Sivu 1/1

Jonsson pumpun akseli vuotaa

Lähetetty: 28 Joulu 2007 10:18
Kirjoittaja jstrang
Akseli vuotaa vettä. Saako näihin erikseen uusia akseleita vai pitääkö/kannattaako vaihtaa koko pumppu?

Akselissa on kulumia. Liukulaakeri. Siellä ei ole mitään öljyä välissä? Vesivoideltu? Rungossa on reikä akselin kohdalla ennen stefaa.
Vaikea selittää, mutta joka tietää niin tietää mikä sen rakenne varmasti on.
Stefat koittas ensin vaihtaa, mutta stefa on vain siellä moottorin päässä.
Onko niiden tarkoitus pitää vain öljy poissa pumpusta? Koneen päästä pukkaa vissiin öljyä?

Miten on näitten kanssa. Vuoto ei ole suuri, eli jos laitan akseliin vaseliinit, niin pelaa vielä toiset 20v?

BUKH DV10 kone.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 15:47
Kirjoittaja hb-77
jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 19:32
Kirjoittaja jstrang
hb-77 kirjoitti:jos kyseessä on bukhin kone. niin kannattaa tarkistaa vesipumpun takana oleva kuulalaakeri. tyyppivika . ensin menee koneesta laakeri ja siten se syö vesipumpun laakerit. tuossa purin 4 kpl bukheja ja 3sta oli vesipumpun stefat mennyt ja sekotanut vedet ja öljyt.
Ok
Kävin kyykkimässä veneessä ja samalla otin koneen numeron rekisteröintiä varten ylös. Se onkin ainut asia joka voidaan rekisteröinti-ilmoitukseen paatista laittaa. Toinen tietysti on koneen teho...

Silmämääräisesti koneen laakerissa ei vikaa, mutta kannattanee vaihtaa kuitenkin. Tässä talvella on aikaa tehdä korjauksia.
Vaihdan ainakin stefat tuohon pumpun akseliin. Ne oli aika kovettuneet. Välystä siinä on jonkun verran. Siinä on kaksi stefaa. Toinen pitää veden pumpun puolella ja toinen öljyt koneen puolella. Välissä on tila josta reijät ulos.

Lähetetty: 03 Tammi 2008 16:27
Kirjoittaja teekoo
Saa uusia akseleita - ainakin Volvo Pentalta. Mutta hinta on kova, luokkaa 100-150 euroa. Netistä varmaan löytää halvemmalla.
Kokeilin joskus laittaa nipan ja vaseliinia siihen välitilaan jossa on ne kaksi reikää, piti veden tippumisen poissa vain muutaman minuutin.

Lähetetty: 05 Tammi 2008 14:33
Kirjoittaja masota
Tällaisia Johnsson Pumppuja tai Jabscoja on lukemattomia erilaisia, ja näinollen myös erilaisia akseli/laakeri ratkaisuja, joten näkemättä en aivan tarkkaan osaa antaa neuvoja, mutta niiden akseli on laakeroitu pumppuun joko kuulalaakereilla tai liukulaakereilla. Liukulaakeri voi olla kiinteä ts. osa pumppun runkoa tai sitten siinä on vaihdettavat laakeripuslat. Mikäli liukulaakerit ovat kuluneet soikeaksi pitää ne uusia. Akseli on yleensä kulunut stefojen kohdalta. Joissakin pumpuissa voi stefojen paikkaa siirtää millillä tai puolellatoista laittamalla stefan alle vastaavan kokoinen "prikka". Ennekuin osta uudet stefat mittaa akselin paksuus, sillä niitä on sekä millisiä, että tuumamitoilla. Stefan pitää tietenkin olla vastaavasti mitoitettu. Stefoja asenettaessa huomaa seuraavat seikat: Stefojen selät tulevat vastakkain. Stefojen väli täytyy olla sellainen, että rungossa oleva juorureikä avautuu välitilaan. Juorureikää ei missään tapauksessa saa tukkia eikä sinne saa työntää vaseliinia tms. Jos reikä on tukossa, niin vettä vastaan olevan stefan vuotaessa vesi saattaa mennä koneeseen eikä tule ulos juorureijästä kertomaan tiivisteviasta. Kun asennat pumpun kannen takaisin älä käytä liian paksua paperitiivistettä, muuten pumpun imuteho häviää.

Lähetetty: 06 Tammi 2008 00:05
Kirjoittaja teekoo
On aivan totta, että noita pumppuja on varmaan yhtä paljon kuin niiden sovellettuja asennuksiakin. Sen verran tarkennan edellistä tekstiäni, että vaikka minun asennuksessa juorureiät olisivat tukossa, vesi ei pääse moottoriin asti. Vesi tihkuu vain akselin ja soikean liukulaakerin välistä hihnapyörälle. Toki tästä seuraa muita ongelmia - vettä roiskuu hihnapyörältä, mutta moottoriin sitä ei pääse.
Onko siis niin, että jos pumpussa ei ole kuulalaakeria, siinä on olla liukulaakeri? Mitä metallia se on? Onko kellään kokemuksia tuon liukulaakerin vaihdosta?

Lähetetty: 06 Tammi 2008 15:37
Kirjoittaja masota
Kyllä niin on, että ellei kuulalaakereita, niin sitten liukulaakerit. Liukulaakerin materiaali on yleensä pronssia ja voiteluaineena toimii vesi. Mikäli liukulaakerit ovat erillisiä, irroitettavia, niin niiden vaihto käy yksinkertaisesti painamalla ne sopivalla tuurnalla ulos mieluimmin hydrauliprässissä kuin lyömällä. Mikäli toinen laakereista on upotettu pumpun kanteen on sen kaivaminen ulos hieman hankalampaa, mutta onnistuu kun pienellä rautasahan terällä irroittaa laakerista muutaman millin siivun ja sen jälkeen laakeri tuleekin jo melkein itsestään ulos.
Tilanne on huomattvasti hankalampi mikäli irroitettavia liukulaakereita ei ole, vaan pumpun runkoa käytetään myös laakerina. Silloin pitäisi laakerikohtaa avartaa ja holkittaa se. Työ ei missään tapauksessa onnistu kotikonstein ja jos saa jonkun suostumaan koneistustöihin, tulee siitä varmasti kallis juttu.
Sitten vielä pumpun akselista sen verran, että ei kannata ostaa vanhasta pumpusta akselia, sillä se on takuuvarmasti yhtä huonossa kunnossa kuin omasi.

speedi sleeve

Lähetetty: 06 Tammi 2008 18:55
Kirjoittaja petrooli
melko näppärä konsti korjata akseliin kulunut ura ja kuulemma jopa toimii, kun käyttävät ihan teollisuuskäytössä.
http://www.acorn-ind.co.uk/pdf/prspeedi.pdf

Lähetetty: 06 Tammi 2008 19:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Toimii taatusti mutta on sen verran kallis teettää että jossain vesipumpun akselissa tulee halvemmaksi ostaa uusi akseli ja toinen vielä varalle...

Minulle kaveri teki pinnoituksen "sotevana" kossupullolla perämoottorin akseliin mutta kun kysyin listahintaa niin sillä olisi tosiaan saanut 2 uutta akselia a´98€

Lähetetty: 06 Tammi 2008 20:38
Kirjoittaja petrooli
eihän tuota tarvitse missään teettää mutta suht hintavia nuo holkit kyllä on. mutta tommosen holkin käyttö on jossain muussa paikassa melko näppärää. Ittellä kun on tuossa potskissa se hydrauli moottori systeemi ja moottorin akseliin on kulunut ura niin aattelin tuollaisen speedi sleeven täräyttää siihen. tulee saletisti halvemmaksi kuin räjäyttää koko moottori auki ja koneistaa akseli eli viedä moottori johokin hydrauliikkafirmaan korjattavaksi että siitä saisi vielä toimivankin.

Lähetetty: 06 Tammi 2008 21:19
Kirjoittaja Veli-Matti
No hitto, nyt sotkin tuon speedy-sydeemin akselin keraamiseen korjauspinnoittamiseen joka tehtiin minun merkun akselille.

jatkuu

Lähetetty: 11 Tammi 2008 15:19
Kirjoittaja jstrang
Hommasin stefat ja kiillotin akselin.
Pannaan kasaan ja katsotaan sitten keväällä vuotaako vielä.
Näyttää siltä että pumpun akseli toimii laakerina, koska siinä oleva "holkki" näyttää kovin ohuelta. Kannattaako siihen vesivoideltuun akseliin laittaa vaseliinia?

Lähetetty: 14 Tammi 2008 21:56
Kirjoittaja teekoo
Tässä on kanssa yksi linkki speedyholkitukseen:
http://www.skf.com/portal/skf_fi/home/p ... 60&lang=fi

pitääkö paikkansa, että johnson pumpun 12mm akseli on hieman yli 12mm paksu? onko kellään tietoa tarkasta halkaisijasta?