetolaitteet on juuri sen ekonomisuuden takia, ekologiaan en ota kantaa...
Jaa? En nyt voi väittää näitä vempeleitä tuntevani, mutta tuntuisi että monessa
kohtaa tapahtuvia tehohäviöitä ei korvata esim. sillä, että riisseliä voidaan
pyörittää koko ajan optimikierroksilla. Sähkömoottori on vain muuten monessa
käytössä joustavampi tai vääntävämpi (jäänmurtajat) tai hiljaisempi tai vain
ainoa järkevästi toimiva vetenalaisissavehkeissä :-)
Tietty jos riisseleitten hukkalämpö voidaan hyödyntää esim. laivan
lämmityksessä niin se parantaa hyötysuhdetta.
jukka

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 07.03.2008 8:03

Se on vähän monimutkasenpaa kuin pelkkä hyötysuhde. Eli:
Dieseli käy vakio kierrosluvulla kun se tuottaa sähköä. Sama kierrosluku on myös se taloudellisin eli eniten Hp/euro. Potkuria kun pyöritellään taas millä sattuu kierroksilla, niin sähkömoottorilla ei pääkoneen kierroksia tartte muuttaa kuten normaalisti...Saattaapi säästää 15-30%..

Mile
Viestit: 1180
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 07.03.2008 9:31

Pakko änkee lusikka soppaan. Näissä hyötysuhdekeskusteluissa kannattaa aina muistaa, että on aivan eri asia puhutaanko laivaluokan laitteista vaiko pienkoneista!

Pienissä latureissa ja sähkömoottoreissa ja muuntajissa, hakkureissa jne. hyötysuhde ei ole sitä samaa luokkaa kuin isoissa vehkeissä. Isoissa moottoreissa ja muuntajissa ja muissa sähköhärpäkkeissä hyötysuhteet kun voivat olla luokkaa 99% , mutta pienlaitteissa valitettavasti jäävät helposti 60% tasolle. Tätä en osaa perustella sen enempää kuin mitä on matkan varrella tullut opituksi ( yksinkertaisesti uskonut kun itseäni viisaammat ovat näin monesti ja monelta taholta kertoneet , mm. koulukurssilta tuttu).

Jos se generaattorin ja moottorin hyötysuhde veneissäkin olisi tuota luokkaa kuin isoissa systeemeissä, niin todellakaan veneissä ei muuta kannattaisikaan käyttää, jos vielä olisivat kustannuksiltaan vertailukelpoisia tavalliseen kone-merivaihde-akselivetoon verrattuna, eivätkä painaisi yhtään enenpää.
Mile

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 07.03.2008 10:26

Kilowatti tai pari luokassa pitäisi hyötysuhteet saada tuonne 75% tienoille. Eli esimerkiksi:

-tiisseli jauhaa 3 kW (4hp),
-generaattori tuottaa 2.2 kW (3hp)
-säätösysteemi hävittää vaikkapa 10% ja antaa ulos 2.0 kW (2.7 hp)
-sähkömoottori tuottaa 1.5 kW (2 hp)

Eli noin karkeasti puolet tehosta hukkuu matkan varrelle. Jos mukaan otettaisiin akut joita täytettäisiin ja sitten myöhemmin ajeltaisiin, tippuisi hyötysuhde tuosta vielä noin puoleen.

Itseasiassa tuollainen hyötysuhteen pudotus puoleen ei ole mikään hirvittävän paha. Konetta voitaisiin tosiaan kuormittaa optimaalisesti, eli suurella kaasulla, mutta pienemmillä kierroksilla. Tehoa tarvittaessa voitaisiin kierroksia nostaa.

En sitten tiedä pysyykö generaattorin hyötysuhde kierroksista riippumatta samana ja saako tuon tehon sähköksi hyvällä hyötysuhteella. Mutta jos noin olisi, niin systeemi ei olisi ollenkaan paha osakuormituksella. Useinhan paatteja ajellaan alle puolen kaasun jolloin itse diisselin hyötysuhde on paljonkin optimaalista heikompi.

Täydellä kaasulla tuo systeemi sitten vain hukkaa tehoja. Ja jos oikein ajattelee niin fiksumpaahan olisi laittaa siihen paattiin hiukka pienempi kone jota kuormitettaisiin enemmin ja sitäkautta saataisiin parempi hyötysuhde.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 07.03.2008 22:16

Jos veneellä ajettaisiin vain jotain vakionopeutta vaikka 90% ajasta, ja loput jollain hitaammalla nopeudella, niin eihän OIKEIN mitoitettua Dieseliä ja mekaanista voimansiirtoa parempaa olekkaan.
Usein kuitenkin se 90% ajetaan jollain hitaammalla nopeudella ja moottori ja potkuri on mitoitettu nopeampaa 10% varten, eli silloin toi homma toimisi paremmin D-E systeemillä. Säästön suuruus tieten riippuu tapauksesta, mutta yhden Generaattorin järjestelmissä luokkaa 10-30%.
Laivoissa noita generaattoreita on useampia, joita sitten käynnistetään ja sammutetaan sitä mukaa kun voiman tarve muuttuu. Säästötkin on sitten luokkaa 30-45%...

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 07.03.2008 23:56

Hupilaivoissa sähköä tarvitaan joka tapauksessa, joten samalla generaattoreilla voidaan tuottaa eteenpäin menevää voimaakin. Jossain opuksessa oli laskettu että kun sähköntarve on olikos se nyt yli 30% tehosta muuttuu ko. systeemi kannattavaksi.

Fiskarissa en oikein näe että oikeasti hyötyä saadaan liikkumisessa. Koko ketjun hyötysuhde jää aika matalaksi ja sitä 10% tilanteessa ei tehoja saada kun se teho hukkuu matkan varrelle.

Mutta, hyviäkin puolia löytyy. Erinäisten sähkövempainten tehosta ei tarvitsisi niin välittää. Vaikkapa sähköhella ja -uuni, mikro tai vaikka sähkösauna voi olla hyvinkin luksusta veneessä. Lisäksi kone+generaattorin voisi sijoittaa jonnekin pois tieltä kun voimansiirron takia koneen paikka ei ole määrätty.

Sitten tuli myös mieleen hyvä ja toimiva vaihtoehto jos hyötysuhdetta haetaan paremmaksi; Nimittäin vaihdelaatikko. Normaalissa matka-ajossa ajeltaisiin suurella vaihteella, pienillä kierroksilla ja suurella kaasulla. Hyvällä hyötysuhteella siis. Kelissä tai kuormalla voitaisiin heittää pienempi vaihde sisään jolloin koneen kierrokset nousisivat, ja kierroksilla tehoa saataisiin lisää.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 08.03.2008 9:47

Se mikä on nuitten sähkövoimaloiden ikävä puoli on hinta, ja paino. Eli pitää olla sekä veneen että pörssin Uppouma mallia...
Se taloudellinen hyötykin menee ton hinnan myötä päälaelleen jos ei käyttötunteja kerry melko reipasta vauhtia..

Vastaa Viestiin